يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۰۰۸۷۵
زمان انتشار: ۱۱:۰۰     ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
کيهان نوشت:
حتما شما هم بارها و بارها شاهد اين منظره بوده ايد. در حال عبور از پياده‌روهاي حوالي دانشگاه و ميدان انقلاب و با سيل انبوهي از تراکت‌ها و تبليغاتي‌ها مواجه شده‌ايد که به شما مژده نوشتن انواع مدارج علمي را با نازل‌ترين قيمت مي‌دهند. از مقاله و ترجمه علمي گرفته تا پايان نامه و چاپ کتاب و .... .
به گزارش پایگاه 598، کیهان نوشت: قيمت‌ها هم اکثرا توافقي و با هر کيفيتي که شما بخواهيد. نکته عجيب‌تر اينکه اين تراکت‌ها آن‌قدر به آساني و بدون هيچ هراس و نگراني در دسترس همه رهگذران است که هيچ کس به غيرقانوني بودن فرايند چاپ و انتشار و خريد و فروش اين مدارج علمي حتي ذره‌اي شک نمي‌کند!

در اين سلسله گزارش‌ نگاهي داريم به افزايش قابل توجه مؤسساتي که به صورت غير‌قانوني اقدام به چاپ متون علمي کنند و همچنين برخوردها و ابزارهاي قانوني مقابه با آنها.

ديوارهايي براي گرفتن دکترا
يک عصر وسط هفته زمستاني است. روزهاي اول اسفند ماه که جمعيت زيادي در خيابان‌هاي اطراف ميدان انقلاب ديده مي‌شوند.

راسته کتاب فروش‌ها تا چشم کار مي‌کند کاغذ نوشته‌هايي ديده مي‌شود که هر کدام با شرايط متفاوتي به رهگذران و دانشجويان وعده مي‌دهند در اسرع وقت کار تحقيقاتي يا ترجمه يا مقاله علمي يا پايان نامه و حتي تز دکتري با قيمت‌هاي باورنکردني انجام مي‌دهند.

از طرف ديگر دادزن‌ها و کساني که مقابل در مغازه‌ها و پاساژها ايستاده اند نيز با فريادها و پلاکاردهايي که در دست دارند مدام رهگذران را ترغيب مي‌کنند که براي کار پايان نامه يا ترجمه و مقاله به آنها مراجعه کنند. تقريبا ديوار خالي که از اين دست کاغذهاي رنگارنگ روي آنها نچسبيده باشد اصلا ديده نمي‌شود. به هر طرف سر بچرخاني اولين چيزي که جلب توجه مي‌کند همين کاغذ نوشته‌هاي رنگارنگ است .مقابل پاساژ کتاب فروشي که چند نفر دادزن مقابل آن ايستاده اند توقف مي‌کنم و به پلاکاردها نگاهي مي‌اندازم.

دو نفر پسر جوان که به نظر دانشجو مي‌رسند ، از يکي از دادزن ها سوالي درباره يک رشته خاص براي نوشتن پايان نامه مي پرسد. مرد جوان دادزن هم به آنها آدرسي مي‌دهد. حوالي خيابان فخررازي.

او مي گويد :« فني و مهندسي‌ها را در اين شعبه کار مي‌کنيم و اول تماس بگيريد و هماهنگ کنيد و بعد برويد ....» دانشجوها شماره را مي‌گيرند و مي روند. اما دادزن ها ول کن ماجرا نيستند.مدام از رهگذراني که عبور مي‌کنند و کيف و دفتر و دستکي هم دارند که آن‌ها را شبيه دانشجوها مي‌کند سؤال مي‌کنند.کار پايان‌نامه ؟ مقاله ؟ ترجمه ؟ مقالات علمي و حتي چاپ کتاب به نام شما!

اما اين تمام ماجرا نيست. آنها بهترين شرايط را هم پيش پاي شما مي‌گذارند از قيمت‌هاي باورنکردني گرفته تا شرايط پرداخت اقساطي آن هم ماهي فقط و فقط 50 هزار تومان! خلاصه که فقط با گشت کوتاهي در حوالي ميدان انقلاب و خيابان دانشگاه به خوبي دستتان مي‌آيد که گذراندن مدارج علمي و کسب مدارک تحصيلي آن هم در سطوح بالا آن‌قدرها هم که فکر مي‌کرديد سخت نيست!

هر اندازه که شما بخواهيد ...
براي به‌دست آوردن اطلاعات دقيق‌تر از فعاليت اين مؤسسات در قالب دانشجويي که مي‌خواهد چند مقاله علمي و پايان نامه تهيه کند با يکي از اين موسسات تماس گرفتيم .

فرد پاسخگو که خود را خسرو خاني معرفي کرد در وهله اول سوال از رشته تحصيلي کرد و براي اينکه مطمئن شود همه چيز واقعي و صادقانه است چند سؤال تخصصي در خصوص اين رشته تحصيلي و دروسي که تا آالان پاس شده است پرسيد. اما بعد از آنکه اطمينانش جلب شد درباره شرايط و نحوه انجام کارها گفت:«ببينيد ما قبل از هر چيزي يک قرارداد با شما مي‌بنديم تحت عنوان مشاوره پژوهشي براي تکميل پايان‌نامه بعد از آن اگر شما خودتان موضوع انتخاب کرده باشيد ما با اعضاي مؤسسه تماس مي‌گيريم و آنها موضوع شما را بررسي مي‌کنند و بعد از بررسي مي‌گوييم که چقدر زمان مي‌برد و با چه هزينه‌اي اما اگر موضوع نداشته باشيد و بخواهيد از موضوعاتي که قبلا کار شده استفاده کنيد يا موضوعاتي که پژوهشگرهاي ما آماده دارند ، آن‌وقت قيمت تمام شده کمتر مي شود و ظرف مدت کوتاه‌تري کار تحويل مي‌شود.»

پس از اين مکالمه کوتاه من موضوعي را به عنوان مثال مطرح مي کنم و او در پاسخ مي‌گويد:«براي اين موضوع بين دو ميليون و 200 هزار تومان تا سه ميليون تومان هزينه بايد کنيد. بستگي دارد که بخواهيد پايان‌نامه با چه سطحي تهيه شود و تعداد مقالات لاتين و منابع استفاده شده چقدر باشد. ببينيد مثلا براي بعضي از دانشجوها نمره دريافتي چندان مهم نيست اما بعضي‌ها اصرار دارند که پايان‌نامه آنها در حد بالاترين نمره نوشته شود که خب طيبعي است قيمت اين دو کار يکسان نخواهد بود. ما پايان‌نامه را به صورت تدريجي و در چهار بخش در زمان‌هاي مختلف به شما مي‌دهيم و شما هم به استاد راهنما و مشاور نشان مي‌دهيد اگر نياز به تصحيح داشته باشد که تصحيح مي‌شود و اگر نه بخش‌هاي بعدي تحويل داده مي شود .بعد از آماده شدن هر بخش و ايميل براي شما بايد يک چهارم از مبلغ پرداخت شود و به همين ترتيب اين کار تا آخرين مرحله ادامه پيدا مي‌کند.»

در اينجا براي اينکه به ادامه صحبت‌ها شک نکند از او درباره کيفيت کارها و اينکه اصلا چطور مي‌توانند بدون مجوز قانوني اين متون علمي را بنويسند و به‌نام دانشجويان مختلف ارائه دهند سؤال مي‌پرسم و او در پاسخ مي‌گويد :«ما اينجا با يک تيم گسترده از فارغ التحصيلان رشته هاي مختلف به خصوص پژوهشگري کار مي‌کنيم .اکثر آنها در رشته‌هاي مختلف تجربه نوشتن پايان نامه و مقاله دارند و ازپس بيشتر موضوعات بر مي‌آيند. اما همان طور که گفتم جاي هيچ نگراني نيست چون قراردادي که بين ما نوشته مي‌شود با عنوان ارائه مشاوره براي نوشتن پايان نامه است که يک کار کاملا قانوني است و هيچ مشکلي ايجاد نمي‌کند ضمن اينکه ما سالهاست اينجا به دانشجويان اين خدمات را ارائه مي‌دهيم .در مورد مقاله هم که پرسيديد بايد بگويم ما يک مقاله کاملا علمي و با رفرنس‌هاي بسيار زياد براي شما مي‌نوسيم و اگر بخواهيد در مجلات کاملا تخصصي به نام خود شما چاپ مي‌کنيم اما اگر فقط در حد کلاس و دريافت نمره باشد خب طبيعي است که منابع را کمتر مي کنيم و هزينه را پايين تر مي آوريم . به گفته او هزينه يک مقاله معمولي نزديک 50 هزار تومان و يک مقاله کاملا تخصصي و علمي بين 200 تا 300 هزار تومان است.

انگيزه‌ها زير پاي کپي‌برداري
به هر حال اين واقعيت اين روزهاي بسياري از اقشار تحصيلکرده است که در شرف آماده‌سازي مدارک و تحقيقات علمي خود هستند. واقعيتي که هرچند بسياري از مسئولان به راحتي زير بار آن نمي‌روند و شايد هم وجود آن با اين شدت را از اساس تکذيب کنند اما با اين وجود چه بخواهيم و چه نخواهيم اين واقعيت تلخ گذشته از آنکه در وهله اول ارزش و سطح تحصيلات عاليه و گذران دوران علمي را پايين مي‌آورد از طرف ديگر براي دانشجويان مقاطع عاليه که کوشا و مستعد نيز هستند نوعي رکود و بي‌انگيزگي ايجاد مي‌کند. اميد پاوندسالار، دانشجوي سال آخر دکتري شيمي عالي است در يکي از دانشگاه‌هاي سراسري. او که مشغول نوشتن مراحل پاياني ، پايان‌نامه دکتري است درباره رواج اين پديده و پيامدهايي که مي‌تواند به دنبال داشته باشد در گفت و گو با گزارشگر روزنامه کيهان مي‌گويد:«ببينيد ما بارها و بارها اين موضوع را رسانه‌اي کرده‌ايم و از اساتيد و مسئولان وزارت علوم ازطريق تريبون‌هاي مختلف درخواست کرده‌ايم با اين پديده مقابله کنند. به نظر من رواج اين موسسات آرام آرام به يک اپيدمي تبديل مي‌شود که ممکن است گريبان همه دانشجويان چه مستعد و چه مدرک گرا را بگيرد .اگر بخواهم واضح تر توضيح بدهم بايد بگويم ما به طور کلي سه دسته دانشجو داريم .دانشجوياني که با تلاش زياد و براي يادگيري علوم در سطح عاليه وارد دانشگاه‌ها مي‌شوند، دانشجوياني که ابتدا با انگيزه‌هاي بالا وارد دانشگاه مي‌شوند اما بعد از مدتي اين انگيزه اوليه را ازدست مي‌دهند و دانشجوياني که اصولا از اول فقط وفقط براي کسب يک مدرک و به اصطلاح تحصيلکرده بودن فقط براي پرستيژ وارد دانشگاه‌ها مي‌شوند.خب با ترسيم اين وضعيت طبيعي است که دانشجويان دسته سوم از اول به فکر سفارش متون علمي و مقالات و پايان نامه‌ها به اين موسسات هستند اما رفته رفته با فراگير شدن اين پديده دانشجويان دسته دوم هم با يک حساب سرانگشتي به اين نتيجه مي‌رسند که اگر به جاي اين همه تلاش و دوندگي و وقت گذاشتن براي کار پژوهشي از اول کار پژوهشي خودشان را به اين موسسات بسپارند و در ازاي آن فقط هزينه بيشتري دريافت کنند ،راحت‌تر خواهند بود.»

اين دانشجوي سال آخر دکتري در ادامه مي افزايد:«خب در اين شرايط واقعا براي دانشجويان دسته اول که جزو دانشجويان کوشا و مستعد هستند چه انگيزه‌اي باقي مي‌ماند که بخواهند براي نوشتن و تهيه يک کار پژوهشي مدت‌ها زمان بگذارند و تلاش کنند ؟ ببينيد ما اينجا با دو بحث روبه رو هستيم در وهله اول اين کار في نفسه مشکل دارد و به نوعي دزدي و کلاهبرداري علمي محسوب مي شود اما از طرف ديگر باعث ضربه‌هاي روحي و انگيزه‌اي هم به کساني مي‌شود که خودشان مشغول آماده کردن کارهاي پژوهشي هستند. شايد باور کردنش سخت باشد اما من از ميان هم ورودي‌هاي خودمان عده زيادي را مي‌شناسم که در همين سالها و فقط به اين دليل که خيلي از اطرافيانشان اين کارها را انجام داده‌اند، دلسرد شده‌اند و ديگر انگيزه کافي ندارند.

واقعا سؤال ما به عنوان دانشجوي مدارج عاليه اين است که چرا از رواج يک پديده غير اخلاقي که اين موج گسترده بي‌انگيزه شدن و کپي‌برداري هاي علمي را دامن مي‌زند، جلوگيري نمي‌شود؟»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها