أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۰۰۴۷۲
زمان انتشار: ۰۹:۳۹     ۱۱ اسفند ۱۳۹۳
نشریه فرانسوی «لاکروآ»:
نشریه فرانسوی «لاکروآ» طی گزارشی در خصوص شانس حصول توافق هسته‌ای ایران، با اشاره به وجود فاصله تا دستیابی به چارچوب توافق هسته‌ای طی ضرب‌الاجل مارس اعلام کرد که هنوز هیچ چیز درخصوص شکل و قالب توافق مقدماتی احتمالی ماه مارس مشخص نیست.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، یک نشریه فرانسوی طی گزارشی با اشاره به وجود فاصله تا دستیابی به چارچوبی که کشورهای غربی می گویند باید تا پایان ماه مارس مشخص شود، هنوز هیچ چیز درخصوص شکل و قالب توافق مقدماتی احتمالی ماه مارس روشن نیست.

نشریه فرانسوی «لاکروآ» طی یادداشتی به قلم «فرانسوآ آلانسون» نوشت: «در پایان دور اخیر مذاکرات هسته‌ای در ژنو، آمریکا و ایران از حصول پیشرفت در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای خبر دادند.»

دور اخیر مذاکرات هسته‌ای ایران که طی روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته گذشته 22 و 23 فوریه در شهر ژنو پایتخت سوئیس برگزار شد، پیش‌بینی‌هایی را در خصوص احتمال حصول توافق به وجود آورده است.

آمریکا و ایران در پایان این دور از مذاکرات از حصول پیشرفت در روند مذاکرات خبر دادند اما به این مسئله واقفند که برای دستیابی به چارچوب توافق تا ضرب‌الاجل 31 مارس هنوز راه نرفته در پیش دارند.

مدیران سیاسی گروه 1+5 (آمریکا، چین، روسیه فرانسه، انگلیس و آلمان) و ایران فردا دوشنبه دوم مارس بار دیگر در سوئیس با یکدیگر ملاقات خواهند کرد و پس از آن «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران با یکدیگر به مذاکره خواهند پرداخت.

مذاکره‌کنندگان تاکنون چندین فرمول در ارتباط با مدت توافق، ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم، ذخایر اورانیوم غنی‌شده، نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ریتم لغو تحریم‌ها را بررسی کرده‌اند.

یکی از نکات کلیدی مذاکرات موضوع ظرفیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران است؛ چنانچه غنی‌سازی اورانیوم با غنای پایین صورت گیرد اورانیوم حاصله می‌تواند به عنوان سوخت در مراکز هسته‌ای برای تولید برق مورد استفاده قرار گیرد اما اگر غنی‌سازی با غنای بالا صورت گیرد، اورانیوم حاصله می‌تواند در ساخت بمب اتمی بکار گرفته شود.

ایران اعلام کرده که خواستار گسترش ظرفیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود است. طبق قرارداد موقت منعقده در سال 2013، تهران نیمی از ذخایر اورانیوم با غنای 20 درصد خود را رقیق و آن را اورانیوم با غنای 5 درصد تبدیل کرده است. ایران هم‌اکنون 19 هزار سانتریفیوژ دارد که حدود 10 هزار و 200 عدد از این سانتریفیوژها فعال هستند.

قدرت‌های غربی خواستار افزایش زمان گریز هسته‌ای به یکسال هستند؛ یعنی زمانی که ایران در صورت اراده برای نقض توافق منعقده و دستیابی به سلاح هسته‌ای، برای تولید میزان اورانیوم غنی‌شده لازم برای ساخت یک سلاح هسته‌ای به آن زمان نیاز دارد.

قدرت‌های غربی همچنین امیدوارند که محدویت‌های مربوط به ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران تا حد ممکن یعنی چیزی در حدود 15 تا 20 سال اعمال شود حال آنکه ایران خواستار آن است که این محدودیت‌ها را به 7 سال محدود کند.

لاکروآ در پایان یادداشت خود در خصوص شانس حصول توافق هسته‌ای ایران نوشت: «چنانچه قدرت‌های بزرگ و ایران موفق شوند تا 31 مارس درباره چارچوب توافق به تفاهم دست یابند، تنها جزئیات فنی باقی خواهد ماند که باید تا پیش از یکم ژوئیه آینده آن را نیز نهایی کنند اما هنوز هیچ چیز درخصوص شکل و قالب توافق مقدماتی احتمالی در ماه مارس مشخص نیست.»

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در رأس تیم مذاکره کننده هسته‌ای به منظور شرکت در دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای بامداد فردا (دوشنبه) راهی سوئیس می‌شود.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این دور از رایزنی‌ها در مونترو سوئیس حضور دارد.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و امور بین‌الملل وزارت خارجه به همراه دیگر اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز به مونترو سوئیس می‌روند و قرار است رایزنی‌های معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا به ریاست عراقچی،‌روانچی و وندی شرمن و با حضور هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ظهر فردا (دوشنبه) در مونترو برگزار شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از ژنو راهی مونترو می‌شود و قرار است عصر فردا (دوشنبه) با جان کری همتای آمریکایی خود در این شهر بر سر یک میز به گفت‌وگو بنشیند.

قرار است چهاردهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بین ایران و شش کشور روز پنجشنبه 14 اسفند ماه در شهر مونترو برگزار شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها