أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۹۷۰۲
زمان انتشار: ۱۵:۱۵     ۱۹ آذر ۱۳۹۰
پژوهشی از سید محمد رضا خوشرو - پژوهشگر رسانه:
امروزه، دشمنان اين مرز و بوم به اين باور رسيده اند که جهت نيل به اهداف سياسی(تغيير رژيم- تسلط بر منطقه) و يا اهداف اقتصادی(تصرف منابع)، می بايست بن مايه های فرهنگی اين مردم را هدف قرار دهد تا با تغيير سلول های بنيادين اين پيکر و دگرگونی هنجارها، ارزش ها و باورها و اعتقادهای افراد بتوانند ذهنها را تسخير و آنان را در مسير اهداف مورد نظرشان سوق دهند. به نحوی که در شبکهای مانند« فارسی1 (وان)» سبک زندگی مورد نظر کاملا سبک زندگی امريکايي است و در شبکه ای مانند «من و تو»، سبک زندگی بی بندوبار ترويج میگردد.
سرویس فرهنگی نقد رسانه پایگاه 598/ مسئله ماهواره، پديده نوظهورى است كه بنياد اخلاقى جوامع اسلامى را به خطر انداخته و از جديدترين سلاح ها و حركت هاى مرموز غرب در رويارويى با مسلمانان به شمار مى رود كه ويرانيهايى همچون روابط نامشروع، خشونت در رفتار، مادى گرايى صرف و امثال آن را به دنبال دارد.از اين رو بسيارى از مردم به ماهواره، با ديده خشم نگريسته و بر اين عقيده اند كه بايد آن را مانند آپانديس كه درمانى جز قطع و بريدن ندارد، ريشه كن ساخت، اما واقع اين است كه آنتن هاى ماهواره همچون راديو، تلويزيون و ويديو ابزار نوينى است كه هم مى توان آن را در امور سودمند و هم در امور زيانبار بكار گرفت. چنانكه بسيارى از خانواده هاى مسلمان كه در كشورهاى غربى به سر مى برند، براى آموزش زبان عربى فرزندان خود و نيز استفاده از پخش برنامه هاى قرآن كريم در بعضى كانالها، از همين آنتن هاى ماهواره استفاده مى نمايند.

آرى همان طور كه دشمنان دين از اين وسايل، در راه ترويج ضد ارزشهاى منحط اخلاقى و افكار ويرانگر خود استفاده مى كنند، مسلمانان نيز مى توانند با بهره گيرى صحيح از اين پديده نوين، آن را در راه ارشاد و هدايت انسانها بكار گرفته و فرهنگ اسلامى خود را در همه آفاق بگسترانند. اما بى عنايتى ملموس مسلمانان سبب شده غربيها اين وسايل را در قلمرو خود در آورده و آنها را در جهت اهداف كينه توزانه، بر ضد ارزشهاى والاى انسانى بكار اندازند.

حال پيش از آن كه به راه حل هاى مناسب، براى تبديل اين دستگاه منفى به دستگاهى مثبت اشاره شود، بايد اين حقيقت را خاطرنشان ساخت كه راه اندازى و بكارگيرى ماهواره در اين عصر، زنجيره اى از نبرد ميان ماديت و ماديگرايى و نشانگر عمق مبارزه و رويارويى با ارزشهاى انسانى است كه مكتب حيات بخش اسلام آن را به جامعه بشرى هديه نمود. در گذشته نزديك، جهان غرب با نيروى نظامى و لشكركشى بر ضد جهان اسلام مى جنگيد، ولى امروزه از طريق تهاجم فرهنگى و مبارزه با ارزشهاى والاى انسانى توسط آنتن ها و ماهواره هاى پيشرفته، بر عليه اسلام و مسلمين بپا خاسته است. اين مسئله بيش از آن كه يك معضل سياسى يا اخلاقى و روانى باشد، يك پديده فرهنگى است.



    
  • اقدامات فرهنگی :
 امروزه، دشمنان اين مرز و بوم به اين باور رسيده اند که جهت نيل به اهداف سياسی(تغيير رژيم- تسلط بر منطقه) و يا اهداف اقتصادی(تصرف منابع)، می بايست بن مايه های فرهنگی اين مردم را هدف قرار دهد تا با تغيير سلول های بنيادين اين پيکر و دگرگونی هنجارها، ارزش ها و باورها و اعتقادهای افراد بتوانند ذهنها را تسخير و آنان را در مسير اهداف مورد نظرشان سوق دهند. به نحوی که در شبکهای مانند« فارسی1 (وان)» سبک زندگی مورد نظر کاملا سبک زندگی امريکايي است و در شبکه ای مانند «من و تو»، سبک زندگی بی بندوبار ترويج میگردد. بدين معنی که همان حداقل پايبندی های فردی به اصول و ارزشهای اخلاقی و بشری در سبک زندگی امريکايي نيز ديگر مدنظر نمی باشد.



دليل مبرهن سبک زندگی صد در صد امريکايي سريالهای شبکه فارسی 1 که در تصاوير بالا بدان اشاره شده است، اين می باشد که سريالهای اين شبکه از تولیدات کشورهایی است که امریکایی ترین سبک زندگی را در منطقه خود دارند: منطقه امریکای شمالی: امریکا- منطقه شرق آسیا: کره جنوبی- منطقه امریکای جنوبی: کلمبیا- منطقه امریکای مرکزی: مکزیک- منطقه خاورمیانه: ترکیه
    
  • اقدامات مذهبی :
 - عرفی سازی دین و اصرار بر فردی نمایاندن دین
 - ترویج و گسترش فرقه های نو ظهور و عرفان های کاذب به منظور میل معنویت گرایی مخاطبان
 - شبهه افکنی و تمسخر ارزشها، باورها و مناسک دینی و انتساب آنان به خرافات ، سنت گرايي و عقب ماندگی
 - قبح زدایی از بی اعتنایی و توهین باورها، ارزشها و شخصیتهای دینی
 - جایگزینی محور بودن خدا با ایدئولوژی¬های منحرفی همچون اومانیسم و...
 - تبیین و ترویج اندیشه سکولاریسم
    
  • اقدامات اجتماعی :
- پشتیبانی و تشویق از گروههای معترض و فعال نظير موضوع برابری جنسیتی : فمینیسم
- تشویق و ترغیب اقشار معترض به نافرمانی های مدنی و هنجار شکنی های اجتماعی
- بزرگنمایی و برجسته سازی آسیب های اجتماعی
- تقبیح و تمسخر هنجار ها و آداب و رسوم  اجتماعی و تشویق به ساختارشکنی در جامعه
- تقويت جريان اجتماعی روشنفکری غربی در ايران
- ترويج نوعی لاابالی گری اخلاقی  با محوريت مسائل جنسی و ارتباطات زن و مرد





  •      اقدامات سیاسی :
- آماده سازی زيرساخت ها جهت براندازی نرم
- ناکار آمد نشان دادن حکومت دينی مبتنی بر نظريه ولايت فقيه
- تغيير ذائقه مخاطبان به سمت اصول حاکم بر نظام های غربی نظير ليبرال دموکراسی
- سياه نمايي فعاليت و عملکرد دولت خدمتگذار
- بزرگ نمايي و برجسته سازی نقاط ضعف و پوشاندن نقاط قوت نظام اسلامی
- نشر اخبار ناصحيح وشايعه در  موضوعات روز و مبتلابه (درگير) مردم
- به چالش کشيدن ارزشها و پايه های اساسی نظام اسلامی نظير انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و ...

 
پیامدهای منفی ماهواره را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

1. تماشای صحنههای مبتذل و مستهجن ، ذهن و اندیشه جوان را تسخیر میکند. جوانی که را به دیدن اینگونه تصویرها عادت کرده، به کار و فعالیت سازنده اجتماعی و اقتصادی بیرغبت است.
2.  تماشای ماهواره، نشانه علاقه کم به مطالعه است و به احتمال زیاد، جوان را تنبل و از نظر روانی، منفعل بار می¬آورد و فعالیت ذهنی را کند و روح او را مسخ میکند، ماهواره، مبلّغ پرخاش¬گری و ستیزهجویی است.
3. تماشای تصویرها و فیلمهای مبتذل، کمکم جوان را به نوعی اعتیاد مبتلا میکند؛ به گونهای که اگر روزی سراغ ماهواره نرود، احساس کمبود دارد و زود بیحوصله می شود.
4. دیدن برنامههای ماهواره موجب بلوغ زودرس در نوجوانان می شود. اگر نوجوان یا جوانی صحنههای مبتذل ببیند و شرایط ازدواج را نداشته باشد،میکوشد عطش خود را از راههای دیگر فرو نشاند.در این صورت برای وی مشکلات اخلاقی گوناگونی به وجود میآید.
5. ماهواره می تواند افکار جوان را درباره مسائل سیاسی و اقتصادی تغییر دهد.
6. ماهواره واقعیتها را آنطور که باید و شاید به تصویر نمیکشد.شبکه های استعماری مسائل را به گونهای دیگر نشان می دهند و به افراد مجالاندیشیدن نمی دهند.
8. همانگونه که اعتیاد به مواد مخّدر، ویران گر بنیادهای اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی است، اعتیاد به برنامههای مخرب ماهوارهای نیز ارزشهای اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی را به شدت تهدید می کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳۰
در انتظار بررسی: ۷
* نظر:
ارسال نظرات
آرش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۵ - ۱۹ آذر ۱۳۹۰
۱۳
۱۴
به قول خودت بیشترین درصد سریال مال کره است پس چرا اونا روز به روز پیشرفت می کنن؟آهان حتما فقط به خاطر ما سریال میسازن خودشون که نشون نمیدن. عجب آدمای بدی.
از بس مارو از دشمن ترسوندن یادمون رفته خودمون از همه دشمنتریم. اگه خودمون درست بشیم هیچ کس نمی تونه خرابمون کنه.
پاسخ
غ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۷ - ۱۹ آذر ۱۳۹۰
دوست عزیز.به اعتراف بازیگر نقش جومونگ که هنرژیشه خیلی معروفی هم در کره هست باید بگم فیلمایی که در فارسی وان نشون داده میشه در کره اجازه ژخش ندارند
...
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۲ - ۲۰ آذر ۱۳۹۰
توام باور کردی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۷ - ۱۰ آبان ۱۳۹۳
خوب چیزی نیست
تو باورش نکن
هر کاری می خای بکن!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۰ - ۱۹ آذر ۱۳۹۰
۱
۴
عكس را عوض كنيد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۶ - ۱۹ آذر ۱۳۹۰
نه عوض نکنید، همین خوبه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۳ - ۱۹ آذر ۱۳۹۰
ای بابا چرا عکس رو عوض کردید !!!!!!
hossein
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۸ - ۱۹ آذر ۱۳۹۰
۵
۳
خیلی جالب بود
پاسخ
مهدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۶ - ۱۹ آذر ۱۳۹۰
۱۰
۷
نه بابا راست ميگي؟!
عرضه شو دارين شماهم كيفيت برنامه هاتو بالا ببرين اما اينقدر نق نزنين. معلم خودشون عقل و شعور دارن.
پاسخ
ممل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۷ - ۱۹ آذر ۱۳۹۰
کیفیت برنامه ها بالاست، شما اگه با کیفیت ترشو می خوای، یه سری به شوش، ترمینال جنوب و ... بزن، روی سی دی از اون با کیفیتهاشو یواشکی می فروشن.
جواب به مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۰ - ۱۹ آذر ۱۳۹۰
۵
۸
آقا مهدی
اگه منظورت از کیفیت بالا بردن جاذبه های جنسی برنامه هاست، باید خدمتتون عرض کنم که صداوسیمای جمهوری اسلامی بیش از این ظرفیت بالا بردن جاذبه های سکسی را ندارد. و همین قدر مسمومیت برنامه ها طبعات مخربی در اجتماع ایجاد کرده است.
اساساً برتری ماهواره از رسانه ملی جنبه جنسی آن می باشد.
پاسخ
رسول شریفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۱ - ۱۹ آذر ۱۳۹۰
۴
۵
واقعاً تحقیق جامع بهمراه تحلی درست و واقع گرایانه ای بود.
به سرویس نقد رسانه 598 امیدوارم
خدا قوت
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۶ - ۱۹ آذر ۱۳۹۰
۷
۷
به قول شما بیشترین سریالها مال کره جنوبیه!ما که چیز غیر اخلاقی در سریالهای کره ای ندیدیم.سریال فرار از زندانم حتما دیدید نگارنده گرامی!قبول کنید مردم قدرت تفکیک برنامه های خوب از بد را دارند!لزومی نداره شما برای مردم تصمیم بگیرید.برنامه هائی که ترویج ابتذال باشند خانواده ها خودشون نگاه نمیکنند. شما مشکلتون کانالهای سیاسی هست و بس!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۷ - ۱۹ آذر ۱۳۹۰
۴
۴
صدا وسیما همین رویه رو ادامه بدهد و همین دو سه درصد آدمهای بد جامعه این کانالها رو ببینند بهتره به هر حال 98% جامغه طبق نمودار و تحقیق همه مومن با ایمان مسجد برو پدر مادردار و ... هستند . اصلا جای نگرانی نیست بیخودی حول ورتان ندارد .
پاسخ
معینیان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۷ - ۱۹ آذر ۱۳۹۰
۳
۵
خیلی تحلیل به جا و به موقعی بود. دست شما درد نکنه. مورد استفاده ما هم واقع شد.
پاسخ
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۰ - ۱۹ آذر ۱۳۹۰
۶
۳
با سلام
حتما بخونید
این مقاله چند ضعف واضح داره که کل مقاله رو زیر سوال میبره که به چندی از اونا اشاره میکنم
1. این که تکنو لوژی حاصل از مدرنیته جهت خاصی ندارد و می توان استفاده مثبت یا منفی کرد سالها است در مجامع علمی معتبر غربی و ایرانی رد شده است . متاسفانه به علت کم سوادی محقق به این امر مهم توجه نشده .
2. در فضای حضور سنگین ابر رسانه های غربی وشرقی در ماهواره ما هرچه با تمام بضاعت وارد مهلکه ماهواره شویم توان رقابت پایاپای نداریم البته این حرف بدان معنا نیست که نباید حضور داشته باشیم بلکه مارا برحذر میدارد که مردم را با روش های مختلف دور نگه داریم که این درمان قطعی نیست بلکه راهکاری کوتاه مدت ومیان مدت است. راهکار این است که شعور اجتماعی ،سیاسی و دینی مردم را بالا برد .
3. ما در اورد گاهی بسیار کوچکتر از ماهواره یعنی رسانه ملی و سینما عملکرد مناسبی نداشته ایم پس باید به کار های پایه بپردازیم که خود این امر موجب افزایش تجربه و تقویت مور 2 میشود.
امیدوارم سخنانم مفید واقع شود
پاسخ
رادش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۵ - ۲۰ آذر ۱۳۹۰
بابا یه جوری حرف میزدی محقق بفهمه
کامران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۴ - ۲۰ آذر ۱۳۹۰
اینکه تکنولوژی یک قطبیه رو میشه بگی کدوم مجمع علمی ای بهش پی برده که ما نمی دونیم. کدوم دانشگاه آزاد کدوم دهاتی این رو گفته که بریم بهش یه سری بزنیم.
پوریا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۰ - ۲۰ آذر ۱۳۹۰
۵
۳
از ملا پرسیدن طول کره زمین چقدره گفت 764547464 متر.گفتن چرا؟گفت قبول نداری برو متر کن . حالا توام یه سری آمار که معلوم نیست از کجا اومده درآوردی حالا هرکی قبول نداره بره در بیاره. آخه دوستی با جنس مخالف 9% ؟؟؟؟؟؟؟ خودت یه کم فکر کن
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۳ - ۲۰ آذر ۱۳۹۰
بعضی امار ها هم پوشانی دارد و مثلا سعی کرده تفکیک کنه
hashem zadeh
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۲ - ۲۰ آذر ۱۳۹۰
۲
۱
فکر کنم نمودارها بخشی از نمودارهای اين تحقیق باشه که همش آورده نشده والا از چند جای مطلب پیداست که تحقيق جامع تر از این حرفاس که اینجا آورده شده که انگار دچار سانسور شده و یا خلاصه کردن مطلب به دلیل کمبود فضا. به هر حال ما که بهره بردیم
پاسخ
صابر
UNITED STATES
۱۲:۴۸ - ۲۰ آذر ۱۳۹۰
۳
۳
خیلی خوشحال شدم که دیدم این پایگاه هم به جمع نقادان عرصه جنگ رسانه ای دشمن پیوسته. خسته نباشید، عالی بود
پاسخ
محمد صادق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۳ - ۲۰ آذر ۱۳۹۰
۳
۲
خیلی خوشم اومد. چه نکاتی که معلومه راجبش تحقیق شده و خیلی از مسئولین خودشون رو به نفهمیدن می زنن.
پاسخ
hamideh
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۹ - ۲۰ آذر ۱۳۹۰
۲
۰
agar mishe ye gozaresham darbareh manoto bezanid
پاسخ
سپاس گر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۶ - ۲۰ آذر ۱۳۹۰
۴
۰
سپاسگذارم. تبیین کننده بود و بصيرت افزا
پاسخ
hamed
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۹ - ۲۲ آذر ۱۳۹۰
basiratemoon zad bala
حقیقت جو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۳ - ۲۲ آذر ۱۳۹۰
۳
۱
به نظر من ما اگر سعی کنیم سریالهایی با مظمون عالی و بدون از گریه و ماتم و ... بسازیم و سعی در بسط روحیه شادی در بین مردم بنمائیم می توانیم روح مخاطبمان را نیز با خود هماهنگ نمائیم اگر نه دیگران این کار را برای ما می کنند گریه انداختن و اعصاب خوردی مخاطب هم اندازه دارد .
پاسخ
ناشناس
UNITED STATES
۰۲:۰۵ - ۲۴ آذر ۱۳۹۰
۳
۴
جز چرت و پرت چیزی نبود ! جاذبه های جنسی چیه خجالت بکشید. این شمایید که تو هر چیزی دنبال پایین تنه هستید و چنین آدمایی همیشه دنبال همون هستند. مشکل ما اگر ماهواره بود وضع جامعه با این حکومت اسلامی اینقدر خراب نمیشد که آمار تن فروشی و تجاور از هرمان دیگه ای بالا تر باشه. مطمئن باشید اون صدا و سیماتون 10 درصد بیننده هم نداره و با این کارار هم بیننده اش بیشتر نمیشه که روز به روزم کمتر میشه. اینو خودتونم می دونید.
پاسخ
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۹ - ۲۵ آذر ۱۳۹۰
۲
۱
از نویسنده ی محترم که کار آماری کردند کمال تشکر را دارم
پاسخ
يامين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۶ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
به نظر من همه كانال ها بايد تعطيل شوند فقط يامين پور را مردم جهان تماشا كنند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها