يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۹۰۹۵۴
زمان انتشار: ۱۴:۰۷     ۰۹ بهمن ۱۳۹۳
توقف پرتاب ماهواره‌های دانشجویی که نماد پیشرفت علمی جوانان ایرانی است همچنان از سوی دولت یازدهم بدون دلیل مانده است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از «خبرگزاری دانشجو»، در چند سال گذشته علم فضایی کشورمان روند رو به رشدی را طی کرد به طوریکه ایران جزء ۸ کشور صاحب فناوری فضایی قرار گرفت و در هر مناسبتی با پرتاب ماهواره‌ای به فضا، توانمندی دانشمندان کشورمان در حوزه فضایی را جشن می‌گرفتیم.


روند رو به رشد علم فضایی در کشور به گونه‌ای شد که دانشجویان کشورمان نیز به حوزه فضایی علاقمند شدند و پرتاب ماهواره‌های دانشجویی نیز در دستور کار قرار گرفت.


از پرتاب ماهواره و حتی موجود زنده به فضا سرخوش بودیم که به یکباره در روند رو به رشد علم فضایی و پرتاب ماهواره‌ها توقف ایجاد شد.


در ابتدا برخی گفتند دولت یازدهم پرتاب ماهواره‌هایی که با تلاش مسئولان دولت دهم ساخته شده‌اند را متوقف کرده که پس از مدتی پرتاب‌ها به نام دولت یازدهم انجام شود برخی هم گفتند دولت به علم فضایی اهمیتی نمی‌دهد. البته برخی کار‌شناسان هم معتقد بودند دولت می‌خواهد سروصدای پیشرفت علمی کشور را بخواباند تا کشورهای ۵+۱ حساس نشوند و در روند مذاکرات خللی ایجاد نشود.


به هر حال آنچه در عمل دیدیم توقف پروژه‌های فضایی و انتشار اخباری مبنی بر کوچک کردن یا حتی انحلال این سازمان از سوی دولت است.


مردم هنوز خاطرات خوش غرور حاصل از پرتاب ماهواره‌ها به فضا را در خاطر دارند، چند سالی نمی‌گذرد که آغاز روند رشد علم فضایی در کشورمان را با پرتاب ماهواره امید جشن گرفتیم.


ماهواره ملی امید

 

ماهواره امید یک ماهواره تحقیقاتی پژوهشی با وزن ۲۷ کیلوگرم و ابعاد ۴۰×۴۰×۴۰ سانتی‌متر مکعب و با ماموریت مخابراتی بود که تمام ماموریت‌های محوله خود مانند مطالعات مداری و بررسی‌های محوله در خصوص تغییر ارتفاع ماهواره‌ها در مدارهای نزدیک زمین را به خوبی انجام داد.


چندی نگذشت که شاهد پرتاب محموله زیستی با کاوشگر ۳ به فضا بودیم و پس از آن فاز اول شبکه مراقبت‌های ویژه پزشکی از راه دور انجام شد، پرتاب رصد، نوید نیز انجام شد و حتی در حال آماده‌سازی مقدمات برای اعزام انسان به فضا بودیم ولی سازمان فضایی در حال حاضر شرایطی دارد که حتی مسئولان آن نمی‌دانند فردا قرار است چه اتفاقی برای این سازمان بیفتد چه برسد به آنکه بخواهند برای آینده این علم در کشور برنامه‌ریزی کنند.


در حال حاضر پرتاب چندین ماهواره دانشجویی کامل که حاصل کار دانشجویان و دانشمندان محقق کشورمان است بدون دلیل متوقف مانده و مسئولانی که قبلا‌گاه و بیگاه وعده‌هایی برای پرتاب در آینده نزدیک می‌دادند دیگر‌‌ همان وعده‌ها را هم نمی‌دهند و در برابر سوالات خبرنگاران فقط سکوت می‌کنند.

 


* شریف‌ست و شایعاتی که هنوز در پرده ابهام است

 


ماهواره شریف‌ست یک ماهواره دانشجویی است که باید با ماهواره‌بر بومی سفیر یک B به فضا پرتاب شود و قرار است پس از پرتاب در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گیرد.


ماهواره شریف‌ست که حاصل زحمات و تلاش‌های بیش از صد نفر از دانشجویان، دانش‌آموختگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف است باوجود آماده بودن یک سال است که در نوبت پرتاب قرار گرفته و مسئولان برای پرتاب آن همچنان وعده می‌دهند و امروز و فردا می‌کنند.


آخرین وعده مسئولان مربوط به شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور است که آبان ماه امسال گفت: شریف‌ست ۲۲ بهمن‌ماه به فضا پرتاب می‌شود ولی این روز‌ها مسئولان سازمان فضایی این وعده را هم تکذیب می‌کنند.


پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف که چند سال بر روی پروژه شریف‌ست تحقیق کردند قرار بود این ماهواره را در روز ۲ آذر ماه سال ۹۲ به سازمان فضایی ایران تحویل دهند که مراسم تحویل بدون اعلام دلیل کنسل شد و از‌‌ همان زمان شایعاتی پیرامون شریف‌ست به وجود آمد که هنوز هم رفع ابهام نشده است.


حتی روستاآزاد رئیس وقت دانشگاه صنعتی شریف هم اعلام کرده است که نمی‌داند چرا ماهواره شریف‌ست هنوز پرتاب و حتی رونمایی هم نشده است.


در آن زمان مسئولان سازمان فضایی می‌گفتند این ماهواره اشکال فنی دارد ولی در زمینه اشکال فنی آن حتی با متخصصان نیز صحبتی نمی‌کردند.


روستا آزاد می‌گوید: ما شایعاتی در این رابطه شنیدیم، اینکه وقتی ماهواره رونمایی شود این مسئله اعتباری برای رئیس دانشگاه صنعتی شریف می‌شود و چون مجموعه دولت یازدهم به‌دنبال تغییر بود این اقدام نباید صورت می‌گرفت؛ البته این در حد شایعه بود. یکی از رکوردهای خیلی خوب دانشگاه در مدت چهار سال گذشته ساخت ماهواره شریف‌ست است که هنوز هم پرتاب نشده است.


* تغییر نام ماهواره علم و صنعت به نام دولت یازدهم

 


دانشگاه علم و صنعت نیز ماهواره‌ای ساخت که جبل عاملی رئیس سابق این دانشگاه حمایت بسیاری از محققان آن داشت ولی در دولت یازدهم نام ماهواره به تدبیر تغییر یافت و این ماهواره هم با وجود اینکه به سازمان فضایی تحویل داده شده است هنوز صحبتی از پرتابش نیست.

 


* ماهواره دانشجویی ناهید هم در انتظار پرتاب

 


برای پرتاب ماهواره ناهید دانشگاه امیرکبیر هم تعلل می‌شود.


رهایی رئیس سابق دانشگاه امیرکبیر بار‌ها گفته بود که ماهواره ناهید به سازمان فضایی تحویل شده و آن‌ها هستند که باید برای پرتاب تصمیم‌گیری کنند ولی سازمان فضایی در این رابطه هم صحبتی نمی‌کند.


البته در این مورد هم عنوان می‌شد دولت برای پرتاب ناهید به فضا هم تعلل می‌کند تا به عنوان حاصل کار دولت یازدهم برشمرده شود.


آنچه مشخص است، دولت تصمیمی برای پرتاب این ماهواره‌ها که حاصل زحمات دانشمندان کشورمان است ندارد و اینکه دلیل دولت برای توقف پیشرفت علم فضایی کشور چیست سوالی است که پاسخ مسئولان در برابر آن همچنان سکوت است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها