کد خبر: ۳۰۰۱۴۹
زمان انتشار: ۱۰:۵۶     ۱۰ اسفند ۱۳۹۳
رئيس انجمن علمي مامايي ايران گفت: تعرفه برابر زايمان طبيعي در قالب طرح تحول سلامت براي ماما و متخصص زنان و زايمان تنها يکي دو ماه اتفاق افتاد و بعد قطع شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، دکتر ناهيد خداکرمي اظهارداشت: يکي از اهداف طرح تحول سلامت و زايمان طبيعي رايگان، اين بود که شايد تيم درمان به خاطر منافع مالي و مادي، تشويق به سزارين مي کنند. از همين رو، مقرر شد تا تعرفه زايمان طبيعي اصلاح شده و براي عامل زايمان که شامل ماما و متخصص زنان و زايمان مي شود، بکسان شود. بطوريکه ۵۰K در نظر گرفته شد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، ادامه داد: اما، همه ما مي دانيم که علت افزايش سزارين تنها مسائل مادي و تعرفه نبود. بلکه عدم توجه سياست گذران حوزه سلامت به حرفه مامايي بوذه است و در اين بين، هم وزارت بهداشت و هم وزارت رفاه، دخيل بوده اند.

خداکرمي با عنوان اين مطلب که من نمي گويم اين عدم توجه به خدمات مامايي در موضوع زايمان طبيعي تعمدي بوده است، گفت: متاسفانه اين دو وزارتخانه نتوانسته اند از پتانسيل رشته مامايي براي سلامت مادران باردار به درستي استفاده کنند.

وي با بيان اينکه تعرفه برابر زايمان طبيعي در قالب طرح تحول سلامت براي ماما و متخصص زنان و زايمان تنها يکي دو ماه اتفاق افتاد و بعد قطع شد، اظهارداشت: اما، آنچه را مي بينيم اين است که اين پرداختي به صورت علي الحساب به متخصص زنان و زايمان ادامه دارد و همين بي عدالتي در پرداخت ها باعث بي انگيزگي جامعه مامايي در زايشگاه ها و بيمارستان هاي دولتي شده است.

خداکرمي با انتقاد غفلت وزارت رفاه در عقد قرارداد با ماماهايي که دفتر کار دارند، تاکيد کرد: متاسفانه بيمه ها به علل غير موجه، از بستن قرارداد با ماماها سر باز مي زنند و اين در حالي است که وزراي بهداشت و رفاه، تاکيد بر اين کار دارند.

رئيس انجمن علمي مامايي ايران اظهارداشت: وزراي بهداشت و رفاه اذعان دارند که يکي از راه هاي ترويج زايمان طبيعي، تحت پوشش قرار دادن خدمات مامايي است. اما، اينکه چه کسي يا چه کساني مانع از عقد قرارداد ماماها با بيمه ها مي شوند، براي ما جاي سئوال است.

خداکرمي با اعلام اينکه پرونده عقد قرارداد ماماها با بيمه ها به شوراي عالي بيمه رفت ولي اجازه ندادند در آنجا مطرح شود، گفت: طبق قانون، ماما و متخصص زنان و زايمان هر دو مي توانند خدمات زايمان طبيعي را انجام دهند. اما، استانداردهاي جهاني مي گويد که زايمان طبيعي مي بايست توسط ماما و زايمان هاي پرخطر توسط متخصص انجام شود. اما، من هشدار مي دهم، در صورتي که بيمه ها با ماماها قرارداد نبندند، همين گروه کم خطر هم به گروه پرخطر تبديل خواهند شد.

وي با بيان اين مطلب که ماماها هيچ اميدي به کارشناسان دو وزارتخانه بهداشت و رفاه ندارند، تاکيد کرد: جامعه مامايي کشور اميدوار است با درايت وزراي بهداشت و رفاه، آنها شخصا اين موضوع را پيگيري و به سرانجام برسانند.

خداکرمي با انتقاد از تنگ نظري هايي که در بخش دولتي نسبت به ماماها وجود دارد، افزود: در حال حاضر اين مشکل در بخش خصوصي وجود ندارد و ماماها براي زايمان طبيعي، تعرفه برابر دريافت مي کنند.

رئيس انجمن علمي مامايي ايران با گلايه از تبعيض در پرداختي ها به ماماها در بخش دولتي، گفت: با توجه به اينکه بودجه عظيمي براي افزايش جمعيت تخصيص داده شده است، بايد بخشي از آن به جذب و عقد قرارداد با ماماها در بخش دولتي اختصاص داده شود. زيرا، در حال حاضر در حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار ماماي بيکار داريم و اين در حالي است که بايد حداقل ۹ هزار ماما جذب زايشگاه هاي کشور شوند تا خدمات درست و استاندارد به مادران باردار ارائه بدهيم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها