کد خبر: ۲۹۹۹۲۲
زمان انتشار: ۲۰:۱۵     ۰۹ اسفند ۱۳۹۳
در كشور فنلاند چند ماه از سال شب مى باشد و فقط حدود بيست دقيقه هوا كمى روشن مى شود، نماز خواندن در اين كشور چگونه است؟
به گزارش پایگاه 598 به نقل از سرويس ديني جام نيوز، حضرت آیت‌الله العظمی سبحانی به پرسشی درباره نماز در کشور فنلاند
 

به گزارش شفقنا متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است: در كشور فنلاند چند ماه از سال شب مى باشد و فقط حدود بيست دقيقه هوا كمى روشن مى شود; البته خورشيد طلوع نمى كند و چند ماه روز مى باشد و حدود نيم ساعت هوا تاريك مى باشد. وظيفه ى ما براى نماز چيست؟

 

در اين گونه مناطق، حركت خورشيد به دورِ افق هميشه يكنواخت نيست; يعنى در همان 24ساعت كه يك مرتبه دور افق مى گردد، گاهى اوج مى گيرد و بالا مى آيد و گاهى پايين مى آيد و در حضيض واقع مى شود. به اين ترتيب، گاهى هوا روشن تر و گاهى كم نورتر خواهد بود. اين وضع در هر شبانه روز تكرار مى شود و اگر عكس هايى را كه از حركت آفتاب به دور افق از آن نقاط برداشته اند ملاحظه كنيد، اين موضوع به خوبى ملاحظه مى شود.

 

ساكنان مناطق قطبى، هنگامى كه آفتاب در آسمان بالا مى آيد، آن را «روز» مى خوانند و هنگامى كه آفتاب پايين مى آيد، «شب» مى گويند. بنابراين اگر شاخصى را روى زمين نصب كنيم، هنگامى كه سايه‌ى آن به حداقل برسد، «ظهر» و هنگامى كه به حداكثر برسد، «نيمه شب» خواهد بود.

 

حال اگر مقدار شب و روز نزديك ترين مناطق معتدله در آن موقع از سال را بدانيم، مثلاً بدانيم در اول تابستان روزها به طور متوسط چهارده ساعت و شب ها ده ساعت است، تكليف نمازهاى پنجگانه و روزه كاملاً روشن مى شود، امّا اوقاتى كه شب هاى طولانى دارد بايد توجه داشت كه آسمان در 24ساعت يكنواخت نيست; گاهى تاريك و گاهى كمى روشن است. در اين شب ها از وضع حركت ستارگان و فاصله‌ى آنها با افق و نيز از وضع تاريكى و روشنى هوا، نيمه شب و ظهر را مى توان تشخيص داد و با در نظر گرفتن مقدار متوسط شب و روز مناطق معتدله و وظايف شرعى را انجام داد.
 

 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها