يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۹۱۴۸۱
زمان انتشار: ۰۹:۲۸     ۱۲ بهمن ۱۳۹۳
علي شجاعي‌صائين مدير اداره كتاب به نظر مي‌رسد كه به دليل مخالفت با انتشار كتاب موهن سردبير خبرگزاري ايبنا و موضع‌گيري در برابر آن تحت فشار بود، با حكم معاون فرهنگي وزارت ارشاد بركنار شد تا مزد صداقت خود را گرفته باشد!
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «جوان»، شجاعي‌صائين كه حدود يك‌سال بود تصدي اداره كتاب را برعهده گرفته بود، پس از آنكه به صراحت در قبال انتشار كتاب موهن و ضدانقلابي موضع‌گيري كرد با هجمه و فشارهايي روبه‌رو شد كه در نهايت به بركناري وي منجر شد. شجاعي‌صائين از ابتداي تصدي به عنوان مدير اداره كتاب كه اين روزها بايد با نام جديد آن «دفتر توسعه كتاب‌وكتابخواني» ناميده شود، از سوي جريان شبه‌روشنفكري مورد بي‌مهري قرار گرفت و از طرف آنها به عنوان گزينه‌اي كه نبايد در اين پست قرار مي‌گرفت، خوانده شد.

شايد يكي از دلايلي كه باعث شد عمر مديريت شجاعي‌صائين در اداره كتاب كوتاه باشد اين است كه وي در جمع مديران مطلوب جريان شبه‌روشنفكري قرار نداشت. مقاومت مدير اداره كتاب ارشاد در برابر انتشار رمان «زوال كلنل» محمود دولت‌آبادي و همچنين «من اين نسل» محمدرضا اسدزاده از جمله چالش‌هايي بود كه شجاعي‌صائين در اين مدت پشت سر گذاشت. مقاومت اين مدير در برابر انتشار كتاب‌هاي ضدانقلابي باعث شد تا وي مورد بي‌مهري قرار بگيرد.

شجاعي‌صائين چند روز پيش در گفت‌و‌گو با «جوان» به هشدار‌هاي صريح وي به صالحي معاون فرهنگي درباره اسدزاده و كتاب «من اين نسل» اشاره كرد. انتشار گزارش «جوان» با تيتري از گفته‌هاي شجاعي‌صائين باعث شد تا اين مدير متعهد از سوي جريان حامي اسدزاده به شدت تحت فشار قرار بگيرد. جالب اينجاست كه معاون فرهنگي ارشاد به جاي اينكه در اين شرايط از مدير ارشد خود حمايت كند، با بركناري شجاعي‌صائين نشان داد مقاومت مدير خود را در برابر انتشار «من اين نسل» چندان نمي‌پسندد!

اگرچه حسين نوش‌آبادي سخنگوي وزارت ارشاد، ارتباط بين بركناري شجاعي‌صائين با كتاب «من اين نسل» را تنها در حد گمانه‌زني رسانه‌ها عنوان مي‌كند، اما همزماني اين اتفاق با موضع‌گيري مدير سابق «دفتر توسعه كتاب و كتابخواني» را نمي‌توان چندان بي‌ربط هم دانست. كه اگر اين ارتباط وجود داشته باشد بايد به حال وزارت ارشاد تأسف خورد كه مدير ارشد آن به خاطر مقاومت در برابر انتشار كتاب ضدانقلابي يك مدير دست‌چندم وزارتخانه، بركنار مي‌شود!

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر در گفت‌و‌گو با «فارس» مي‌گويد: امروز مسير غلطي در ارشاد پيش گرفته شده است، مي‌خواهند ژست همراهي با همه جريانات را داشته باشند، حتي جريانات اپوزيسيون را راضي نگاه دارند و در پاسخ عده‌اي هم بگويند مجلس اجازه كار نداد، در صورتي كه نظر ما(ارشاد) مثبت بوده است، اين كار اشتباه است كه دستگاه اجرايي به وظايف قانوني خود عمل نكند و آن را برعهده ديگران گذارد. اين نماينده مجلس مي‌گويد: اميدواريم كار به انجام تخلف نرسد، ما اعلام كرده‌ايم در كار اجرايي دخالت نكرده و نخواهيم كرد، اما در صورت بروز تخلف وظيفه‌مند هستيم در مقابل تخلفات صورت گرفته موضع‌گيري كنيم، لذا اميدواريم ارشاد خود پيگير وظيفه قانوني و اجراي آن باشد.

پژمانفر مي‌افزايد: طبيعتاً در دفاع از قانون و وظايف قانوني ارشاد بايد جرئت داشته باشد تا به برخي از موارد غيرقانوني «نه» بگويد، چراكه رفتار‌هاي دوگانه‌اي را كه مي‌خواهند همه جريانات را راضي نگه دارند، رفتاري منافقانه مي‌دانيم.

با بركناري شجاعي‌صائين از مديريت دفتر توسعه كتاب و كتابخواني، همايون اميرزاده جايگزين وي شد. سيدعباس صالحي، معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حكم انتصاب اميرزاده نوشت: نظر به سوابق فرهنگي و تجارب ارزشمند اجرايي به موجب اين حكم با حفظ سمت به عنوان سرپرست دفتر توسعه كتاب و كتابخواني منصوب مي‌شويد. اميد مي‌رود با استعانت از خداوند متعال و بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي موجود در انجام وظيفه محوله موفق و مؤيد باشيد. همايون اميرزاده پيش از اين در سمت‌هايي چون مشاور علمي، فرهنگي و مديريتي معاونت امور فرهنگي، مدير كل فرهنگ و ارشاد استان هرمزگان، معاون اداره كل استان‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، رئيس هيئت صدور پروانه نشر كشور، رئيس هيئت تجديدنظر تخلفات ناشران و نايب‌رئيس شوراي تعاملات استاني معاونت امور فرهنگي فعاليت داشته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها