أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۰۰۰۸۰
زمان انتشار: ۰۹:۱۳     ۱۰ اسفند ۱۳۹۳
رئیس سازمان بسیج رسانه:
رئیس سازمان بسیج رسانه کشور گفت: دلبستگی برخی از رسانه‌ها به قدرت‌های سیاسی و کارتل‌های اقتصادی به شدت نگران کننده است، چرا که منافع مردم زیر پا گذاشته می‌شود.

به گزارش پایگاه 598، مسعود نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در توضیح برخی از مشکلات موجود در فضای رسانه‌ای کشور، اظهار کرد: عدم توجه به شیوه‌های صحیح  نفوذ به افکار عمومی و عدم توجه به  اهمیت  سواد رسانه‌ای، عدم ارتباط مستمر و مؤثر میان دانشگاه و رسانه‌ها و یا منقطع بودن ارتباط برخی از اساتید دانشگاهی با فضای عملی و رسانه‌ای کشور ازجمله اهم مشکلات در فضای رسانه‌ای و مطبوعات کشور است.

*سیاست‌زدگی، آفت کار رسانه‌ای و خبری است

وی با اذعان به اینکه حل این مشکلات به دست وزارت ارشاد است، تصریح کرد: قطعاً کسی جز وزارت ارشاد نمی‌تواند متولی حل این مشکلات باشد، وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی باید به‌جای درگیر کردن خود به مسائل حاشیه‌ای و سیاسی، درصدد حل و رفع مشکلات صنفی خبرنگاران و اصحاب رسانه  و برطرف کردن کمبودها برآید.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور بیان کرد: در حال حاضر حداقل یک‌میلیون نفر از ایرانیان خواننده هیچ‌ یک از رسانه‌های داخلی نیستند و این‌ یک معضل جدی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی تشریح کرد: امروزه برخی از رسانه‌ها و مطبوعات در بعضی از کشورها، 20 درصد جمعیت کشور را به مطالب خود جذب و جلب کرده‌اند و سلیقه آنان را تأمین می‌کنند، عملکرد آنان می‌تواند الگویی برای رسانه‌های داخلی باشد.

نصیری عنوان کرد: متأسفانه اثرگذاری رسانه‌ای با جریان سازی اشتباه گرفته می‌شود، سیاست زدگی رسانه‌ها از جمله عوامل آسیب‌زا است.

وی ادامه داد: الزاماً، شلوغ کردن و هیاهوی رسانه‌ای، فاکتور خوب بودن نیست، جلوی رسانه‌های زرد را باید گرفت و یا آن‌ها را به سمت ارتقای سطح کیفی و کمی حرکت داد.

نصیری افزود: بنگاه اقتصادی برای یک رسانه به معنای زدوبندهای اقتصادی و مالی با برخی از ثروتمندان جامعه برای تأمین منافع آن‌ها نیست، بلکه کارکرد بنگاه اقتصادی رسانه‌ای باید در راستای استقلال مالی تعریف شود.

وی ابراز کرد: دستگاه‌های فرهنگی کشور در همه دوره‌های و در اغلب دولت‌ها به میزان زیادی تحت تأثیر سیاست بوده‌اند که‌ این امر مشکل‌آفرین شده است.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور با اشاره به پخش شدن فقط 20 هزار نسخه مطبوعات در سطح استان اصفهان به‌ صورت روزانه، علی‌رغم وجود حداقل 5 میلیون نفر جمعیت، گفت: این‌ یک فاجعه رسانه‌ای است، چراکه طبق استانداردها حداقل باید 50 هزار نسخه روزنامه و رسانه مکتوب به‌ راحتی چاپ و توزیع شود.

* انقلاب در فضای رسانه‌ای و رسانه ملی امروز یک ضرورت است

وی تأکید کرد: تعداد کم نسخه‌های منتشرشده مطبوعات  در استان باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد، بدون شک یکی از دلایل آن عدم تمایل مردم برای خواندن مطالبی است که مطبوعات به چاپ می‌رسانند و این به معنی دور بودن از سلیقه مردم است.

این تحلیل‌گر رسانه‌ای با انتقاد از پرداخت یارانه از سوی وزارت ارشاد به مطبوعات کشور گفت: این پرداخت یارانه، بر اساس برنامه صحیحی انجام نمی‌شود و این عدم نظارت و برنامه صحیح، یک آفت و  معضل است.

*آزادی بیان در مطبوعات ایران، در جهان بی‌نظیر است

وی جدا شدن خبرنگاران با سابقه چند ده‌ساله را از فضای مطبوعات حال حاضر کشور به دلیل مسائل مالی، از دیگر مشکلات فضای رسانه‌ای دانست و متذکر شد: خروج و عدم شرایط لازم برای پایبندی خبرنگاران باسابقه در فضای رسانه‌ای کشور، قطعاً باعث ضربه زدن به سطح کیفی مطبوعات و رسانه کشور می‌شود.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور بیان کرد: میزان اثرگذاری اخبار رسانه ملی نیز به میزانی نیست که ما انتظار داریم و باید یک انقلابی و یک عملیات پایشی انجام گیرد.

* فضای رسانه‌ای کشور، از رسانه‌های یک‌شبه متولد شده زیاد است

وی در پاسخ به دیگر سؤالات خبرنگار فارس اظهار کرد: من معتقدم که آزادی بیانی که در مطبوعات و فضای رسانه‌ای کشور ایران است در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و من چنین آزادی سراغ ندارم.

بصیری اضافه کرد: کجای دنیا می‌توان به این سریعی مجوز یک نشریه و رسانه را گرفت، به‌ راحتی پیرامون هر موضوعی اظهار نظر کرد و هر آن چه که به ذهنت می‌رسد را بیان کنی.

وی ادامه داد: فضای مجازی پر از رسانه‌هایی متعددی است که یک‌شبه و یا برای یک‌ شب متولد می‌شوند و در زمان کوتاهی از بین می‌روند.

این مقام مسئول گفت: متأسفانه کسی متولی اجرای قانون در مورد رسانه‌ها و مطبوعات نیست، خواسته ما این است که هر آن‌ کس دل در گرو نظام و ایران دارد و برای حرفه خبرنگاری خود تقدس قائل است، به مُر قانون در خصوص آزادی بیان عمل کند.

وی متذکر شد: دلبستگی برخی از رسانه‌ها به قدرت‌های سیاسی و کارتل‌های اقتصادی به‌شدت نگران‌کننده است، چراکه منافع مردم زیر پا گذاشته می‌شود و به‌جای حل مشکلات مردم و پیگیری مطالبات کشور در بخش اقتصاد، سیاست و فرهنگ، منافع گروه‌های بالادستی حفظ می‌شود.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور در ادامه به تشریح برنامه‌های سازمان بسیج رسانه پرداخت و عنوان کرد: در سازمان بسیج رسانه درصدد جذب ساماندهی و آموزش خبرنگاران با در نظر گرفتن دغدغه‌های جمهوری اسلامی و منافع ملی هستیم، با تأکید بر اینکه به‌عنوان یک متصدی و متولی به انجام این مسئله ورود نمی‌کنیم.

وی ورود در حوزه آموزش خبرنگاران را یکی دیگر از برنامه‌های مدنظر دانست و گفت: خبرنگاری تنها شیوه خبر نوشتن نیست، سازمان بسیج رسانه تلاش می‌کند گام‌هایی در راه همدلی خبرنگاران و اصحاب رسانه بردارد.

بصیری افزود: بازدید از دستاوردهای نظام در عرصه‌های علمی و برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی و ارائه خدمات رفاهی چون بیمه تکمیلی، تسهیلات خرید اقساطی لوازم‌خانگی و بیمه اتومبیل از سوی سازمان بسیج رسانه، همگی در راستای همدلی جامعه خبرنگاری است.

وی حمایت از پایان‌نامه‌هایی که در حوزه رسانه، انقلاب اسلامی، رسانه تراز انقلاب و حمایت از نخبگان خبر و خبرنویسی را از دیگر برنامه‌های سال آتی سازمان دانست.

رئیس سازمان بسیج رسانه استان هدف، اولویت و فعالیت اصلی سازمان بسیج رسانه کشور را ایجاد یک حرکت انقلابی با تجمیع بسیجیان در عرصه رسانه‌ای کشور عنوان کرد.

وی گفت: نزدیکی بیش‌ از اندازه به کانون‌های قدرت و قلم‌زدن در این راستا استقلال سیاسی رسانه‌ها و شاخصه بی‌طرفی رسانه‌ای آنان را تحت تأثیر قرار داده است.

رئیس سازمان بسیج رسانه خاطرنشان کرد: امروز مردم حتی به روزنامه‌های کاملاً سیاسی عنایتی ندارند و این موضوع حاکی از آن است که ما نتوانسته‌ایم اعتماد مردم را به رسانه‌های گروهی جلب کنیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها