يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۹۹۶۲۸
زمان انتشار: ۰۰:۰۱     ۰۸ اسفند ۱۳۹۳
تراز: یک عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه اکثر تاثیر تحریم‌ها از بلوکه شدن دلارهای ایران ناشی شده‌اند، گفت: باید در مبادلات دلار را با ریال جایگزین کنیم؛ در اینصورت اگر پول ایران در بانک‌های خارجی نیز بلوکه شود به نفع کشور خواهد بود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز؛ رحیم دلالی اصفهانی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص راهکارهای بهبود اداره اقتصادی کشور در شرایط تحریم، مهمترین اصل را جایگزینی دلار با ریال در مبادلات عنوان کرد.


این کارشناس اقتصادی توضیح داد: سیاست‌هایی که در اداره اقتصادی کشور وجود دارد و هر سال تکرار می‌شوند باید در جهتی باشند که وضعیت اقتصادی ایران بهبود یابد و در آن تغییر ایجاد کند. اکنون نیز با توجه به شرایط کشور لازم است موقعیتی را فراهم کنیم که بتوانیم در مقابل تحریم‌ها هدفمند و قوی ظاهر شویم.

وی با تاکید بر اینکه اتخاذ راهکارهای جدید ساده نیست اما سرانجام باید آغاز شوند، گفت: اکثر تاثیر تحریم‌ها از بلوکه شدن دلارهای ایران ناشی شده‌اند؛ باید تلاش کنیم تا هر چیز را هر چند دارای قیمت نازل اما با ریال خرید و فروش کنیم و پول‌های ایران در بانک‌های بین‌المللی به ریال نگهداری شوند؛ در اینصورت اگر پول ایران را در بانک‌های خارجی نیز بلوکه کنند باز به نفع کشور خواهد بود، زیرا پس از بلوکه کردن با چاپ پول می‌توانیم ریال را جایگزین کنیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان یادآور شد: اکنون کشورهای هند، روسیه و چین نیز این روش را در دستور کار دارند البته آنها کشورهای بزرگ با بنیه اقتصادی قوی هستند.

این کارشناس اقتصادی افزود: باید سیاست این باشد که هر چه را می‌فروشیم هر چند با قیمت نازل، ریال درخواست کنیم تا برای ریال تقاضا ایجاد شود؛ این کار آثار بسیار خوبی دارد.

وی با اشاره به ۲ تأثیر مستقیم این اقدام، توضیح داد: در این صورت نخست؛ تحریم‌ها آنچنان مؤثر نخواهد بود و دوم؛ با افزایش تقاضا برای ریال، ارزش ریال افزایش می‌یابد و قسمتی از تورم که ناشی از کاهش ارزش ریال است جبران می‌شود و در نتیجه کالا ارزانتر خواهد شد.

دلالی تأکید کرد: البته اجرای این سیاست‌ها به راه‌حل، افراد متخصص و زمان نیاز دارد.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: برخی اقتصاددانان اینچنین بیان می‌کنند که در صورت کاهش ارزش ریال، صادرات تقویت و از واردات جلوگیری خواهد شد اما این روند همیشگی نیست و تقویت ارزش پول کشور ضروری است.

وی تأکید کرد: از نظر تئوری نیز اسناد زیادی وجود دارد که ثابت می‌کنند فروش کالا به ریال حتی با قیمت کمتر از دلار در کوتاه مدت و به شرطی که تقاضا برای پول کشور ایجاد کند، بهتر است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها