يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۹۸۱۰۴
زمان انتشار: ۱۳:۴۹     ۰۳ اسفند ۱۳۹۳
دبیر جشنواره فیلم رویش بیان کرد که این جشنواره براساس فرمایشات رهبری به لایه های درونی دین می پردازد و سعی دارد مفاهیم دینی را منتقل سازد.

علی قربانی در گفتگو با مهر درباره جشنواره فیلم «رویش» و فیلم هایی که در این جشنواره به نمایش در می آیند، گفت: امسال نهمین دوره از این جشنواره است که برای اولین بار در تهران برگزار می شود.

وی ادامه داد: در این جشنواره فیلمسازان حرفه ای همچون بهرام عظیمی، محمود رحمانی، پناه‌برخدا رضایی حضور دارند و بسیاری از افرادی که در حوزه فیلم کوتاه شناخته شده هستند، آثاری را ارایه داده اند.

دبیر جشنواره فیلم دینی «رویش» به دیگر بخش های این جشنواره اشاره و بیان کرد: بخش جوانه ها نیز در این جشنواره از یک ویژگی برخوردار است به این معنی که فیلمسازان اول و چهره های جدیدی را در این عرصه معرفی می کند که این امر برای سینمای آینده کشور مفید است.

قربانی در بخش دیگری از گفتگوی خود با اشاره به خط و مش جشنواره فیلم «رویش» تصریح کرد: سینمای دینی در این هشت دوره محل گفتگوها و بحث های بسیاری بوده است و در این جشنواره خط و مش فیلم های دینی بر اساس فرمایشات رهبری تعریف شده است.

وی اضافه کرد: به طور مثال از فرمایشات ایشان این بوده است که در هنر دینی الزامی به استفاده از واژگان و نمادهای مذهی نیست. درحالیکه در دوره های اولیه این جشنواره فیلمسازان و حتی مسئولان فکر می کردند که حتما باید از نمادهای مذهبی مثل اذان، مسجد، امامزاده و یا ... استفاده شود اما در دوره های بعدی با برگزاری ورک شاپ هایی در حین مراحل فنی جشنواره اصل بر این قرار گرفت که به لایه های درونی دین پرداخته شود و این مفاهیم انتقال داده شود. درواقع تاکید رهبر انقلاب بر این بود که باید ترویج هنرمندانه مقولاتی همچون عدالت، حقوق انسانی، پرهیز از ابتذال و استحاله هویت انسان و جامعه مد نظر قرار بگیرد.

دبیر نهمین جشنواره فیلم کوتاه رویش با اشاره به تعداد بالای آثار رسیده به این جشنواره بیان کرد: از میان آثار رسیده آن دسته که فیلم هایی دینی بودند انتخاب شدند البته فیلم های بسیار خوبی به جشنواره رسید اما بعضی از آنها به دلیل اینکه با موضوع جشنواره ارتباطی پیدا نمی کرد کنار گذاشته شد وگرنه بسیاری از این فیلم ها در جشنواره های دیگر هم حضور یافته بودند و از لحاظ فنی از جایگاه خوبی برخوردار بودند. با این حال برای ما فقط مسایل فنی معیار نبود و انتقال مفاهیم دینی و ارتباط با موضوع جشنواره از اهمیت بیشتری برخوردار بود.

قربانی با اشاره به فیلم هایی که در این جشنواره نمایش داده می شود، اظهار کرد: فیلم «روز رستاخیز» روز سه شنبه پنجم اسفندماه در بخش اکران ویژه نهمین جشنواره رویش به نمایش در می آید و ما خواستیم یک فیلم دینی خوب را در این جشنواره نمایش دهیم.

وی درباره اینکه آیا ممکن است نمایش این فیلم مسیر اکران آن را باز کند؟ گفت: هدف ما از اکران فیلم زمینه سازی برای اکران آن نبود اما این فیلمی بود که به دلیل مفاهیم دینی آن در بخش اکران های ویژه قرار گرفته است ولی با این حال امیدوارم که حاشیه های «روز رستاخیز» به پایان رسیده و این اثر به اکران برسد.

دبیر نهمین جشنواره فیلم کوتاه رویش به دیگر فیلم هایی که در این جشنواره نمایش داده می شوند اشاره و عنوان کرد: فیلم های «شاهزاده روم» و «مزار شریف» نیز از دیگر فیلم هایی هستند که در این جشنواره به نمایش در می آیند. این دو فیلم در جشنواره فیلم فجر سی و سوم اکران شدند و هر دو از فیلم های خوبی هستند.

قربانی در پایان صحبت هایش گفت: همچنین فیلم سینمایی بلند «زمستان آخر» به کارگردانی سالم صلواتی در این دوره از جشنواره حضور دارد که از داستان خوبی برخوردار است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها