يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۹۱۰۸۷
زمان انتشار: ۰۹:۰۳     ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
۳۳ سال پیش در چنین روزی
هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس: ما از این که اردن وارد جنگ بشود استقبال می کنیم زیرا شاه حسین از کسانی است که قبل از صدام مستحق سقوط است و از لحاظ اعتبار هم او به قدری بی اعتبار است که با آمدن اسمش جبهه صدام بی اعتبارتر می شود.

رخدادهای 10 و 11 بهمن 1360

چکیده

  • شاه اردن در یک سخنرانی غیرمنتظره رسما اعلام کرد برای جنگ با ایران یک ارتش 35 هزار نفری به جبهه های جنگ عراق با ایران اعزام خواهد کرد !

 

  • داگلاس هرد مشاور امور خاور میانه وزارت خارجه انگلیس طی مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی تجاری این کشور اعتراف کرد که حفظ تعداد قابل توجه از مشاغل در انگلیس بستگی به حفظ قراردادهای تجاری و نظامی با دولت عراق دارد .

 

  • وزیر دفاع و ولیعهد بحرین امروز از ایران خواست میانجیگری شورای همکاری خلیج فارس برای پایان دادن به جنگ با عراق را بپذیرد .

 

  • جزئیات تازه ای از حمله اشرار و ضد انقلاب به آمل افشا شد . 

 

  • تلاش مذبوحانه ضد انقلاب که به قصد ایجاد رعب و وحشت و اشغال مراکز مهم اقتصادی سیاسی آمل آغاز به پایان رسید. در این درگیری ها حدود 30 نفر از مردم آمل به شهادت رسیدند

 

  • به موجب احکام صادره از سوی دادگاه انقلاب اسلامی آمل ده نفر از عوامل گروهک مهاجم و آشوبگر جنگل به جرم قیام مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران سحرگاه پنجشنبه اعدام شدند .

 

  • تشکیل گردان متشکل از داوطلبین عراقی اعم از اسرای نادم و رانده شدگان از عراق جهت اعزام به مرزهای فلسطین اشغالی به تصویب شورای عالی دفاع رسید .

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی :  ما از این که اردن وارد جنگ بشود استقبال می کنیم زیرا شاه حسین از کسانی است که قبل از صدام مستحق سقوط است.

 

  • آیت الله خامنه ای : تا مسئله زمین حل نشود مسئله کشاورزی نیز به درستی حل نخواهد شد ، یعنی حدود مالکیت زمین باید روشن و مشخص باشد تا مردم از سرگردانی نجات پیدا کنند.

 

  • سوریه از کشورهای عربی خواست ضمن تحریم خرید کالا از آمریکا تحویل نفت خود به دولت آمریکا را نیز قطع کنند.

 

  • همزمان با سالروز ورود امام امت و آغاز دهه فجر نخستین مرحله طرح انتقال و بازگشایی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برای دانشجویان 25 واحدی از فردا آغاز می شود .

10 بهمن 1360

شاه حسین برای کمک به صدام مزدور جمع می کند

شاه اردن در یک سخنرانی غیرمنتظره رسما اعلام کرد برای جنگ با ایران یک ارتش 35 هزار نفری به جبهه های جنگ عراق با ایران اعزام خواهد کرد و خود نیز در این جنگ حضور خواهد داشت ! خبرگزاری ها و رادیوهای جهان دیروز این خبر را به عنوان یک خبر مهم در راس اخبار خود مخابره کردند .

شاه حسین نام سپاهی را که برای جنگ علیه ایران تدارک خواهد دید یرموک گذاشته است ، این نام یادآور جنگ مسلمانان صدر اسلام با امپراطوری روم است .

خبر دیگر این که فرماندهی کل نیروهای مسلح اردن بعد از ظهر جمعه گشایش رسمی دفاتر نام نویسی داوطلبان اردنی را برای جبهه عراق در تمام تقسیمات نظامی پادشاهی اردن اعلام کرد. در اطلاعیه ارتش اردن آمده است : ملک حسین خود نخستین سرباز عرب اردنی داوطلب بوده است که به ادای وظیفه در نبردی که امت سرگرم آن است پاسخ داده است . (1)

کمک انگلیس به صدام !

داگلاس هرد وزیر مشاور امور خاور میانه وزارت خارجه انگلیس طی مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی تجاری این کشور اعتراف کرد که حفظ تعداد قابل توجه از مشاغل در انگلیس بستگی به حفظ قراردادهای تجاری و نظامی با دولت عراق دارد .  آمارهای ارائه شده طی برنامه مزبور نشان می دهد که صادرات انگلیس به عراق طی چهار سال گذشته سه برابر شده و انگلیس یکی از بزرگترین معاهدات تجاری اخیر را به ارزش 500 میلیون پوند با دولت عراق منعقد کرده است . انگلیس همچنین قراردادی به ارزش یک میلیارد پوند برای فروش 300 بمب افکن هاواک با دولت عراق منعقد ساخته است . (2)

بحرین خواهان میانجیگری شورای همکاری خلیج فارس میان ایران و عراق شد

وزیر دفاع و ولیعهد بحرین امروز از ایران خواست میانجیگری شورای همکاری خلیج فارس برای پایان دادن به جنگ با عراق را بپذیرد .  شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه در مصاحبه ای با خبرگزاری خلیج [فارس] در مورد احتمال میانجیگری شورای همکاری خلیج فارس برای پایان دادن به جنگ میان ایران و عراق گفت : پاسخ این سوال را باید نزد ایران جست و جو کرد چون ما همیشه طالب پایان یافتن جنگ و بازگشت ثبات در منطقه هستیم.

وی افزود : ما آمادگی کامل خود را در این رابطه اعلام داشته ایم ولی ایران که ما را به خاطر عرب بودنمان [!] یک طرف جنگ می داند تلاش هایمان را نپذیرفته است . (3)

جزئیات حمله مسلحانه اشرار به آمل اعلام شد

جزئیات تازه ای از حمله اشرار و ضد انقلاب به آمل افشا شد .  بر اساس گزارش روزنامه اطلاعات با کشف سه خانه تیمی گروهک های ضد انقلاب در آمل که قصد داشتند با ایجاد درگیری این شهر را به آشوب بکشانند ده دستگاه بی سیم قوی ، چندین قبضه آرپی جی هفت ، مقادیر قابل ملاحظه ای طرح های عملیاتی ، اسناد درون گروهی و انواع سلاح ها و مهمات به دست آمد.

این گزارش می افزاید : تلاش مذبوحانه ضد انقلاب که در آخرین ساعات شب ششم بهمن ماه جاری همزمان با سالروز به اصطلاح انقلاب سفید شاه و مردم به قصد ایجاد رعب و وحشت و اشغال مراکز مهم اقتصادی سیاسی آمل آغاز شد پس از 40 ساعت درگیری های پراکنده و با دستگیری بیش از 25 تن از آنان و به هلاکت رسیدن 24 تن دیگر از مهاجمین به پایان رسید.

این گزارش می افزاید : در روز هفتم بهمن ماه جاری مردم حزب اللهی و همیشه در صحنه آمل به همراه برادران پاسدار اعضای بسیج و پرسنل ژاندارمری و شهربانی با به هلاکت رساندن 24 تن از آنان و دستگیری بیش از 25 تن از ضد انقلاب دیگر مهاجمین را متواری ساختند.

مهاجمین که به باغات اطراف آمل پناه برده بودند به مقاومت خود در برابر مردم ادامه دادند که صبح روز هفتم بهمن ماه علیرغم درگیری های مسلحانه پراکنده ای که در محله های اسبه کلا و باغ هاشمی واقع در جنوب آمل و ابتدای جاده هراز ادامه داشت نیروهای انتظامی و مردم ایثارگر آمل کنترل کامل شهر را در اختیار گرفتند.

مردم آمل که برای سرکوبی اشرار سر از پا نمی شناختند به خیابان ها ریخته و با انواع سلاح های سرد در مراکز عمومی و میادین تجمع کرده بودند از سوی دیگر هزاران نفر برای اهدای خون به مراکز درمانی مراجعه می کنند که با اعلام کادر درمانی مبنی بر این که کمبود خون احساس نمی شود این اماکن را ترک می کنند.

دانش آموزان آمل نیز که برای تحصیل به مدارس مراجعه کرده بودند به علت شوق و هیجان زیاد برای حضور در سرکوبی اشرار قادر به ادامه درس نبوده و به خیابان ها می آیند .

گفتنی است در ساعت 16 هفتم بهمن ماه در مناطق جنوبی شهر که از مهم ترین مراکز درگیری این روز بود نیز آرامش کامل برقرار شد و در همین مناطق سه خانه تیمی ضد انقلابیون توسط نیروهای انتظامی و سازمان اطلاعاتی 36 میلیونی حزب الله کشف شد .  گفتنی است در این درگیری ها حدود 30 نفر از مردم آمل به شهادت رسیدند.(4)

اعدام 10 عامل حمله مسلحانه به مردم آمل

روابط عمومی دادستانی کل انقلاب اسلامی اعلام کرد به موجب احکام صادره از سوی دادگاه انقلاب اسلامی آمل ده نفر از عوامل گروهک مهاجم و آشوبگر جنگل به جرم قیام مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران سحرگاه پنجشنبه اعدام شدند . (5)

11 بهمن 1360

تشکیل گردان جولان مرکب از داوطلبان اسیر عراقی

تشکیل گردان متشکل از داوطلبین عراقی اعم از اسرای نادم و رانده شدگان از عراق جهت اعزام به مرزهای فلسطین اشغالی به تصویب شورای عالی دفاع رسید . این گردان پس از تشکیل در اختیار دولت سوریه قرار خواهد گرفت . (6) شورای عالی دفاع دیشب به ریاست آیت الله خامنه ای رئیس جمهور تشکیل جلسه داد.

واکنش هاشمی به اقدام جنایتکارانه جدید صدام

در پایان این جلسه هاشمی رفسنجانی پیرامون مسائل مطروحه اظهار داشت : 12 موضوع مربوط به جبهه ها و پشت جبهه ، سیاست جنگ ، اسلحه و مهمات و خریدها و تدارکات و حرکت های ضد انقلاب در داخل در دستور جلسه بود که به همه آن ها رسیدگی شد و تصمیماتی اتخاذ گردید .

نماینده امام در شورای عالی دفاع در مورد اقدام سبعانه رژیم بعث عراق که حدود هزار تن از مسلمانان عراقی را در مناطق کوهستانی پربرف و یخ غرب کشورمان رها کرده و این عمل موجب شهادت چند تن از آنان شده است گفت : به نظر می رسد صدام که این عمل جنون آمیز را در بحبوحه زمستان زنان و بچه ها را آن طور در محیطی که ضد انقلاب هم مزاحم آن ها شده و طبق گزارشات رسیده چند تن از زنان و دختران آن ها را گروگان گرفته اند رها کرده مثل غریقی است که به هر جایی چنگ می زند و خیال می کند که با این اعمال می تواند داخل کشور خودش را آرام کند.

وی ادامه داد : من از نیروهای عراقی که در جبهه هستند تعجب می کنم که چطور می بینند با هموطنانشان این طور رفتار می شود و باز می مانند و این اعمال را تحمل می کنند؟!

شاه اردن به سقوط مستحق تر از صدام است

هاشمی در مورد کمک اردن به صدام نیز گفت : ما می دانیم کشورهایی مثل عربستان و اردن هر چه توانسته اند به عراق کمک کرده اند بندر عقبه اردن و راه ها و امکانات این کشور در اختیار عراق بوده است و این مطلب تازه ای نیست ، این ها می خواهند با حرکات تبلیغاتی به سربازهای عراقی که در میدان های جنگ خود را باخته اند روحیه بدهند .

رئیس مجلس افزود : ما از این که اردن وارد جنگ بشود استقبال می کنیم زیرا شاه حسین از کسانی است که قبل از صدام مستحق سقوط است و از لحاظ اعتبار هم او به قدری بی اعتبار است که با آمدن اسمش جبهه صدام بی اعتبارتر می شود.

هاشمی گفت : شاه حسین اگر عرضه دارد و می تواند فرماندهی کند چرا با اسرائیل که اراضی اردن را اشغال کرده نمی جنگد؟! او فقط می تواند انقلابیون را بکشد مانند سپتامبر سیاه که آن همه از نیروهای فلسطینی را شهید کرد . به هر حال به نظر ما این مطلب تحول مثبتی در جنگ است .

جزئیات تشکیل گردان جولان

هاشمی در مورد تشکیل گردان جولان نیز گفت : تقاضاهای زیادی از اسرای مسلمان عراقی که از جنگیدن با ایران پشیمان هستند ارائه شده مبنی بر آن که به آن ها میدان داده شود تا گناه گذشته خود را جبران کنند و در جائی با کفر بجنگند از طرفی بسیاری از رانده شدگان عراقی که به ایران آمده اند نیز اظهار تمایل می کنند که متشکل شوند و در جائی علیه کفر بجنگند ما فکر کردیم که در جبهه های خودمان به قدر کافی قدرتمند هستیم و نیازی به این نیرو نداریم و لذا در این جلسه تصمیم گرفتیم و به ستاد مشترک اجازه دادیم یک گردان از داوطلبین عراقی اعم از اسیر یا رانده شده تشکیل دهد و آن ها را برای اعزام به مرز فلسطین اشغالی آماده کند ، اسم این گردان هم قرار شد گردان جولان باشد و در اختیار دولت سوریه قرار داده شود تا هر جا بخواهند آن ها را به کار گیرند.

 

 

هاشمی از حماسه آمل می گوید

هاشمی در ادامه به جزئیات جدیدی از اتفاقات اخیر آمل اشاره کرد و اظهار داشت : به طوری که از بازجویی های دستگیر شدگان روشن شده این ها ماه ها است که از سراسر کشور از مسجد سلیمان ، کردستان ، آذربایجان و حتی از نیروهایی که قبلا در خرمشهر داشته اند که برخی از آن ها حتی در جبهه ها هم نفوذ کرده بودند در جنگل جمع کرده و قصد داشتند با خانه تکانی در جنگل به شهر منتقل بشوند و شهر را بگیرند و در آن زندگی کنند !

وی ادامه داد : این افراد مجموعا 12 نفر بودند که در بین راه 20 نفرشان بریده و فرار کردند و 100 نفر خودشان را به شهر رساندند و خیال می کردند که با این جمعیت می توانند یک حرکت عظیمی در منطقه ایجاد کنند و ناراضی ها را دور خودشان جمع کنند و برنامه های کودکانه خود را دنبال کنند .

هاشمی گفت : آن ها در یک منزل جمع شده و بعد متفرق شدند و در چند نقطه و شروع به تیراندازی کردند ولی در همان مراحل ابتدایی خودشان فهمیدند که کار به جائی نمی برند فقط موفق شدند در تاریکی شب تعدادی از مردم را که به مخالفت برخواسته بودند به شهادت برسانند.

عضو شورای عالی دفاع همچنین گفت : مسئله جالب در این درگیری ها حضور مردم بوده است چون صدای تیراندازی از چند نقطه شهر بوده مردم فکر کرده اند که درگیری وسیع است و ممکن است از کشور خارجی باشد لذا تعداد زیادی از مردم به خیابان ها آمدند و آن قدر سنگر بندی کردند که هنوز نتوانسته اند آن سنگرها را جمع کنند . این عمل ضد انقلابیون به قدری سطحی بوده که در همان ساعات اولیه اغلبشان کشته یا دستگیر شدند.(7)

آیت الله خامنه ای : حدود مالکیت زمین باید مشخص باشد

محمد سلامتی وزیر کشاورزی و عمران روستایی ظهر دیروز به همراه معاونین این وزارت خانه با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کرد .  در این دیدار رئیس جمهور اظهار داشتند : سیاست کشاورزی کشور بایستی بر مبنای برپا داشتن کشاورزی مرده این جامعه استوار باشد یعنی ایجاد تولید در سطح وسیع با هدف خودکفایی و عدم وابستگی سیاست کشاورزی باید در زمینه تولید ، احیاء ، خودکفایی ، صادرات و همچنین جذب نیروهای انسانی تنظیم شود و گام های خود را به سوی این هدف ها بردارد .

ایشان همچنین تاکید کردند : تا مسئله زمین حل نشود مسئله کشاورزی نیز به درستی حل نخواهد شد ، یعنی حدود مالکیت زمین باید روشن و مشخص باشد تا مردم از سرگردانی نجات پیدا کنند.(8)

سوریه پیشنهاد داد : تعلیق عضویت اسرائیل در سازمان ملل

نخستین جلسه اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به سخنرانانی اختصاص یافته بود که حمایت آمریکا از سیاست تجاوزکارانه اسرائیل را به شدت محکوم کردند. در این جلسه که از پریشب کار خود را آغاز کرده نماینده سوریه خواستار تعلیق عضویت اسرائیل در سازمان ملل متحد شد . سوریه همچنین از کشورهای عربی خواست ضمن تحریم خرید کالا از آمریکا تحویل نفت خود به دولت آمریکا را نیز قطع کنند. (9)

دانشگاه ها از فردا باز می شود!

همزمان با سالروز ورود امام امت و آغاز دهه فجر نخستین مرحله طرح انتقال و بازگشایی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برای دانشجویان 25 واحدی از فردا آغاز می شود .(10)

پی نوشت:

 1- اطلاعات ، 10 بهمن 1360 ، صفحه 16
2- اطلاعات ، 10 بهمن 1360 ، صفحه 16
3- اطلاعات ، 10 بهمن 1360 ، صفحه 2
4- اطلاعات ، 10 بهمن 1360 ، صفحه 3
5- اطلاعات ، 10 بهمن 1360 ، صفحه 3
6- کیهان ، 11 بهمن 1360 ، صفحه 3
7- اطلاعات ، 11 بهمن 1360 ، صفحه 3
8- کیهان ، 11 بهمن 1360 ، صفحه 3
9- اطلاعات ، 11 بهمن 1360 ، صفحه 12
10- کیهان ، 11 بهمن 1360 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها