کد خبر: ۳۰۱۶۲۷
زمان انتشار: ۱۲:۵۸     ۱۴ اسفند ۱۳۹۳
نایب رئیس شهرسازان ایران گفت: 12.5 درصد جمعیت کشور در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند.

ناصر مشهدی‌زاده دهاقانی صبح امروز در برنامه سمینار علمی تبیین نقش و جایگاه مهندسان معمار و شهرساز در توسعه همه جانبه خراسان جنوبی اظهار داشت: آینده شهرسازی ایران به نقش نهادهای مهندسی مربوط است.
 
وی با بیان اینکه در روند شهرنشینی و توسعه شهرنشینی در سال 1390 در تعداد یک‌هزار و 331 شهر جامعه شهرنشین با روستانشین جای خود را عوض کردند، تصریح کرد: ما برای شهرنشینی سه مرحله داریم که شامل شهرگران، شهرنشین و شهروند است.
 
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه این فرآیند منجر به ایجاد بزرگ شهری به نام تهران شده است، تصریح کرد: شهرها مدام نقش خود را عوض می‌کنند و در سال 1390 کلان شهرهای ایران شامل تهران، قم، مشهد و ارومیه به 100 میلیون می‌رسد.
 
مشهدی‌زاده دهاقانی با بیان اینکه 75 درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند، یادآور شد: کلان شهر تهران 15 میلیون نفر جمعیت دارد.
 
وی با بیان اینکه کلان شهر شدن به جمعیت نیست، ادامه داد: تهران در حال بزرگ شدن است و روستاها بالای 98 درصد رشد دارند، یعنی سالانه دوبرابر رشد می‌کنند.
 
نایب رئیس شهرسازان ایران با بیان اینکه شهر را بنگاه‌داران، سرمایه‌داران و زمین‌‌خواران دارند و آن را می‌سازند، گفت: باید به شهرسازان اختیار داده شود تا جمعیت شهر را تعیین کنند و ما شهرسازان می‌توانیم مشکل جمعیت را حل کنیم.
 
مشهدی‌زاده دهاقانی با بیان اینکه در کشور بافت‌های فرسوده وجود دارند و ما از آن طرف بافت فرسوده می‌سازیم، افزود: در زلزله بم اکثر ساختمان‌ها ساخته نشده بودند و ساختمان‌های نوساز نیز خراب شدند و بعد شهرسازی موظف شد همه را بسازد.
 
وی با بیان اینکه با شکل‌گیری بافت‌های فرسوده مرکز شهرهای ما دارند خالی می‌شوند، اضافه کرد: میزان 9 هزار هکتار بافت فرسوده در این کشور نیاز به کار دارد.
 
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه برنامه‌ریزی آمایش سرزمین و تعریف کاربری ما درست نبوده است، تصریح کرد: میزان 12.5 درصد از تمام جمعیت کشور در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند.
 
مشهدی‌زاده دهاقانی با بیان اینکه 53 هزار هکتار در 77 شهر ایران 6 میلیون حاشیه‌نشین را در خود جای داده است، یادآور شد: کلانشهرهای ایران به سرعت در حال افزایش است و با  وجود کاهش رشد جمعیت کشور مهاجرت روستاییان افزایش پیدا کرده است.
 
وی با اشاره به بحران آب در کشور ادامه داد: اگر 700 سال 300 میلی‌متر سالانه باران ببارد منابع آبی زیرزمینی ما به سال 55 برمی‌گردد.
 
نایب رئیس شهرسازان ایران با بیان اینکه بحران آب به شدت شهرهای کشور را به ویژه در مناطق مرکزی، شرقی و جنوبی تهدید می‌کند، گفت: سیستم‌های تصفیه باید اعمال شود.
 
مشهدی‌زاده دهاقانی با بیان اینکه با رشد شهرها سیستم حمل و نقل در آنها جواب نمی‌دهد، اضافه کرد: خیابان‌های ما به شدت به مشکل حمل و نقل برخورد کرده است و با افزایش جمعیت وقت زیادی از مردم تلف می‌شود.
 
وی با بیان اینکه شهرها دارند افقی افزایش پیدا می‌کنند، اضافه کرد: ما زمین‌ها را نمی‌دانیم چگونه مدیریت کنیم و سوداگری زمین در شهرها باید بررسی شود.
 
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه شهرهای ایرانی در بستر جغرافیایی و طبیعی مناسب شکل گرفته است، تصریح کرد: تمام شهرهای ایران در طول تاریخ باغ شهر بوده است و باغ‌ها روحیه تنفسی شهرها هستند و ما آنها را از بین بردیم و در شهرهای بزرگ ساختمان‌های بزرگ آنها را از بین برده است.
 
مشهدی‌زاده دهاقانی با بیان اینکه آغاز شهرسازی در ایران با اقدامات پراکنده‌ای همراه بوده است، یادآور شد: آمایش سرزمین به محیط زیست احترام می‌گذارد و باید در شهرسازی مورد توجه قرار گیرد.
 
وی با بیان اینکه زشت‌ترین ورودی شهرها در ایران است، ادامه داد: این ورودی‌ها کم‌کم شهر می‌شوند.
 
نایب رئیس شهرسازان ایران با اشاره به نهادهای موثر در فرآیند تهیه و تحقیق طرح‌های توسعه و عمران نهادهای اجتماعی، گفت: نهادهایی که دولت می‌سازد مردمی نیست و نهادها باید مردمی باشد و اگر نهادها نباشند شهرسازی نمی‌تواند رشد پیدا کند.
 
مشهدی‌زاده دهاقانی با بیان اینکه در بحث شهرسازی در بین ادارات ناهماهنگی است در شهرسازی قوانین عام برای کشور تصویب می‌شود، افزود: در 90 درصد پروانه‌های ساختمانی کشور اصول انسانی رعایت نشده است.
 
وی با بیان اینکه بزرگترین چالش نظام شهرسازی ایران در ده سال آینده مسکن مهر است، خاطرنشان کرد: تا پایان سال آینده 300 هزار نفر وارد شهر پرند می‌شوند و این میزان دو برابر جمعیت بیرجند است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها