يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۹۰۸۲۲
زمان انتشار: ۱۰:۲۸     ۰۹ بهمن ۱۳۹۳
کاهش عرضه ميوه و مرکبات، ضعف نظارت بر بازار و سودجويي برخي دلال‌ها براي کسب درآمد بيشتر موجب گراني زودهنگام، فروش چندنرخي پرتقال و سيب و نارضايتي مردم شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از الف، تغيير متولي تنظيم بازار(از وزارت صنعت به وزارت جهادکشاورزي) و ذخيره‌سازي‌ نه چندان مناسب مرکبات شب عيد موجب شده تا امسال گراني سيب و پرتقال زودتر از مردم به استقبال بهار برود. اين افزايش قيمت در حالي صورت مي‌گيرد که مسئولان از سرانه ۴.۵ برابري توليد مرکبات در ايران در مقايسه با استانداردهاي جهاني خبر داده و احتکار سيب و پرتقال را عامل گراني اين اقلام قلمداد مي‌کنند.بررسي کم و کيف و قيمت ميوه و مرکبات در سطح شهر طي چند هفته اخيرنيز حاکي از افت شديد کيفيت و افزايش قيمت برخي انواع ميوه مانند سيب و پرتقال است به‌نحوي که قيمت برخي انواع پرتقال در ميوه فروشي‌هاي سطح شهر از ۲هزار و ۸۰۰به ۳۵۰۰تا بيش از ۴هزار تومان افزايش يافته است. همچنين قيمت هر کيلوگرم سيب به ۳۵۰۰ تا بيش از ۴هزار تومان و کيوي به ۳هزار و۵۰۰ تومان افزايش يافته است. در واقع ضعف نظارت دستگاه‌هاي متولي تنظيم بازار و کاهش عرضه ميوه و مرکبات به همراه سودجويي و احتکار ميوه توسط برخي افراد(سلف‌خرها) زمينه گراني بي‌رويه پرتقال در روزهاي اخير را فراهم کرده است. روز گذشته ستاد تنظيم بازار نيز با تشکيل جلسه‌اي بررسي وضعيت توليد، قيمت و عرضه ميوه و مرکبات را در دستور کار قرار داد.

پرتقال ۴هزار و ۵۰۰توماني
رئيس اتحاديه باغداران ميوه و مرکبات با اعلام اينکه با توليد سالانه ۴هزارو ۵۰۰تن مرکبات مشکلي براي تأمين نياز بازار به اين محصولات نداريم به خبرنگار ما اعلام کرد، گراني کنوني مرکبات ربطي به توليد نداشته و انبارها پر از سيب و پرتقال است. اما نبود نظارت بر قيمت و عرضه اين اقلام و کاهش ذخيره‌سازي‌ امسال اين محصولات توسط سازمان تعاون روستايي، زمينه سودجويي برخي افراد، کمبود، عرضه چندنرخي و گراني زودهنگام را فراهم کرده است. به گفته عنايت‌الله بياباني اکنون پرتقال شمال در سطح شهر در حالي به نرخ ۳هزارو ۵۰۰تا ۴هزار و ۵۰۰تومان به مردم عرضه مي‌شود که نرخ پرتقال در باغ ۱۸۰۰تا حداکثر ۲هزارو ۵۰۰تومان است و با درنظرگرفتن ساير هزينه‌هاي حمل و نگهداري بايد بهترين پرتقال حداکثر به نرخ ۲هزارو ۸۰۰تومان در هر کيلوگرم فروخته شود.وي با تأکيد بر اينکه بايد با اصلاح سياست‌هاي تنظيم بازار مردم ميوه ارزان مصرف کنند، افزود: دلال بازي و احتکار از ديگر دلايل نابساماني اين روزهاي بازار ميوه و مرکبات است به‌نحوي که به‌رغم توليد مرکبات در ۷استان کشور، برخي دلال‌ها (سلف‌خرها) هر کيلوگرم پرتقال را به نرخ ۹۰۰تا هزارو ۱۰۰تومان از باغدار خريده اما به اميد افزايش بيشتر قيمت‌ها دربازار شب عيد از عرضه اين اقلام خودداري مي‌کنند و جالب اينکه کسي هم اين موضوع را بررسي يا پيگيري نمي‌کند.

شکست قيمت پرتقال از نيمه بهمن‌ماه
دستگاه‌هاي متولي نظارت بر بازار ميوه در حالي از هرگونه اظهارنظر در مورد شرايط بازار و علل گراني اخير مرکبات خودداري مي‌کنند که دست‌اندرکاران بخش توليد از نبود هيچ کمبودي براي تأمين نياز کشور به اين اقلام خبر مي‌دهند. مديرکل دفتر ميوه‌هاي گرمسيري و نيمه گرمسيري وزارت جهادکشاورزي با اشاره به سرانه۴.۵ برابري توليد مرکبات در ايران نسبت به استاندارد جهاني به خبرنگار ما اعلام کرد: توليد سالانه مرکبات در کشور حدود ۴ميليون تن است که از اين ميزان حدود ۱۹۶۰هزار تن پرتقال است. سرانه توليد سالانه مرکبات در دنيا به ازاي هر نفر ۱۰کيلوگرم است اما در ايران ۴۵کيلوگرم يعني ۴.۵ برابر جهان است. با اين شرايط هيچ کمبودي براي تأمين نياز بازار داخلي نداريم.

ابوالقاسم حسين پور با بيان اينکه هر ساله معمولا عرضه سيب و پرتقال به بازار در ابتداي بهمن‌ماه کاهش يافته اما از ۱۵بهمن عرضه افزايش مي‌يابد افزود: با گرم‌تر شدن هوا از نيمه بهمن‌ماه نگهداري سيب و پرتقال ذخيره‌سازي‌ شده در انبارهاي فني به‌دليل خطر فساد پذيري با مشکل رو‌به‌رو شده و باغداران ناچار به عرضه اين محصولات به بازار هستند که اين امر زمينه افزايش عرضه و کاهش قيمت سيب و پرتقال را فراهم خواهد کرد. وي نظارت بر بازار ميوه و مرکبات را بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و اعلام کرد: وزارت جهادکشاورزي تنها متولي توليد و ذخيره‌سازي‌ مرکبات شب عيد است.

همچنين نرخ ذخيره‌سازي‌ پرتقال شب عيد حدود ۲هزار و ۸۰۰تا ۳هزار تومان است که قيمت مصرف‌کننده با لحاظ ساير هزينه‌هاي تبعي تعيين مي‌شود. حسن پور از تصميم وزارت جهادکشاورزي براي ذخيره‌سازي‌ ۴۵هزارتن پرتقال و ۲۰هزار تن سيب براي تنظيم بازار شب عيد توسط سازمان تعاون روستايي خبر داد و افزود: اين سازمان اقداماتي در زمينه خريد سيب و مرکبات انجام داده و انبارداران و باغداران نيز حدود ۷۰۰هزار تن پرتقال را نگهداري کرده تا به هنگام نياز به بازار عرضه کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها