يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۹۱۴۲۳
زمان انتشار: ۰۰:۱۴     ۱۲ بهمن ۱۳۹۳
سازمان توسعه تجارت برای رسیدن به حجم ۳۰ میلیارد دلاری تجارت بین ایران و ترکیه خواستار رفع موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از سازمان توسعه تجارت ؛ صادق ضیاء بیگدلی مدیرکل دفتر نمایندگی تام‌الاختیار تجاری سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در موافقت‌نامه‌های ترجیحی مانند هر مذاکره و توافقی لازم است در قبال امتیازات دریافتی، امتیازاتی نیز اعطا شود، گفت: از آنجایی که تعرفه‌های کشورمان جزء بالاترین نرخ تعرفه‌ها در سطح جهان است، در بسیاری موارد، حتی در صورت اعطای امتیازات و تخفیفات قابل توجه نیز همچنان متوسط تعرفه‌های کشورمان از سطح تعرفه‌های بین‌المللی بالاتر است.
 
ضیاء بیگدلی، با اشاره به معایب تعرفه‌های بالا تاکید کرد: صدمات و لطماتی که کشور از تعرفه بالای واردات برخی کالاها می‌بیند به مراتب بیشتر از چتر حمایتی است که ایجاد می‌کند، زیرا که یکی از مهمترین آسیب‌ها از این طریق افزایش حاشیه قاچاق کالاست.
 
وی خاطرنشان کرد: تجارت ترجیحی رقابت تولیدات داخلی با برندهای مطرح و افزایش کیفیت محصولات و در نتیجه صادرات بیشتر را تضمین می‌کند.
 
تجارت 30 میلیارد دلاری با ترکیه رفع موانع تعرفه‌ای را می‌طلبد
 
ضیاء‌بیگدلی گفت: موافقتنامه ترجیحات تجاری میان ایران و ترکیه که پس از سال‌ها انتظار و مذاکره، از اول ژانویه 2015 به مرحله اجرایی رسید، همانطور که وزرای دو کشور اعلام کردند، آغازی برای نیل به هدف تجارت سالانه 30 میلیارد دلاری بین دو کشور است.
 
وی افزود: در موافقتنامه‌های ترجیحات تجاری که به اشتباه، برخی از منتقدان از آن به عنوان نظام عمومی ترجیحات تجاری (GSP) یاد کرده‌اند، طرفین توافقاتی را در زمینه اعطای تخفیفات تعرفه‌ای در خصوص اقلام مورد مذاکره و حذف یا تخفیف موانع غیرتعرفه‌ای و شبه‌تعرفه‌ها و بسیاری موارد دیگر بین خود منعقد می‌کنند.
 
مدیرکل دفتر نمایندگی تام‌الاختیار تجاری یادآور شد: در دهه‌های گذشته انعقاد این نوع موافقتنامه‌ها میان کشورهای جهان مرسوم بوده اما متاسفانه کشور ما هیچ‌گاه به طور جدی وارد این عرصه نشده است.
 
وی افزود: هم اکنون اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان (160 کشور) علی‌رغم عضویت خود در سازمان جهانی تجارت همکاری‌های میان خود را از طریق انعقاد موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد دو جانبه یا منطقه‌ای گسترده‌تر کرده‌اند.
 
ضیاء بیگدلی گفت: امروزه نرخ‌های تعرفه کشورها و موانع فرا راه تجارت روز به روز کاهش می‌یابد و کشورها مرزها را برای یکدیگر بازتر کرده و از این طریق به صادرات خود کمک می‌کنند. قطعاً کشورهایی که از این فرایند دور بمانند، شرایط و امکان حضور موثر در عرصه تجارت بین‌الملل را برای خود و صنایع و صادرکنندگان بخش‌های خصوصی سخت‌تر کرده‌اند.
 
مدیرکل دفتر نمایندگی تام‌الاختیار تجاری خاطر نشان کرد: ایران تاکنون قدم‌هایی برای حضور در عرصه تجارت بین‌المللی، به ویژه از طریق موافقتنامه‌های دوجانبه و چندجانبه بین‌المللی برداشته، اما این گام‌ها بسیار محدود بوده و یا اثر قابل توجهی نداشته است.
 
مدیرکل دفتر نمایندگی تام‌الاختیار تجاری ادامه داد: اگر ما خواهان توسعه صادرات غیرنفتی و پیشرفت صنایع داخلی و بین‌المللی شدن آنها هستیم، باید به سوی برداشتن موانع فرا راه صادرات و باز کردن درهای صادرات برای کشور قدم برداریم.
 
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که هنوز موفق به عضویت کامل در سازمان جهانی تجارت نشده‌ایم و در نتیجه با بسیاری از تبعیضات و محدودیت‌ها در زمینه تجارت بین‌الملل مواجه هستیم، حضور در موافقت‌نامه‌ها و ترتیبات تجاری، یک راهکار مناسب در این راستا است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها