أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۰۰۷۸۱
زمان انتشار: ۲۳:۳۴     ۱۱ اسفند ۱۳۹۳
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه امروز کشور قابل اداره است به شرطی که عقل داشته باشیم، می‌گوید: علت مشکلات در ایران امریکا، تحریم و جنگ نیست، بلکه مشکل مدیریت در کشور داریم.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز ؛  ایرج ندیمی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تراز، در خصوص درآمدهای مالیاتی و جایگزینی آن با درآمدهای نفتی بودجه اظهار داشت: اکنون ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان معافیت و ۱۱ هزار میلیارد تومان هم مالیات تولیدی داریم.

وی افزود: یعنی حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان در این شرایط مالیات نمی‌گیریم و برای تحقق درآمدهای مالیاتی بودجه ۹۴، مجبور نیستیم، به بخش تولید فشار بیاورم و می‌توانیم گستره دریافت مالیات را بیشتر کنیم.

ندیمی اضافه کرد: یعنی آن مالیات تولیدی و یا معافیت‌ها را کمتر باید کنیم و لازم نیست به افرادی که اکنون مالیات پرداخت می‌کنند فشار وارد کنیم، اما باید از افرادی که مالیات نمی‌پردازند مالیات‌بگیریم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص نقش اقتصادی مقاومتی و رهایی از وابستگی به نفت، با اشاره به ادامه دارد بود کاهش طلای سیاه در بازارهای جهانی، گفت: قطعاً برای مشکلی راهی وجود دارد و یکی از راه‌های جدایی نفت از بودجه، اقتصاد مقاومتی است که می‌توانیم با همین شرایط امروز کشور را بهتر شرایط کنونی که است، اداره کنیم.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، ادامه داد: علت مشکلات در ایران امریکا، تحریم و جنگ نیست، بلکه مشکل مدیریت در کشور داریم؛ مثلاً در اداره‌ای و یا دستگاهی فقط هشت دقیقه کار مفید و یا در کشور هشت ثانیه مطالعه می‌کند و یا اینکه ۳۰ درصد منابع آبی هدر می‌رود.

ندیمی بیان کرد: امروز انرژی در ایران قاچاق می‌شود و ۲۸ میلیارد دلار قاچاق کالا داریم که سهم عمده آن‌هم قاچاق انرژی است، یعنی چون انرژی در ایران ارزان است معکوس عمل می‌شود.

نماینده مردم در خانه ملت با اعلام اینکه ده‌ها هزار خودرو خوابیده‌اند، اما با کارت سوخت از انرژی (بنزین و گازوئیل) استفاده می‌کنند، تصریح کرد: به هر فرد ایرانی ماهانه ۴۵ هزار تومان یارانه نقدی پرداخت می‌کنیم مثلاً اگر خانواده‌ای ده یارانه بگیر داشته باشد و هر ده نفر خودرو داشته باشند، سوخت یارانه‌ای می‌دهیم.

وی با بیان اینکه این اقدامات با اهداف هدفمندسازی یارانه‌ها سازگار نیست، با اشاره به واردات کالا به کشور گفت: امروز حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان محصولات کشاورزی به کشور واردات می‌شود، درحالی‌که یارانه‌ای که به کشاورزی می‌دهیم، یک چندم آن است.

ندیمی با اتقاد از واردات بی‌رویه به کشور تصریح کرد: اگر ۳۶ هزار میلیارد تومان واردات محصولات کشاورزی نداشته باشیم و بخشی از این پول را صرف کشاورزی و برای آن را مزیت ایجاد کنیم، کشاورزان می‌توانند بخش عمده‌ای از این واردات را خودشان تأمین کنند اگر بدانند که حمایت می‌شوند.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه از این دست موارد زیاد داریم، بین داشت: می‌توانیم در بخش‌های کشاورزی، صنعت، آموزش، خدمات، فناوری، تجارت و گردشگری رونق ایجاد و از وابستگی به نفت رهایی پیدا کنیم که این اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: امروزه در اداره یک وزارتخانه از میزان بودجه‌ای به آن اختصاص می‌دهیم ۷۰ الی ۸۰ درصد آن صرف عمومی می‌شود که قابل مدیریت است و این یعنی ۷۰ درصد ثروتمان را از بین می‌بریم.

ندیمی با اشاره به بهره‌وری، اتلاف منابع و... گفت: ما از فرصت‌هایی که داریم، استفاده نمی‌کنیم و اگر پروژه‌ای که تعریف‌شده باشد را به یک‌ کاردان واگذار کنیم، به‌جای اینکه به ازای یک واحدی که اکنون می‌توانیم به دست بیاوریم، می‌توان ده واحد به دست آورد و یعنی ۹ واحد عدم نفس داریم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه امروز به مدرک توجه می‌کنیم، افزود: به نظر من کشور قابل اداره است به شرطی که عقل داشته باشیم، یعنی سیاست از جنس عقل، تعلیق و استنتاج است از جنس استفاده از تجارب، علوم و فنون بشری است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها