کد خبر: ۲۹۸۲۶۲
زمان انتشار: ۲۰:۴۴     ۰۳ اسفند ۱۳۹۳
اظهارات رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم در مورد قطع سهمیه آرد یارانه‌ای تمام نان فانتزیها از ابتدای اسفند، جزییات جریمه معافیت مشمولان وظیفه عمومی غایب در لایحه بودجه سال ۹۴، از مهمترین اخبار برگزیده امروز اقتصادی است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه سوم اسفندماه 1393 به شرح زیر است:

* جزئیات تازه از پرونده بانکی 6500 میلیارد تومانی/ چرا بانک‌ وثیقه نگرفت


گفت‌وگو با دو مقام آگاه نشان می‌دهد، بخش عمده تسهیلات 6500 میلیارد تومانی آقای «م ر» تولید کننده لوله پروفیل، متعلق به یک بانک خصوصی است که البته گفته می‌شود این فرد به یک بانک دولتی هم بدهی قابل توجهی دارد.

یک مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به جزئیات این ماجرا، اظهارداشت: اگر فرد مورد نظر رئیس قوه قضائیه آقای «م ر» و صاحب گروه صنعتی «ص» است، این فرد 4000 میلیارد تومان به یک بانک خصوصی بدهکار است و البته به دو بانک دولتی هم بدهی کلانی دارد.

* کلاهبرداری وایبری از مشترکان تلفن‌ همراه/ نهادهای متعدد و مسئولیتی که بر زمین می‌ماند


علیرغم همکاری قوه قضاییه، پلیس آگاهی، وزارت ارشاد و اپراتورها برای مقابله با کلاهبرداری‌های پیامکی برنده شدن در قرعه‌کشی‌، همچنان این معضل اجتماعی ارتباطی قربانی جدید می‌گیرد و اخیرا پای متخلفان به پیام‌رسان‌های وایبر، واتس‌آپ و لاین نیز باز شده است. در این روش کلاهبرداری،‌ با بهانه واریز وجه جایزه، اطلاعات کارت بانکی افراد مورد سرقت قرار می‌گرفت که این موضوع هم اکنون نیز ادامه دارد.

* صادرات 3000 مگاوات برق ایران به پاکستان با رفع تحریم‌ها امکانپذیر است


به نظر می‌رسد که پیشنهاد جدید ایران برای صادرات 3 هزار مگاوات برق به پاکستان نیز همانند طرح‌های پیشین صادرات انرژی به این کشور با موانع تحریمی روبرو شود.

مقامات وزارت آب و برق پاکستان در نشست کابینه دولت در مورد موضوع انرژی در 12 فوریه به نواز شریف نخست‌وزیر این کشور اطلاع دادند که این وزارتخانه تلاش کرده است تا سرمایه‌گذاران دیگری برای این پروژه بیابد اما آنها اذعان کردند تازمانی‌که تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران برداشته نشود، پیشرفت این پروژه امکان‌پذیر نخواهد بود.

* جریمه 10 تا 50 میلیون تومانی معافیت مشمولان وظیفه غایب مشخص شد


نمایندگان مجلس، جزئیات جریمه معافیت مشمولان وظیفه عمومی غایب را در لایحه بودجه سال 94 مشخص کردند. این بند که مربوط به معافیت مشمولان خدمت وظیفه عمومی بود وقت زیادی از نمایندگان گرفت، زیرا پیشنهادات متنوعی از سوی نمایندگان و کمیسیون قضایی مجلس در خصوص مدت غیبت، میزان جریمه و زمان آن مطرح شد، اما هیچ‌کدام از آنها مورد موافقت اکثریت مجلس قرار نگرفت.

* 70 درصد سهام تعاونی‌های فراگیر برای 3 دهک کم درآمد/ دلایل غفلت از تعاون در برنامه‌ چهارم و پنجم توسعه

معاون تعاون وزیر کار معتقد است توسعه بخش تعاون نیازمند تعامل بیش‌تر با اتاق تعاون ایران است، غفلت از این بخش برخلاف اصل 44 قانون اساسی است و دست‌یابی به سهم 25 درصد تعاون از اقتصاد، عزم جدی‌ دولت و مجلس را می‌طلبد.

حمید کلانتری با اشاره به هیأت مدیره جدید اتاق تعاون، افزود: در دوره جدید اتاق تعاون ایران حمایت‌های ویژه‌ای از سوی وزارتخانه به عنوان نهاد حمایتی انجام خواهد شد و در این زمینه معتقدیم با توجه به گستردگی فعالیت‌ها، اتاق تعاون ایران به عنوان بخش مکمل در کنار اتحادیه‌های زیرمجموعه بازوی خوبی برای تعاون فعالیت کند.

* آگهی رسمی مزایده برند و دارایی‌های ثابت سرخابی‌ها

حقوق مربوط به نام و علامت تجاری 2 باشگاه ورزشی (استقلال ایران و پیروزی) به همراه دارایی‌های ثابت با شرایط اقساط روی میز مزایده قرار گرفت.  به این ترتیب حقوق مربوط به اسم و علامت تجاری (برند) و دارایی‌های ثابت متعلق به شرکت‌های فرهنگی ورزشی استقلال ایران و پیروزی (پرسپولیس) با شرایط 25 درصد پیش پرداخت نقدی به مدت 4 سال به مزایده گذاشته شد.

* تازه‌ترین آمار واگذاری دولت منتشر شد/ 38 هزار میلیارد ریال واگذار شد

از ابتدای امسال تا 24 بهمن ماه 83 ، 53و 471 میلیارد ریال سهم دولتی توسط سازمان خصوصی سازی واگذار شده که 2987 میلیارد ریال در بورس، 26 هزار و 854 میلیارد ریال در فرابورس، یک میلیارد ریال از طریق مذاکره و 8 هزار و 629 میلیارد ریال از طریق مزایده واگذار شده است.

همچنین در این مدت 37 هزار و 835 میلیارد ریال سهم دولتی به صورت بلوکی، 288 میلیارد ریال به صورت تدریجی و 348 میلیارد ریال به صورت ترجیحی به فروش رسیده است.

* رفع مشکل تأمین مالی توسعه بندر چابهار/ جزئیات حضور بانک توسعه صادرات و معرفی اپراتور خصوصی‌

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: مقرر شده است با همکاری بانک توسعه صادرات، سازمان بنادر شرکتی خصوصی را برای دریافت تسهیلات توسعه بندر چابهار به بانک مذکور معرفی کرده و همان شرکت عملیات توسعه‌ای و اپراتوری را انجام دهد. سیاوش رضوانی اظهار داشت: بانک توسعه صادرات ایران اعلام آمادگی کرده است ‌تسهیلات بانکی لازم را برای توسعه زیرساخت‌های منطقه آزاد چابهار شامل طرح توسعه بندر شهید بهشتی، تکمیل فرودگاه بین المللی، خطوط ریلی و شبکه گازی چابهار ‌فراهم کند.

* بانک ملی پرداخت تسهیلات 30 میلیونی مسکن مهر را ابلاغ کرد/ تأخیر ابلاغ در 4 بانک


بانک ملی در حالی روز گذشته دستورالعمل پرداخت تسهیلات 30 میلیون تومانی مسکن مهر را به شعب استان‌ها ابلاغ کرده که هنوز خبری از 4 بانک عامل دیگر برای ابلاغ این دستورالعمل نیست. با ابلاغ این دستورالعمل بانک ملی باید اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهد و صاحبان پروژه‌ها و تعاونی‌های مسکن به ادارات راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید مراجعه کنند.

* قطع سهمیه آرد یارانه‌ای تمام نان فانتزی‌ها از ابتدای اسفند/ قرار بود 20 درصد آزادپز شوند


رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم گفت: علی‌رغم آنکه طبق مصوبه دولت باید 20 درصد نانوایی‌های سنتی‌، فانتزی و صنعتی آزادپز شوند ولی آرد یارانه‌ای همه نانوایی‌هایی حجیم از ابتدای اسفندماه قطع شد و به ما اعلام کردند تمام این نانوایی‌ها آزادپز هستند.

محمدجواد کرمی افزود: به ما اعلام کردند که تمام نانوایی‌های فانتزی می‌توانند آرد خود را با قیمت آزاد تهیه کرده و قیمت‌گذاری هم آزاد است و خود نانوا می‌تواند قیمت را تعیین کند، این در حالی است که قیمت هر کیلو آرد یارانه‌ای 827 تومان و هر کیلو آرد با قیمت آزاد حدود 1400 تومان است.

* دولت برنامه‌ای برای تغییر تعرفه واردات خودرو ندارد/ جوابی از شورای اقتصاد درباره انحصار در بازار خودرو نگرفتیم

معاون وزیر صنعت در امور تولید گفت: وزارت صنعت پیشنهاد تغییر تعرفه واردات 1500 ردیف کالا را تهیه کرده که در بین این کالاها، درخواستی برای تغییر تعرفه واردات خودروی ساخته‌ شده وجود ندارد.

صالحی‌نیا تأکید کرد: تعرفه نهایی واردات کالا به کشور در روزهای پایانی سال و پس از جمع‌بندی در کمیسیون ماده یک و دولت نهایی مشخص خواهد شد.

* تأملی در سیاست‌های پالایشی وزارت نفت/ پالایشگاه نفت هرمز چرا به سواحل مکران منتقل می‌شود؟

احداث پالایشگاه نفت سنگین هرمز که با مصوبه شورای اقتصاد در نزدیکی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حال ساخت بود، با تصمیم مسئولان صنعت نفت به سواحل مکران منتقل می‌شود.

باید گفت با توجه به اخذ لیسانس و هزینه های انجام شده در این پالایشگاه از جمله دراختیار گرفتن زمین مورد نیاز برای احداث این پالایشگاه بیش از 150 میلیون دلار هزینه شده است که با انجام این کار عملا این هزینه اسراف شده است،در ثانی علت جابجایی طرحی که سالها برروی آن کارشناسی شده است نیز نامشخص و قطعا گذرزمان علت آن را روشن خواهد کرد.

* استات‌اویل به روایت تحقیق و تفحص ناقص مجلس ششم


گزارش ناقص تحقیق و تفحص مجلس ششم از پرونده استات‌اویل هم که یکی از متهمان پرونده مهم دیگر مفاسد نفتی یعنی کرسنت در تهیه آن نقش اساسی داشته، حاوی موارد تامل‌برانگیزی است که ادعاهای علیزاده طباطبایی وکیل مهدی هاشمی و غلامعلی رجایی را رد می‌کند.

این مطلب که در واکنش به نطق احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره نقش مهدی هاشمی در این پرونده منتشر شد بدون واکنش باقی نماند و احمد توکلی با انتشار مستندات و متن انگلیسی حکم‌ها نشان داد که رجایی یا عمدا تغافل کرده است یا در ترجمه و درک متون انگلیسی دچار مشکل بوده است، چنانکه استات اویل هم در آمریکا و هم در نروژ محکوم به پرداخت جرایمی (20 میلیون کرون در نروژ و 21 میلیون دلار در آمریکا) بیش از رقم رشوه پرداختی به مقامات ایرانی شده و برای بازگشت به بازارهای بورس معتبر یک دوره نسبتا طولانی اعتمادزایی و بازرسی‌های دقیق و مداوم از اطلاعات مالی شرکت را پذیرفته است.

* دلایل گرانی گوشت مرغ/ قیمت مناسب 7500 تومان است


رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: کاهش جوجه‌ریزی به دلیل ضرر و زیان تولید‌کنندگان و افزایش تقاضا در ماه‌های پایانی سال از دلایل اصلی گرانی مرغ در هفته‌های اخیر است. محمدیوسفی گفت: دو ماه قبل قیمت هر قطعه جوجه یکروزه 500 تومان بود، در حالی که اکنون قیمت هر قطعه آن به 1800 تومان افزایش یافته و این موضوع هم عامل دیگری برای گرانی قیمت تمام شده مرغ است.

* پیش‌بینی تولید 1000 تن ماهی در قفس


رئیس سازمان شیلات ایران گفت: ظرفیت تولید بالایی برای تولید ماهی در قفس در دریا وجود دارد و با اعلام آمادگی بخش‌ خصوصی، پیش‌بینی می‌شود سال آینده 1000 تن تولید شود.

حسن صالحی با اشاره به اینکه یکی از بحث‌های جدی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسعه پرورش ماهی در قفس است، تصریح کرد: سازمان شیلات در نظر دارد تا پس از آغاز کار بخش خصوصی برای تهیه بچه ماهی، غذای ماهی و پشتیبانی‌ دیگر خدماتی را به این بخش ارائه دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها