أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۹۴۱۴۶
زمان انتشار: ۱۱:۴۲     ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
آزمون سراسري هر ساله در تيرماه برگزار مي‌شود ولي آزمون سراسري چهل و پنجم به دليل تقارن تيرماه 94 با ماه مبارک رمضان در صبح و بعد از ظهر روزهاي پنج شنبه و جمعه 21 و 22 خرداد ماه سال 94 در 5 گروه آموزشي برگزار مي‌شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، ثبت‌نام براي آزمون سراسري چهل و پنجم از روز گذشته آغاز شد و اين آزمون در صبح و بعد از ظهر روزهاي پنج شنبه و جمعه 21 و 22 خرداد ماه سال 94 در ۵ گروه آموزشي برگزار مي‌شود.

با تاسيس دانشگاه‌ها در کشور بايد روشي براي سنجش و پذيرش افراد در ورود به دانشگاه لحاظ مي‌شد، البته تا سال 42 هر دانشگاه براي جذب دانشجو به طور مستقل عمل مي‌کرد و دانشگاه‌هايي مانند صنعتي آريامهر، پلي‌تکنيک، ملي، فردوسي و جندي‌شاپور با برگزاري آزمون ورودي خاص خود، دانشجوياني را پذيرش مي‌کردند ولي پس از آن مسابقه‌اي براي پذيرش دانشجويان در نظر گرفته شد که بعدها اسم اين مسابقه کنکور ناميده شد.

پس از تأسيس وزارت علوم و راه‌اندازي مرکز آزمون‌شناسي در سال 1347، آزمون سراسري به صورت متمرکز رايج شد و در نخستين آزمون، 12 دانشگاه با 30 رشته تحصيلي وجود داشت که داوطلبان مي‌توانستند از اين ميان 10 رشته را انتخاب کنند.

در اين آزمون 47 هزار و 703 نفر داوطلب شرکت کردند. سؤالات اولين دوره کنکور، به صورت سؤالات کوتاه طراحي شده بود.

در سال 1354سازمان سنجش آموزش کشور تشکيل شد و کنکور جايگاه سازمان‌يافته‌تري به خود گرفت.

در ابتداي برگزاري کنکور، علاوه بر نتايج کنکور، معدل امتحانات نهايي ششم متوسطه و ضوابطي از جمله نوع مدرک، سهميه منطقه، جنسيت و نظام وظيفه هم در قبولي داوطلبان تأثير داشت ولي در سال 1357 قبولي تنها به نتايج کنکور محدود شد و پس از انقلاب اسلامي نخستين آزمون سراسري در سال 1358برگزار شد و بعد از آن هم با انقلاب فرهنگي، دانشگاه‌ها و به تبع آن کنکور به مدت 3 سال تعطيل شد.

از سال 1361 دوباره کنکور شکل گرفت و ‌در اين سال تنها براي رشته‌هاي پزشکي، فني و مهندسي، کشاورزي، الهيات و معارف اسلامي آزمون برگزار شد و اين روند کنکور تا سال 1371 ادامه پيدا کرد و داوطلبان سه نوع سهميه آزاد، منطقه‌اي و نهادهاي انقلاب اسلامي داشتند.

به مرور زمان، دانشگاه‌هاي پيام‌نور، شبانه، مراکز تربيت معلم و غيرانتفاعي هم تشکيل شد و با ايجاد نظام جديد متوسطه و تقسيم 4 سال دبيرستان به 3 سال متوسطه و يک سال پيش‌دانشگاهي موضوع کنکور پيچيده‌تر شد.

در سال‌هاي اول تشکيل پيش‌دانشگاهي، کنکوري براي ورود به اين مقطع پيش‌بيني شد که دو سال بعد اين کنکور به شرط معدل تغيير يافت.

بعد از مدتي سد پيش دانشگاهي شکسته شد و تنها سد کنکور براي داوطلبان باقي ماند.

پس از مدتي طرح سنجش و پذيرش دانشجو (طرح حذف کنکور) مطرح شد، اين طرح از سوي سازمان سنجش مطرح و بررسي شد و همزمان هم در مجلس در حال بررسي بود.

* آخرين تغييرات در کنکور سراسري

و در حال حاضر آخرين خبري که در رابطه با حذف کنکور شنيده‌ايم از خدايي رئيس سازمان سنجش آموزش کشور بوده است.

خدايي گفت: آخرين قانوني که مجلس شوراي اسلامي در زمينه حذف کنکور سراسري تصويب کرده مربوط به شهريورماه سال 92 است که بر اين اساس مدل امتحاني بايد بر طبق تقاضا تنظيم شود.

وي افزود: بر اساس تصويب مجلس سه مدل سوابق تحصيلي، سوابق تحصيلي با آزمون و سوابق تحصيلي همراه با آزمون عمومي و اختصاصي در نظر گرفته شد و به طور کلي قانون تصويب کرده است که تا پنج سال آينده 85درصد کل ظرفيت آموزش عالي از طريق سوابق تحصيلي پذيرش شود که اين مسئله مربوط به تمام دانشگاه‌ها اعم از دانشگاه آزاد و دولتي است که در حال حاضر در سال دوم اجراي اين قانون به مرز 80درصد رسيديم.

خدايي گفت: نکته مهم اين است که 15درصد رشته‌ها پرمتقاضي هستند و بايد زيرساخت‌هايي که قانون پيش‌بيني کرده است را آماده کنيم.

رئيس سازمان سنجش آموزش کشور از برگزاري جلسه شوراي سنجش و پذيرش دانشگاه‌ها در اسفندماه امسال خبر داد و گفت: شرايط پذيرش براي کنکور سراسري در سال 94 اعلام شده است و در جلسه اسفندماه براي سال 95 تصميم‌گيري مي‌کنيم.

آخرين آزمون سراسري که چهل و چهارمين آزمون بود هم در روزهاي پنجم، ششم و هفتم تيرماه سال 93 در 5 گروه آزمايشي و در 364 شهرستان و 15 کشور خارجي برگزار شد.

يک ميليون و 31 هزار و 322 نفر ‌در اين آزمون شرکت کردند.

آزمون سراسري هر ساله در تيرماه برگزار مي‌شود ولي آزمون سراسري چهل و پنجم به دليل تقارن تيرماه 94 با ماه مبارک رمضان در صبح و بعد از ظهر روزهاي پنج شنبه و جمعه 21 و 22 خرداد ماه سال 94 در 5 گروه آموزشي برگزار مي‌شود.

ثبت‌نام اين آزمون از روز گذشته آغاز شد و داوطلبان مي‌توانند با مراجعه به سايت سازمان سنجش آموزش کشور و مطالعه دفترچه راهنما در اين آزمون ثبت‌نام کنند.

نتيجه اوليه آزمون به صورت کارنامه در هفته دوم مردادماه 94 بر روي سايت سنجش آموزش کشور قرار مي‌گيرد و داوطلبان مجاز به انتخاب رشته پس از دريافت دفترچه راهنماي انتخاب رشته مي‌توانند نسبت به اين مساله اقدام کنند.

فهرست پذيرفته شدگان نهايي آزمون سراسري سال 94 هم در نيمه دوم شهريور ماه سال 94 از طريق سايت سنجش آموزش کشور اعلام مي‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها