يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۹۳۴۳۲
زمان انتشار: ۱۳:۲۹     ۱۸ بهمن ۱۳۹۳
فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان از قابلیت درگیری جنگنده‌های F14 با اهداف دریایی و زمینی که به همت متخصصان کشورمان ایجاد شده خبر داد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس- پایگاه هشتم شکاری در اصفهان یکی از پایگاه‌های مرکزی و مستعد نهاجا محسوب می‌شود. پایگاه هشتم را شاید بتوان یکی از مشهورترین پایگاه های ایران و منطقه نیز دانست.

این پایگاه که به نام سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی مزین است نقش بسزایی در پشتیبانی از پایگاه‌های دیگر برعهده دارد و یکی از مهمترین شاخصه‌های آن داشتن جنگنده‌های F14 است.

لذا با توجه به فرا رسیدن 19 بهمن‌ماه روز نیروی هوایی بر آن شدیم تا با امیر خلبان مسعود روزخوش فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان به گفت‌وگو بنشینیم.

***

امیر روزخوش در ابتدای این گفت وگو اظهار داشت: نیروی هوایی مشخصات خاصی دارد که بارزترین آن واکنش سریع بودن و دفاع در عمق است. بعنوان مثال عملیاتی که شهید دوران انجام داد، نوعی دفاع در عمق بود یک حرکت سیاسی نظامی بود، همچنین عملیات واکنش سریعی که انجام دادیم، عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی شرور شرق کشور بود که از وقتی مأموریت اعلام شد تا زمانی که این کار انجام شد، کلاً دو ساعت هم به طول نیانجامید که این عکس‌العمل سریع نیروی هوایی را نشان می‌دهد.

وی افزود: نقش پایگاه شهید بابایی به واسطه داشتن هواپیماهای F14 نقش بسیار بارزی است. دومین مشخصه این پایگاه وجود دانشکده خلبانی بعنوان یکی از دستاوردهای انقلاب است. پیش از انقلاب خلبانان برای آموزش به خارج اعزام می‌شدند، اما تأسیس دانشکده خلبانی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

روزخوش تصریح کرد: علاوه بر آن جغرافیای پایگاه شهید بابایی به گونه‌ای است که در محلی واقع شده و هواپیماهایی را در اختیار دارد که هر کدام از پایگاه‌ها بخواهند عملیاتی را انجام دهند چه پدافندی و چه آموزشی باشد پشتیبان آن پایگاه هوایی شهید بابایی است.

* کیفیت آموزش خلبانی در نهاجا مطابق استانداردهای بین‌المللی است

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب تقریباً‌ چند سالی خلأیی در آموزش خلبانی در کشور ایجاد شد و مسئولین وقت به این فکر افتادند که این دانشکده خلبانی را تأسیس کنند. از زمانی که این دانشکده تأسیس شد با استفاده از اساتید و خلبانان خودمان و تجهیزات و هواپیماهایی که تبدیل به هواپیماهای آموزشی کردیم در سه سطح ابتدایی، متوسط و جت پیشرفته آموزش را آغاز کردیم و الآن هیچ نیازی در بحث آموزش به خارج نداریم.

وی تاکید کرد: کیفیتی که ما الآن در آموزش خلبانی داریم مطابق استانداردهای بین‌المللی است. گواه آن این است که الآن در تمام پایگاه‌های مرزی ما خلبانانی هستند که آموزش دیده‌اند بعد از انقلاب هستند.

روزخوش در خصوص تعداد دانشجویان خلبانی این دانشکده گفت: کلاس آموزش خلبانی با دیگر کلاسها تفاوت دارد، کلاس دانشجویان خلبانی از دو نفر می‌تواند باشد تا 15 و 20 نفر لذا از لحاظ کمیت کار فرقی نمی‌کند. چه یک نفر در کلاس باشد چه 20 نفر تمام مراحل آموزش اعمال می‌شود.

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان خاطرنشان کرد: آموزش ما در این پایگاه مثل دانشگاه می‌ماند وقتی یک خلبان فارق‌التحصیل شد بعنوان خلبان شکاری می‌تواند با همه هواپیماهای شکاری پرواز کند لذا مهم گذراندن این دوران و گرفتن وینگ خلبانی است.

وی با بیان اینکه در نهاجا وینگ‌های شکاری و ترابری وجود دارد، گفت: کسانی که وینگ شکاری را می‌گیرند قابلیت و توامندی پرواز با هواپیمای شکاری را دارند اما 3-2 هواپیمای پیشرفته در کشور ما هست که اگر کسی می‌خواهد مستقیماً با این هواپیماهای پیشرفته پرواز کند یک سری پیش‌نیازهایی لازم دارد لذا باید با هواپیماهای مشخصی پرواز کند بعد از آن منتقل شود به هواپیمای مورد نظر.


وینگ خلبانی

* F14های اورهال شده تنها با یک پرواز تست وارد چرخه عملیاتی می‌شوند

روزخوش در ادامه با اشاره به تعمیر و اورهال جنگنده‌ها اظهار داشت: قطعاتی که در هواپیماها به کار می‌رود بخصوص هواپیماهای هایتکی مثل F14 از قطعات بسیار ریزی مثل مهره کوچک تا قطعات بزرگ مثل بال است. تعدادی از قطعات هستند که تعمیر و تعدادی هستند که تعویض می‌شوند. اینها تاریخ مشخصی دارد که باید این کار انجام شد.

وی با بیان اینکه زمانی که هواپیما به عمر قانونی خود می‌رسد یا باید تعمیر شود یا تعویض، گفت: در زمان قبل از انقلاب به گونه‌ای بود که ما حق هیچگونه دخالتی در تعمیرات هواپیما نداشتیم و همه این کارها در خارج با هزینه‌های گزاف انجام می‌شد. اما بعد از پیروزی انقلاب با توجه به تحریم‌ها این کار به عهده متخصصین نیروی هوایی گذاشته شد و اولین مرکز جهاد خودکفایی به دستور امام در نیروی هوایی تأسیس و اولین هواپیما اورهال شد.

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان ادامه داد: بعد از آن این حوزه به تمام پایگاه‌های نیروی هوایی توسعه پیدا کرد و هواپیماهای F5 و F4 و F14 و میگ هم اورهال شدند و الآن در تمام پایگاه‌های نیروی هوایی مرکز اورهال یا بازسازی و تعمیر اساسی را داریم. 

روزخوش تصریح کرد: وقتی هواپیمایی را اورهال می‌کنند انتظار دارند طبق استاندارد با 4-3 پرواز به مرحله عملیاتی برسد اما نکته مثبت پایگاه اصفهان این است که در چند ماه اخیر هواپیماهایی F14 که اینجا اورهال می‌کنیم در همان پرواز اول تمام استانداردها را تأئید می‌کند و وارد چرخه عملیاتی می‌شود که این نشان دهنده دقت عمل گروه‌های نگهداری و فنی این پایگاه است.

* ارتقای رادارهای F14 با همکاری دانشگاه‌های کشور

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان با بیان اینکه علم و صنعت هوانوردی هیچگاه به انتها نمی‌رسد، اظهار داشت: الآن شاهد ورود هواپیماهای نسل پنجم هستیم بنابراین هیچگاه کسی نمی‌تواند ادعا کند که به انتهای این علم رسیده‌ایم.

وی افزود: الآن در بحث رادار هواپیمای F14 با وجود نیروهایی که در این پایگاه داریم کار را جلو می‌بریم که همکاری بسیار نزدیک با دانشگاه شهید ستاری، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف داریم.

روزخوش تصریح کرد: ما هر ساله نمایشگاهی بر پا می‌کنیم و از اساتید و دانشجویان این علم دعوت می‌کنیم تا با همکاری هم، نیازهایمان را برطرف کنیم. الآن در این زمینه نیازی به کمک گرفتن از کشورهای دیگر نداریم.

* F14 هنوز هم می‌تواند نقش مینی‌آواکس را ایفا کند

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان تاکید کرد: بحث رادار بسیار پیچیده است و جای کار دارد. هواپیماهای F14 یکی از مشخصات بارز آن این است که می‌تواند در آن واحد روی چند هدف قفل کند و رادارهای موجود روی این هواپیما در حال حاضر هم این قابلیت را دارند و می‌توانند مثل گذشته نقش مینی آواکس را ایفاء کنند.

* ایجاد قابلیت عملیات هوابه‌زمین روی F14 و اکثر جنگنده‌ها

وی ادامه داد: کشورهای سازنده هواپیما هرساله تغییراتی را روی هواپیماهایشان اعمال می‌کنند که به دلیل تحریم‌ها این تغییرات برای ما ارسال نمی‌شود و ما اطلاع‌ رسمی از این تغییرات نداریم لذا خودمان تغییراتی روی این هواپیما ایجاد می‌کنیم.

روزخوش تصریح کرد: پروژه‌هایی در دست داریم که نه تنها روی F14 بلکه روی اکثر هواپیماهای خارجی این تغییرات را اعمال می‌کنیم که در وهله اول ایمنی را مد نظر قرار می‌دهیم. مثلاً اگر بخواهیم هواپیمای F14 را از حالت هوا به هوا، هوا به زمین کنیم ایمنی پرواز را در نظر می‌گیریم و تست‌های خاصی روی آن انجام می‌هیم و اطمینان می‌دهم در این زمینه نه تنها در F14 بلکه در اکثر هواپیماها به نتایج بسیار خوبی رسیده‌ایم.

* موفقیت صددرصد در شلیک فکور90 از F14/ کار بر روی دقت، برد و میزان تخریب موشک

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان در خصوص نصب موشک فکور90 روی جنگنده F14 گفت: با توجه به تسلیحاتی که روی F14 استفاده می‌شد و از کشور سازنده به ما نمی‌رسید به این فکر افتادیم که نوع موشکی که مشخصه اصلی F14 است را بازسازی کنیم لذا در بعد شلیک هواپیما به نتیجه صد در صد رسیده‌ایم.

وی افزود: موشک بعد از شلیک مسایل زیادی دارد تا به هدف اصابت کند، بحث شلیک آن مقوله مهم و سنگینی است که وقتی شلیک می‌شود زیر هواپیما منفجر نشود و یا مسیری که برایش تعریف شده را طی کند، چون اکثر موشک‌ها مثل موشک‌های روسی بعد از جدا شدن از هواپیما مسیر انحرافی را طی می‌کنند.

روزخوش تصریح کرد: لذا شلیک موشک نباید آسیبی به خلبان  و پرواز بزند که در این ابعاد به نتیجه‌ای که می‌خواهیم در خصوص این موشک رسیده‌ایم و الآن روی اصابت به هدف، مسافت طی کننده و میزان تخریب کار می‌کنیم که موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم و به سمتی می‌رویم که نیازی به موشک خارجی نداشته باشیم. این موشک قابل رقابت با موشک‌های خارجی است و کار مشترک ما با دانشگاه‌های کشور و مهندسی هوافضاست.

* رهگیری تهدیدات مرزی با رادار F14

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: اگر تهدیدات را فرامنطقه‌ای بدانیم که می‌دانیم با امکانات موجود می‌توانیم تمام تهدیدات را از همه طرف در رادارهای خودمان مشاهده و رصد کنیم و این کار از روی هواپیماهای ما نیز امکان‌پذیر است.

وی افزود: الآن اگر تهدید مرزی داشته باشیم بوسیله رادار هواپیماهای F14 قابل سرچ و کشف است. از طرفی هواپیماهای میگ 29 و F4 نیز این قابلیت را دارند.

* قابلیت رهگیری هواپیماهای رادارگریز در دستور کار

روزخوش در ادامه خاطرنشان کرد: از طرف دیگر کار روی حوزه رهگیری هواپیماهای رادارگریز نیز در دستور کار است.

* آموزش عملیات مشترک مرکب به افسران نیروی هوایی

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان با بیان اینکه اگر همکاری نهاجا و پدافند هوایی نباشد هیچ عملیات نظامی انجام نمی‌شود، گفت: وقتی خلبانان می‌خواهند به درجه افسر ارشدی برسند در تهران و در دانشکده فرماندهی ستاد، واحد عملیات مشترک مرکب را طی می‌کنند. در این عملیات مشترک مرکب یاد می‌گیریم چگونه با نیروهای دیگر در بعد پدافند هوایی، دریایی و زمینی هم‌سو عمل کنیم.

وی تصریح کرد: لذا هم فرماندهان ما باید این قابلیت را داشته باشند که عملیات مشترک را هدایت کنند و قابلیت درگیر شدن با پهپادها در هواپیماهای ما وجود دارد.

* طرح‌های ساخت هواپیمای رادارگریز نسل پنجم در وزارت دفاع

روزخوش درخصوص رادارگریز کردن هواپیماها گفت: هواپیماهایی که بال و بدنه آن ساخته شده را دیگر نمی‌توان رادار گریز کرد. لذا گر بخواهیم یک هواپیمای رادارگریز داشته باشیم باید از اول آن را طراحی کنیم. از طرفی ساخت هواپیما به عهده وزارت دفاع است و قطعاً‌ طرح‌هایی در وزارت دفاع است که روی این قضیه کار می‌کند که هواپیماهای نسل پنجم یعنی رادارگریز را تولید کند.

* قابلیت درگیری دریایی جنگنده‌های F14 و F4

وی درخصوص توان جنگنده‌های F14 در نبرد دریایی گفت: یکی از مأموریت‌های مهمی که F14 در زمان جنگ داشتن اسکوریت نفتکش‌ها بود لذا کاملاً قابلیت این کار را دارد یعنی بوسیله رادارهای پیشرفته‌ای که داشت هرگونه تهدید دریایی و هوایی را رؤیت می‌کرد.

روزخوش تاکید کرد: لذا جنگنده‌های F14  و F4 ما این قابلیت را دارد که اگر تهدید دریایی باشد آن را رصد و با آن مقابله کند.

* کاهش حجم و دیجیتالی کردن سیمیلاتورهای F14

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان با اشاره به آموزش خلبانان با شبیه سازها گفت: سیمیلاتورهایی که در پایگاه اصفهان وجود دارد همه بومی است. بعنوان مثال ما اصلاً شبیه‌ساز هواپیمای F7 را نداشتیم. اما متخصصان ما آن را تولید کردند.

وی ادامه داد: سیمیلاتورهایی که از F14 بود نیز ابرکامپیوترهای قدیمی بود که حجم آن بسیار بزرگ و به اندازه یک اطاق بود اما متخصصان بومی نهاجا این را تبدیل به یک سامانه دیجیتال و کوچک و قابل دسترس که الآن از آن استفاده می‌شود، کردند. در خصوص شبیه‌ساز هواپیمای PC-7 هم این کار صورت گرفته است.

* قابلیت عملیات رزمی با هواپیماهای PC-7/ نصب و تست موفق مسلسل

روزخوش با اشاره به توانمندی هواپیماهای آموزشی PC-7 گفت: اگر شرایطی باشد که مسئولین از ما درخواست کنند، هواپیمای PC-7 این قابلیت را دارد که به یک هواپیمای شکاری با سرعت کم تبدیل شود و از آن برای ماموریت هوا به زمین استفاده کنیم. حتی مسلسل هم روی آن نصب و با موفقیت تست شده است.

* هواپیمای F14 قابلیت جنگ الکترونیک و ضد جنگ الکترونیک را دارد

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان درخصوص توان جنگ الکترونیک اظهار داشت: در تمام پایگاه‌ها نیروی هوایی شعبه‌ای به اسم جنگال ایجاد شده که زیر مجموعه معاونت عملیات است و پرسنل آن هر ساله در تهران آموزش لازم را می‌بینند.

وی افزود: هواپیمای F14 قابلیت جنگ الکترونیک و ضد جنگ الکترونیک را دارد و خلبان F14 تمام این دوره را طی می‌کند. لذا با توجه به اینکه جنگال روز به روز پیشرفت می‌کند خلبانان و جنگنده‌های ما نیز در این حوزه ارتقاء می‌یابند تا تهدیدات را پوشش دهند.

* در عملیات ریگی F14های ما آماده درگیری احتمالی با شکاری‌های دشمن بودند

روزخوش با اشاره به اهمیت پایگاه شهید بابایی گفت: پایگاه اصفهان پشتیبان تمام عملیات‌ها و جنگنده‌های پایگاه‌های دیگر است و امکان ندارد هواپیمایی بلند شود و تاپ کاور آن یک هواپیمای F14 نباشد، این یک قانون است. لذا هر هواپیمایی که بخواهد تا مرز هم برود ما این احتمال را می‌دهیم که هواپیمای خارجی بخواهد آن را فالو کند لذا یک جنگنده آماده اینجا داریم و آن F14 است تا با آن درگیر شود.

وی افزود: در عملیات دستگیری ریگی هم به همین صورت بود چون احتمال می‌دادیم که آن هواپیما با جاهایی تماس بگیرد و درخواست کمک کند و شکاری‌هایی وارد صحنه شوند لذا پیش‌بینی این کار را کردیم و F14های ما در صحنه آماده بودند.

* تست موفق موشک جدید روی جنگنده F7/ بمب‌های مختلفی در حال آزمایش است

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان به هواپیمای F7 اشاره و تصریح کرد: هواپیمای F7 یک هواپیمای شکاری بمب‌افکن است یعنی هم عملیات هوا به هوا و هم هوا به زمین را انجام می‌دهد.

وی افزود: ما از این هواپیما هم در بحث آموزش و هم در بعد تاکتیکی بهره می‌بریم. لذا این هواپیما یک جت آموش پیشرفته است.

روزخوش خاطرنشان کرد: زمانی که این هواپیما را خریداری کردیم ضعف‌های عملیاتی و تاکتیکی داشت. لذا متخصصان با توجه به تجربه‌هایشان در هواپیماهای دیگر این ضعف‌ها را برطرف کردند.

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان گفت: F7 هواپیمای بسیار خوبی است و بیشترین طی مسافت ارتفاع را در کمترین زمان دارد و خیلی سریع می‌تواند به اوج برسد. قابلیت انعطاف و تغییر زاویه و جهت در کمترین زمان از مشخصه‌های این هواپیما است.

روزخوش در پایان این گفت‌وگو اظهار داشت: بمب‌های مختلفی در حال آزمایش است که روی F7 نصب شود. آخرین موشکی که تست کردیم روی این هواپیمای جواب مثبت گرفتیم و در حال ارتقاء هستیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها