أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۰۱۷۶۱
زمان انتشار: ۲۱:۳۵     ۱۴ اسفند ۱۳۹۳
در ادامه روند روزهای اخیر، روز چهارشنبه نیز تقاضای چندانی برای دلار وجود نداشت، عاملی که موجب شد بهای این ارز نسبت به روز سه‌شنبه تغییری نکند و روی قیمت 3420 تومان باقی بماند.

 با این همه خواب سنگین بازار، روز گذشته با تشدید معاملات کوچک سبک شد. روز گذشته در بازار سکه نیز دامنه نوسانات این کالای گرانبها محدود بود و سکه با وجود افت طلای جهانی تا نزدیکی مرز روانی 1200 دلار تنها 2 هزار تومان افت قیمتی را تجربه کرد و به قیمت 981 هزار تومان رسید.

کاهش کرختی بازار
روز چهارشنبه تحرک فعالان بازار کمی در مقایسه با روزهای پیشین بیشتر شد، اما همچنان قیمت دلار نوسان روزانه چندانی را ثبت نکرد. در پنجمین روز هفته دلار معاملات خود را با قیمت 3420 تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به روز پیشین نداشت. این قیمت در طول روز به میزان کمی بر تابلوی صرافی‌ها جابه‌جا شد و نهایتا دلار با همان نرخ3420 تومان، به کار خود در سیزدهمین روز اسفندماه خاتمه داد.
عدم تغییر قیمتی دلار در حالی صورت گرفت که تعداد معاملات بازیگران بازار غیررسمی تا حدی افزایش یافته بود، هر چند که معاملات این دسته تنها به ارقام کوچکی محدود بود و تقاضای جدی از سوی معامله‌گران بزرگ بازار وجود نداشت؛ معاملات کوچک نیز توانایی نوسانی کردن بازار و بالا بردن نرخ ارز را نداشت.
در پنجمین روز هفته تقاضای بازار ارز همچنان محدود بود و خریداری جدی برای دلار وجود نداشت. عدم تمایل به خرید را می‌توان در واکنش معامله‌گران به اعلام نرخ بازیگران بازارساز رسمی مشاهده کرد.
به گفته فعالان روز چهارشنبه بازیگران بازارساز رسمی در ابتدای روز نرخ فروش خود را 3416 تومان اعلام کردند، اما هیچ معامله‌گری تمایلی به خرید ارز در قیمت یاد شده از خود نشان نداد؛ حتی زمانی‌که این بازیگران قیمت خود را تا 3413 تومان پایین آوردند، متقاضی برای خرید یافت نشد. به‌نظر می‌رسد معامله‌گران غیررسمی قصد داشتند با قیمت‌های پایین‌تر به خرید دلار بپردازند، اما بازیگران بازارساز رسمی قیمت فروش خود را پایین‌تر نیاوردند و بدون اینکه ارزی به بازار عرضه کنند، از بازار خارج شدند.
این فعل و انفعالات در حالی اتفاق افتاد که اکثر صرافی‌های دارای مجوز نرخ فروش دلار را 3420 تومان ثبت کردند و تغییرات جزئی ایجاد شده در بازار غیررسمی، تغییرات قیمتی در بازار رسمی ایجاد نکرد.
دامنه نوسانات دلار از سه‌شنبه گذشته محدودتر شده و در این بازه زمانی تغییرات قیمتی شاخص بازار ارز بین 5 تا 10 تومان بوده است. بهای دلار در این محدوده 3 بار نیز نسبت به روز پیشین تغییرات قیمتی را به ثبت نرساند.
به گفته فعالان، عامل اصلی کاهش نوسانات افت محسوس تقاضا است، عاملی‌که موجب می‌شود در سمت عرضه نیز اتفاق چندانی رخ ندهد و بازیگران بازارساز رسمی ارزی در بازار به فروش نرسانند. به گفته فعالان از ابتدای هفته جاری، ارزی از سوی این بازیگران در بازار به فروش نرسیده است. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد یکی از عوامل مهم کاهش تقاضا مربوط به حالت انتظاری بازار باشد.
به گفته فعالان، بازار از ابتدای هفته جاری تحت‌تاثیر مذاکرات هسته‌ای قرار گرفت که دور جدید آن از دوشنبه هفته جاری آغاز شده است. به گفته فعالان آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای موجب شده است که شماری از معامله‌گران خرید و فروش‌های ارزی خود را به بعد از مذاکرات و آشکار شدن نتایج آن موکول کنند.

 افزایش حباب سکه
در پنجمین روز هفته سکه تمام بهار آزادی تحت‌تاثیر بهای اونس جهانی قرار گرفت. روز چهارشنبه هر سکه با 2 هزار تومان کاهش به قیمت 981 هزار تومان رسید. عامل اصلی این افت، رسیدن قیمت طلای جهانی به 1205 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر بود. البته تقاضا نیز در بازار روز چهارشنبه محدود بود و بازار کشش قیمت‌های بالاتر را نداشت.
روز چهارشنبه بهای سکه متناسب با افت طلای جهانی کاهش نیافت تا حباب قیمتی این کالای گرانبها مثبت‌تر شود. کاهش 6/ 0 درصدی قیمت اونس در بازارهای جهانی تنها موجب افت 2/ 0 درصدی سکه شد و به این ترتیب حباب قیمتی سکه نسبت به روز سه‌شنبه 3 هزار تومان بیشتر بود.
روز چهارشنبه ارزش ذاتی سکه 974 هزار تومان بود و اختلافی 9 هزار تومانی با قیمت بازار داشت. این در حالی است که روز سه‌شنبه حباب مثبت سکه 6 هزار تومان بود. همچنین روز چهارشنبه قیمت نیم و ربع سکه نیز کاهش یافت. در سیزدهمین روز اسفندماه، بهای نیم سکه با 2 هزار تومان افت به 510 هزار تومان و قیمت ربع سکه با هزار تومان افت به 281 هزار تومان رسید.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها