يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۰۱۴۱۳
زمان انتشار: ۱۴:۵۵     ۱۳ اسفند ۱۳۹۳
با ذکر نام حضرت مهدی (عج) سالن مراسم بزرگداشت نجم الدین اربکان به وجد آمد
میدان ۷۲ از جهت اهمیت این سفر سه روزه و حضور دکتر احمدی نژاد در ترکیه، به سراغ مهندس ثمره هاشمی رفته تا حواشی این سفر و دستاوردهای آن را از زبان یکی از همراهان دکتر احمدی نژاد بازگو کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از میدان ۷۲، هفته گذشته کشور ترکیه میزبان دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق ایران بود. این اولین سفر خارجی ایشان بعد از پایان دوره ی ریاست جمهوری بوده و به دعوت فاتح اربکان، رییس بنیاد خیریه نجم الدین اربکان و به جهت سخنرانی در مراسم سالگرد نجم الدین اربکان انجام شده است.

دکتر احمدی نژاد علاوه بر سخنرانی در مراسم سالگرد اربکان برنامه هایی دیگری نظیر: بازدید از منزل امام (ره) در بورسا، شرکت در نماز جمعه بورسا، سخنرانی در جمع طلاب، دانشجویان و مسلمانان ترکیه و مصاحبه با شبکه های تلویزیونی و خبرگزاری بین المللی نیز داشته اند.

همچنین در این سفر سه روزه، جناب آقایان: مهندس سید مجتبی ثمره هاشمی، دکتر غلامحسین الهام، دکتر مرتضی تمدن، مجید امیدی شهرکی، حجت الاسلام میرتاج الدینی، حجت الاسلام بهرامی و جواد شمقدری دکتر احمدی نژاد را همراهی می کردند.

۲۰۱۵-۰۳-۰۳-۱۵-۴۳-۳۸~۰۱

میدان ۷۲ از جهت اهمیت این سفر سه روزه و حضور دکتر احمدی نژاد در ترکیه، به سراغ مهندس ثمره هاشمی رفته تا حواشی این سفر و دستاوردهای آن را از زبان یکی از همراهان دکتر احمدی نژاد بازگو کند.

متن مصاحبه میدان ۷۲ با مهندس ثمره هاشمی به شرح ذیل می باشد:

میدان ۷۲: جناب آقای مهندس، این سفر به دعوت چه کسی یا سازمانی انجام شد و مقصد آن چه بود؟

خیلی ممنونم، ابتدا به شما و خوانندگان این مصاحبه سلام و عرض ادب می کنم. چند ماه قبل آقای دکتر فاتح اربکان فرزند مرحوم پروفسور اربکان نخست وزیر اسبق ترکیه دعوت نامه ای به عنوان آقای دکتر احمدی نژاد جهت شرکت در مراسم چهارمین سالگرد درگذشت آقای اربکان ارسال کرد. تلفنی هم شخصا دعوت کردند ایشان هم دعوت را اجابت و در این مراسم شرکت کردند.

میدان ۷۲: علل خاصی بود که دعوت را اجابت کردند؟

بله، دلایل گوناگونی وجود دارد از جمله این که سفر به پاس خدمات آقای اربکان و برای تجلیل از ایشان بود. تا قبل از آقای اربکان لائیک ها بر سر کار و کاملا وابسته به غرب و تحت سلطه آمریکا بودند و با رژیم صهیونیستی همکاری می کردند اما اربکان به مبانی دینی معتقد بود و سلطه آمریکائیها و غرب را نمی پذیرفت. خود آقای اربکان نقل می کند” نماینده دولت امریکا پیش من آمد گفت باید اینکار و آنکار را در مسائل داخلی، در ارتباط با ایران و سیاست خارجی انجام دهید و من عکس آن را عمل کردم.” او مسلمانان را به جهاد علیه مستکبران دعوت می کرد. با ابتکار وی سازمان دی هشت متشکل از ایران، ترکیه، مالزی، اندونزی، پاکستان، بنگلادش، نیجریه و مصر تشکیل شد. استقلال، عزت و پیشرفت همه ملتها به خصوص مسلمانان آرمان او بود. در دوران وی قرارداد انتقال گاز ایران و ترکیه علیرغم مخالفت امریکایی ها منعقد شد و عملیات حفاری و لوله گذاری به سرعت به اجرا گذاشته شد. توطئه های زیادی هم علیه او شکل گرفت و البته بدیهی است هر دولتمرد و سیاستمداری که علیه صهیونیستها و امریکایی ها وارد میدان شود از داخل و خارج کشورش مورد هجوم عده ای واقع گردد.

IMG_7129-copy

میدان ۷۲: برنامه بزرگداشت آقای اربکان در شهر بورسا بود. اما دو روز هم در استانبول بودید در آنجا هم میهمان بودید؟

-بله میهمان موسسه آل البیت که زیر نظر آقای شهرستانی نماینده محترم حضرت آیت الله سیستانی است بودیم.

میدان ۷۲: برنامه خاصی هم داشتید؟

بله از جمله جلسه ای با حضور طلاب و روحانیون و دانشجویان بود. در این جلسه آقای دکتر احمدی نژاد راجع به اینکه انسان باید تا مقام خلیفه الهی بالا برود و لوازم آن از جمله توحید، عدالت، شفقت و مهربانی، خیرخواهی و مبارزه با ظلم و …. صحبت کردند و قبل از آن با یکی از شبکه های تلویوزیونی راجع به مسائل منطقه، لزوم همکاری ملتها از جمله دو کشور ایران و ترکیه برای غلبه بر دشمنان بشریت که در منطقه ما آرامش مردم را سلب و دست به تخریب و آدم کشی زده اند صحبت کردند. همچنین در روز آخر جلسه پرسش و پاسخی با عده ای ازاصحاب اندیشه و فرهنگ و سردبیران رسانه‌ها داشتند و در مراسم بزرگداشت حضرت زینب سلام الله علیها نیز شرکت و دقایقی هم صحبت کردند. در استانبول با آقای عبدالله گل هم ملاقات داشتند.

میدان ۷۲: برنامه سفر را توضیح دادید اما کمتر وارد محتوا شدید، خوب واقعا در شهر بورسا چه گذشت؟

روز دوم یعنی روز جمعه از استانبول به سمت بورسا حرکت کردیم، نزدیک ظهر به بورسا رسیدیم. بورسا محل حکومت سلاطین عثمانی بوده است و از شهرهای مهم ترکیه است و از نظر تاریخی نزد مردم آن کشور اهمیت زیادی دارد اولین برنامه شرکت در نماز جمعه بورسا بود.

میدان ۷۲: تصاویر منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی دکتر احمدی نژاد نشان می دهد استقبال مردم در بورسا از آقای احمدی نژاد چشمگیر بوده است، لطفا بیشتر توضیح دهید؟

با شرکت آقای دکتر در نماز جمعه مردم از حضور ایشان مطلع شدند. بعد از نماز عده کثیری در صحن مسجد جامع کبیر تجمع و منتظر ایشان بودند تا از شبستان مسجد خارج شوند و به محض خروج با ابراز احساسات و دوستی و محبت خود از ایشان استقبال کردند. چند بار هم علیه صهیونیست ها و آمریکا شعار دادند. عده‌ای از مردم خیابان و پیاده روی اطراف مسجد نیز به جمع حاضران پیوستند و بعضی هم پشت نرده های صحن مسجد در پیاده روهای خیابان به نحو فشرده ای ایستاده و شاهد صحنه بودند.

IMG_6771-copy

میدان ۷۲: آیا در بورسا مصاحبه ای هم انجام شد؟

بله دکتر احمدی نژاد قبل از شرکت در مراسم با حضور آقای دکتر فاتح اربکان مصاحبه تلویوزیونی با شبکه تی – آر- تی داشتند و با تحلیل مسائل منطقه راه حل مشکلات موجود را اجازه ندادن به دخالت آمریکایی ها و صهونیستها و همکاری دولت ها و مردم دور کشور عنوان نمودند.

میدان ۷۲: به نظر شما علت ابراز علاقه مردم ترکیه را چه می دانید؟

اولا عرض کنم این اظهار علاقه مختص مردم بورسا نبود. مردم استانبول هم در هر جا در کوچه و خیابان ابراز محبت و علاقه می کردند. اتفاقا از چند نفر علت این علاقه و محبت سئوال شد گفتند به خاطر شجاعت احمدی نژاد در مقابله با امریکا و رژیم صهیونیستی است و به اظهارات ایشان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره می کردند. در حقیقت این مواضع، مواضع همه ملتهاست و همه جای دنیا مردم با ابراز محبت قدرشناسی می کنند. جالب است هم آقای دکتر فاتح اربکان و همه آقای عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه و هم مسئول حزب وطن ترکیه که اتفاقی آقای دکتر احمدی نژاد را در پاویون فرودگان آتاتورک استانبول ملاقات کرد ابراز کردند:” آقای احمدی نژاد، مردم ترکیه شما و ایران را دوست دارند.” این یک ظرفیت بزرگ سیاسی و اجتماعی است و فرصت خیلی خوبی را فراهم می کند که دو دولت و دو ملت در پرتو آن در رفع مشکلات منطقه متحد شوند.

میدان ۷۲: خوب از اصل برنامه نگفتید. در مراسم بزرگداشت اربکان در بورسا چه گذشت؟

به نظرم مراسم مهم و تاثیرگذاری بود. اولا حاضران از اقشار مختلف مردم ترکیه بودند. جمعیت در سالن موج می زد. در بالکن ها که شبیه بالکن های سالن وحدت در طبقات مختلف بود مردم نشسته بودند. دو سخنران شاخص جلسه آقای دکتر فاتح و آقای دکتر احمدی نژاد بودند. آقای دکتر فاتح به معرفی آقای اربکان پرداختند.” انسانی مومن، مجاهد، ضد سلطه بیگانگان، طرفدار استقلال و ایستاده در برابر مستکبران با اهداف بلند منطقه ای و جهانی” و فیلم گوشه هایی از سخنرانی های وی که معرف ویژگی های او بود برای حاضران پخش شد.” بپا خیزید با مستکبران جهاد کنید. من خلاف نظر آمریکایی ها عمل کردم. ایران دوست ماست باید با هم باشیم.” و بیش از نیمی از سخرانی حدود یک ساعته آقای دکتر فاتح در تجلیل از ایران و دکتر احمدی نژاد و در مخالفت با صهیونیستها گذشت. این یک سخنرانی تاریخی و انقلابی و برای خیلی از ناظران اعجاب انگیز بود. و بعد نوبت آقای دکتر رسید.

IMG_7441-copy

قبل از سخنرانی هم قطعه ای از یک مصاحبه ایشان با شبکه امریکایی در نیویورک پخش شد:” جنگ اول و دوم در اروپا بود، مردم فلسطین چه تقصیری داشتند؟ و …” بعد نوبت آقای دکتر احمدی نژاد رسید: بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و …. و مثل همیشه…اللهم عجل لولیک الفرج و … ایشان بعد از تجلیل از مرحوم اربکان به مهمترین مسائل جاری جهان در چهارصد سال اخیر من جمله فقر، فریب کاری در مناسبات جهانی، تحریک تعصبات قومی، جنگهای اول و دوم جهانی، بی عدالتی، برده داری، غارت منابع و ثروت ملتها و … اشاره و سپس به اهداف مشترک بشری از جمله رسیدن به عزت و کرامت، عدالت، محبت، آزادی، رفاه و صلح اشاره کردند و توضیح دادند که چند اقدام اساسی باید انجام شود:

۱- تقویت خودباوری و شناخت قدرت ملتها

۲- گسترش آگاهی و شناخت نقشه های دشمنان

۳- افشای ضعف ها و ناتوانی ها و زشت کاری های دشمنان بشریت

۴- تلاش برای وحدت و همبستگی

۵- بسط مهرورزی بین ملتها و رفع کدورتها و ..

۶- تلاش برای شکل دهی مدیریت مشترک جهانی

و نکاتی دیگر که با مراجعه به سایت مهرمردم می توانید ملاحظه کنید.

میدان ۷۲: آیا برگزاری جلسه حاشیه ای هم داشت؟

بله، ولی قبل از آن چیزی که خیلی جلب نظر می کرد. همرنگی اقشار گوناگونی بود که اعم از شیعه و سنی و غیره در جلسه حضور داشتند. حاضران در طول دو سخنرانی مزبور یکصدا هم آقای فاتح اربکان و هم آقای دکتر احمدی نژاد را تشویق می کردند. نکته دوم قابل توجه، استقبال یکپارچه حاضران از یاد و نام حضرت مهدی(عج) است. با ذکر نام مبارک ایشان سالن به وجد آمد همه کف می زدند و عده ای هم تکبیر می گفتند و آیا این نمی تواند نشانه ای از اشتیاق عمومی مردم برای نجات از وضع موجود و رسیدن به جامعه عدل و صلح و رحمت مهدوی تلقی شود.

۲۰۱۵-۰۳-۰۳-۱۵-۴۹-۰۲~۰۱

میدان ۷۲: حاشیه جلسه چه بود؟

موضوع حاشیه ای که شما اشاره کردید در ابتدای سخنرانی آقای دکتر احمدی نژاد یک نفر در میان جمعیت علیه ایران و سوریه فریاد کشید. جمعیت او را فوری از سالن اخراج کردند. بعدا گفته شد که وی از اعضای ارتش آزاد سوریه بوده است. البته این عکس العمل مردم ترکیه در برابر او معنای سیاسی خود را دارد.

میدان ۷۲: در بورسا برنامه دیگری هم داشتید؟

بله بازدید از اقامتگاه امام(ره) در یکی از محلات بورسا. بسیار خاطره انگیز بود. صاحبخانه یک معمار بود. حیاط منزل را به روی هیئت بازکرد و اتاقها را نشان داد. پنجاه سال از حضور امام می گذشت. درخت تنومندی در حیاط بود گفتند، امام پای آن می‌نشستند. خبرنگاران ترک و غیرترک گزارشهای مختلفی تهیه کردند. عده ای از مردم محله هم جمع شده بودند و اظهار محبت می کردند. دیدم خانم سالخورده ای که آمد جلو و وفات مادر ایشان را تسلیت گفت. خیلی از مردم بودند که در مواجهه خود با آقای دکتر در ابتدا تسلیت می گفتند.

میدان ۷۲: در ملاقات با آقای عبدالله گل چه گذشت؟

اظهار محبت و دوستیِ دو طرف بود و اینکه هر دو در جهت رفع مشکلات موجود و به خصوص دفع جنگ ها و کشتارها از ظرفیت خود استفاده کنند. جناب عبدالله گل گفت بیشترین سفر را به ایران داشتم. از اصفهان و قیصریه بازار میدان امام یاد می کرد. او خود اهل شهر قیصریه ترکیه است و می گفت آخرین سفرم در دوران ریاست جمهوری نیز به ایران بود و به همکاری دو کشور تاکید می کرد. ملاقاتی صمیمانه بود.

IMG_8416-copy

میدان ۷۲: راستی امنیت دکتر احمدی نژاد چگونه تامین شد؟

انصافا پلیس و ماموران امنیت ترکیه سنگ تمام گذاشتند. همه جا همراهی کردند – برخورد خوبی هم داشتند که جا دارد از دولت و مسئولان محلی در استانبول و بورسا و پلیس ترکیه تشکر شود. البته آقای دکتر تشکر کردند.

میدان ۷۲: ممنونم آیا نکته دیگری هست؟

به نظرم این سفر بار دیگر نشان داد که مردم بیدار و در صحنه هستند و منتظر تغییرات در نظامات فعلی جهانی و به آینده امیدوارند. هر جا سخن از توحید و عدالت و کرامت انسانی و ایستادگی در برابر ستمگران به میان آید مورد استقبال قرار می گیرد این ها آرمان و حرف دل مردم است.
امید و اشتیاق مردم به نجات و استقرار عدل و رحمت و برادری در جهان روز افزون است. البته این دیدار می تواند مقوم ارتباطات و علائق دو ملت ایران و ترکیه باشد.

میدان ۷۲: ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید

خواهش می کنم، بنده هم از شما تشکر می کنم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها