يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۹۶۹۶۸
زمان انتشار: ۱۳:۵۵     ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
تحلیل «شمقدری» از آثار جشنواره فیلم فجر در جمع دانشجویان/
به گزارش پایگاه 598 به نقل از سینماپرس: «جواد شمقدری» رئیس سابق سازمان سینمایی در اردوی سازمان های اسلامی دانشجویان در مشهد مقدس با بیان تشریح حرکت فرهنگی دشمنان در قبال ایران اسلامی و با اظهارات و انتقاداتی از روشهای منفعلانه برخی مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور گفت: سینمای خنثی که مخاطب را به ناکجا آباد می برد بسیار خطرناک تر از سینمایی است که می تواند واکنش های منفی را در برخی از اقشار ایجاد کند. جایگاه سینمای کشور در برابر جبهه فرهنگی دشمنان کجا قرار دارد؟

این تهیه کننده، نویسنده و کارگردان با سابقه سینمای ایران در مورد وضعیت کنونی سینمای کشور به ویژه پس از برگزاری سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: ما اکنون در شرایطی به سر می بریم که جبهه فرهنگی دشمنان هجمه های گسترده ای علیه انقلاب اسلامی را در داخل و خارج از کشور گشوده اند و سینما به عنوان یک رسانه و هنر تأثیرگذار، پیش قراول این رویارویی است. دشمنان از همه ظرفیت های سینما استفاده می کنند تا علیه ارزش های ما وارد یک جنگ فرهنگی شوند. البته این قضیه جدید نیست و دشمنان از سال ها قبل چنین رویه ای را در مقابله با ما داشته اند اما در دهه اخیر این رویه یک انسجام بیشتری به خود گرفته است و به دشمنان به طرق مختلفی هجمه های خود را به ما وارد می سازند.

وی ادامه داد: یکی از محورهای عملیاتی دشمنان این است که به اشکال مختلف، سیاه نمایی های زیادی را از جامعه ایرانی که ذیل انقلاب اسلامی رشد و نمو پیدا کرده اند نشان می دهند و مهمترین دلیل چنین عملکردی هم این است که انقلاب شکوهمند اسلامی ما اکنون در دنیا به عنوان یک الگوی جهانی شناخته می شود.

کارگردان فیلم سینمایی «آفتاب و عشق» در همین رابطه افزود: محور دوم هجمه ها، ایجاد تشکیک و تردید و شبهه بر بسیاری از ارزش ها و باورهایی است که هویت انقلاب را شکل داده است. این تشکیک امروزه تا جایی پیش رفته که یک نوع پالایش از حکومت فاسد شاه نشان داده می شود و دشمنان در صدد آن هستند تا در ماهیت شعار «مرگ بر شاه» که یکی از شعارهای اصلی مردم مسلمان ایران در دوران انقلاب اسلامی بود تشکیک کنند. دشمنان سعی دارند از رژیم گذشته و عناصر اصلی آن رژیم به خصوص شخص «شاه» یک تصویر غیر واقعی و دروغین نشان دهند و آن را به عنوان یک سمبل معرفی کنند!

شمقدری با تاکید بر اینکه محور سوم هجمه های دشمنان را می توان در ایجاد گسست میان نسل ها دانست خاطرنشان کرد: دشمنان به هیچ عنوان نمی خواهند فرآیندها و میراث انقلاب شکوهمند اسلامی دست به دست شده و به دست آیندگان برسد. آن ها با تمام توان خود درصدد هستند تا انقلاب اسلامی نتواند جهت گیری تکاملی خود را راحت انجام دهد. از سوی دیگر بحث دین زدایی و آرمان خواهی که عنصر بسیار موثری برای انقلاب و حرکت پویای آن بود را در بین افکار عمومی رشد و گسترش می دهند و حتی مخالفت با استقلال و عزت و آزادگی را زیر سوال می برند.

مشاور هنری رئیس جمهوری در دولت نهم ادامه داد: ترویج فساد اخلاقی و لذت جویی و بسیاری موارد این چنینی از رویکردهای اصلی جبهه های فرهنگی دشمنان علیه آرمان ها و ارزش های ماست که در آثار هنری مانند موسیقی، کتاب، رمان، تئاتر و... خود را نشان می دهد و سینما به عنوان مهمترین هنر و رسانه دوران حاضر در رأس آن است؛ دشمنان می خواهند توسط آن یک گسست بسیار عمیقی را در نیروهای انقلابی و جامعه ایرانی ایجاد کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «آخرین مرحله» تاکید کرد: نهایتاً آنچه که بیش از هر نکته دیگری توسط جبهه های فرهنگی دشمنان علیه ما استفاده می شود مسئله سبک زندگی است که در دهه اخیر بارها در مورد آن بحث و تأکید شده است. دشمنان سعی دارند با آثار هنری به ویژه سینما سبک زندگی مردم مسلمان ایران را تغییر داده و آن ها را به سمت و سوی سبک زندگی غربی و آمریکایی سوق دهند. این در حالی است که خود آمریکایی ها و غربی ها وقتی راجع به خودشان فیلم می سازند تلاش دارند تا تصویر زیبایی از مظاهر جامعه غربی را نشان دهند اما ما از جامعه خود تصویری مخدوش نشان داده و گویی در جهت همراهی و همکاری با آن ها گام بر می داریم.

این کارشناس فرهنگی و هنری افزود: در فیلم های غربی به ویژه فیلم های هالیوودی همیشه یک نوع قدرت از دولت ها و حکومت های متبوع آن ها نشان داده می شود تا ترسی در میان رقبای آن ها شکل بگیرد. آن ها درصدد هستند تا آداب و رسوم خودشان را به جامعه های دیگر انعکاس دهند و در عوض سنت ها و آیین های جوامع متمدن را از آن ها بگیرند.

شمقدری در همین رابطه تصریح کرد: به عنوان مثال جشن «ولنتاین» که امروزه در جامعه ما رواج بسیاری پیدا کرده و تا چند سال اخیر کسی در مورد آن چیزی نمی دانست یکی از همان مظاهر هجمه دشمنان علیه سنت ها و آیین های ما است. تا پیش از انقلاب اسلامی شاید تنها جشن غربی که در کشور ما برگزار می شد جشن عید «کریسمس» بود که تنها در بخش معدودی از افراد جامعه و تنها در میان قشر مرفه برگزار می شد اما امروزه کار ما به جایی رسیده است که آداب و رسوم و جشن های پیش پا افتاده غربی ها را در جامعه ایرانی - اسلامی خود برگزار می کنیم و دشمن در این مسئله موفق عمل کرده است.

کارگردان فیلم سینمایی «طوفان شن» با تاکید بر اینکه دشمنان به این نتیجه رسیده اند که تنها در حوزه فرهنگ می توانند آسیب های جدی به ما برسانند اظهار داشت: دشمنان ما به خوبی فهمیده اند که حتی در عرصه سیاست، اقتصاد، نظریه های اجتماعی و دینی و فلسفی و... اصطلاحاً دستشان به هیچ جایی بند نیست و نمی توانند به ما آسیبی وارد کنند و تنها در عرصه فرهنگ و به ویژه سینما است که می توانند به ما آسیب های جدی وارد سازند و از همین رو تلاش های خود را در این راه دو صد چندان کرده اند و تمام توان شان را در راه مقابله با ما به کار بسته اند.

وی ادامه داد: آنچه که عقلانی است این است که ما هم در مقابله با جبهه فرهنگی دشمنان، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را تشکیل دهیم و متناسب با ظرفیت های دشمن دفاع خوبی از خودمان داشته باشیم. البته بهتر آن است که ما بتوانیم جهت گیری تهاجمی در مقابله با دشمنان داشته باشیم چرا که دست دشمنان از هر جهت خالی است و فرهنگ آن ها غیر فطری و غیر الهی و آسیب پذیر است و به راحتی می توان آن ها را مورد هجمه قرار داد.

شمقدری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه برخی فیلم های سی و سومین جشنواره فیلم فجر بسیار تأسف بار بودند و در جهت اهداف دشمنان ساخته شده بودند گفت: در جشنواره های پیشین بخشی از فیلم ها به رویایی با دشمنان انقلاب می پرداخت و بسیاری از فیلم ها در جهت تحکیم جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ساخته می شدند. فیلم هایی مثل «چ»، «شیار ۱۴۳» و... از جمله فیلم هایی بودند که سال گذشته و در جشنواره سی و دوم در همین راستا ساخته شده بودند و به تجلیل از حرکت بزرگ ملت ایران در دوران های حساس و مهمی مانند دفاع مقدس می پرداختند و همه احساسات و عواطف مخاطبان را تسخیر می نمودند که امسال و در جشنواره سی و سوم هیچ اثری از آن ها نبود و سینمای ما از این جهت دچار یک عقب گرد بسیار جدی شده بود.

وی تاکید کرد: سینمای ایران به ناکجا آباد رفته است و مدیران سینمایی فعلی گویا در یک خواب خوش خرگوشی به سر می برند؛ به همین دلیل است که در برخی از فیلم های این دوره از جشنواره شاهد آن بودیم که برخی از فیلم ها حرف های دشمنان را در جبهه خودی می زدند.

کارگردان فیلم سینمایی «بر بال فرشتگان» خاطرنشان کرد: عملکرد مدیران سینمایی دولت یازدهم در حالی با یک عقب‌گرد جدی مواجه شده که در دوره قبل سعی بر این بود تا چشم های ناظر بر عرصه سینما و سینماگران بر اساس ظرفیت های داخلی عمل کنند. چرا که همیشه برخی افراد در سینمای ایران حضور دارند که دنبال تسویه حساب های شخصی هستند و از همین رو ما معتقد بودیم که می بایست چشم های ناظر در سینما بیشتر شود و سینما از حیاط خلوتی که در آن حضور دارد بیرون بیاید و پاسخگوی مرجع های بزرگ فرهنگی بزرگ کشور باشد. این رویه علیرغم تمامی آسیب های احتمالی که می تواند داشته باشد به نفع سینما و سینماگران است تا بدانند چشم های ناظر فراوانی هستند که مدام آن ها را رصد می کنند و از همین رو آن ها باید خود را با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی تطبیق دهند.

شمقدری ادامه داد: فیلم های امسال جشنواره بسیار خنثی بود و احتیاط کاذب و غیر واقعی در همه عرصه ها حاکم شده بود؛ آقایان می خواهند با فیلم های خنثی شان نوک تیز منتقدان خود را کند کنند اما واقعیت فراتر از این حرف ها است و سینمای خنثی که مخاطب را به ناکجا آباد می برد بسیار خطرناک تر از سینمایی است که می تواند واکنش های منفی را در برخی از اقشار ایجاد کند.

عضو سابق شورای فیلمنامه حوزه هنری تاکید کرد: سینمای ایران مانند کوه یخی شده که بخشی از آن آشکار و بخشی پنهان است و سیاست پنهان کاری و استفاده از ابزار دروغ در آن زیاد شده است. آقایان تاکنون به پشت صحنه بسیاری از فیلم ها رفته اند و آن ها را در جشنواره «رو» نکردند و درصدد هستند تا آن ها را در آینده ای نه چندان دور و در فرصت های مدیریت شده و به صورت کاملاً بی سر و صدا اکران کنند که این مهم برای سینمای ایران بسیار خطرناک است. از همین رو چشم های ناظر به عملکرد سینما و فرهنگ و هنر نباید تنها روی برخی فیلمها جشنواره فیلم فجر متمرکز شوند و باید در تمامی سال روی عملکرد سازمان سینمایی نظارت داشته باشند.

وی ادامه داد:  الآن خیلی راحت فیلم های بدون مجوز ساخت به جشنواره های جهانی مانند برلین ارسال می شود. فیلم هایی که به نوعی جامعه ایرانی اسلامی را به چالش و نقد می کشند، برای جامعه جهانی نمایش داده شده و مورد تشویق آن ها قرار می گیرند که این مهم بسیار خطرآفرین است.

شمقدری گفت: این پنهان کاری مسئولان فعلی سینمای کشور در حوزه شبکه نمایش خانگی هم هست. به عنوان نمونه همین سریال «ابله» که به تازگی در این شبکه توزیع شده است بسیار مسئله دار است و سراسر در حال حرمت شکنی و شوخی های جنسی است و کسی هم به آن واکنشی نشان نمی دهد. اعضای کمیسیون فرهنگی هم که از آن خبر ندارند و ما باید آن ها را از سیاست کاری های پنهانی آقایان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آگاه کنیم.

رئیس سابق سازمان سینمایی تاکید کرد: سیاست فریب کاری و دروغ در برابر حاکمیت و در حوزه فعالیت مدیران فرهنگی و سینمایی خطرناک است. وقتی سینمای ایران از ۲۸ فیلمی که در بخش سودای سیمرغ به نمایش درمی آید و ۱۸ فیلم آن موضوع اجتماعی خانوادگی دارد و اغلب ناهنجاری های اجتماعی را با پایان تلخ و ناامید کننده به تصویر می کشند و متأسفانه آقایان به آمار دروغ استناد کرده و به روحانیون و علما اعلام می کنند تعداد کثیری فیلم در عرصه مقاومت و انقلاب ساخته ایم در حالی که آمار سازمان سینمایی نشان از آن دارد که حداقل ۷۰ درصد از فیلم ها چنین ماهیتی ندارند، نباید دیگر ساکت نشست و به راحتی با یک نگاه کلی اقناع شد.

این فعال سینمایی افزود: ما باید وارد جزئیات شویم. حتی فیلم های دفاع مقدس این دوره هیچ ردی از هویت فرهنگی دفاع مقدس ما ندارند و یک سری ارتباطات جنگ را برای روایت قصه ای بهانه کرده که از جنس دفاع مقدس نیست. فیلم های دفاع مقدس باید مانند آثاری همچون: «شیار ۱۴۳»، «چ»، «۳۳ روز» و... باشند اما فیلم های دفاع مقدس مورد حمایت مدیران این دوره اینگونه نیست و این بسیار خطرناک است! اتفاقی که در دولت یازدهم در حال وقوع است مانند اتفاقاتی است که در دوران اصلاحات شاهد آن بودیم و سپس در ۸ سال بعد رفتار غلط دوران اصلاحات اصلاح شد و اتفاقات خوبی در عرصه تولید فیلم های ارزشی به وقوع پیوست اما حالا در دولت یازدهم دوباره نرم و آرام شرایط به سمت و سوی گرایشات دولت اصلاحات پیش رفته است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر یکی از اتفاقاتی که در این دوران در حال نهادینه شدن است گرایشات چپ مارکسیستی است که می خواهند مخالفان خود را بایکوت کنند. در گرایشات مارکسیستی مخالفان به دلیل همراه نبودن با جریان کلی همیشه بایکوت می شوند و شیوه بایکوت کردن آن نوع تفکرات در سازمان سینمایی دولت یازدهم دیده می شود. به عنوان نمونه ما امسال ۲-۳ فیلم داشتیم که به فرآیند سینمای استراتژیک نزدیک شده بودند اما مدیران سینمایی هیچ نگاهی به آن ها نکردند و این فیلم ها مورد بی مهری شدید قرار گرفتند.

شمقدری خاطرنشان کرد: در مورد فیلم «روباه» ساخته آقای افخمی من شخصاً این را شنیدم که برخی از بازیگران فیلم تهدید شده اند که شما نباید در این اثر بازی کنید! این حرکت خطرناکی است که سینماگران و مسئولان باید در مقابله با آن هوشیار باشند چرا که می تواند دوباره جریانات تفکری توده ای و ها و فدائیان خلق و مارکسیست ها را در سینمای ایران جا بیاندازد.

وی ادامه داد: جبهه فرهنگی دشمن بسیار گسترده است و از اعتقادات دینی و ارزش ها و باورهای مذهبی ما شروع کرده و در ادامه پیشینه تاریخی ملت ایران را نیز زیر سوأل برده است. به عنوان نمونه وقتی فیلم «۳۰۰» و در ادامه آن نسخه دوم آن ساخته می شود حتی کسانی که داعیه عرق میهن پرستانه داشتند نیز با دشمنان در جبهه فرهنگی آن ها همراه شده و عملکرد آن ها را زیر سوأل نمی برند. اینجاست که مشخص می شود بسیاری از فیلمسازان ما که مدعی میهن پرستی هستند در کلام خود صادق نبوده و با دشمن همراه می شوند و حتی حاضرند پیشینه ملی و تاریخی خود را زیر سوال ببرند و از همین رو دلسوزان نظام و انقلاب نباید ساکت بمانند.

این مدیر سابق سینمای کشور با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان غربی که دشمنان اسلام و ایران را دارای سوابق و تاریخ قرون وسطایی و خشونت گرایی شدید خوانده بودند اظهار داشت: دشمنان ما دارای تاریخ بسیار کثیفی هستند. تاریخ برده داری و تفکرات و اندیشه هایی که در حوزه لیبرالیسم و کمونیسم داشتند که برای همگان پرواضح است چقدر بشریت از آن آسیب دید و از سوی دیگر ترویج فساد و فحشا و برده داری جنسی و حتی همجنسگرایی که در بسیاری از کشورهای آن ها قانونی شده است که بر خلاف فطرت عمومی بشر در تمامی عرصه های تاریخی است و نشان از جایگاه غیر انسانی آن ها دارد می تواند باعث شود ما با صدای رسا بر مقابله با آن ها برخیزیم اما مدعیان ما در مقابل این نکات ضعف دشمنان سکوت کرده و در مقابل خلاء های عظیم آن ها قد علم نمی کنند.

شمقدری در خاتمه  تاکید کرد: در نهایت حرف کلی من در این رابطه است که ما باید از گزارشات ساده و پیش پا افتاده مدیران سینمایی دور شویم. مدیران سینمایی فعلی نباید فکر کنند که اگر برخی از سایت ها و رسانه ها در مقابل عملکرد ضعیف امسال آن ها سکوت کرده اند به این معنی است که آن ها در کارشان موفق ظاهر شده اند. بلکه آن ها باید بدانند که اگر امسال دلسوزان نظام و انقلاب اسلامی در مقابل آن ها سکوت کرده اند به این دلیل است که نمی خواهند نظام جامعه را بر هم بزنند و آن ها باید رویکردهای خود را اصلاح کنند چرا که قطعاً در صورت استمرار رویکردهای فعلی آن ها نیروهای ارزشی سکوت نخواهند کرد و دیگر این اتفاقات ناگوار را برنخواهند تابید.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها