يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۹۲۴۲۴
زمان انتشار: ۱۴:۴۵     ۱۴ بهمن ۱۳۹۳
وبگاه شبکه خبری «سی.ان.ان» آمریکا در تحلیلی، ضمن تشریح وضعیت کنونی تنش میان اسرائیل و حزب‌الله بر حمایت قاطع و پیوستگی متقابل محور مقاومت تاکید کرد و حمله به حزب‌الله را مساوی با حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران دانست.

به گزارش فارس، پایگاه خبری «سی ان ان عربی» در مقاله‌ای به قلم «جاش لیوز» وضعیت فعلی در منطقه خاورمیانه و نزاع میان اسرائیل و حزب‌الله پرداخت و بر حمایت بیش از پیش ایران از اعضای محور «بازدارنده» تاکید کرد.

جنگ و نزاع

اسرائیل در یکشنبه (۲۸ دی) طی عملیاتی ۶ عضو حزب‌الله در منطقه «قنیطره» سوریه را هدف قرار داد. سردار ایرانی «محمد علی الله دادی» نیز در میان این افراد بود. همچنین «جهاد مغنیه» فرزند «عماد مغنیه» یکی از فرماندهان سابق حزب‌الله نیز در این عملیات هدف قرار گرفت.

طبق گفته سی‌ا‌ن‌ان، حزب‌الله هفته گذشته در پاسخ ، ۵ موشک به سمت کاروان نظامی ارتش اسرائیل در «مزارع شبعا»در نزدیکی مرز با لبنان شلیک کرد . در این حمله ۵ سرباز اسرائیلی کشته و ۷ نفر دیگر زخمی (به گفته سی ان ان) شدند. (طبق اعلام شبکه المیادین حداقل ۱۵ نظامی اسرائیلی در این حمله کشته شدند که تل‌آویو به مرگ فقط ۲ نظامی اذعان کرد).

نقش ایران و سوریه

علیرغم اینکه حزب‌الله ، سوریه را به عنوان مقر خود قرار داده است اما در حال حمایت از نظام «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه است و ایران در حال حمایت همزمان از سوریه و حزب‌الله است. نزاع در منطقه‌ای اتفاق افتاد که سوریه و لبنان را با ارتفاعات جولانی اشغالی (که بخشی از آن تحت سیطره اسرائیل است) محدود می‌کند و درگیری در این منطقه زیاد است.

اسرائیل و حزب‌الله فعلا قصد جنگ ندارند
در زمانی که تحلیلگران معتقدند اسرائیل و حزب‌الله فعلا قصد جنگ ندارند «ماثیو لیوت» کارشناس موسسه سیاست خاور نزدیک در واشنگتن می‌گوید: «گمان می‌کنم اسرائیل تلاش می‌کند از مرزهای خود دفاع کند و از تحرکات سازمان‌های تروریستی معروف – به تعبیر وی- در مرزهایش نگران است. اما در مقابل یعنی حزب‌الله کسانی هستند که خواستار تشدید درگیری با اسرائیل هستند».

لیوت در ادامه عملیات حزب‌الله در شبعا را حساب شده خواند و افزود: بسیاری از نیروهای حزب‌الله درحال حاضر درگیر سوریه هستند اما این حزب نیروهای دیگری برای درگیری با اسرائیل در اختیار دارد و رهبران آن احساس کردند باید به عملیات اسرائیل در قنیطره پاسخ دهند.

«تریتا پارسی» بنیانگذار و رئیس فعلی شورای ملی ایرانیان آمریکا نیز این نظر را همسو با طرز تفکر ایران خواند و اعلام کرد ایران نیز معتقد بود باید به حمله قنیطره پاسخ داد.

حمله به حزب‌الله حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران است
همه اینها در میان مذکرات هسته‌ای ایران و غرب در آن اتفاق می‌افتد. تریتا پارسی در این زمنیه گفت: نزاع بین ایران واسرائیل در زمانی رخ داد که «مذاکرات هسته‌ای ایران با ۵+۱ در جریان است و این اتفاق نه به نفع ایران است و نه به نفع آمریکا».

«مایکل رابین» مسئول سابق در پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اعلام کرد: ایران باید تلاش کند آرامش اوضاع را حفظ کند، ایران نمی‌تواند تحمل کند که نزاع میان اسرائیل و حزب‌الله مانند سال ۲۰۰۶ غیر قابل کنترل شود. جنگی که در آن بیش از ۱۰۰۰ عضو حزب‌الله جان خود را از دست دادند و ۱۵۰ نظامی اسرائیلی نیز کشته شدند.

وی افزود: بیشتر سناریویی که مربوط به حمله احتمالی اسرائیل علیه تاسیسات هسته‌ای ایران پیش‌بینی می‌شود تحریک حزب‌الله و پاسخ موشکی این حزب است. به عبارت دیگر حمله به حزب‌الله یعنی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران.

روبین در نهایت گفت: اگر امور تا آن حد تشدید شود که حزب‌الله شروع به شلیک موشک به شهرهای اسرائیلی کند این بدان معناست که چراغ سبز به اسرائیل برای به اتمام رساندن مأموریتش داده شده است.

جنگ داعش

تنش میان اسرائیل و حزب‌الله ممکن است از درگیری کنونی با داعش حاصل شود. نیویورک تایمز مدعی شده است از روبین افزود: درگیری بین حزب‌الله به عنوان جنبش شیعی و اسرائیل ممکن است خطران ناشی از اعتماد بر ایران برای رهایی از یک گروهک سنی را به جای تحقق امنیت منطقه زنده کند.

نفت

بخش دیگری از پازل، نفت و کاهش قیمت آن و تحت فشار بودن آن است. «آرون دایوید» مسئول سابق وزارت خارجه آمریکا گفت: با توجه به کاهش قیمت نفت و تحریم‌ها ایران دیگر نمی‌تواند مانند گذشته به حزب‌الله و سوریه کمک کند.

عملیات‌های خارجی حزب‌الله

لیوت در این زمینه اعلام کرد حزب‌الله توانایی آن را دارد که دست به عملیات‌های خارجی بزند. او مانند اسرائیل ادعا کرد که «به عنوان مثال در سال ۲۰۱۲ در بلغارستان با منفجرکردن اتوبوسی ۵ اسرائیلی را کشت». او ادعای خود را ادامه داد و گفت: در سال ۱۹۸۳ با عملیاتی علیه تجمعات نظامی وابسته به نیروی دریایی آمریکا در بیروت ۲۴۱ آمریکایی را هدف قرار داد .

وی در پایان تاکید کرد که از زمان ترور «عماد مغنیه» در سال ۲۰۰۸ حزب‌الله به دنبال پاسخ به این ترور با عمیات‌های مختلف است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها