أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۹۹۶۶۹
زمان انتشار: ۱۸:۰۱     ۰۸ اسفند ۱۳۹۳
در یک چنین شرایطی است که سفر «رستم قاسمی»، رئیس ستاد اقتصادی ایران و عراق در راس یک هیات اقتصادی و نفتی به اقلیم کردستان عراق را باید گامی مهم در مسیر کمک رسانی به مردم منطقه و در راستای رهایی آنان از شر داعش دانست.
از نزدیک با دو سال پیش تاکنون و با قدرت گیری آهسته آهسته گروه تروریستی داعش و گسترش فعالیت های تروریستی اش از سوریه به سوی شرق و حرکت به سمت عراق، تهدید داعش به عنوان یک تهدید بین المللی که از همان آغاز، علی رغم هشدارهای مکرر ایران و برخی کشورهای دیگر، جدی گرفته نمی شد، بلاخره به عنوان تهدیدی بین المللی شناخته شده است.

به گزارش دفتر نمایندگی بولتن نیوز در اقلیم کردستان عراق ، در این میان درحالی که امریکایی ها با تشکیل ائتلاف بین المللی تحت عنوان «ائتلاف ضد داعش» سعی در تغییر وجهه واقعی خود به عنوان مهمترین حامی این گروه تروریستی نزد افکار عمومی داشته و دارند، نیروهای ایرانی با دخالت غیرمستقیم در مبارزه جانانه نیروهای پیشمرگه و ارتش عراق علیه داعش و با اقدامات مشاوره ای خود، کمک مهمی به عقب راندن این گروه ترویستی نموده و کار را به جایی رساندند که اکنون «حیدرالعبادی» نخست وزیر عراق، با اعتماد به نفس کامل و با اشاره مستقیم و غیرمستقیم به نقش ایران در تغییر معادلات این جنگ، سال جاری میلادی (2015)‌ را پایان کار داعش در منطقه می خواند.

در یک چنین شرایطی است که سفر «رستم قاسمی»، رئیس ستاد اقتصادی ایران و عراق در راس یک هیات اقتصادی و نفتی به اقلیم کردستان عراق را باید گامی مهم در مسیر کمک رسانی به مردم منطقه و در راستای رهایی آنان از شر داعش دانست.

به همین منظور، خبرنگار ما برای پیگیری دقیق تر امور و آخرین جزئیات حضور «رستم قاسمی» و هیات اقتصادی همراه ایشان در عراق، در گفت و گویی با ایشان به این مسائل پرداخته است.

متن این گفت و گو که حاوی نکات بسیار کلیدی و مهمی از زبان «رستم قاسمی» است، بدین شرح است:

بولتن نیوز: برای شروع بفرمایید، هدف از این سفر و مذاکرات در اربیل چه بوده است و آیا در این سفر به اهداف از پیش تعیین شده دست یافتید؟

رستم قاسمی: هدف کلی این سفر  تقویت روابط اقتصادی با اقلیم است. دیشب با آقای نیچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم دیدار داشتیم، با وزیر منابع طبیعی و انرژی اقلیم هم دیدار خوبی داشتیم.

شرایط امروز اقلیم بسیار خوب است / راه آهن ایران به اقلیم و شهرک صنعتی سلیمانیه در دستور کار است

در مجموع می توانم بگویم سفر بسیارخوبی بود. همکاران وزارت نفت نیر اکنون برای نهایی کردن توافق گازی با اقلیم مشغول مذاکره هستند، امیدواریم بزودی در بخش نفتی و احداث خط لوله نفتی به اقلیم از ایران نیز قرارداد امضاء شود.

ضمن اینکه دیدار شب گذشته ما با وزیر نفت اقلیم  نیز بسیار مثبت و خوب بود. دوستان عملا دارند توافقنامه را نهایی می کنند. توافق کلی انتقال گاز ایران به اقلیم و فروش مواد و مشتقات نفتی با اقلیم را خواهیم در این سفر خواهیم داشت.

بولتن نیوز: شرایط اقلیم برای رسیدن به توافق را چگونه ارزیابی کردید؟

رستم قاسمی: شرایط امروز در اقلیم شرایط بسیار خوبی است، سیاست اقلیم  برای توسعه این همکاری ها نسبت به همیشه مثبت تر است. نشستی با پیمانکاران داشتیم، آنها هم مشکلاتی را در اقلیم داشتند و آقای نیچیروان بارزانی قول دادند، مشکلات را حل خواهند کرد. در مجموع می توانم بگویم حجم مبادلات افزایش خواهد داشت.

بولتن نیوز: به غیر از مباحثات نفت در چه حوزه های دیگری مذاکره و دیدار داشتید؟

رستم قاسمی: بطور کلی محورهای استراتژیک اقتصادی در دستور کار ما قرار گرفته است.

شرایط امروز اقلیم بسیار خوب است / راه آهن ایران به اقلیم و شهرک صنعتی سلیمانیه در دستور کار استراه آهن ایران به اقلیم جزو دستور کار ما بود، که برا ی اقلیم و ایران مهم است، شهرک های صنعتی موضوع ما بود مخصوصاً شهرک صنعتی سلیمانیه، دوستان اقلیم گفتند روابط جدیدی را با جمهوری اسلامی ایران آغاز خواهند کرد.

بولتن نیوز: تفاهم نامه ها اینجا امضا خواهد شد یا تهران؟

رستم قاسمی: همینجا امضا خواهد شد. ما تا فردا هستیم تا یکسری ملاقات دیگر با وزرا و یکسری ملاقات های سیاسی داشته باشیم. مجموعاً، سفر بسیار خوبی بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها