يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۹۹۶۹۴
زمان انتشار: ۰۹:۰۲     ۰۹ اسفند ۱۳۹۳
سرمربی ژاپن از من اطلاعات می‌گیرد و سوال می‌پرسد
مربی ایرانی تیم ملی والیبال ژاپن گفت: ژاپنی‌ها از من خواستند با حضور در تیم ملی این کشور شرایط آنها را تغییر دهم و مطمئن باشید این کار را خواهم کرد.

احمد مساجدی متولد سال 1355 در بروجرد، بازیکن سابق و مربی فعلی والیبال است. مساجدی سابقه عضویت در تیم ملی والیبال ایران را دارد و در جام جهانی 1998 برای ایران بازی کرده است. او در زمان ولاسکو به عنوان مترجم و دستیار تیم ملی ایران فعالیت می‌کرد. مساجدی از لژیونرهای ایران بود و سابقه بازی در تیم‌های پیکان، ذوب آهن، پتروشیمی بندرامام، اسکووباکن دانمارک، موسی گیبخت بلژیک، الجهرا کویت و اویتا میوشی ژاپن را در کارنامه خود دارد. مساجدی در مقطعی سرمربی شهرداری تبریز بود و پس از آن دستیار بانیولی در تیم متین ورامین شد.

مساجدی که با میچیکو یاماشیتا بازیکن سابق تیم ملی هندبال ژاپن ازدواج کرده است، هم اکنون دو فرزند پسر دارد و به تازگی به عنوان مربی تیم ملی والیبال ژاپن انتخاب شده است. انتخاب وی به عنوان اولین مربی خارجی تاریخ تیم ملی والیبال ژاپن موجب شد تا خبرگزاری فارس، گفت‌وگویی با را وی ترتیب دهد که متن مصاحبه مساجدی را در زیر می‌خوانید:

* از روند حضورتان در تیم ملی والیبال ژاپن بگویید...

در آخرین باری که به ژاپن آمدم صحبت‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه دستیار ولاسکو در تیم ملی والیبال ایران توان صحبت کردن به زبان ژاپنی را دارد که این موضوع برای نامبو ماساشی، سرمربی تیم ملی ژاپن جالب بود. پس از آن جلسه‌ای را به صورت خصوصی باهم برگزار کردیم و از من خواسته شد تا به تیم ملی این کشور بروم تا سبک بازی آنها تغییر کند؛ من هم با این درخواست موافقت کردم. پس از آن به ایران بازگشتم و با قطعی شدن سرمربیگری ماساشی درخواست رسمی برای من ارسال کردند. در آن زمان از من خواسته شد در مسابقات لیگ جهانی و بازی‌های آسیایی اینچئون روی نیمکت تیم ملی ژاپن بنشینم. زمانی که به ژاپن رسیدم تغییراتی در فدراسیون این کشور ایجاد شد. با توجه به اینکه مسئولان فدراسیون ژاپن از حضور یک خارجی در تیم ملی کشورشان ضربه خورده بودند کمی از حضور من ترس داشتند و نگران بودند، اما سرمربی تیم ملی به من اعتقاد داشت و اصرار کرد که من در کنارش حضور داشته باشم. ابتدا کارم را به عنوان مشاور آغاز کردم که این موضوع برای خودم هم خیلی جالب بود، چراکه در واقع یک پله بالاتر از سرمربی هم بودم که می‌توانستم به وی مشاوره بدهم.

* پس در زمان بازی‌های آسیایی هم مشاور ژاپنی‌ها بودید.

بله؛ اگر دقت کرده باشید در آن زمان سبک بازی ژاپنی‌ها کمی هم تغییر کرده بود و اگر بیشتر تلاش می‌کردیم می‌توانستیم ایران را هم شکست دهیم. در بازی‌های آسیایی ژاپنی‌ها می‌خواستند شرایط کاری مرا بررسی کنند و به نوعی مراحل آزمایشی کار من بود تا اینکه بعد از مسابقات رئیس فدراسیون ژاپن موافقت کرد تا من در تیم ملی کارم را به عنوان مربی آغاز کنم. پیش از این خودم علاقه نداشتم خبری از من جایی منتشر شود؛ دلم می‌خواست تا کارم رسمی نشده کسی خبری از من نداشته باشد. حالا هم مربی شدم و می‌توانم درخصوص موارد زیادی صحبت کنم.

* همسر شما ژاپنی است و قطعاً حضور وی کمک زیادی به شما کرد تا به این جایگاه برسید؛ درست است؟

قطعاً همین‌طور است؛ البته پسران من هم گذرنامه ژاپنی دارند و مسئولان این کشور به عنوان استعداد به آنها نگاه می‌کنند. ژاپنی‌ها دنبال آینده‌سازی هستند و به همین دلیل امکانات خوبی در اختیار ما قرار می‌دهند. مسئولان ژاپنی سخت‌گیر و اهل برنامه‌ریزی هستند، اما با تمام این شرایط اطلاعات فنی من موجب شد تا آنها به من اعتماد کنند.

* آیا در مسائلی غیر از مربیگری هم به ژاپنی‌ها کمک می‌کنید؟

بله؛ در موضوعات مدیریتی به آنها مشاوره می‌دهم. با مسئولان این کشور جلساتی را برگزار کردم و درخصوص علت نزول آنها صحبت کردم. آنها فکر می‌کنند به دلیل شرایط فیزیکی در والیبال جهان افت کرده‌اند که از آنها پرسیدم آیا ایرانی‌ها فیزیک خیلی خوبی در والیبال دارند؟ در واقع فیزیک ایرانی‌ها با بازیکنان روسیه و برزیل قابل مقایسه نیست، اما آنها اعتماد به نفس بالایی دارند. بازیکنان ژاپن هم باید اعتماد به نفس خود را به دست بیاورند تا پس از آن درمورد سایر مسائل با آنها کار کنیم.

* ولاسکو هم ابتدای کارش خیلی روی بحث اعتماد به نفس تاکید داشت.

من 3 سال در کنار ولاسکو بودم و درس‌های زیادی از وی یاد گرفتم. در حال حاضر هم در کارهای بدنسازی و هم در کار با توپ خودم تقریباً حرف اول را در تیم ملی والیبال ژاپن می‌زنم. سرمربی تیم هم وقتی می‌بیند که من حضور دارم خودش کمتر دخالت می‌کند و با اعتماد کامل به من در کنار هم کار می‌کنیم. نامبو ماساشی، سرمربی تیم ملی ژاپن خالصانه در کنار من می‌ایستد و از اطلاعاتم استفاده می‌کند و حتی برایم خیلی جالب است که در برخی از صحنه‌ها درخصوص موارد مختلف از من سوالاتی می‌پرسد.

* فکر می‌کنید توانایی ایجاد تغییر در تیم ملی ژاپن را دارید؟

ژاپنی‌ها پتانسیل بسیار خوبی دارند و شک ندارم روند رو به رشد آنها از زمانی که آغاز شود بسیار سریع‌تر از ایران خواهد بود. قصد بی احترامی به کسی را ندارم، اما به نظرم در ایران نظم کافی در تیم ملی وجود ندارد، اما ژاپنی‌ها بسیار منظم هستند. وقتی یک برنامه تمرینی به آنها می‌دهم تا آخرین لحظه با تمام توان انجام می‌دهند و از زیر کار در نمی‌روند؛ مگر اینکه واقعاً خسته شوند و دیگر توان انجام آن را نداشته باشند. از بازیکنان ژاپنی خواسته‌ام تا «روبات» نباشند و کارها را دانسته انجام دهند. به آنها گفته‌ام که دنبال «چرایی» کارها باشند تا بتوانند به خوبی دستورات کادر فنی را اجرا کنند. ولاسکو هم از بازیکنان می‌خواست برای انجام کارهای مختلف علت را جویا شوند.

* برنامه بلند مدت‌تان این است که سرمربی ژاپن شوید؟

تا زمانی که نامبو ماساشی، سرمربی تیم ملی ژاپن باشد دوست دارم در کنارش کار کنم، چراکه فرد بسیار قابل احترام و باشخصیتی است. اگر زمانی برسد که خودش از من بخواهد تا سرمربی شوم این‌ کار را می‌کنم و شاید این اتفاق تا المپیک 2020 توکیو رخ بدهد. در حال حاضر به شهرهای مختلف ژاپن سفر می‌کنم و با استعدادهای ژاپنی تمرین می‌کنم؛ برنامه های خاصی را به آنها می‌دهم تا طبق آن پیش بروند.

* هنوز هم با ولاسکو در ارتباط هستید؟

متاسفانه ارتباطم با ولاسکو کم شده است، اما خیلی دوست دارم شرایط فراهم شود تا بتوانم بازهم با وی صحبت کنم. بدون شک در اولین فرصت با وی ارتباط می‌گیرم و بازهم از نکات آموزشی‌اش استفاده می‌کنم. برای کسانی که در زمان حضور ولاسکو از وی چیزی یاد نگرفتند متاسفم!

* دستمزدتان در ژاپن چقدر است؟

نمی‌‌خواهم مبلغ دقیق را بگویم، اما درآمدم اینجا حدود 20 برابر درآمدی است که در ایران داشتم. البته نباید فراموش کنیم که اول راه هستیم. ژاپنی‌ها به من احترام می‌گذارند، چون اطلاعات خوبی دارم که می‌توانم به آنها کمک کنم. آنها قدر اطلاعات مرا می‌دانند و به همین دلیل از من خواستند تا در کنارشان باشم.

* شرایط ژاپنی‌ها از نظر امکانات چگونه است؟

فوق‌العاده! امکانات در ایران تنها در تهران و آن هم فقط در سالن فدراسیون والیبال است، اما در اینجا برای نمونه یک مجموعه ورزشی وجود دارد به نام NTC که شامل سه طبقه است و هر طبقه حدود 4-5 سالن ورزشی بزرگ دارد. کل والیبال ایران یک دستگاه پرتاب توپ دارد، اما اینجا در هر شهر چند نمونه از این دستگاه‌ها وجود دارد. درمورد توپ‌های والیبال هم که باید بگویم ژاپنی‌ها خودشان تولید کننده هستند و مشکلی از این بابت ندارند.

* فکر می‌کنید در اولین رویارویی ایران و ژاپن چه تیمی پیروز خواهد شد؟

ما در مسابقات آسیایی، جام واگنر و قهرمانی جهان که به میزبانی ژاپن برگزار خواهد شد با ایران روبرو می‌شویم. شک نداشته باشید که از مسابقات اول می‌خواهیم جنگنده ظاهر شویم. شاید این روزها تمام تیم‌ها از هم شناخت داشته باشند، اما ما انگیزه بسیار زیادی داریم. اگر ایران توانست آمریکا را شکست دهد به دلیل استرسی بود که در وجود آمریکایی‌ها حاکم شده بود، اما ما با تمرینات خوبی که برگزار کرده‌ایم انگیزه زیادی داریم. دوست دارم ایران را شکست دهم، چراکه پیروزی بر ایران اصلاً انتقامی نیست و جنبه رقابتی دارد.

* این موضوع درست است که ژاپنی‌ها به تازگی استارت زده‌اند تا تغییر کنند؟

دقیقاً همینگونه است؛ آنها در جایگاه 3 سال پیش ایران قرار دارند. ما سه سال پیش و زمانی که در ابتدای راه تغییر بودیم حتی به چین هم می‌باختیم. ژاپن به کمی زمان نیاز دارد و پس از آن نه تنها برای ایران بلکه برای تمام تیم‌های جهان خطرساز خواهد بود. شک نکنید والیبال ژاپن با حضور من تغییر پیدا خواهد کرد.

* در تمرینات به چه زبانی با بازیکنان صحبت می‌کنید؟

من به زبان ژاپنی تسلط کامل دارم و نیازی به مترجم ندارم. در مواقعی که نیاز باشد هم به زبان انگلیسی حرف می‌زنم.

* همسر شما هم فعالیت حرفه‌ای خود را در ورزش آغاز کرده است؟

هنوز نه؛ اما مدتی بعد که پسرانم شرایط مناسبی پیدا کنند همسرم هم کارش را آغاز خواهد کرد. رشته تخصصی همسر من هندبال است و باید منتظر ماند و دید که از چه زمانی کارش را شروع می‌کند.

* نظرت درمورد کواچ چیست؟

یک موضوع برایم خیلی جالب است؛ کواچ به تازگی اعلام کرده است که از دستیارانم در تیم ملی والیبال ایران راضی هستم، اما هنوز فراموش نکرده‌ام که چقدر در تیم ملی ایران کار می‌کردم و بازهم ولاسکو می‌گفت که احمد مساجدی ضعیف است. حالا برایم عجیب است که مربیان ایرانی چقدر کار می‌کنند که کواچ از آنها راضی است؛ شاید هم کواچ توقع زیادی ندارد. بازیکنان با روند کاری کواچ آشنا نیستند، آنها سبک کار را ولاسکو را دوست داشتند که در عین سادگی، قدرتمند هم بود. سبک کار ولاسکو مانند سیاستمداران است، آنها صحبت‌های خود را کوتاه و مفید اعلام کرده و احترام‌ها را حفظ می‌کنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها