أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۰۰۰۲۸
زمان انتشار: ۰۰:۰۷     ۱۰ اسفند ۱۳۹۳
پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی در مورد خودداری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پذیرش پیشنهاد بازدید از منطقه مریوان، نوشته است که این واقعیت احتمالا نشان می‌دهد که آژانس به نادرست بودن اطلاعاتش، پی برده است.
به گزارش پایگاه 598 به تقل از تراز ، پایگاه خبری بلومبرگ روز جمعه در گزارشی با موضوع منطقه مریوان و ادعاهایی که آژانس مدتی قبل در مورد این منطقه مطرح کرده بود، نوشت خودداری دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل از اعزام بازرسان به این منطقه با وجود پیشنهاد ایران، نشان می‌دهد که این نهاد احتمالا به اشتباه اطلاعاتی خود پی برده است.
 
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه سال پیش مدعی شد که ایران احتمالا در منطقه مریوان در نزدیکی مرز عراق، دست به آزمایش انفجارهای بزرگ زده است. با این حال، با وجود اینکه تهران بازدید از این منطقه را به عنوان پیشنهادی برای اجرای گام بعدی توافق دوجانبه مطرح کرده، اما آژانس همچنان از اعزام بازرسان خودداری می‌کند.
 
«رابرت کلی» مدیر اسبق آژانس در این رابطه می‌گوید: «مریوان یک نمونه کلاسیک از عملکرد تحلیلگران بی‌تجربه‌ای است که هرآنچه به آن‌ها گفته می‌شود را بی چون و چرا می‌پذیرند. بی‌میلی آژانس به رفتن به محل مربوط به یکی از دو موضوعی که لاینحل اعلام شده‌اند، نشان می‌دهد که آن‌ها اکنون به اشتباه خود پی برده‌اند.»
 
به نوشته پایگاه بلومبرگ، با ادامه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵، آژانس از آنجا که باید نظر خود را در مورد وضعیت برنامه هسته‌ای ایران اعلام کند و با توجه به تردیدهایی که در مورد اصالت اسناد مورد استناد آژانس پیش آمده، تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته است.
 
شورای حکام آژانس قرار است این هفته تشکیل جلسه دهد. بحث در مورد وضعیت برنامه هسته‌ای ایران یکی از دستور کارهای این نشست خواهد بود.
 
«یوفی جوزف» عضو سابق کاخ سفید که تا سال ۲۰۱۳ در مذاکرات هسته‌ای با ایران هم درگیر بود، می‌گوید: «آژانس در وضعیت دشواری قرار دارد. تحقیقات تسلیحاتی، از حوزه تخصصی معمول آژانس، بسیار فراتر رفته است.»
 
آژانس پیش از این در موضوع تسلیحات کشتار جمعی ادعایی عراق، به جعلی بودن اسناد دریافتی، اذعان کرده بود، اما تاکنون نپذیرفته که در مورد ایران نیز چنین اسنادی وارد تحقیقات شده است. با این حال، ایران سال‌هاست که دائما عنوان می‌کند اسناد مجعول، نقشی کلیدی در شکل‌گیری پرونده هسته‌ای و ادعاهای بی‌اساس علیه ایران، ایفا کرده‌اند.
 
آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) ماه گذشته در جریان دادگاه رسیدگی به پرونده فردی به نام «جفری استرلینگ»، به تلاش برای جاگذاری اسناد مربوط به تسلیحات هسته‌ای در برنامه ایران اعتراف کرد. هرچند سیا می‌گوید قصد هدر دادن زمان و منابع ایرانی‌ها را داشته، اما دیپلمات‌ها می‌گویند ممکن است که این کار با هدف اتهام‌زنی به ایران صورت گرفته باشد.
 
«دنیل جوینر» استاد حقوق دانشگاه آلاباما در همین رابطه به خبرنگار فارس گفت تهران می‌تواند به واسطه افشای این اطلاعات، رسما از آژانس بخواهد در اسنادی که از سرویس‌های اطلاعاتی خارجی دریافت کرده، بازنگری کند. وی همچنین گفت شانس زیادی وجود دارد که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل به صورت بی سر و صدا و درون‌سازمانی، چنین بازنگری را انجام دهد. 
 
به نوشته پایگاه بلومبرگ، اطلاعات مربوط به منطقه مریوان را نیز یک آژانس اطلاعاتی از یکی از کشورهای عضو، به سازمان ملل ارائه کرده است. آژانس مدعی بود که تهران در این منطقه چاشنی‌های مخصوصی را تست کرده که می‌تواند برای انفجارهای هسته‌ای به کار گرفته شود.
 
کلی در پایان با بیان اینکه اشاره به مریوان در گزارش‌های آژانس عجیب به نظر می‌رسید، می‌گوید: «وقتی می‌بینید که در تنها مورد اشاره به مریوان، این منطقه به عنوان محل انجام مهم‌ترین آزمایش ادعایی معرفی شده، بلافاصله متوجه می‌شوید که یک جای کار می‌لنگد.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها