امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۲۹۴۸۰
زمان انتشار: ۱۷:۲۰     ۱۶ آذر ۱۳۹۰
میزگرد VOA برای تطهیر و ترویج قمه زنی در بین شیعیان:
شب گذشته VOA در میزگردی خبری با موضوع آئین و سنت های عزاداری شیعیان تمام همت خود را برای گسترش قمه زنی در بین عزادارن حسینی به کار گرفت. نکته قابل توجه برنامه های محرم امسال شبکه های ماهواره ای حمایت همه جانبه رسانه های انگلیسی و آمریکایی از قمه زنی می باشد که چرایی این حمایت توسط شبکه های ماهواره ای که در طول سال تمام تلاش خود را برای ترویج بهائیت و فرقه های انحرافی به کار می گیرند جای بسی سوال دارد؟
پایگاه 598 - محمد حسین رضایی/ به دنبال حمایت های همه جانبه انگلیس درترویج و گسترش قمه زنی در بین شیعیان و همچنین پخش مستندی در همین خصوص درBBC  فارسی که با انتشار سخنان یوسف صانعی در حمایت از این امر به همراه بود حال شبکه صدای آمریکا به رسالت خود در این خصوص عمل نمود.

شب گذشته VOA  در میزگردی خبری با موضوع آئین و سنت های عزاداری شیعیان تمام همت خود را برای گسترش بدعت قمه زنی در بین عزادارن به کار گرفت.

این میزگرد با حضور مهدی خلجی از چهره ای منورالفکر فراری از ایران و همچنین حجت الاسلام! محمد هدایتی (دبیرکل جمعیت روحانیون سنتی ایران معاصر) در شبکه صدای آمریکا به نام " تحریف عاشورا"  برگزار گردید.

در ابتدا محمد هدایتی یکی از روحانیون ساکن واشنگتن و مدیر شبکه سلام که چندی است در پوشش ترویج عقاید شیعه به تفرقه افکنی بین مسلمانان و همچنین ترویج مسائل غلطی چون قمه زنی و برخی از بدعت های دیگر دینی فعالیت می نماید بیان داشت که : صدها کتاب و سخنرانی در خصوص اصالت عمل قمه زنی در عزاداری های ما دیده می شود و حکومت ایران با ممانعت از قمه زنی در اصل مقابل شیعه ایستاده است.

محمد هدایتی از کارشناسان دینی صدای آمریکا افزود: با نگاهی بر آیات قرآن می بینیم که ریشه قمه زنی در قرآن آمده است . این روحانی نما با تحریف آیاتی از کلام الله مجید تمام تلاش خود را برای تطبیق دادن موضوع قمه زنی با آیات قرآن به کار گرفت.

بیان این مسئله آنقدر سطحی بود که صدای کارشناس دیگر این برنامه را نیز درآورد. مهدی خلجی  که با عنوان کارشناس امورد دینی در این برنامه حضور داشت نتوانست سکوت خود را در برابر سخنان بی مبنای روحانی واشنگتنی حفظ کند و بیان کرد: سخنان آقای هدایتی غلط می باشد و به نوعی تحریف قرآن است.

در ادامه این برنامه با معرفی قمه زنی به عنوان سنت قدیمی شیعیان، قمه زنی را عامل گسترش روحیه شجاعت و ایثار و فداکاری عنوان نمودند و اعلام داشتند که به همین منظور قمه زنی در آمریکا آزاد می باشد و شیعیان به راحتی می توانند در خیابان های آمریکا به عزاداری و قمه زنی بپردازند.

این سخنان در حالی است که چندی است که دولت آمریکا در حال سرکوب و دستگیری معترضان به سیاست های اقتصادی ایالات متحده در خیابان های آمریکا می باشد و همچنین محدودیت های فراوان آمریکا برای مسلمانان این کشور از هیچ کسی پوشیده نیست.

نکته قابل توجه برنامه های محرم امسال شبکه های ماهواره ای حمایت همه جانبه رسانه های انگلیسی و آمریکایی از قمه زنی می باشد که چرایی این حمایت توسط شبکه های ماهواره ای که در طول سال تمام تلاش خود را برای ترویج بهائیت و فرقه های انحرافی به کار می گیرند جای سوال دارد؟

همچنین چند روز پیش نیز بی بی سی فارسی با پخش مستندی در خصوص قمه زنی تمام همت خود را برای عمومی جلوه دادن قمه زنی در بین شیعیان ایران به کار گرفت.

این رسانه انگلیسی با بیان شیوه های گوناگون عزاداری در ماه محرم،جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مخالف این سنت دیرینه! شیعیان معرفی نمود.

لازم به ذکر است که همه مراجع و علماي شيعه همواره بر پرهيز از هرگونه اقدامي كه موجب وهن شيعه مي‌شود تاكيد داشته‌اند و يكي از مهم‌ترين اين مسائل كه همواره بر نهي از آن تاكيد شده قمه‌زني است.

موج اول مبارزه با قمه زني براي نخستين بار توسط علامه سيد محسن امين(ره) شروع شد كه ايشان با انحرافات عملي در عزاداري به مبارزه پرداخت.

بعد از اين اقدام برخي از مردم در برابر نظرعلامه برخاسته و هياهو برپاساختند و ناآگاهان را به هيجان آوردند.

دراين هنگام آيت‌الله العظمي سيد ابوالحسن اصفهاني كه در آن زمان مقام رياست تامه و مرجعيت عامه را داشته به طرفداري از امين عاملي پرداخت و در فتوايي به صراحت اعلام كرد: «همانا استفاده از امثال شمشير، زنجير و... كه در دسته‌ها و مواكب عزاداري عاشورا رايج شده، قطعا حرام و غير شرعي است.

طولي نكشيد كه اين فتوا هم موجب اختلافات و سر وصداي شديدي شد، اما هيچگاه آيت‌الله اصفهاني از فتوا و عقيده خود كوتاه نيامد.

موج دوم مبارزه توسط حضرت امام خميني(ره) شروع شد و امام به مقابله با قمه زني و امثال آن پرداخت و با صدور حكمي همگان را از قمه‌زني نهي كرد.

در پي اين حكم، علمايي چون آيت‌الله شهيد محمد باقر صدر و شهيد مطهري و جمعي از علما به حمايت از نظر اين اقدام پرداختند و اين اقدام و اعمال را محكوم كردند.

شهيد مطهري صراحتا در حمايت از اين حكم امام اعلام كرد: «تيغ، قمه و قفل زدن از افكار غلطي است كه هيچ ارتباطي با اهداف امام حسين(ع) ندارد».

موج سوم مخالفت با اين اقدام پس از حكم رهبر معظم انقلاب اسلامي در مورد قمه زني و حمايت مراجع عظام و علما از آن شروع شد.

مقام معظم رهبري در خرداد سال73 در جمع روحانيون استان كهگيلويه و بوير احمد قمه زني را جرياني انحرافي دانستند و خواستار زدودن اين حركات وهن آميز از ساحت مقدس عزاي حسيني شدند.

بعد از صدور اين حكم حتي عده‌اي كه قبلا اين عمل را جايز دانسته بودند بر لازم الاتباع بودن حكم رهبري فتوا دادند كه از اين ميان مي‌توان به آيت‌الله اراكي و آيت‌الله فاضل لنكراني اشاره كرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۲
در انتظار بررسی: ۱۰
* نظر:
ارسال نظرات
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۰
۲۳
۱۰
متاسفانه همیشه افرادی هستند که معاویه زمان خود می شوند و با بدعت های که در دین می گذارند به نام دین و شریعت دین فروشی می کنند هر چه اسلام و تشیع ضربه خورده است از این گونه افراد است.
یا حق
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۵ - ۱۶ آذر ۱۳۹۰
۱۷
۱۷
البته بعضی مراجع جایز می دانند
پاسخ
ثقه الاسلام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۹ - ۱۷ آذر ۱۳۹۰
در همان بعضی مراجع هم هستند که تمکین به حکم حاکم را شرط می دانند و با همین شرط عمل به فتوی ایشان جایز نمی باشد.
مانند آیات عظام سیستانی، فاضل و ...
قمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۳ - ۱۷ آذر ۱۳۹۰
۱۳
۲
دفتر آقای هدایتی در قم دایر می باشد و این شبکهی آمریکایی در قم هم مشغول به فعالیت است
پاسخ
فدایی رهبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۴ - ۱۷ آذر ۱۳۹۰
۲۰
۹
ضرر رساندن به بدن خود باقمه زنی ویاامثال آن چه سودی برای ائمه دارد؟؟؟؟؟ هرعملی که موجب ضرررساندن به بدن شود حرام وباطل هست
پاسخ
آدم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۵ - ۱۷ آذر ۱۳۹۰
۱۰
۲۲
نمی دونم چرا 598 گیر داده به قمه زنی؟ بچسبین به جریان انحرافی و اختلاس و ...
پاسخ
ناشناس
UNITED STATES
۰۵:۵۱ - ۱۷ آذر ۱۳۹۰
خوب کرده است چون دارند شیعه را وحشی و غیر عقلانی به جهانیان معرفی میکنند من نمیدانم وزارت ارشاد به چه کاری مشغول است . اقدامات خود را بر علیه شیعه کتاب هم کرده اند و همه را در انجا نوشته اند کتابی که مامور سیا بنام "مایکل برانت " چندین سال پیش نوشته چرا این کتاب را ترجمه و در اختیار مردم قرار نمیدهند اگر این کار را کرده بودند اقای ادم و میلیونها ایرانی دیگر برنامه دشمن را متوجه میشد و از 598 این سئوال را نمیکرد چون خود جواب را میدانستند .برادر برنامه ای همه جانبه بر علیه شیعه دارند وهابیون کبریت بی خطرند . جالب اینکه یکی از بزرگترین دلایل خطرناک بودن شیعه برای خود را همین مراسم عاشورا میدانند که میگویند انها روح سلحشوری و شهادت را هر ساله در خود احیا میکنند و باید این مراسم را با زیاد کردن و یا کم کردن برخی از مراسم بی اثر کنیم وهمچنین مرجعیت شیعه را هدف قرار دهیم و..................................... که من توانائی نوشتن همه کتاب را در این جا ندارم
سلیمانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۶ - ۱۷ آذر ۱۳۹۰
۱۸
۶
قمه زنی=تیراندازی به سوی مسلمانان
پاسخ
ناشناس
NETHERLANDS
۱۷:۱۴ - ۰۷ آذر ۱۳۹۱
برو بابا
ناشناس
UNITED STATES
۰۵:۳۸ - ۱۷ آذر ۱۳۹۰
۳
۴
اقای هدایتی در لوس انجلس بودند و در شبکه سلام ولی در ماه رمضان که من به این شبکه زنگ زدم و سئوالی در مورد زمان افطار و سحر داشتم شبکه سلام گفت که هدایتی دیگر در این شبکه نیست انچه حیرت اور بود از این خبر برای من شرکت ایشان در صدای امریکا بود .درست است زمانیکه ایشان در سلام بودند بسیار بسیار تفرقه افکنی میکردند شاید علت اخراج ایشان از شبکه سلام به همین علت باشد . و ایشان به واشنگتن رفته باشند ولی شبکه سلام در جنوب کالیفرنیا است نه واشنگتن .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۹ - ۱۷ آذر ۱۳۹۰
۴
۶
با سلام
دونکته را میخواستم بگویم اولا جالب است که شما دنبال میکنید این شبکه های بد و ضد ....و وابسته و ... وطن فروش و..
دوم من تمام بحث را دیدم تفکر شما و امثال شما عادت به تعامل و گفتگو ندارد و یک عمری هی گفتید و دیگران مجبور به قبول کردن بوده اند حالا دو نفر را اورده اند که درباره این موضوع صحبت کنند نفر دوم هم توانست با استدلال درست و منطقی خود صحبت ان اقای روحانی را نفی کند و پایان صحبت هم با همین شخص بود و ان اقای روحانی نتوانست جواب بدهد خوب من بیننده که بیطرف هستم حق به اقای خلجی دادم وانها که از قبل هم نظرشان مخالف قمه زنی بود باز هم همینطور حالا حرف شما چیست میگویید نباید بحث کنند یا قمه زنی نباید باشد؟ واقعا در کشور ما سانسور شده جز ذات ادمها چرا از بحث کردن میترسیم ؟ از قدرت کم استدلالمان یا از نداشتن رسانه ازاد برای گفتن حرفمان یا از .... چی ؟ من با قمه زدن موافق نیستم ولی این دلیل نمیشود که نباشد حالا که من مخالفم در موردش حرف هم نباید زد ؟؟؟ واقعا جالب است !!! اگر هم صحبت کردن در شبکه صدای امریکا بد است چرا مینشینید و نگاه میکنید و بعد میخواهید در موردش مطلب بنویسید؟ ((نظر من را چه در کامنتها بگذارید یا نه مهم نیست همین که برای شما ارسال میشود کافی است))
پاسخ
محمود حسینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۶ - ۱۷ آذر ۱۳۹۰
۶
۷
قمه زنی در هر حالت ابزاری برای ضربه زدن غرب به جمهوری اسلامی شده. هم به برخورد با قمه زنها موضع گیری می شود و هم با انجام قمه زنی، در هر صورت به نفع تشییع نیست.
پاسخ
ناشناس
CANADA
۱۵:۱۱ - ۱۷ آذر ۱۳۹۰
۲
۷
به نام خدا
من با این متن شما و بیانات شما بسیار موافقم. اما با نحوه بیان شما موافق نیستم. بهتر است حرف رهبری مبنی بر جذب حداکثری و دفع حداقلی را به یاد آورید. لازم نیست به این شبکه و این روحانی بر چسب امریکایی و منحرف بزنید.
می توانید کمی بهتر و با محبت تر در مورد این افراد خبر بزنید.
خدا اجرتان بدهد
پاسخ
ناشناس
UNITED STATES
۰۹:۲۸ - ۱۸ آذر ۱۳۹۰
هموطن اقای هدایتی بسیار مشکوک است دو حالت بیشتر ندارد یا مامور است یا نادان در هر دو صورت هم به دین ما هم به کشور ما صدمه میزند چرا ایشان نباید انگونه که هست معرفی شود من فکر نمی کنم رهبری با افشای اینگونه افراد مخرب هیچ مشگلی داشته باشند انچه ایشان گفته اند در این مورد صدق نمیکند .ما در اینجا سالهاست اقای هدایتی را میشناسیم .حتی سلام صلاح ندید ایشان انجا باشند ما شنیده ایم که دلیل خارج شدن ایشان از ایران هم همین تندروئیهایخارج از شیعه و مخرب یوده است .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۰ - ۱۸ آذر ۱۳۹۰
۳
۵
باسلام
دوستان كمي تامل
مقام معظم رهبري فرمودند من قلبا از اينكار راضي نيستم يعني علاوه برآنكه فتوا در تائيد آن نميدهم بلكه مطابق نظر معظم له در اين موقعيت مورد وهن شيعه است .
اما دوستان كمي دانستن فقه لازم است
بعضي از دوستان حكم به حرام بودن و ديگر اينكه بدون اسم بردن از مراجع تلويحا حكم تحريم را بر قمه زني روا داشتند
دوستان در بحث عزاداري امام حسين عليه السلام كه از اعظم مسائل و افتخار تشيع است و علاوه بر اين در دسترس بودن اين اخبار در اختيار ديگران عدم تعجيل در حكم و نيز كلام نابجا به عزادارن سيد الشهدا عليه السلام بر زبان راندن روانيست و خلاف رويه صاحب عزا يعني پيامبر اكرم است
ديگر اينكه فارغ از پرداختن به رويه تشيع در گذر زمان در عزادراي ونيز نظر مراجع ، غربيان كه ما شيعه را كه گاها در عزاداري از خود بيخود شده و در محبت سيد الشهدا لطمه بر خود ميزنيم ببينيد در سالگرد بعضي از بزرگان و نيز بعضي از مراسم خاص عزا چه كارها كه نمي كنند .
پس اولا نظر در اين مورد بسيار مهم و محترم با صاحب شريعت است كه مراجع در حال حاضر در غيبت كبري با بيان فتاواي خود در صدد رساندن نزديكترين نظر به نظر شريعت ميباشند پس به فتاواي تمام مراجع مراجهه كنيد و در اين حكم لازم است هر كسي نظر مرجع خود را بداند .
والسلام س م
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۲ - ۳۰ آذر ۱۳۹۰
۱
۵
با سلام
من دوستي داشتم كه عرب بود و ميگفت زنان شامات پس از اينكه زنان اسير كاروان كربلا را سنگباران كردند و سر بعضي از زنان و كودكان را شكستند متاسف شدند و از آن پس هر سال در سالگرد عاشورا زنان شامات سر خود را به نشانه پشيماني ميشكستند. و اين سنت به شكل قمه زني تا امروز ادامه پيدا كرد. به نظر ميايد چندان ريشه مذهبي ندارد.
پاسخ
حسین
NETHERLANDS
۱۷:۰۸ - ۰۷ آذر ۱۳۹۱
اون دوست عرب شما اشتباه گفته.
خودت تحقیق کن
محسن
UNITED KINGDOM
۱۶:۰۵ - ۰۲ مهر ۱۳۹۱
۶
۷
قمه زنی یکی از بزرگترین شائر حسینی به حساب میاد و اکثر مراجع نه تنها وهن دین نمیدانند بلکه ترویج دین است...
و اندک مراجعی که انگشت شمار هستن مخالفت کردن
پاسخ
حسین
NETHERLANDS
۱۷:۱۰ - ۰۷ آذر ۱۳۹۱
امسال در مراسم قمه زنی که در بیت آیت الله سید صادق شیرازی برگذار شد، خود ایشان هم حضور داشتند.
ناراحت از وضع جامعه
UNITED STATES
۱۶:۵۷ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
۶
۳۳۲
قمه زنان خوارج امروز هستند که حتی کور و کر شده اند و نمی بینند که دین را به فنا دادند ...
پاسخ
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۴ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۴
۰
السلام علی من اتبع الهدی
لطفا به مراجع عظام تقلید تهمت و افترا نزنید.
در سایت رسمی قمه زنی نام و فتوای بیش از مرجع تقلید از زمانهای گذشته تا معاصر در تایید و مستحب دانستن قمه زنی جمع آوری شده است.
www.tatbir.com
در سایت بالا نامهای مراجع بزرگواری همچون حضرات آیات سیستانی، وحیدخراسانی، شیرازی، روحانی، حکیم، بشیر نجفی و بسیاری دیگر به چشم می خورد...
لطف کنید و پیغامم را نمایش دهید.
مدیر وبلاگ اختصاصی آیت الله العظمی شیرازی
http://s-shirazi.blogfa.com/
پاسخ
محمدرضافخر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۰ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۲
۰
۳
قمه زنی حرکتی قبیه وبی منطق است که هیچ توجیه شرعی نداردوازسوی اغلب مراجع نفی وباعث وهن شیعه است
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها