يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۰۰۸۰۰
زمان انتشار: ۰۰:۳۲     ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
روزنامه العرب نوشت: «جمال بن عمر» فرستاده سازمان ملل، پیشنهاد تقسیم یمن به دو کشور را به «عبد ربه منصورهادی» رییس جمهوری مستعفی آن کشور ارایه کرده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایرنا، روزنامه العرب (دوشنبه) به نقل از منابع اطلاعاتی عربستان، عمان و برخی سازمان های اطلاعاتی غربی نوشت: هم اکنون مذاکرات برای یافتن راه حل بحران یمن از طریق تشکیل دو کشور شمالی و جنوبی در جریان است.

العرب اضافه کرد: بن عمر در دیداری با «عبد ربه منصورهادی» رییس جمهوری مستعفی یمن که یک روز پس ازدیدار با «عبد اللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس انجام شد، ایده تشکیل دو کشور یمن شمالی و جنوبی را مطرح کرده است.

رییس جمهوری مستعفی یمن، بعد از شدت گرفتن انقلاب مردمی یمن و حضور نیروهای جنبش انصارالله در صنعا پایتخت و تصرف کاخ ریاست جمهوری، استعفا کرد.

منصور هادی، همسو با طرح برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و در راس آن عربستان، برای ایجاد بحران سیاسی و خلا قدرت در یمن، به دنبال تقسیم آن کشور به 6 ایالت بود اما اکنون وی با خروج از صنعا، وارد عدن در جنوب یمن شده و در بیانیه ای خود را رییس جمهوری قانونی این کشور اعلام و اقدامات جنبش انصارالله از21 سپتامبر (30شهریورماه) را باطل و غیرقانونی توصیف کرده است.

منصور هادی بعد از ورود به عدن، در نامه ای به پارلمان (منحل شده) یمن، استعفای خود را پس گرفت.

در پی استقرار منصور هادی در عدن، ابتدا کشورهای عربستان، امارات و کویت سفارت خود را از صنعا پایتخت یمن به عدن منتقل کردند و در ادامه دیروز(یکشنبه) سفارتخانه های آمریکا و انگلیس به شهر عدن منتقل شد.

مخالفان رییس جمهوری مستعفی یمن، وی را به تلاش برای تجزیه این کشور با هماهنگی برخی کشورهای منطقه متهم می کنند؛ موضوعی که اکنون با پیشنهاد فرستاده سازمان ملل برای تقسیم یمن به دو کشور، پشت پرده چرایی انتقال سفارت کشورهای یادشده به عدن را آشکار می کند.

یمن از زمان انقلاب سال 2011 و سرنگونی حکومت علی عبدالله صالح حاکم پیشین این شکور دستخوش ناآرامی است.

برخی منابع خبری در روزهای گذشته اعلام کردند که با حضور منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن در عدن، بحران این کشور وارد مرحله تازه ای شود و درگیری های داخلی در آن گسترش یابد.

پیش از این، جمال بن عمر میانجی سازمان ملل برای حل بحران یمن اعلام کرد که احزاب این کشور درباره تشکیل شورای انتقالی مردمی برای کمک به اداره امور یمن و برون رفت از بحران سیاسی، به توافق رسیده اند.

نیروهای جنبش مردمی انصارالله پس از ماه ها تظاهرات مسالمت آمیز مردمی در یمن که از تابستان سال گذشته میلادی برای مبارزه با فساد و تروریسم صورت گرفت، بر صنعا مسلط شدند.

تحلیلگران منطقه معتقدند، برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس با پشتیبانی آمریکا و انگلیس تلاش دارند با ایجاد اختلاف میان قبایل یمنی، به استمرار بی ثباتی در آن کشور دامن بزنند.

به گفته آنها، تجزیه یمن شاید در نخستین نگاه از سوی آنها به عنوان راه حل تسلط بر بخشی از این کشور به حساب آید اما انسجام جنبش مردمی انصارالله و موفقیت در برقراری امنیت و ثبات در بخش های از یمن، سبب شده که عمده استان های آن کشور با این جنبش مردمی همراه شوند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها