يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۰۱۷۸۳
زمان انتشار: ۲۳:۱۲     ۱۴ اسفند ۱۳۹۳
در روایت های کهن آمده در زمان سلطنت جمشید، اهریمن برای نابودی مخلوقات، خشکسالی ایجاد کرد و جمشید موفق شد ضمن غلبه بر اهریمن، خشکسالی و قحطی را برطرف کند و دوباره طبیعت سبز و خرم شود.
به گزارش پایگاه 598 به قنل از تراز ؛ بر همین اساس، مردم این روز را نوروز خواندند و هر کس به یمن و مبارکی در تشتی جو کاشت و این رسم سبزه نشانیدن در ایام نوروز از آن زمان تا به امروز باقی مانده است.

گرچه این ها داستان های اسطوره ای است ولی اهریمن خشکسالی هنوز جهان و به ویژه ایران را که در منطقه ای گرم و خشک قرار دارد، تهدید می کند.

خطری که وزیر جهاد کشاورزی را بر آن داشته که از مردمان این دیار دوستدار طبیعت که نوروزشان با از خواب برخاستن درختان از خواب زمستانی آغاز می شود، درخواست کند تا امسال برای سفره های هفت سین شان گندم سبز نکنند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی؛ مصرف سالانه ۲۳ میلیون و ۸۱۲ هزار خانوار ایرانی ۱۱ میلیون تن گندم است. با احتساب آمار مطرح شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، اگر هر خانوار ایرانی فقط ۲۰۰ گرم گندم سبز کنند، ۴.۷ هزار تن گندم معادل گندم مصرفی ۱۰ هزار و ۳۰۰ خانوار ایرانی به هدر می رود .

در عین حال برخی صاحب نظران علوم اجتماعی معتقدند که سبز کردن گندم یا دیگر غلات سنتی آیینی و با تاثیرات مثبت بر روحیه مردم است.

آری می توان به جای سبز کردن گندم و دور ریختن آن از گلدانی سبز استفاده کرد یا همان سنبل زیبای همیشگی را بر سفره هفت سین نهاد ، اما باید به این مساله مهم نیز توجه داشت که در کنار این میزان گندمی که برای سبزه هدر می شود ، حجم زیادی از گندم هنگام برداشت ، در سیلوها و انبارهای گندم غیراستاندارد ، در مسیر حمل گندم از بندرگاه به شهرها و همچنین پس از تبدیل به آرد و پخت نان حیف و میل می شود.

طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی؛ ضایعات محصولات کشاورزی آفت بزرگی در راستای امنیت غذایی است به نحویکه سالانه ۳۵ درصد از محصولات کشاورزی در فرآیند تولید و عرضه به شکل های مختلف به ضایعات تبدیل می شوند که این حجم می تواند غذای بیش از ۱۵ میلیون نفر جمعیت کشور را تامین کند.

مسئولان در کنار این توصیه باید به طور جدی برای ماشین آلات کشاورزی ویژه برداشت گندم ، انبارداری مناسب و ساخت سیلوهای استاندارد، حمل صحیح این غله ارزشمند و فرهنگسازی برای پخت نان مناسب و جلوگیری از دور ریخت آن اندیشه و اقدام کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها