أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۹۸۷۲۹
زمان انتشار: ۰۹:۱۳     ۰۵ اسفند ۱۳۹۳
یادداشت ۵۹۸؛
ارسلان‌ظاهری بیرگانی
 یک سال از ابلاغ سیاست های کلان ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی می گذرد، هنوز سه روز از ابلاغ این سیاست ها در سی امین روز بهمن ۱۳۹۲ نگذشته بود، که رهبر انقلاب سران سه قوه را به یک جلسه حضوری و رو در رو فرا خواندند، تا مشخص شود که ابلاغ این سیاست ها بعنوان یک «طرح راهبردی و بلند مدت» یک تصمیم جدی است که نظام اسلامی در پیگیری و اجرای آن کاملاً مصمم است.

در جلسه فوق الذکر معظم له به چند نکته حیاتی اشاره و خواستار توجه جدی مسئولان امر به این  نکات اساسی شدند، ایشان فرمودند؛ «با ابلاغ این سیاستها، مردم اکنون منتظر اجرای آنها و «تأثیرات مثبت» ناشی از اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی هستند، بنابراین دولت، مجلس و قوه قضائیه باید بطور جدی وارد میدان شوند و وظایف مربوط به خود را، در هر بخش، پیگیری و اجرا کنند».

* واردات نگران کننده علیه تولید ملی

نگارنده در ۲۲ آذر امسال در یادداشتی با عنوان «تیشه ای که دولت به ریشه اقتصاد مقاومتی می زند!»، به روند واردات فزاینده در ماه های اخیر اعتراض شدید کرده و آن را در نقطه مقابل سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی دانسته بود، در آن یادداشت با اشاره به این نکته که «ستون فقرات اقتصاد مقاومتی تولید ملی است» و «واردات بی رویه یعنی تیشه به ریشه تولید ملی، یعنی تیشه به ریشه اقتصادمقاومتی» آمده بود؛ «بر اساس آمار گمرک، در ۸ ماه نخست امسال تنوع کالاهای وارداتی به کشور نسبت به سال گذشته ۵۹۱ نوع کالا افزایش یافته است. افزایش تنوع کالاهای وارداتی به کشور در کنار آمارهای دیگر همچون افزایش وزن و ارزش واردات در سال جاری، همگی از روند نگران‌کننده تجارت خارجی کشور و فقدان مدیریت وارادت خبر می‌دهند(+).

در بخش دیگری از آن یادداشت به آمار نگران کننده واردات اشاره شده و آمده بود؛ «واردات از چین در ۸ ماه نخست امسال ۴۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد و به ۷ میلیارد و ۸۷۴ میلیون دلار رسیده است. همچنین آمارهای گمرک از افزایش نگران کننده واردات برخی کالاها به کشور در سال جاری حکایت دارد و قریب به اتفاق این کالاها جزو کالاهای صرفا مصرفی هستند که تولید آنها در داخل با هیچ مانعی روبرو نیست».

نگرانی از «عزم درآمدزایی گمرکی دولت از محل واردات بی رویه در بودجه ۹۴» موضوع دیگری بود که در یادداشت فوق الذکر بدان اشاره شده و آمده بود؛ «رئیس جمهور هفته گذشته، لایحه بودجه ۹۴ را تسلیم مجلس شورای اسلامی کرد، در این لایحه پیشنهادی، دولت برای سال ۹۴، بر روی درآمدهای گمرکی یک حساب سیزده هزارمیلیارد و ششصد میلیون تومانی(۱۳۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال) باز کرده است و این یعنی دولت نه تنها برای مقابله با واردات بی رویه در سال آینده، برنامه ای ندارد، بلکه برای درآمدزایی از محل واردات بی رویه از هم اکنون کیسه دوخته است!».

رهبر انقلاب: امروز فشار واردات، کشور را دارد از پا درمی‌آورد

بعد از این اتفاقات ناگوار برای تولید ملی و اقتصاد کشور، حداقل انتظار این بود که نمایندگان مجلس برای جلوگیری از این ورادات بی رویه وزرای مربوطه را به مجلس احضار کنند، مجلس اگر می خواست در سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، برای «اقتصاد مقاومتی» نقش آفرینی مثبت کند، مشخصاً می بایست آن وزیر تکنوکرات و سالخورده را که بجای برداشتن موانع بر سر راه تولید ملی، موانع واردات را هموار کرده را به مجلس احضار و وی را استیضاح کند!، اگر آن روز مجلس در انجام وظیفه خود کوتاهی نمی کرد، امروز کار به جایی نمی رسید که پس از یکسال از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی، رهبر انقلاب در در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت روز ملّی مهندس بگویند؛«سعی کنید که این فشار واردات بر کشور را کم کنید؛ این یک مسئله‌ی واقعاً مهمّی است. امروز فشار واردات، کشور را دارد از پا درمی‌آورد؛ بهانه‌های مختلفی هم وجود دارد. مثلاً مسئله‌ی قاچاق؛ رقمهایی که این روزها میگویند، رقمهای عجیب‌وغریبِ گیج‌کننده‌ی بیست و چند میلیارد قاچاق [است‌]! واقعاً سر انسان گیج میرود. خب، حالا آن‌وقت به بهانه‌ی اینکه قاچاق نشود، پس ما راه را باز کنیم که از طریق قاچاق نیاید، از طریق گمرکات بیاید که ما بتوانیم سودی هم ببریم؛ این به نظر من منطق قوی‌ای نیست؛ کاری کنید که محصولات کشور مقهور واردات نشود. این محصولات همان محصولاتی است که در این بخشهای مختلف به‌وسیله‌ی جوانهای بااستعداد ما، مردان مؤمن ما، توانای ما، بعضاً نابغه‌ی ما دارد به‌وجود می‌آید و تولید میشود. این یک نکته است که به نظر من بسیار مهم است».

* پاسخ نگران کننده یک نماینده مجلس!

بعد از واردات بی رویه اخیر، وقتی نگارنده با چند تن از نمایندگان شاخص و اقتصاددان مجلس درباره چگونگی مقابله با این روند نگران کننده اقتصاد، بحث و گفتگو می کرد، متاسفانه پاسخ هایی را دریافت کرد که حاکی از آن است که در مجلس پیش از آنکه یک عزم جدی برای پیگیری اقتصاد مقاومتی وجود داشته باشد، یک نگاه سیاسی معطوف به انتخابات سالِ آینده! حاکم است.

 وقتی پاسخ نگران کننده و به دور از منطق اصولگرایی، یکی از نمایندگان تهران که در سال های گذشته وزیر هم بوده است را در خصوص «چرائی استیضاح نکردن آن وزیر سالخورده با وجود عملکرد مخرب وزارت خانه متبوع ایشان علیه اقتصاد مقاومتی» شنیدم، بر نگرانی ام افزوده شد!

وی گفت بود؛ «دولت هم از عملکرد آقای وزیر راضی نیست، منتها دولت راضی به عزل او نیست و می گوید مجلس او را استیضاح کند!، مجلس هم می گوید ما کارت خودمان را برای وزیری که دولت هم تمایل به عزل او را دارد، نمی سوزانیم خودتان او را عزل کنید!».

 متاسفانه باید گفت؛ این حرف اگر صحت داشته باشد کا شواهد نشان می دهد دارد!، یعنی اینکه مجلس مسائل سیاسی برایش از اولویت بالاتری نسبت به اقتصاد کشور و معیشت مردم برخوردار است!

 کدام منطق عقلانی و دینی می گوید در حالیکه بر طبق فرمایش رهبر انقلاب، «امروز فشار واردات، کشور را دارد از پا درمی‌آورد»، آقایان دولت و مجلس همچنان منتظر اقدام دیگری بمانند و یکدیگر را نظاره کنند و در این بین کسی که متضرر می شود اقتصاد ملی و معیشت مردم است!

 سخنان امروز رهبر انقلاب حجت را بر آقایان مجلس و دولت تمام کرد و نگارنده معتقد است حداقل اقدامی که مجلس و دولت در این زمینه می توانند انجام بدهند، این است که با استیضاح آقای وزیر، جلوی خسارات بیش از این را بگیرند. این گوی و این میدان

* ارسلان ظاهری بیرگانی کارشناس ارشد اقتصاد

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها