أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۹۱۴۵۰
زمان انتشار: ۰۰:۳۷     ۱۲ بهمن ۱۳۹۳
آغاز پلمپ مخازن سوخت کامیون‌های ترانزیتی ترکیه در مرز ایران از ساعت ۲۴امشب، اظهارات وزیر جهادکشاورزی درباره تنظیم بازار میوه شب عید، آثار اقتصادی چاپ اسکناس در ازای برداشت 401 میلیارددلاری و.. از مهمترین اخبار برگزیده امروز اقتصادی است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه یازدهم بهمن ماه 1393 به شرح زیر است:

* بخشنامه افزایش 5 میلیون تومانی وام مسکن مهر ابلاغ شد/ منابع 6 بانک عامل کفایت می‌کند


مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی مجوز افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر را به 6 بانک داده است، گفت: بررسی‌های ما هم نشان می‌دهد منابع در اختیار 6 بانک برای پرداخت تسهیلات 30 میلیون تومانی به 500 هزار واحد مسکونی کافی است. سید علی اصغر میرمحمد صادقی افزود: بانک مرکزی مجوز افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر را به این بانک‌ها داده است و با توجه به اینکه منابع بانک مرکزی در اختیار بانک مسکن است و بررسی‌های ما هم نشان می‌دهد که منابع در اختیار این بانک برای پرداخت تسهیلات 30 میلیون تومانی به 500 هزار واحد مسکونی کافی است.

* شاخص بورس اوراق بهادار تهران با 286 واحد تقویت به 65542 واحد رسید


شاخص کل بورس بهادار اوراق تهران در پایان معاملات امروز با 286 واحد تقویت به 65 هزار و 542 واحد رسید. به گفته کارشناسان افزایش 4 دلاری قیمت جهانی نفت و افزایش 27 دلاری نرخ جهانی طلا دلیلی بر رونق شاخص بورس بوده است. بنابراین گزارش، ارزش روز بازار در بورس بهادار اوراق تهران به 294 هزار میلیارد تومان رسید.

* قرارداد تعرفه ترجیحی سال‌های آینده نیز ادامه دارد/تشکیل کمیته راهبردی حمایت از نساجی


مدیرکل صنایع نساجی وزارت صنعت از تشکیل کمیته راهبردی حمایت از تولیدات صنایع نساجی به منظور تسهیل در تولید و مبارزه با قاچاق محصولات نساجی در سطح عرضه خبر داد و گفت: قراردادهای تعرفه ترجیحی در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت. نصرالهی با بیان اینکه اعمال تعرفه ترجیحی برای واردات پوشاک ترک مشکلی برای صنعت نساجی ایجاد نخواهد کرد، گفت: تولیدات پوشاک داخلی در رقابت با محصولات نساجی با کیفیت مشکلی نخواهند داشت.

* مشکلات قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز


مشکلات مربوط به قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به رئیس‌جمهور عنوان شد. این قانون در اسفند 92 تصویب شد، ولی در نامه‌های جداگانه سه وزیر اقتصاد، راه و شهرسازی و صنعت و معدن مشکلات اجرایی قانون گوشزد شد.

* تولید نفت روسیه در سال 2015 تغییر نخواهد کرد


در حالی که وزیر نفت عربستان بارها اعلام کرده است عرضه نفت بیشتر از سوی کشورهای غیر عضو اوپک مانند روسیه عامل کاهش قیمت نفت است، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد در سال 2015 تولید نفت روسیه در سطح تولید سال 2014 باقی خواهد ماند. الکساندر نواک اعلام کرد بر اساس پیش بینی های صورت گرفته تولید نفت روسیه در سال 2015 در سطح تولید سال 2014 باقی خواهد ماند.

* آثار اقتصادی چاپ اسکناس در ازای برداشت 4.1 میلیارد دلاری/ سلطه بر بانک مرکزی تشدید شده است


وزیر اقتصاد دولت دهم گفت: تأمین مالی دولت به ازای 4.1 میلیارد دلار نفتی که فروخته­ شده بالغ بر یکصد هزار میلیارد ریال پایه پولی و پانصد هزار میلیارد ریال نقدینگی را افزایش داده ­است، از سوی دیگر وقتی بانک مرکزی ناگزیر است در ازای ارز فروخته یا وصول نشده به دولت ریال بدهد، به معنای تشدید سلطه دولت بر این بانک است. سید شمس‌الدین حسینی وزیر سابق اقتصاد به پرسش‌های خبرنگاران فارس در این باره پاسخ گفته که متن کامل این گفت‌وگو در لینک خبر فوق آمده است.

* آغاز مکاتبه وزارت نیرو و سازمان مدیریت برای تامین اعتبار آب


وزیر نیرو از آغاز مکاتبه میان وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای تامین اعتبار مورد نیاز حوزه آب خبر داد و گفت: در 5 سال آینده با مدیریت کامل آب‌های زیرزمینی مشکلات آبی را برطرف کنیم. حمید چیت‌چیان با اشاره به اینکه کاهش بارش ها باعث خواهد شد تا طی سال آینده برای تامین آب شرب مردم با مشکلات جدی مواجه شویم گفت: باید روش مدیریت آب اصلاح شود و خوشبختانه در همین راستا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درصدد است توجه خاصی به مدیریت آب شود.

* جایگزینی درآمدهای نفتی در گرو تغییر استراتژی اقتصاد کشور

یک تولیدکننده نرم‌افزار گفت: صادرات هیچ صنعتی به تنهایی نمی‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود؛ بلکه این امر نیازمند مجموعه اقدامات اقتصادی هماهنگ و عزم ملی است؛ در این راه کشورهای بسیاری IT را مبنای تغییر استراتژیک موفق اقتصاد خود قرار داده‌اند. شهرام شکوری یک تولید کننده و فعال بازار نرم‌افزار در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس در این باره اظهارداشت: یکی از موضوعات مدیریت کلان اقتصاد در هر کشور، انتخاب گرایش و تئوری‌های اقتصادی است.

* تاثیر قیمت نفت بر اقتصاد ایران چندان مهم نیست/ کاهش وابستگی ایران با پایین آمدن قیمت نفت


نشریه آمریکایی نیوزویک با اعلام اینکه ایران در سالهای 1999 و 2009 تجربه کاهش قیمت نفت داشته و به سلامت از آن عبور کرده است، نوشت: کاهش قیمت نفت تاثیر جدی بر اقتصاد ایران نداشته و وابستگی به نفت را کمتر کرده است. براین اساس، ایران قصد دارد قیمت نفت در بودجه را حتی به 40 دلار در هر بشکه کاهش دهد و روحانی با این کار می‌خواهد وابستگی کشور به نفت را از45 درصد به حدود 31.5 درصد برساند. این در حالی است که ایران از سالها پیش از چالش‌های اقتصادی جدی به واسطه سوء مدیریت، فساد و تحریم‌های بین‌المللی رنج می‌برد. تورم اگرچه نسبت به سال گذشته نصف شده و به کمتر از 20 درصد رسیده اما همچنان بالاست.

*‌ جوانان اشتغال را به معنای استخدام می‌دانند/ افزایش مهارت برای کارجویان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه طبق قانون اساسی دولت باید برای مردم شغل ایجاد کند و در این زمینه افزایش مهارت برای کارجویان را پیگیری می‌کنیم، گفت: سیاست اشتغال بزرگ در بنگاه‌های کوچک سیاست درستی است که در دستور کار قرار دارد. علی ربیعی با بیان اینکه طرح تکاپو یکی از بسته‌های اشتغال‌زایی دولت است، گفت: ایجاد اشتغال در شهرهای کوچک را دنبال کردیم و به نظر می‌رسد، برنامه فنی و حرفه‌ای باید با سمت شناسایی افراد بازمانده از مهارت برود.

* آغاز پلمب مخازن سوخت کامیون‌‌های ترانزیتی ترکیه در مرز ایران از ساعت 24 امشب


طبق توافق اخیر ایران و ترکیه مقرر شد کامیون‌های ترکِ ورودی به ایران مابه‌التفاوت قیمت سوخت مصرفی را به طرف ایرانی پرداخت کنند ضمن آن که کامیون‌های ایرانی نیز با داشتن سوخت بدون پرداخت مبلغی به خاک ترکیه وارد شوند، همچنین از 12 بهمن کامیون‌های ترانزیتی طرفین سوخت مصرفی خود را در خاک یکدیگر به همراه داشته و مخزن سوخت آنان پلمب شود. همچنین در خصوص وسایل نقلیه ترانزیتی مقرر شد از دوازدهم بهمن‌ماه سال جاری طرفین سوخت مصرفی خود را در خاک یکدیگر به همراه داشته و مخزن سوخت آنان پلمب شود، همچنین همه عوارض دریافتی از کامیون‌های ترانزیتی نیز از همان تاریخ به طور مشترک لغو شد.

* مشکلی برای میوه شب عید وجود ندارد/ شرکت بازرگانی دولتی از 4 ماه قبل زیر نظر جهاد کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی از 4 ماه قبل به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است، گفت: هیچ مشکلی برای میوه شب عید وجود ندارد. حجتی در ادامه گفت: 60 درصد مرکبات مورد نیاز در شمال و 40 درصد در جنوب تولید می‌شود و از این بابت هیچ نگرانی وجود ندارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها