يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۹۶۴۹۵
زمان انتشار: ۱۳:۲۴     ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
مدیرعامل مجمع ناشران مطرح کرد:
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب با ضعیف خواندن عملکرد وزارت فرهنگ در قبال نامه اخیر مقام معظم رهبری به جوانان غرب گفت: ارشاد، قبل از افشاگری‌ها و پرداختن به حواشی در راستای این وظایف خود گام بردارد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا که در پی توهین‌های یک نشریه فرانسوی به ساحت پیامبر اکرم(ص) نوشته شد در جوامع بین المللی بازتاب‌های متعددی داشته است و در این میان نقش تشکل های فرهنگی ایرانی در انعکاس جهانی این نامه نیز موضوعی حائز اهمیت و توجه به شمار می رود.
 
درباره بازتاب این نامه و تلاش های مجمع ناشران انقلاب اسلامی در راستای توزیع این پیام گفتگویی با میثم نیلی مدیرعامل این مجمع داشته‌ایم:
 
ارزیابی شما از نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و آمریکایی چیست. در این نامه چه مواردی بیشتر نظر شما را جلب کرد؟
 
نامه بسیار تأثیرگذار و استراتژیک ویژه‌ای که مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپایی و امریکایی نوشتند از جنبه های مختلف قابل ارزیابی است و خوشبختانه در هفته گذشته بعضی از زبدگان و فعالان مومن و دغدغه مند فرهنگ و بین الملل تلاش کردند تا با همفکری به شیوه درست مواجهه به این نامه برای اثربخشی هرچه بیشتر آن دست یابند.
 
به گمان من اولین وجه چشمگیر این نامه شکل و لحن آن است. یعنی آنچه از نامه حضرت آقا موج می زند لحن سرشار از مهر، رحمت وعطوفت آن است. لحن صمیمانه ای که اثرگذاری نامه مقام ولایت و نیابت امام عصر(عج) را دوچندان کرده بود.
 
نکته دیگر تأکید مقام معظم رهبری بر نقش جوانان به عنوان عناصر جدی در تعیین سرنوشت جوامع است.
 
آنچه برای من در این مورد از همه جالب تر بود دعوت آقا از جوانان اروپایی و امریکایی با ادیان و گرایشات مختلف به مطالعات اسلامی و انتقادی بود. ایشان تلاش کردند تا آنها را از جنگ بزرگی که جریان مسیحیت صهونیستی در تدارک آن است آگاه کنند. رویارویی بزرگی که مدتهاست برای آن نقشه می کشند و برای این منظور با فضا سازی های غیرواقعی از طریق رسانه های غربی در حال ترسیم یک اسلام دهشتناک و غیر منطقی برای جوانان غربی هستند.
 
در این نامه مقام معظم رهبری تلویحی به جوانان اروپایی و امریکایی یادآور شده اند که جریان صهیونیستی در آینده قصد تدارک نبردی بزرگ با اسلام ناب دارد و تلاش می کند تا با جنگ روانی و هژمونی رسانه ای جوانان اروپایی و امریکایی را به سربازان کنترل شده این جنگ تبدیل کند. از این جهت مخاطبان جوان غربی را نسبت به این فضاسازی هشدار داده و برحذر داشتند تا آنان با مطالعه کتاب های اصیل اسلامی مغلوب این فضاسازی و هژمونی رسانه ای نشوند.
 
درواقع این روشنگری و نمایاندن تصویری واضح از آینده به جوانان غربی امتداد خط بصیرت است که موجب می شود تا با ابزارهای فرهنگی اصیل مانند کتاب چشم دل باز شود و مسیر گم شده در تاریکی نمایان گردد.
 
شاید بهترین تعبیر برای این حرکت مبتکرانه رهبری نوعی از نرمش قهرمانانه است که از جوانان غیرمسلمان می خواهد با رجوع به کتاب های اصیل به مقابله با نظام سلطه برخیزند.
 
استراتژیست های غربی از چاپ و انتشار انواع کتاب ها و کاریکاتورها و عکس ها و سینمای هالیوودی تا صحنه آرایی های بزرگی مانند ۱۱سپتامبر یا حوادث تروریستی مشکوک را در بر می گیرد.
 
تنها چیزی که می تواند این نقشه شوم را خنثی کند تفکر و تعقل جوانان غربی است. تفکری می تواند حاصل مطالعه منابع اصیل اسلامی باشد.
 
نحوه مواجهه دستگاه های فرهنگی و سیاسی برای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری را چگونه می بینید؟
 
با کمال تأسف سازمان ها و دستگاه های فرهنگی و دیپلماتیک در کشور ظرفیت، دغدغه و انگیزه لازم را برای پیشبرد این هدف مقام معظم رهبری از خود نشان نداده اند. گمان من این است که در آینده هم شاهد چیزی غیر این هم نخواهیم بود. وقتی مواجهه وزارت ارشاد در قبال توهین به پیامبر تنها یک محکومیت معمولی و از سر رفع تکلیف باشد و هیچ ما به ازای فرهنگ و رسانه ای از آن بیرون نیاید نباید توقع داشت این مجموعه در قبال نامه استراتژیک مقام معظم رهبری کار شایان توجه و پیش برنده ای انجام دهند.
 
با این اوصاف این وظایف را چه بخش ها و گروه هایی انجام خواهند داد؟
 
به نظر می رسد این مسئولیت بیشتر به دوش تشکل های مومن و مراکز خودجوش و انقلابی باشد و آنهاهستند که باید خودشان را مجهز به ابزارهایی کنند تا بتوانند پیام نایب امام عصر(عج) را به علاقه مندان حقیقت و آگاهی برسانند. به نظر می رسد در حال حاضر و با توجه به اتفاقات پیش آمده در حوزه فرهنگ و سیاست، در رابطه با عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد ابهامات زیادی برای بسیاری از نخبگان فرهنگی کشور به وجود آمده است.
 
ابهامات، سوالات و ناامیدی‌هایی که امید به پی گیری مفاد این نامه مهم را کمرنگ می‌کند. برای مثال این که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قبال هجمه ظاهرا فرهنگی و رسانه ای غرب علیه پیامبر رحمت هیچ واکنش متناسبی نداشت و تنها به محکومیت لسانی و ابراز تأسف اکتفا کرد بسیاری از نخبگان فرهنگی را متاسف و متاثر کرد. این همه در حالی است که به نظر می رسد حتی وظیفه شخص وزیر در این مقطع بسیار مهم و حیاتی است.
 
اکنون و در هنگامه هجمه های ناجوانمردانه علیه اسلام و حضرت نبی اکرم(ص) بهتر است وزارت فرهنگ و ارشاد، قبل از افشاگری و پرداختن به حواشی تلاش کنند تا مهم ترین وظیفه خود را در در حمایت از ساحت نبی اکرم(ص) به نحو احسن انجام دهند.
 
آفتی که در بعضی نهادها و دستگاه‌ها و مجامع فرهنگی وجود دارد این است که معمولا مسئولیت را به عهده دیگران می دانند و خود، مسولیتی را تقبل نمی کنند. با این اوصاف شما خودتان را هم مخاطب حرف های مقام معظم رهبری می بینید؟
 
قطعا اینگونه است. حالا که نامه مهم و استراتژیک مقام معظم رهبری منتشر شده است علاوه بر جوانان اروپایی و امریکایی به مطالعه منابع اصیل اسلامی و خوانش کتاب های بیان کننده اسلام ناب محمدی دعوت شده اند، گروه دیگری نیز از مخاطبان اصلی این نامه هستند.
 
مجموعه‌هایی که باید در راستای این نامه بستر لازم را برای جوانان غربی فراهم کنند تا آنها بتوانند مطالعات درستی متناسب با رهنمود آقا داشته باشند و آدرس دهی آنها منجر به تفکر و تعقل منطقی این جوانان خواهد شد. ناشران مومن و انقلابی این وظیفه را بر عهده دارند. خدا را شاکریم که در طول سال های گذشته نشر کشور تولید کننده بسیاری از منابع اصیل و کتاب هایی بوده است که بیانگر و تدوین کننده اسلام ناب بوده‌اند. کتاب‌هایی که توسط ناشران مومن کشور چاپ و بعضا به زبان‌های مختلفی هم ترجمه شده و در فضای مجازی قرار گرفته و یا قابلیت بارگزاری در این فضا و عرضه در میان جوانان اروپایی و امریکایی را دارد.
 
به طور مشخص در مجمع ناشران چه اقداماتی در این راستا انجام شده است؟
 
ما در مجمع ناشران هفته گذشته جلسه هم اندیشی با تعدادی از ناشران مومن و متعهد داشتیم این جلسات در هفته های بعد هم ادامه خواهند داشت. ما حصل آنها هم این است که با کمک ناشران خوش فکر و دغدغه مند بسته های پیشنهادی مختلفی برای معرفی کتاب های ممتاز و ارزشمند و موثر در پیشبرد هدف مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و امریکایی به زبان های مختلف تهیه کرده و از طریق فضای مجازی به شکلی زیبا و شکیل آنها را عرضه خواهیم کرد تا ان شاء الله این آثار بتواند منجر به ایجاد تحول و حرکت آنها به سوی هدایت شود.
 
ما تا کنون در سطح داخلی کشور سیرهای مطالعاتی مختلف و متعددی را در قالب بسته های پیشنهادی به مخاطبان مختلف ارائه داده ایم. در حال حاضر هم تلاش می‌کنیم تا بسته های پیشنهادی مناسب برای مخاطبان جوان کشورهای مختلف را با لحاظ اقتضائات آن جوامع تدارک کنیم و تا دو هفته آینده چندین بسته ویژه از مجموعه‌های فرهنگی مختلف به ویژه از مجمع ناشران انقلاب اسلامی و در راستای لبیک به نامه حضرت آقا منتشر خواهیم کرد. انشاالله با لبیک ناشران مومن و متعهد حلقه مهمی از زنجیره نجات نسل جوان غربی اعم از مسیحی یا غیر مسیحی ایجاد خواهد شد که با ارائه منابع اسلامی و متون مفخم و ترجمه شده و انتشار آنها و رساندن این منابع به دست جوانان غربی این مهم میسر خواهد شد.
 
در این میان آنچه اهمیت دارد ترجمه منابع مهم و اصیل موجود است. چرا که در حال حاضر کتب و منابع غنی زیادی وجود دارد که هنوز ترجمه نشده‌اند و طبیعتا چون این آثار ترجمه نشده‌اند، کمتر می توانند مورد استفاده قرار گیرند. به نظر می رسد ناشران دغدغه مند و مومن باید بلافاصله و با توجه به نیاز خارج از کشور آثار مهم موجود را ترجمه و به تدریج آن را به دست مخاطبان اروپایی و امریکایی برسانند که در این صورت ارجاعات مکتوب نامه مقام معظم رهبری هر روز بیشتر و بیشتر خواهد شد.
 
علاوه بر این کارهای دیگری هم در نشست های همفکری اعضا و ناشران تولید خواهد شد که ان شاء الله بعد از جلسات مذکور رسانه ای خواهند شد. این را هم عرض می کنم که موسسات فرهنگی علمی و پژوهشی دیگری هم در تدارک هستند تا ان شاء الله فضای مناسب برای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری فراهم کنند. اگرچه اینها در شرایطی است که دستگاه های فرهنگی و دیپلماسی مسئول به دنبال بازی های سیاسی کم مقدار خود هستند.
 
شیوه ارائه و فرم کار باید چگونه باشد. آیا پیروی از الگوی رسانه ای و ارائه غربی را برای این مهم موثر می دانید؟
 
اگر ما محتوای غنی و مناسب آن نامه را فراهم کنیم از آن پس ابزارهای متناسب با آن هم خود را نشان خواهد داد. کسی که درّ گران بهایی دارد طبیعتا برای ارایه بهتر آن ویترین مناسبی هم فراهم خواهد آورد تا این درّ بیشتر و بهتر دیده شود. اینجا هم فرم کار و نوع رسانه ای شدن این محصولات باید به بهترین شکل باشد. اما با لحاظ یک نکته مهم. این نکته مهم عدم تقلید از فرم ها و شکل های مختلف ارایه محصول در روش غربی است. یعنی روش ارایه این محصولات نباید به شیوه ارایه محصولات غربی باشد بلکه باید متناسب با نوع و جنس این محتوا تدارک دیده شود.
 
کتاب های مفید و ارزشمندی مانند صحیفه سجادیه، رساله حقوق امام سجاد و یا حتی گرانقدرترین مکتوب - قرآن کریم - باید با روش و فرم متناسب ارایه گردد. ناشران مومن و دغدغه‌مند در کشورهای اروپایی هم البته همچنان فعال هستند که ما با آنها در ارتباطیم و می دانیم که تلاش ویژه ای برای رساندن کتب ارزشمند از منابع اصیل فکری و اسلامی به جوانان اروپایی و امریکایی را آغاز کرده اند. این ناشران چونان سربازان گفتمانی اسلام ناب هستند که بی هیچ سر و صدا و حاشیه ای چندین برابر مسئولان مدعی و حاشیه پرداز در جهت تقویت جبهه اسلام ناب تلاش می کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها