أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۰۱۲۱۷
زمان انتشار: ۰۹:۰۸     ۱۳ اسفند ۱۳۹۳
گفت و گو با عضو جامعه مدرسین حوزه
ما در دعای عهد می خوانیم « وباسمک الذی اشرقت به السموات و الارضین» آن نور و آن حقیقت، نور و حقیقت حضرت زهراسلام الله علیها است و اگر کسی بخواهد به نور معرفت وایمان نورانی شود راه آن محبت، عشق، علاقه و پیروی از حضرت زهرای مرضیه علیها سلام است.

به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، حجت الاسلام محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه و قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در تشریح عظمت و عصمت شخصیت دخت گرامی پیامبر اسلام صل الله علیه وآله به خبرنگار شبستان گفت: حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها یکی از افتخارات جهان بشریت است و ما پیروان اهل بیت همانگونه که امام فرمودند «افتخار می کنیم که فاطمه زهرا سلام الله عیها از ماست».

وی با اشاره به روایات مختلف مربوط به حضرت زهرا سلام الله علیها تصریح کرد: بنابر تصریح احادیث، نوری که تمام هستی با آن منور شده - چه در عالم تکوین و چه درعالم تشریع-  نور صدیقه طاهره سلام الله علیها است. ما در دعای عهد می خوانیم « وباسمک الذی اشرقت به السموات و الارضین»  خدایا ما تو را با اسمی می خوانیم که همه هستی با آن نورانی شده و در توضیح این فقره از دعا گفته شده که آن نور و آن حقیقت، نور و حقیقت حضرت زهراسلام الله علیها است. معنای این حدیث آن است که اگر کسی بخواهد به نور معرفت وایمان  نورانی شود راه آن محبت، عشق، علاقه و پیروی از حضرت زهرای مرضیه علیها سلام است.

 

عضو جامعه مدرسین افزود: در حدیث دیگری که از پیامبر گرامی اسلام از شیعه و اهل تسنن رسیده آمده است که رسول خداصل الله علیه وآله فرمود: «فاطمه سلام الله علیها پاره ای از وجود من است و هرکس او را بیازارد مرا آزرده و هر که مرا بیازارد خدا را آزرده است. مشابه همین روایت نیز نقل شده که «خداوند با خشنودی فاطمه علیها سلام خشنود می شود و با خشم آن حضرت، خشمگین.»  

این احادیث نشان می دهد که اگر قرار باشد شاخصی برای شناخت انسان موحد و مومن داشته باشیم، بهترین شاخص این است که ببینیم آیا رفتاراو رفتاری است که حضرت صدیقه را خشنود می کند؟ یا از آن ناراحت می شود؟  به عبارت دیگر آنچه که حضرت زهرا سلام الله علیها انجام می دهد یا به انجام آن میل دارد و از آن خشنود می شود همان چیزی است که خداوند آن را می خواهد و هرچه آن حضرت از آن ناراحت می شود چیزی است که خداوند آن را نمی خواهد و نمی پسندد. یعنی رفتار، فکر و تمایلات حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها دقیقا منطبق بر دین و آموزه های دینداری بوده و حضرت صدیقه کبری شاخص دینداری است.

 

حجت الاسلام رجبی در ادامه با استناد به سخنان امام راحل (ره) در رابطه با شخصیت این بانوی بزرگ اسلام خاطرنشان کرد: کتاب و مصحف حضرت فاطمه سلام الله علیها نیز یکی از امتیازات و فضیلت های بزرگ این بانو است. همچنان که امام خمینی(ره) می فرمود: «صدیقه کبری منقبت و منزلتی دارد که بسیاری از انبیاء و اولیای الهی فاقد ان هستند و آن این است که پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه و آله جبرئیل بر ایشان نازل می شد ودرمحضر زهرای اطهرسلام الله علیها فرود می آمد و معارف، احکام دینی و حوادث جهان هستی را برای آن حضرت بیان می کرد.

این در حالی است که ما چنین موقعیتی را حتی برای بسیاری از انبیای الهی نداریم. در زمانی که امیرالمومنین علیه السلام، امام و مقتدای مسلمانان است اما جبرئیل بر فاطمه زهراسلام الله علیها نازل می شود تا هم او را نسبت به رحلت پیامبرصل الله علیه وآله تسلی داده و هم معارف دینی را در اختیار او قرار دهد می دانیم.

 

وی افزود:  قران کریم که از سوی خداوند نازل شده در مسایل کلی دیدگاه ها و خطوط اساسی دین را بیان کرده است و تفسیر مسایل شرعی توسط پیامبر و ائمه علیهم صلوات الله تبیین و تشریح می شود. آنچه جبرئیل به حضرت صدیقه سلام الله علیها یاد می داد، ایشان بیان می فرمود و امیرمومنان این معارف را می نوشتند همانگونه که رسول گرامی اسلام معارف الهی و قران را تلاوت و بیان می کرد و حضرت امیر و دیگران می نوشتند. پس از رحلت آن حضرت نیز اگرچه قرانی نازل نمی شد و اگر می گوییم «مصحف فاطمه» به این معنا نیست که قران دیگری وجود دارد بلکه این مصحف احادیث قدسی است که جبرئیل برای حضرت صدیقه کبری بیان می کرد و امیرالمومنین علیه السلام آنها را می نوشتند و به مصحف فاطمه معروف شد.

 

حجت الاسلام رجبی تصریح کرد:  در روایات آمده است که این مصحف جزئیات تمام احکام اسلامی را شامل می شد حتی این که اگر کسی دست فرد دیگری را خراش بدهد اگرچه زخم نشود و تنها در حد خراش باشد، حکم این عمل دراین مصحف شریف ذکر شده است. علاوه براین، حوادث آینده و معارف بلند اسلامی نیز در آن آمده است. از همین رو این مصحف سرشار از معارف، احکام و آموزه های اسلامی وخبراز حوادث آینده است که در زمان امیرالمومنین علیه السلام در اختیار ایشان بود و سپس به ائمه علیهم السلام رسید و هر یک آن را به دیگری ارائه و به آن افتخار می کردند. در حال حاضر نیز در اختیار حضرت ولی عصر(عج) است. این کتاب یکی از افتخارات بسیار بزرگ حضرت مرضیه سلام الله است که امام خمینی (ره) نیز در وصیت نامه خود بر این موضوع و ارتباط ایشان با جبرئیل وعظمت این کتاب تاکید می کنند.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها