أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۹۱۲۵۲
زمان انتشار: ۱۴:۰۹     ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
سخنرانی جمعه شب دبیرکل حزب‌الله لبنان ابعاد و سطح جدیدی به معادلات درگیری محور مقاومت با رژیم صهیونیستی داد و موازنه‌های بازدارنده تازه‌ای را برای ثبات بیشتر منطقه ایجاد کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، روزنامه الاخبار لبنان در مقاله‌ای ضمن بررسی سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد که می‌توان ۳۰ ژانویه ۲۰۱۵ را نقطه تحول جدیدی در گفتمان حزب‌الله دانست. اظهاراتی که دبیرکل حزب‌الله لبنان دیروز در مراسم بزرگداشت شهدای قنیطره با عنوان "علی طریق القدس" مطرح کرد به صورت ساده شامل وحدت جبهه مبارزات از جولان جنوب اشغالی تا فلسطین بود، این به معنای تأسیس استراتژی جدید مبتنی بر حذف مرزهای جغرافیایی سابق است.

از دیروز رسماً استراتژی گذشته مبتنی بر انحصار مبارزه با اسرائیل در مرزهای لبنان از بین رفته است، این تحول در گفتمان و برنامه‌ریزی بی‌سابقه است و می‌تواند نسبت به ضوابط پیشین تحولی قابل توجه باشد. برای درک بیشتر این مضمون می‌توان به نکات زیر توجه کرد:

شعار علی طریق القدس که دیروز در کنار تصاویر شهدا پشت صحنه سخنرانی سید حسن نصرالله نوشته شده بود ، به این معنا است که حزب‌الله لبنان شهادت مبارزان خود و سردار ایرانی را در راستای درگیری فراگیر با اسرائیل می‌داند. برای کسی که به این نکته توجه نکرد نیز نصرالله باز در سخنرانی خود به فلسطین و مبارزه ساکنان آن و ستم اسرائیلی‌ها بر آن‌ها پرداخت. وی تصریح کرد: ما قواعد درگیری را به رسمیت نمی‌شناسیم، حزب الله آماده است که تا دورترین مناطق قابل تصور در افکار عمومی مردم دنیا پیش برود. وی عملاً در این عبارات ضوابط اعلام نشده‌ای که پیش‌تر در این جنگ‌ها حاکم بود و حزب‌الله را به واکنش‌های مناسب و متوازن با تجاوزهای اسرائیل در یک محدوده جغرافیایی مشخص محدود می کرد را از بین برد.

تأکید دبیرکل حزب‌الله بر این نکته که مقابله با دشمن در هر زمان و مکان و کیفیتی خواهد بود، تنها حدود معاهده سایکس پیکو بین سوریه و لبنان و فلسطین را شامل نمی‌شود، بلکه احتمال واکنش به تجاوزات اسرائیل در هر نقطه از جهان را دربرمی‌گیرد، به این معنا که تمام اهداف اسرائیلی در هر نقطه جغرافیایی از جهان از دیروز به هدف مشروع مبارزان حزب‌الله لبنان تبدیل شده است.

وی همچنین نسبت به واکنش حزب الله در ترور هر یک از اعضای این حزب از سوی اسرائیل هشدار داده و تأکید کرد که اسرائیل را مسئول این عملیات خواهد دانست و در زمان و مکان مناسب به آن‌ها پاسخ خواهد داد، این موضوع نیز زمینه را برای توسعه قواعد درگیری‌ها و در اختیار داشتن توجیهات دائمی برای پاسخ به اسرائیل در زمان و مکان مناسب که مقاومت آن را تعیین می‌کند فراهم می‌نماید. البته مشخص است که هدف از این اظهارات بازدارندگی اسرائیل از ترور عناصر مقاومت در این مرحله حساس و پیچیده است.

آنچه گفته شد نشان می‌دهد که حزب‌الله از دیروز وارد مرحله جدیدی از درگیری با اسرائیل شده است، مرحله ای که سوریه و فلسطین نیز در ضمن جغرافیای مبارزاتی جدید این حزب درآمدند و این عملاً به معنی وحدت این جبهه در برابر اسرائیل است. شاید حضور علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران در این مراسم به سخنان سیدحسن نصرالله بعدی فراتر از فلسطین و سوریه بدهد و این وحدت جبهه را به صورت رسمی تا ایران نیز امتداد بخشد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تمرکز مشخصی بر این نکته کرد که حزب‌الله به دنبال جنگ نیست، اما از آن نمی‌ترسد. این بدان معنا است که در صورت تجاوز اسرائیل به آن واکنش نشان می‌دهد اما هرگز در تشکیل جبهه یا جبهه‌های مختلف در برابر اسرائیل پیش‌قدم نخواهد شد.
شکی نیست که حزب‌الله لبنان که پیش‌تر ائتلاف خود با ارتش سوریه را در خاک این کشور با خون امضا کرده و این ائتلاف با پول و سلاح و مواضع مثبت ایرانی‌ها حمایت می‌شود، پیش ‌از این و به صورت میدانی مفهوم وحدت جبهه را به نمایش گذاشته است، اما این بار این سخن به صورت رسمی مطرح شد و در نتیجه به نمادی برای تعهد سید حسن نصرالله در مبارزه با اسرائیل در صورت لزوم حتی در داخل فلسطین یا در جبهه جولان تبدیل شد.

این یک تحول مهم است که قطعاً اسرائیل و هم پیمانان آن را در برابر موقعیت‌ جدید قرار می‌دهد، انتقام سریع حزب‌الله به شهادت عناصر خود در القنیطره نیز قابل توجه است اما این حزب همچنان زمان و مکان و نحوه انتقال ترور حاج عماد مغنیه فرمانده نظامی شهید خود را برای خود محفوظ نگه داشته است. وقتی که نصرالله دیروز گفت که عملیات انتقام شهدای قنیطره به همان شکل و در همان زمان عملیات اسرائیل انجام شد، شاید می‌خواست به این نکته اشاره کند که واکنش به ترور عماد مغنیه کمتر از ترور یک فرمانده اسرائیلی در سطح وی نخواهد بود.

از دیروز منطقه در برابر نوع جدیدی از درگیریها قرار گرفته است، این موضوع قطعاً توازن وحشت را ایجاد خواهد کرد و به همان اندازه که نگرانی اسرائیل و برخی طرف‌های لبنانی که به دنبال خط سلاح حزب الله هستند و حضور این حزب در ورای مرزها را رد می‌کنند، را افزایش می دهد، به همان نسبت عامل ثبات خواهد بود، چرا که اسرائیل می‌داند که نصرالله شوخی نمی‌کند ... و این چالشی برای این رژیم است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها