أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۹۱۲۳۶
زمان انتشار: ۱۳:۳۵     ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) در گفتگو با «نسیم» افزود: این اقدام دولت به منزله چاپ پول بدون پشتوانه است/ این کار بسیار خطرناک است و با اصول ابتدایی علم اقتصاد مغایرت دارد.
به گزارش پایگاه 598، حسین راغفر، عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) در گفتگو با «نسیم» در خصوص اینکه بانک مرکزی برخلاف شعار دولت مبنی برمخالفت با خلق پول بی‌پشتوانه در کشور، اخیرا 1.2 میلیارد دلار ارز بلوکه‌ حاصل از فروش نفت خام را به ریال تبدیل کرده و در اختیار دولت گذاشته است، درحالی که چنین منابع ارزی هنوز به دست بانک مرکزی نرسیده و بلوکه شده است. آیا این منجر به افزایش پایه پولی نمی‌شود؟ گفت: این پولی‌هایی که هنوز وارد نشده‌اند تبدیل به ریال می‌شوند، لذا این اقدام عملا به منزله چاپ پول است و مطمئنا چاپ پولی که هنوز منابعش تأمین نشده است، باعث ایجاد تورم‌ و افزایش پایه پولی خواهد شد.

وی اظهار داشت: رشد پایه پولی و نقدینگی به علت مشکلات جانب عرضه اقتصاد در ایران عمدتاً به جای هدایت آن به بخش تولید، به افزایش سطح عمومی قیمت ها منجر میشود.

عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) با اشاره به اینکه چاپ اسکناس افزایش پایه پولی را به همراه دارد به نسیم گفت: چاپ پول تورم را در سطح ملی افزایش خواهد داد.

وی بیان کرد: طبیعتا دولتی که با مشکلات بسیار جدی از جمله آوردن ارز به داخل کشور مشکل دارد و منابع کافی هم در اختیار ندارد تا تعهدات روزمره‌ خود را اجرا کند نباید دست به این کار میزد.

عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) افزود: بانک مرکزی بابت نفتی که فروخته و هنوز ارز آن را نگرفته، دست به انتشار ریال زده و معادل دلار حاصل از فروش نفت، ریال به دولت تحویل داده است که طبق اصول ابتدایی علم اقتصاد اقدام نادرست و خطرناکی را در پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه افزایش پایه پولی منجر به افزایش نرخ تورم در سطح جامعه می‌شود به نسیم گفت: با افزایش تورم، مصرف‌کننده و تولیدکننده زیان‌ خواهند دید.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها