يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۹۱۰۱۰
زمان انتشار: ۲۲:۴۴     ۰۹ بهمن ۱۳۹۳
قیمت سبد نفتی اوپک به علت نوسان بازار ارز با 38 سنت افزایش به 43.28 دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از پول نیوز ؛ سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت اوپک، در آخرین به روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، با افزایش  38 سنتی نسبت به روز قبل 43.28 دلار فروخته شد.

قیمت نفت روز سه‌شنبه پس از اینکه شاخص دلار، بیشترین کاهش از اوایل اکتبر را ثبت کرد، بیش از 2 درصد افزایش یافت. انتشار اطلاعات ضعیف از اقتصاد آمریکا سبب بروز تردید در مورد چشم‌انداز اقتصادی این کشور شد و کاهش ارزش دلار را به دنبال داشت این امر سبب افزایش قیمت نفت برنت و نفت اوپک در بازارهای جهانی شد.

اما روز چهارشنبه با تقویت دوباره ارزش دلار قیمت نفت کاهش یافت و 49 دلار در هر بشکه به فروش رسید.

قیمت سبد نفتی اوپک پس از انتشار خبر مرگ پادشاه عربستان در روز جمعه 64 سنت افزایش یافته و 43.69 دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

روز جمعه خبر مرگ پادشاه عربستان اعلام شد و بسیاری تصور می‌کردند که با انتشار این خبر قیمت نفت افزایش یابد.

پس از انتشار این خبر قیمت نفت برنت یک دلار بالا رفت اما به دنبال آن آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که سیاست نفتی عربستان با مرگ پادشاه این کشور تغییر نخواهد کرد و رسانه‌های این کشور نیز از باقی ماندن علی النعیمی در وزارت نفت عربستان خبر دادند. این اخبار سبب شد تا قیمت نفت بار دیگر روند کاهشی به خود بگیرد.

به این ترتیب، قیمت سبد نفتی اوپک نیز با باز شدن بازارهای جهانی در روز دوشنبه کاهش یافت. کمترین قیمت این نوع نفت طی یک سال گذشته، 13 ژانویه 41.50 دلار در بشکه رقم خورده است. کمترین قیمت نفت اوپک در سال 2014 برابر با 52 دلار بوده است.

روند نزولی قیمت نفت به دنبال نشست اوپک در 27 نوامبر سال 2014 و تصمیم این سازمان مبنی بر عدم کاهش سقف تولید تشدید شد. از دیگر عوامل کاهش قیمت نفت در جهان عرضه بیش از حد و تقاضای اندک برای این کالای اساسی عنوان شده است.عربستان به عنوان اصلی‌ترین عامل کاهش قیمت نفت با همدستی برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانع از کاهش سقف تولید نفت اوپک شدند.

اخیرا دبیر کل اوپک در اظهاراتی گفته است، قیمت نفت در جهان به کَف خود رسیده و احتمالا افزایش خواهد یافت. وی در ادامه هشدار داد اگر سرمایه‌گذاری‌ها در بخش نفت اندک باشد، قیمت نفت تا 200 دلار هم بالا خواهد رفت.

از طرفی یک مقام آمریکایی پس از دیدار رئیس‌جمهور این کشور با پادشاه عربستان، گفت واشنگتن تصور نمی‌کند که تغییری در سطح تولید نفت خام ریاض ایجاد شود.

این درحالی است که کاهش قیمت نفت گریبان سعودی‌ها را گرفته و اجرای پروژه‌های نفتی عربستان به تعویق افتاده است.

مدیر اجرایی شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، طی کنفرانسی از به تعویق افتادن برخی از پروژه‌های نفتی این کشور به علت کاهش قیمت نفت خبر داد و گفت: برخی از پروژه‌های خود را به آینده موکول خواهیم کرد و در مورد برخی دیگر دوباره مذاکره می‌کنیم.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها