يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۹۹۶۹۶
زمان انتشار: ۰۹:۰۶     ۰۹ اسفند ۱۳۹۳
رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نحوه معدوم سازی داروهای فاسد را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس از اهواز، در بیشتر موارد پس از مراجعه به پزشک و دریافت دارو، داروهای تجویز شده تا پایان مصرف نمی‌شود، گرچه تصور اشتباه نگهداری این داروها در منزل برای روز مبادا بسیار خطرناک و نادرست است، اما مشاهده می‌شود که جمع آوری و انبار داروها در منازل در محلی به عنوان قفسه دارویی و یا جعبه‌های دارویی، در آشپزخانه و یا یخچال صورت می‌گیرد.

از آنجا که داروخانه‌ها به هیچ عنوان مجاز به تحویل گرفتن داروی مصرف نشده از بیماران نیست، گاهی اوقات مراکز هلال احمر وظیفه جمع آوری این داروهای بلاءاستفاده را برعهده می‌گیرد.

بر همین اساس با «فریده یونسی رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز» در این زمینه گفت‌وگو کرده‌ایم که در زیر می‌خوانید.

وی با تائید مطالب فوق، به نظافت و خانه تکانی پایان سال اشاره کرد و اظهار داشت: نظافت شب عید، زمان مناسبی است تا در هر منزلی، به قفسه یا جعبه دارویی منزل سری بزنیم و به آن سر و سامان دهیم.

یونسی اضافه کرد: گرچه دارو نقش موثری در درمان بسیاری از بیماری‌ها دارد اما زمانی که دیگر نیازی به آنها نیست، ضروری است که برای جلوگیری از ضرررسانی آنها به دیگران، داروها را به شکل مناسبی معدوم کنیم.

رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی اهواز به روش‌های صحیح انهدام داروهای تاریخ گذشته و یا مصرف نشده اشاره کرد و گفت: در برخی از کشورها روند مشخصی برای بازگرداندن دارو وجود دارد، اما از آنجا که در کشور ما این سیستم وجود ندارد ما می‌توانیم از روش‌های ساده برای دور ریختن دارو از طریق زباله منزل استفاده کنیم.

یونسی با بیان اینکه باید داروها را بدون خرد کردن قرص‌ها و کپسول‌ها، از بسته بندی اصلی خارج کرد و سپس با مواد ناخوشایندی همچون تفاله چای مخلوط شود، افزود: پس از این کار مخلوط را در کیسه پلاستیکی دربسته قرار دهیم و سپس داخل سطل زباله می‌اندازیم و مخلوط حاصل را در قوطی حلبی خالی یا دیگر ظروف مشابه می‌ریزیم تا از نشت دارو یا ریختن آن به بیرون از سطل زباله جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه شربت‌ها و سوسپانسیون‌ها را در فاضلاب ریخته و بطری آن را در زباله دان می‌اندازیم عنوان کرد: باید قبل از دور انداختن بطری خالی دارو، دستور مصرف روی آن را برای جلوگیری از مصرف نابجا مخدوش کنید.

این دکتر داروساز در ادامه با بیان اینکه تعداد کمی از دارو ممکن است ذاتاً خطرناک بوده و یا با مصرف تنها یک دوز در فردی که دارو به او تعلق ندارد، کشنده باشند، افزود: برای جلوگیری از مصرف این مواد توسط کودکان، حیوانات خانگی یا دیگر افراد، به محض اینکه دیگر مورد نیاز نباشند باید سریعاً از طریق فاضلاب دور ریخته شود.

وی تاکید کرد: چنانچه شرکت سازنده دارو، روشی را برای معدوم سازی دارو روی بسته بندی آن ذکر کرده، باید بر اساس آن عمل شود.

یونسی با بیان اینکه نباید داروها را به دوستان خود بدهید، تصریح کرد: پزشک بر اساس سابقه بیماری شما دارو را برای خود شما تجویز کرده و دارویی که برای شما موثر بوده است چه بسا برای دیگری خطرناک باشد.

رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه چنانچه راه صحیح دور ریختن دارو را نمی‌دانید از یک داروساز سئوال کنید، گفت: بر اساس ملاحظات زیست محیطی محققان، از آنجا که تاکنون عارضه‌ای ناشی از باقیمانده دارو در محیط زیست انسان و خصوصاً آب ملاحظه نشده، ریختن داروها در فاضلاب بلامانع است.

وی در پایان با اشاره به اینکه در داخل اسپری داروهای استنشاقی که برای درمان بیماری‌هایی همچون آسم و بیماری انسدادی ریوی موجودند، موادی به نام پروپلانت وجود دارد، اظهار کرد: این مواد گازهای بی‌اثری همانند کلرو فلوروکربن هستند که به عنوان حامل دارو محسوب می‌شود و آزادسازی آنها باعث صدمه لایه ازون خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها