أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۰۲۳۷۵
زمان انتشار: ۱۷:۳۶     ۱۷ اسفند ۱۳۹۳
در حالی که ۲ هفته به پایان سال ۹۳ مانده، انتظار می‌رفت بازار کالاهای اساسی و خرید شب عید رونق خاصی داشته باشد، اما انگار قدرت خرید کارگران و کارمندان و اقشار متوسط و ضعیف جامعه آب رفته است.
دست زیر چانه زده‌اند و نشسته‌‌اند. علی‌رغم هیاهوی بازار و جمعیت به هم فشرده بازار، اما دخل این جماعت آنطور که خود می‌گویند پر نمی‌شود.

بازار فرش فروشان، بازار لوازم خانگی، آجیل و خشکبار و خوار و بارفروشان این روزها سکه نیست و می‌گویند بازار کساد است.

قیمت‌ها هم نسبت به یک ماه اخیر تفاوتی نکرده و اغلب کسبه می‌گویند: اصلاً تمایلی به افزایش قیمت‌ کالا نداریم، چون همین گونه هم مردم قدرت خریدشان کاهش یافته است.

*خبری از بازار داغ شب عید نیست

وحیدی یکی از فرش فروشان بازار مولوی از کسادی بازار می‌گوید و اینکه فروش به اندازه‌ای است که بتوان حقوق کارگر و هزینه بالا بردن کرکره مغازه را داد و خبری از بازار داغ شب عید نیست.

وی می‌افزاید: علی‌رغم آنکه شرکت‌ها قیمت فرش ماشینی را افزایش نداده و قیمت‌ها مربوط به سال گذشته است، اما از هر 20 مشتری که قیمت می‌گیرد، یکی خریدار است و شاید به راحتی بتوان گفت، قدرت خرید نسبت به شب عید سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است. این حرفی است که در گزارش های میدانی اغلب فروشندگان این صنف‌ آن را تایید کردند.

بازار لوازم خانگی هم از رکود حاکم بر بازار بی‌نصیب نیست و فروشندگان می‌گویند، برای آنکه بتوانیم جنس‌هایمان را بفروشیم، به سود زیر نرخ مصوب اتحادیه قانع شده‌ایم، تا بتوانیم روزی چند قلم کالا بفروشیم.

محمد - ط که جزء فروشندگان باسابقه صنف لوازم خانگی است، می‌گوید: شاید به تعبیری ما فقط برای اداره مالیات، و بیمه کار می‌کنیم و بخش زیادی از سود ما صرف دستمزد کارگر، اجاره بها،‌ مالیات و بیمه می‌شود.

اما این مسئله محدود به فرش و لوازم خانگی نیست و صنف خواربارفروشان و خشکبار نیز از این مسئله بی بهره نمانده‌اند.

قیمت‌های بازار خشکبار که زمانی یک رقمی بود، اکنون در هرکیلو بین 30 تا 50 هزار تومان برچسب خورده و هزینه آجیل شب عید یک خانواده حداقل 150 هزار تومان تمام می‌شود.

جالب اینجاست که قیمت های بازار تهران در چهار راه مولوی با مغازه های سطح شهر تفاوت معناداری دارد. به عنوان مثال هر کیلو پسته درجه یک در بازار تهران از 42 تا 47 هزار تومان به فروش می رسد که در سطح شهر تهران از 55 تا 65 هزار قیمت خورده است.

یکی از خشکبار فروشان می‌گوید: قدرت خانواده‌ها بسیار کاهش یافته و گاهی نمی‌دانیم با 30 هزار تومان چه مقدار آجیل روی تراوز بکشیم و تحویل مردم بدهیم و هر سال دریغ از پارسال!

افزایش قیمت گوشت یکی دیگر از مواردی است که در بازار با هر خریداری که صحبت می‌کنی از آن گله دارد. صف طولانی جلوی یکی از قصابی‌های بازار مولوی که گوشت را زیر قیمت مغازه‌های دیگر می‌فروشد، تشکیل شده و آدم را یاد صف گوشت کوپنی دهه ۱۳۶۰ می‌اندازد.

مردم سه ساعت در انتظار گوشت تازه‌ای هستند که شاید تفاوت قیمت آن در هرکیلو دو تا سه‌هزار تومان باشد.

پیرمردی 70 ساله در مورد قیمت کالاهای اساسی از جمله گوشت می‌گوید: قیمت ها به حدی افزایش افزایش داشته که باید سه ساعت و نیم منتظر بمانیم، شاید گوشت تازه با قیمت هر کیلو 28 هزار تومان بخریم.

وی با انتقاد از قیمت بالای محصولات دامی مانند گوشت و مرغ به این نکته اشاره می‌کند که در سال‌های اخیر گوشت و مرغ از سفره خانواده‌های کارگری حذف شده است.

*گوشت مرغ کیلویی ۷۶۰۰ تومان

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس ؛  قیمت مرغ هم اگرچه این روزها کمی ارزان‌‌تر شده و به کیلویی 7600 تومان رسیده است، اما قیمت آن تا 7 هزار تومانی که مسئولان وزارت صنعت وعده آن را داده بودند، هنوز فاصله دارد و تهیه آن برای قشر ضعیف جامعه مشکل!

برنج، روغن و حبوبات نیز تغییر قیمت نداشته و رونق در این بخش کمی بیشتر از صنف های دیگر است، اما کسبه این صنف هم دل خوشی از برگزاری نمایشگاههای ویژه نوروز ندارند و می‌گویند همان 4 مشتری شب عید را هم با این نمایشگاه ها از دست داده‌ایم.

محمدی فروشنده روغن و خواربار می‌گوید: می شد این نخفیف‌ها را از طریق صنف خودمان به مردم ارائه کنیم و کالای درجه یک هم به دست مردم می‌رسید. نه آنکه عده ای منفعت طلب با لابی غرفه‌های نمایشگاه‌های فصلی را اجاره کرده و کالای درجه دو و سه به دست مردم بدهند.

وی اضافه می‌کند: من فروشنده طی سال خاک مغازه را به امید شب عید می خورم و‌ آخر هم مشتری هایمان با این گونه برنامه از دست می‌رود.

برچسب قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد که هر کیلو برنج ایرانی به قیمت بین 5000 تا 7800 تومان به فروش می رسد و برنج هندی هم با کاهش قیمت مواجه شده است که شاید یک دلیل آن واردات مازاد بر مصرف بوده است، تا جایی که هر کیسه 10 کیلویی درجه یک هندی 45 هزار تومان و ارقام پایین تر تا 35 هزار تومان هم به فروش می رسد.

واقعا هیچ کمبودی از نظر برنج، روغن، حبوبات، گوشت و مرغ، قند و شکر به عنوان کالای اساسی در بازار به چشم نمی‌خورد.

در بازار قیمت حلب روغن 5 کیلویی 21 هزار و 400 تومان و روغن مایع 7400 تومان است.

همچنین هر کیلو لوبیا قرمز 5 هزار تا 5500 تومان، هر کیلو عدس 5 تا 6 هزار تومان،لپه کیلویی 4500 تا 5 هزار تومان و هر کیلو نخود 3 هزار تومان،‌لوبیا چشم بلبلی 6 هزار تومان، لوبیا چیتی 5500 تا 6 هزار تومان به فروش می‌رسد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها