کد خبر: ۲۹۱۶۱۵
زمان انتشار: ۱۳:۲۸     ۱۲ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598، این روزنامه در گزارشی به علل بی‌توجهی شرکت‌های خارجی به چراغ سبز حسن روحانی در جریان سفر سال گذشته به اجلاس داووس پرداخته است: حدود یک‌سال از چهل و چهارمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد (داووس) گذشت؛ اجلاس تاریخی که برای اولین بار حسن روحانی یازدهمین رئیس‌جمهور کشورمان را با مشوق‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار در ایران به خود دید.

 روحانی در این اجلاس در جمع صاحبان صنایع و شرکت‌های بزرگ جهانی، از آنها خواست تا از فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران به‌ویژه در بخش انرژی و خودرو استفاده کنند... روحانی همچنین در پیشنهادی بی‌سابقه حتی واگذاری سهام شرکت‌های خودروساز داخلی را به سرمایه‌گذاران خارجی وعده داد.

 حال یک‌ سال از فراخوان رئیس‌جمهور کشورمان در چهل و چهارمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد می‌گذرد این در شرایطی است که صنعت خودرو کشورمان هنوز به‌طور ملموس شاهد حضور هیچ سرمایه‌گذار خارجی نبوده است. هرچند بعد از همایش بین‌المللی صنعت خودرو در آذرماه برخی اخبار از عقد قرارداد همکاری یا جذب سرمایه‌گذار در این صنعت حکایت داشت، اما هنوز اتفاق ملموسی در وضعیت فعلی خودروسازان کشورمان روی نداده و قراردادها همچنان روی کاغذ مانده‌اند.

در این بین برخی کارشناسان معتقدند که دو رویداد منجر به سردی سرمایه‌گذاران برای حضور در ایران شده است. بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای و همچنین مقررات سفت و سختی که مسوولان صنعتی کشور برای جذب سرمایه‌گذار به شرکت‌های خودروساز داخلی ابلاغ کردند. بر این اساس هر چند برخی از شرکای پیشین خودروسازان یا شرکت‌هایی که قصد حضور در ایران را دارند به نتیجه نهایی مذاکرات هسته‌ای چشم دوخته‌اند، اما تعویق مذاکرات باز هم آنها را از حضور جدی در صنعت خودرو کشورمان بازداشت.

 از سوی دیگر مسوولان صنعتی کشور نیز پیش از اقدام سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در ایران مقررات سختی را پیش روی آنها قرار دادند. در این بین هرچند مسوولان نیز قصد پیشگیری از اتفاقاتی را داشتند که با تحریم صنعت خودرو منجر به افت ۵۰ درصدی تولید شد...

با تمام این اوصاف به‌نظر می‌رسد که به رغم فراخوان رئیس‌جمهور در اجلاس داووس حضور جدی سرمایه‌گذاران خارجی، تا حدودی به حصول نتایج مثبت در مذاکرات هسته‌ای وابسته است هر چند نباید از فضای کسب‌و‌کار در ایران نیز غافل ماند چرا که سرمایه‌گذار در وهله اول به امنیت سرمایه خود فکر می‌کند نه وعده و وعیدهایی که در یک اجلاس اقتصادی داده می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها