أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۹۸۳۶۱
زمان انتشار: ۰۹:۱۰     ۰۴ اسفند ۱۳۹۳
رئيس کميسيون صنايع مجلس:
رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس معتقد است پس از شناسايي اسامي بدهکاران بانکي بالاخره يک نفر بايد ليست اسامي بدهکاران را از جيب کتش دربياورد تا اين بازي در از جيب کسي بودن ليست اسامي بدهکاران بانکي، به پايان برسد.
به گزارش پایگاه 598، رضا رحماني نماينده مردم تبريز و اسکو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به برخي انتقادات مبني بر عدم رسيدگي بانک مرکزي به پرونده معوقات کلان بانکي گفت: شفافيت در رسيدگي به پرونده معوقات بانکي نخستين اقدام ضروري است.

وي با بيان اين که در حال حاضر اطلاعاتي مبني بر ارقام معوقات بانکي و ليست اشخاص بدهکار در دست نيست، افزود: آقاي سيف طي آماري مبني بر رقم معوقات بانکي در جايي اعلام کردند که 14.5درصد از معوقات بانکي مرتبط با توليدکنندگان است.

رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اين که بخشي از معوقات بانکي به طور غيرارادي اشخاص را بدهکار بانکي کرده است،‌ متذکر شد: تغيير ناگهاني قيمت ارز و يا موضوعات مرتبط با اختلالات تحريم‌ها در امور اقتصادي کشور که به دور از اراده افراد و اشخاص است، ‌در شکل‌گيري بدهي برخي بدهکاران بانکي نقش عمده‌اي داشته است

وي تأکيد کرد: اين امر ضرورت دارد که دستگاه‌هاي مسئول در رسيدگي به پرونده بدهکاران بانکي ابتدا مشخص کنند کدام بدهکاران غيرارادي و با تغيير شرايط اقتصادي به بدهکاران بانکي تبديل شده‌اند.

رحماني تصريح کرد: در حال حاضر عدم شفافيت در پرونده معوقات بانکي به نوعي خائن و خادم را در هم خلط کرده است که اين امر هم کار دستگاه‌هاي قضايي از جمله قوه قضاييه و هم دستگاه‌هاي اقتصادي پيگير اين پرونده بزرگ اقتصادي را مشکل خواهد کرد.

رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اين که ضعف مديريتي در پرونده معوقات بانکي بي‌تأثير نبوده، در مورد ساير شرايط ايجاد شده درشکل گيري بدهکاران بانکي اظهار داشت: در جايي ما مي‌بينيم که شخصي منابعي را از بانکي اخذ کرده و آن را بلافاصله در مسير بازار مسکن و ساختمان‌سازي سرمايه‌گذاري کرده است و پس از رونق افتادن بازار مسکن اين فرد به بدهکار بانکي تبديل شده است اين خود جاي سوال دارد که پولي که بايد در توليد هزينه شود چرا در جايي غير از توليد هزينه شده است که اين خود تخلفي آشکار است.

اين نماينده مردم تبريز با بيان اين که دقت در پرداخت تسهيلات از سوي بانک‌ها به توليدکنندگان امري ضروري است، بيان داشت: ما همواره گفته‌ايم که به توليدکننده بايد تسهيلات داده شود و همواره هم تاکيد کرده‌ايم که بايد اين تسهيلات در قالب شروطي به توليد کننده داده شود؛ شروطي که اصل مهم آن اشاره به صرف منابع تسهيلات در خود توليد دارد و نه صرف منابع در جاي ديگري به غير از توليد.

وي با بيان اينکه ضرورت دارد بانک مرکزي در پرداخت تسهيلات جديد برخي از قوانين و مقررات را مد نظر قرار دهد افزود: بانک مرکزي بايد طي قراردادهاي جديد خود در پرداخت تسهيلات به توليدکنندگان موضوع صرف منابع تسهيلات بانکي در توليد را مد نظر قرار داده و در صورت صرف منابع در جاي ديگري از سوي تسهيلات گيرننده اين اقدام را تخلف اشکار ارزيابي کرده و اين موضوع را پيگيري کند.

رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس در ادامه با اشاره به تأثير عوامل پشت پرده در رسيدگي بانک مرکزي به پرونده معوقات بانکي بيان داشت: بنده در دوره حاضر و با روي کار آمدن جناب سيف بعيد مي‌دانم که پشت پرده‌ها بتواند اثري بر رسيدگي به پرونده معوقات بانکي ايجاد کند ولي جناب سيف نبايد از وجود فشارهاي سياسي در خصوص رسيدگي به پرونده معوقات بانکي بيمي داشته باشد چرا که مجلس از ايشان حمايت خواهد کرد.

اين نماينده مردم تبريز در ادامه با بيان اين که برخي از بيم و هراس‌ها از افشاي ليست بدهکاران بانکي به دليل احتياطات دولتي مدنظر قرار مي‌گيرد، بيان داشت: احتياطات دولتي باعث مي‌شود تا موضوع رسيدگي به پرونده معوقات بانکي تنها به يک عبارت "اشخاص قابل شناسايي نيستند" ختم شود، چرا که در اين راستا مسئولين مي‌توانند بنشينند و ملاک‌هايي را تعيين کرده و اين موضوع را بررسي کنند.

اين نماينده مجلس متذکر شد : معتقدم در موضوع رسيدگي به پرونده معوقات بانکي هيچ فشاري نمي‌تواند بر عليه دولت تأثيرگذار باشد، چرا که حتي زماني که رئيس وقت دولت پيشين هم مدام اظهار مي‌کرد که ليست اسامي بدهکاران بانکي در جيبش وجود دارد با وجود اينکه فشاري عليه وي نبود ليست بدهکاران بانکي منتشر نشد.

رحماني تصريح کرد: پس از شناسايي اسامي بدهکاران بانکي بالاخره يک نفر بايد ليست اسامي بدهکاران را از جيب کتش دربياورد تا مشخص شود چه کساني بدهکاران بانکي بوده‌اند.

نماينده مردم تبريز با بيان اين که دولت مي‌تواند در پرونده معوقات بانکي بهتر عمل کند، اضافه کرد: آثار در تعليق ماندن پرونده معوقات بانکي بيش از همه به توليد صدمه خواهد زد که اين امر بايد مورد توجه دولت قرار گيرد.

رحماني در ادامه با اشاره به مبحث ضمانت‌هاي برخي اشخاص بيان داشت: حتي بنده به عنوان رئيس کميسيون صنايع مجلس وقتي مي‌خواهيم فردي را به بانک جهت دريافت تسهيلات معرفي کنيم، بانک اذعان مي‌دارد که ضمانت فرد بسيار مهم است که ما هم بر همين امر صحه مي‌گذاريم، چرا که دقيقاً اين امر مطابق قانون است ولي ما در مواردي شنيده‌ايم که برخي از بدهکاران بانکي ورشکسته شدن ضمانت‌هاي بانکي معتبري هم نداشته‌اند.

رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس در پايان خاطر نشان کرد: دولت اگر در جهت رسيدگي به پرونده معوقات بانکي برنامه اجرايي داشته باشد، بي‌شک مجلس از آن حمايت خواهد کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها