يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۰۱۸۱۶
زمان انتشار: ۰۱:۳۷     ۱۶ اسفند ۱۳۹۳
درحالی‌که گروه تروریستی داعش در تازه‌ترین جنایات ضد‌تمدنی خود، یک شهر باستانی ۱۵ هزار‌ساله در عراق را تخریب کرد، رسانه‌های خبری از پیشروی ارتش و نیروهای مردمی عراق در استان صلاح‌الدین و به‌دست گرفتن بخش‌هایی از فرودگاه شهر تکریت خبر دادند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از شبكه خبري السومريه، وزارت گردشگري و باستان‌شناسي عراق روز پنجشنبه اعلام كرد كه گروه تروريستي داعش با ماشين‌آلات سنگين و بولدوزر شهر باستاني نمرود متعلق به تمدن آشوري و يكي از مهم‌ترين اكتشافات باستان‌شناسانه قرن بيستم را تقريبا با خاك يكسان كرده است.
 
شهر باستاني نمرود در كنار رودخانه دجله در ۳۰كيلومتري جنوب شهر موصل مركز استان نينوا واقع شده و تاريخ بناي آن به قرن ۱۳قبل از ميلاد و ادوار تاريخي پس از آن بازمي‌گردد. شهر موصل در تابستان گذشته به‌دست گروه تروريستي داعش افتاد. تخريب شهر نمرود درحالي صورت مي‌گيرد كه داعش در روزهاي گذشته تمام آثار باستاني موجود در موزه موصل را نيز از بين برد.
حيدر الحمداني از باستان‌شناسان آمريكايي عراقي‌تبار با اشاره به اهميت تاريخي اين شهر گفت: شهر باستاني نمرود پايتخت آشور در عصر جديد آشوري بوده و ازجمله مراكز باستاني‌اي بوده كه يونسكو قصد داشت آن را در فهرست ميراث جهاني خود بگنجاند.
 
    ارزش تاريخي نمرود
 
حفاري‌هاي باستان‌شناسان در شهر نمرود در ميانه قرن نوزدهم آغاز شد و بخش‌هايي از آثار آن در جريان حمله آمريكا به عراق در سال۲۰۰۳، به غارت رفت. بخش زيادي از آثار شهر باستاني نمرود به موزه‌هاي متعددي ازجمله موصل، بغداد، پاريس و لندن منتقل شده اما قطعاتي به‌ويژه تنديس‌ها و پيكره‌هاي عظيم گاوهاي بالدار با سر انساني در همان شهر باقي مانده است.
 
گنج نمرود كه در سال ۱۹۸۸كشف شد و شامل ۶۱۳قطعه سنگ گران‌قيمت و جواهرات زرين بوده جزو مهم‌ترين اكتشافات تاريخي اين شهر به شمار مي‌رود. هنوز ميزان آسيب‌هاي وارد شده به اين شهر باستاني مشخص نشده زيرا مسئولان باستان‌شناسي عراق قادر به دسترسي به اين شهر نيستند. بخش اعظم آثار باستاني استان نينوا در حال حاضر تحت كنترل گروه تروريستي داعش است.
در نخستين واكنش به اين جنايت، سازمان جهاني يونسكو، ضمن محكوم كردن تخريب شهر باستاني نمرود در موصل، آن را يك جنايت جنگي توصيف كرد. ايرينا بوكوفا رئيس اين نهاد بين‌المللي از تمامي رهبران سياسي و ديني منطقه خواست تا با اين اقدام جديد بربري مقابله كنند، زيرا نبايد در برابر چنين اقداماتي ساكت نشست.
 
    ادامه آزادسازي در تكريت
 
در لايه ميداني هم ديروز منابع خبري از آزادسازي بخش‌هاي مهمي از فرودگاهي در شرق شهر تكريت خبر دادند. خالد عبدالله الجباره از فرماندهان نيروهاي مقاومت مردمي عراق با اشاره به آزادسازي بخش‌هاي مهمي از فرودگاه الدور در۱۲كيلومتري جنوب شرق تكريت، پيش‌بيني كرد كه به‌زودي آزادسازي كامل آن صورت پذيرد. اين پيشروي‌ها در پنجمين روز آغاز عمليات بزرگ ارتش عراق به‌منظور آزادسازي كامل استان صلاح‌الدين به مركزيت تكريت صورت‌گرفت.
 
همزمان، يكي از فرماندهان سرشناس يك گروه مخالف داعش در جريان درگيري با اين گروه تروريستي در استان صلاح‌الدين به شهادت رسيد. علي حسن العامري فرمانده نظامي عصائب اهل الحق روز پنجشنبه در شهر تكريت شهيد شد. وي برادر ابوموسي عامري رئيس فراكسيون صادقون شاخه سياسي عصائب اهل الحق بود. اين گروه به رهبري قيس الخزعلي كه از جريان مقتدا صدر جدا شده، در اين عمليات در چارچوب نيروهاي مقاومت مردمي مشاركت دارد.
 
در همين حال، خبرگزاري رويترز گزارش داد كه گروه تروريستي داعش چاه‌هاي نفتي ميدان عجيل در شرق شهر تكريت را به آتش كشيد. اين اقدام داعش به‌منظور جلوگيري از حملات هوايي ارتش عراق براي خارج كردن آنان از ميدان نفتي صورت گرفته است.
درحالي‌كه ارتش عراق و نيروهاي مقاومت مردمي مركب از شيعيان و اهل سنت با ۳۰هزار نيرو عمليات بزرگي را عليه داعش آغاز كرده‌اند، اين گروه تروريستي بين ۲تا ۳هزار عضو در اين پيكار دارد كه از ميان آنان، حدود ۱۰۰نفر انتحاري و ۳۰۰نفر ديگر از گروه ابودجانه الانصاري هستند كه اغلب آنان از كشورهاي شمال آفريقا، سوريه و يمن‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها