يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۰۰۶۴۱
زمان انتشار: ۱۴:۱۸     ۱۱ اسفند ۱۳۹۳
نخستین نشست خبری امیر تاجیک مدیر جدید شبکه مستند سیما دوشنبه ۱۱ اسفند در ساختمان سیما با حضور اهالی رسانه برگزار شد.
تاجیک در این نشست با اشاره به این که تجربه فعالیت در حوزه خبر دارد و با  حوزه خبر بیگانه نیست ، گفت : رویکرد جدید ما در شبکه مستند ساخت مستندهایی اجتماعی است که بتواند در کنار مردم که به این معضلات مبتلا هستند ، به مسئولین نیز جهت رفع آن آگاهی دهد . همواره مستند دید مردم را نسبت به یک موضوع باز می‌کند و به روشن شدن مسائل برای مسئولان کمک می‌کند. دوربین مستندساز می‌تواند کاملا مستند و نه نمایشی، حقایقی را بیان کند که در راستای امر به معروف باشد و به بهبود کشور کمک کند. این رویکرد اصلی ما در 2 ماه اخیر بوده است.


مدیر شبکه مستند با اشاره به تمرکز در کیفی‌سازی به جای کمی‌سازی، توضیح داد : همچنین یکی دیگر از نکاتی که در امر برنامه سازی برای ما بسیار اهمیت دارد توجه به کیفیت برنامه هاست. به این منظور جدول پخش هشت ساعته را کاهش دادیم و سعی داریم ساعات پر مخاطب خود را به پخش مستندهای تولیدی اختصاص دهیم.

تاجیک افزود: شبکه‌های مستند در کشورهای مختلف، تعاریف متفاوتی دارند و برخی شبکه‌ها تنها برنامه‌های حیات‌وحش یا گردشگری روی آنتن می‌فرستند اما ما طبق تجربه‌ای که در برون مرزی کسب کردیم، مستندهای اجتماعی را در اولویت قرار داداه ایم به ویژه که جایگاه این مستندها در کشور ما خالی است. شبکه‌های دیگر نیز کم و بیش آثار اجتماعی می‌سازند که همواره با اقبال مخاطبان روبرو می‌شود.


هدف ما ایجاد وحدت بین اقوام ایرانی است

مدیر شبکه مستند درباره رویکرد این شبکه در سال آینده گفت: سال آینده رویکرد اصلی شبکه بحث گردشگری خواهد
 بود و تنها به تهران محدود نمی شود چرا که هدف ما ایجاد وحدت بین اقوام ایرانی است.
وی همچنین از برنامه این شبکه برای نوروز خبر داد و گفت: کنداکتور نوروزی ما از ۲۷ اسفند تا ۱۵ فروردین خواهد بود و برای اولین بار ما برای لحظات تحویل سال برنامه در نظر گرفته ایم. برنامه ای سه ساعته که هویت مستند و فضایی معنوی دارد.

وی ادامه داد: ساعت 20 تا 24 عموما برنامه‌های تولیدی و خاص ما روی آنتن می‌رود. برای قالب حیات‌وحش نیز که مخاطب خاصی دارد، جای خاصی در کنداکتور قرار داده‌ایم، اما رویکرد اصلی شبکه، بحث گردشگری خواهد بود که تنها به معرفی کردن مناطق توریستی در تهران محدود نمی‌شود و مباحث تاریخی، آداب و سنن، پوشاک و ... را با هدف ایجاد وحدت بین اقوام ایرانی در آثار مطرح می‌کنیم.



تاجیک با اشاره به مجموعه‌هایی که برای نوروز 94 تدارک دیده شده است، یادآور شد: مدیریت گذشته مجموعه‌ای با نام «عروسی اقوام» تولید کرده بود که از آن استفاده خواهیم کرد. تلاش می‌کنیم همواره تمام برنامه‌ها، هویت مستند داشته باشند و از پخش برنامه‌های غیر این در شبکه اجتناب کنیم. در گذشته می‌دیدیم برخی شبکه‌ها که ماموریت‌های متفاوتی داشتند مثلا فیلم سینمایی پخش می‌کردند اما در دوره جدید تمام شبکه‌ها رویکرد تخصصی‌شان را دنبال می‌کنند و در شبکه مستند نیز همین رویه ادامه خواهد یافت.

 مدیر شبکه مستند افزود : به خاطر تقارن با ایام فاطمیه دوم، مستندهایی خواهیم داشت که نه در عزای حضرت زهرا (س) بلکه در رثای او تولید شده‌اند. برای مثال بانوان ایرانی که الگوی خود را حضرت زهرا (س) می‌دانند، موضوع مستندهای ما شده‌اند؛ از جمله بانوی فیزیکدان نخبه یا خلبان. این برنامه «کوثر» نام دارد و همزمان با فاطمیه، پخش آن آغاز می‌شود.

هفت سین هنرمندان و مستندسازان در برج میلاد
وی ادامه داد: برنامه دیگر ما‌ «یک هفت‌سین، یک هنرمند» نام دارد و در هشت قسمت به زندگی یک مستندساز می‌پردازد و در قسمت هشتم همه مستندسازان دور یک سفره جمع می‌شوند که احتمالا آن را در برج میلاد برگزار می‌کنیم.

تاجیک تصریح کرد: در دوره قبل برنامه «اهل فتوت» با موضوع «آداب جوانمردی» در ۶ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای تولید شده بود که آن را پخش می‌کنیم. برای مباحث گردشگری نیز سراغ مکان‌هایی می‌رویم که کمتر به آنها پرداخته شده و مردم شناختی نسبت به آن ندارند؛ مثل «کویر شهداد». این مناطق در ۲۵ قسمت ۷ دقیقه‌ای معرفی خواهند شد.
مدیر شبکه مستند اضافه کرد: همچنین مجموعه «گلستانه» را داریم که برای اولین بار روی آنتن می‌رود و رییس سازمان و معاون سیما از آن استقبال کرده‌اند. این برنامه گنجینه‌ای از خاطرات نوروزی است و ما آرشیو صدا و سیما از سال ۴۸ را مورد استفاده قرار داده‌ایم و به آداب و رسوم نوروز و سنت‌های شهرهای مختلف در ۲۵ قسمت ۷ دقیقه‌ای می‌پردازیم. البته این تولید ما در اختیار شبکه‌های دیگر نیز قرار می‌گیرد. مجموعه دیگری که با زحمت دکتر پورحسین  تهیه شده بود، «خیمه‌ شب بازی» است که در آن نمادهای عروسک‌های خیمه شب‌بازی و مسایل مربوط به آن در ۱۷ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی تاکید کرد: ما مجموعه‌ای با نام «نوروز فرحان» را در ۱۳ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای تولید می‌کنیم که به آداب و رسوم شهرهای مختلف می‌پردازد. مجموعه «پلک» نیز در قالب فیلم‌های کوتاه، مصاحبه با مردم درباره دید و بازدید، خانه‌ تکانی، هفت‌سین، حال و هوای شهرها در نوروز و ... است. مستند دیگر ما «زنان فرماندار» نام دارد که به سه نفر از زنانی که در سیستان و بلوچستان فرماندار شده‌اند، می‌پردازد و در یک قسمت ۴۸ دقیقه‌ای روی آنتن می‌رود.
تاجیک افزود: کنداکتور نوروزی ما از ساعت ۱۳ تا ۲۴ خواهد بود. ساعت ۱۴ هر روز یک مستند سینمایی فاخر که در جشنواره‌های بین‌المللی جایزه گرفته، روی آنتن می‌رود «شهروند چند ملیتی» از جمله این آثار است که برای اولین بار روی آنتن می‌رود. همچنین تعاملاتی با شبکه «پرس تی‌وی» خواهیم داشت. مستند حیات‌وحش که از ساعت ۲۴ تا یک بامداد روی آنتن می‌رود و مستند‌های فاخری نیز برای مخاطبان خواهیم داشت.

از بانوی ایرانی تا نقاره زنان قدیمی حرم امام رضا (ع)

مدیر شبکه مستند گفت: فیلم «خانه مادری‌ام مرداب» به کارگردانی مهرداد اسکویی یا «گزارش شنبه» درباره زندگی شهید اندرزگو در کنار مستند «بانوی ایرانی» درباره چهار تن از زنان موفق در عرصه‌های پزشکی، تجاری، نیروی انتظامی و معاون شهردار از جمله این آثار هستند. فیلم‌های فاخری چون «سلطان قلب‌ها» که شخصیت‌ محور و درباره پزشک،‌ استاد دانشگاه و دیگر افراد مطرحی است که به عنوان خادم به حرم امام رضا (ع) می‌روند، روی آنتن خواهد رفت و نقاره‌زنان قدیمی حرم نیز در این مستند مورد توجه قرار خواهند گرفت.

همچنین امیر تاجیک با اشاره به کنداکتور «تحویل سال» در شبکه مستند که برای اولین بار چیده می‌شود، در این خصوص توضیح داد: این برنامه سه ساعته هویت مستند دارد و تلفیقی از مستندهایی است که تابه حال تولید کرده‌ایم و سعی کردیم موضوع معنویت را در آنها بالا ببینیم. «نوروز ایرانی» بخشی از این کنداکتور است که شامل تبریک مستندسازان به مخاطبان برای عید نوروز است و در لحظه سال تحویل نیز مستند ۱۰ دقیقه‌ای از نقاره‌زنی روی آنتن می‌رود.

همچنین در پایان جلسه مدیر شبکه مستند پاسخگوی سوالات اهالی رسانه بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها