يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۰۰۱۵۸
زمان انتشار: ۱۱:۰۰     ۱۰ اسفند ۱۳۹۳
هيچ کدام از ما جهانگرد حرفه اي نيستيم و اکثر تجربياتي که در زير به آنها اشاره مي کنيم حداقل يک بار براي هر کدام از ما پيش آمده است. ولي مهم آن است که در سفرهاي بعدي آنها را تکرار نکنيم تا خاطرات دلنشيني برايمان بماند.
1. چمدان بزرگ يا چند چمدان با خود مي بريد
در خانه که هستيد براي کار، ورزش و مهماني مي توانيد چند بار در روز لباستان را عوض کنيد. ولي وقتي قرار باشد لباس هاي سفر خود را در يک چمدان جا کنيد، ديگر جايي براي حفظ کلاس و فشن و مد نيست. لازم نيست براي هر موقعيتي لباس بياوريد. بنابر تحقيقات انجام شده، دو سوم مسافرين وقتي از سفر برمي گردند حداقل 6 لباس خود را اصلاً نپوشيده اند. براي هر روز از سفرتان نياز به لباس نو نداريد. حداقل دو دست لباس براي کل سفر کافي است.
2. وقتي چيزي را مي بينيد که خوشتان مي آيد همان لحظه آن را نمي خريد
شما پيش خودتان فکر مي کنيد که مي رويد مي گرديد و دوباره به همان مغازه برخواهيد گشت. شايد در اين دوري که مي زنيد چيزهاي ارزانتري با کيفيت بهتر پيدا کرديد. ولي اينطور نمي شود. وقتي در سفر هستيد و چيزي را مي بينيد که خيلي چشمتان را مي گيرد حتماً آن را همانجا بخريد، وگرنه بقيه عمرتان هرگز آن را فراموش نمي کنيد. آن را بخريد تا بعداً افسوس نخوريد.
3. در سفر به خارج از کشور، براي سيم کارت و تلفن برنامه ريزي نمي کنيد
چيزي که شما به آن "رومينگ بين المللي" مي گوييد براي اپراتور تلفن شما "سود سهامدار" محسوب مي شود! يک هفته پيامک زدن از يک کشور به کشور ديگر نبايد بيشتر از يک جراحي باز قلب برايتان هزينه بردارد! ولي اين اتفاق براي اکثر مسافرين خارجي مي افتد، زيرا آنها قبل از سفر براي اين قضيه برنامه ريزي نمي کنند.
4. به هتل هاي "نزديک به مرکز شهر" اعتماد مي کنيد
اين عبارت "نزديک به مرکز شهر" هزار و يک تفسير و تعبير دارد. وقتي هتلي در نزديکي شهر پيدا مي کنيد و در پولتان صرفه جويي مي کنيد، در واقع آن پول را خرج حمل و نقل و کرايه تاکسي و ... مي کنيد و اين مورد يکي از گناهان کبيره مسافرت محسوب مي شود!
5. سوار ماشين هاي "شاتل" فرودگاه مي شويد
شما مي خواهيد پول کرايه تاکسي را در جيبتان بگذاريد و سوار اين ماشين ها مي شويد. ولي در واقع اصلاً معلوم نيست که شما را اول پياده کند يا آخر و هميشه به ياد داشته باشيد که چيزي که در سفر از همه چيز مهمتر است وقت شماست. پس تاکسي بگيريد و به فکر صرفه جويي نباشيد.
6. در شامپوها را در کل مسير محکم نکرده ايد
شامپوهاي کوچک اشانتيون و بطري هاي حالت دهنده مو شايد خيلي به درد بخور باشند، ولي تا وقتيکه درب آنها در مسير باز نشود و کل کيف يا چمدان شما را شامپويي نکند.
7. فکر مي کنيد مي دانيد بهترين زمان براي رزرو بليت چه زماني است
تحقيقات نشان داده اند که بهترين زمان براي خريد بليت ارزان براي پروازهاي داخلي 21 روز و براي پروازهاي بين المللي 34 روز قبل از حرکت است. ولي در واقع ارزان ترين بليت ها 49 روز قبل از پرواز بايد خريده شوند. حتي بعضي از تحقيقات نشان داده اند که 80 روز قبل از پرواز بايد بليت را تهيه کرد.
8. سخت تلاش مي کنيد تا در خريد چانه بزنيد
هرگز کام خود را با رودر رو شدن با يک بازار پر از فروشنده و مغازه دار گرسنه تلخ نکنيد. بله مي دانيم که چانه زني يکي از اصل هاي خريد کردن است، ولي آيا واجب است که بخاطر مقدار کمي پول براي يک کيف دستي که قرار است ته کمدتان بماند، اين قدر وقت تلف کنيد؟ آن را بخريد و کورتيزول قلبتان را براي جايي نگه داريد که لازم است.
9. در فرودگاه پولتان را چنج نمي کنيد
وقتي به سفرهاي خارجي مي رويد، عقيده عموم مردم اين است که فقط آماتورها در فرودگاه پول چنج مي کنند، زيرا در شهر نرخ ارز خارجي بهتر است. ولي اغلب اينطور نيست و در اکثر فرودگاه ها از شما براي کمتر از 300 دلار کميسيون نمي گيرند. در ضمن براي پول چنج کردن در شهر بايد حداقل يک ساعت بگرديد و جاي قابل قبولي را پيدا کنيد و پولتان را چنج کنيد. پس هميشه سعي کنيد در فرودگاه پول چنج کنيد و زحمت، ريسک و اتلاف وقت شهري را به جان نخريد.
10. جهنم فرودگاه هيثرو را دست کم مي گيريد
صحبت از لندن که مي شود، هرگز نبايد اين فرودگاه را دست کم گرفت. زيرا احتمالاً مجبور مي شويد چندصد مايل راه برويد و در بخش بازرسي امنيتي و در صف هاي طولاني آن وقت تلف کنيد.
11. دمپايي هاي ارزان مي خريد
شما پيش خودتان فکر مي کنيد که "قراره فقط يه هفته اينارو بپوشم، اصلاً نمي خوام ببرمشون خونه، چرا بايد جنس خوب بخرم؟" جواب اين سوال را وقتي مي گيريد که دمپايي تان پاره مي شود و در وسط گردش جنگلي هستيد و بايد از همانجا به هتل برگرديد.
12. از غذاي خياباني مي ترسيد
هيچ کس دوست ندارد در سفر مريض شود، ولي در سفر به کشورهايي همچون مکزيک و تايلند، اگر غذاهاي خياباني را امتحان نکنيد انگار به اين کشورها نرفته ايد. محلي ها و فروشنده ها هم از غذاي مسموم خوششان نمي آيد. اگر براي غذايي صف بسته اند، مي توانيد به غذاي آنجا مطمئن باشيد. جملاتي مانند "محلي ها به اين باکتري ها مصون هستند" را فراموش کنيد.
13. جزئيات رزرواسيون خود را پرينت نمي کنيد
پيش خود مي گوييد اين جزئيات را در گوشي تلفن و کامپيوترتان داريد، پس چرا بايد زحمت پرينت گرفتن از نام و نشاني هتل را به خود بدهيد؟ زيرا وقتي هواپيماي شما لندينگ مي کند، به خصوص بعد از گذشتن از اقيانوس ها، ممکن است گوشي، کامپيوتر، تبلت يا وسايل ديگر شما فوراً با شبکه محلي کار نکنند.
14. از کارت اعتباري براي گرفتن پول نقد استفاده مي کنيد
در بعضي کشورها، کمپاني هاي کارت اعتباري براي گرفتن پول نقد، نرخ تراکنش بالايي (بيش از 15 درصد) مي گيرند. اين تراکنش هاي خاص بيش از خريدهاي ديگر هزينه برمي دارند. اگر بخواهيد از دستگاه ATM ارز برداشت کنيد، نرخ چنج آن بسيار بالاست.
15. در روز اول يک سفر سه ماهه به آسيا، يک طبل مي خريد
شايد اين مورد با مورد شماره 25 در تضاد باشد، ولي قطعاً شما نمي خواهيد در سفري طولاني به يک قاره ديگر براي خودتان غل و زنجير و بار اضافي درست کنيد. نه به اين دليل که همسفرهاي خود را در طول مسير با بار زياد اذيت کنيد، بلکه بدان دليل که الف) شما هرگز چنين سازي نمي نوازيد، ب) وقتي به خانه برمي گرديد و به فروشگاه موسيقي محبوب خود مي رويد، نمونه هاي مشابه آن را در آنجا مي يابيد.
16. به کتابچه ها و بروشورهاي راهنما زيادي اعتماد مي کنيد
اعتماد کامل و برنامه ريزي فقط از روي کتابچه هاي راهنما براي سفر درست مثل برنامه ريزي براي ايستادن در صف بانک به مدت يک هفته است. اين کتابچه ها خيلي خوب هستند و هميشه از آنها استفاده مي کنيم، ولي بهتر است هر روز از يکي دو پيشنهاد هزاران مسافري که در اينترنت نظر گذاشته اند هم استفاده کنيم.
17. بيمه نامه کامل نمي خريد
اگر برايتان پيش بيايد که مجبور شويد از بيمه نامه اي که تهيه کرده ايد استفاده کنيد، بهتر است اين بيمه نامه کامل باشد. فقط بدين دليل که در کشوري هستيد که نوشابه آن ارزان است، دليل نمي شود که بهداشت و درمان آن هم ارزان باشد. شايد اين بيمه نامه در صورت خراب شدن دوچرخه شما در جاده اي در يک جزيره بهشتي، برايتان بليت هواپيما تهيه کند که به خانه برگرديد، ولي قطعاً هزينه 5000 دلاري بخيه و پانسمان و سه روز بستري شدن در بيمارستان بين المللي را پرداخت نخواهد کرد.
18. بيش از حد عکسبرداري مي کنيد
وسواس و حس اجبار شما به مستندسازي هر منظره، مجسمه و ... باعث مي شود که حس و حال آن لحظه را خراب کنيد و تجربه سفر را فقط از دريچه دوربين ببينيد. هرچند که امروزه گرفتن عکس با يک کليک انگشت شما صورت مي گيرد، ولي قبل از آنکه متوجه شويد در گوشي تلفن يا دوربين شما 300 عکس از ساختمان ها قديمي، غروب هاي محو و بشقاب هاي غذا پر مي شود. به شما تبريک مي گوييم، سفرتان حالا با عکس هاي کم کيفيت در يک دستگاه ديجيتال تعريف مي شود و به شما اطمينان مي دهيم که بعداً حتي 20 دقيقه هم صرف نگاه کردن به آنها نمي کنيد.
19. قبل از عزيمت لازمه هاي ويزاي خود را چک نمي کنيد
وقتي روز عزيمت مي رسد و در کانتر بليت، شما را رد مي کنند، کابوس عمرتان را تجربه مي کنيد، زيرا نمي دانستيد که براي سفر به يک کشور خاص به ويزا نياز داريد. پس هميشه قبل از سفر، چک کنيد ببينيد که آن کشور به ويزا نياز دارد يا خير.
20. مي خواهيد برلين را دو روزه بگرديد
برلين کلان شهري است که حتي از نيويورک سيتي هم بزرگتر است و همانطور که تازه واردين به آن متوجه مي شوند، پر از مکان هاي ديدني و مکان هايي براي غذا خوردن، خريد کردن و گم شدن است!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها