يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۹۱۵۸۰
زمان انتشار: ۱۲:۴۱     ۱۲ بهمن ۱۳۹۳
ايسنا/ محمد اکبرزاده، در خصوص خواص گياه کاسني اظهار کرد: مواد محلول در آب کاسني تسکين دهنده سيستم عصبي مرکزي بوده و همچنين براي سيستم روده‌اي- معدي مفيد است. تحقيقات نشان داده اينولين و ترکيبات وابسته موجود در ريشه کاسني مي‌تواند از يبوست جلوگيري کند. از ديگر اثرات مهم کاسني، ضد اسهال و اشتها آور بودن آن است.

وي ادامه داد: ريشه و تمام قسمتهاي هوايي کاسني اثرات درماني زيادي دارد. افرادي که سنگ کليه دارند بايد با مشورت پزشک از کاسني استفاده کنند.
اکبرزاده به نحوه مصرف گياه کاسني اشاره کرد و افزود: برگ گياه جوان به عنوان گياه ادويه‌اي مانند اسفناج پخته و برگ‌هاي قديمي‌تر همانند کرفس مصرف مي‌شود. ريشه کاسني پس از پختن با کره استفاده مي‌شود. ريشه اين گياه به صورت بو داده شده همانند چاي و قهوه استفاده مي‌شود، همچنين پس از تهيه پودر و مخلوط در آب مصرف مي‌شود.

وي بيان کرد: کاسني گياهي است که ارتفاع آن تا حدود ۱.۵ متر مي‌رسد، اين گياه داراي گل‌هايي به رنگ آبي است که زيبايي خاصي به گياه مي‌بخشد (گل‌ها در آفتاب، باز و در شب‌هاي باراني بسته مي‌شوند). ريشه کاسني، قطور و محکم بوده که به يک متر مي‌رسد. رنگ بيروني ريشه، قهوه‌اي ولي داخل آن سفيد و شيرابه‌اي سفيد رنگ دارد. اين گياه بسته به شرايط منطقه مي‌تواند يکساله، دوساله، يا چندساله باشد. اين گياه به صورت خودرو در اکثر نواحي ايران مي‌رويد.

اکبرزاده خاطرنشان کرد: کاسني جز گياهان مورد تأييد سازمان دارو و غذاي آمريکا است.
عضوهيات علمي دانشگاه علوم‌کشاورزي و منابع طبيعي ساري با اشاره به ترکيبات مهم گياه کاسني، افزود: گل هاي کاسني حاوي ماده‌اي به نام شيکورين است. ريشه آن حاوي ۸ درصد اينولين و در اندام‌هاي گياه ترکيبات تانن‌ها، فلاونوئيد، گليکوزيد، کربوهيدرات، لاکتوسين، اسيد شيکوريک، گلوکزيدها، اسيد تارتاريک، استرول‌هاي اشباع نشده و تري ترپن‌ها، اسانس هاي مختلف، چربي‌هاي اشباع نشده و اينولين وجود دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها