أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۰۲۶۷۱
زمان انتشار: ۱۱:۱۰     ۱۸ اسفند ۱۳۹۳
حجت‌الاسلام زائری گفت: امروز چیزی جز زیارت امام رضا برای ما نمانده است اگر پدیده شاندیز، پارک آبی و تبلیغات دیگر بگذارند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، عصر امروز مراسم رونمایی کتاب «پنجشنبه فیروزه‌ای» تالیف سارا عرفانی با حضور محمدرضا زائری و احمد دهقان در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

* زائری: ادبیات وسیله‌ای برای اغنای مخاطب و حفظ ارزش‌هاست

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری فعال فرهنگی در ابتدای این مراسم با اشاره به زمینه تربیت مذهبی سارا عرفانی گفت: زمینه تربیتی ایشان باعث ایجاد این کارهای درخشان شده است من قبلا بازخورد آثار دیگر ایشان را دیده بودم، این کار که نسبت به آثار دیگر وی متفاوت است، قطعا دارای برکاتی خواهد بود.

وی افزود: اعتقادم این است که ما راهی جز گفت‌وگو نداریم، امروز ما بر دو قسم هستیم، یا کسانی که به این نتیجه رسیده‌اند باید گفت‌وگو کنیم و کسانی که معقتدند گفت‌وگو لازم نیست. کسانی هم معتقدند تا چماق هست چرا باید گفت‌وگو کنیم و عده‌ای دیگر معتقدند که ما اصلا با طرف مقابل لزومی ندارد گفت‌وگو کنیم.

زائری در ادامه گفت: باید این نکته را مشخص کنیم که آیا می‌پذیریم زندگی ما به یگدیگر وابسته است یا نه؟ از موضوعی مثل اختلاس تا حجاب همه به یکدیگر وابستگی دارد. اگر به این نتیجه رسیدیم که وابستگی داریم به این نتیجه می‌رسیم که باید با همدیگر گفت‌وگو کنیم آن وقت ادبیات به عنوان عرصه گفت‌وگو جایگاه مهمی دارد و دیگر برای پز دادن و ژست گرفتن و مجلس پرکنی نخواهد بود. آن وقت ادبیات وسیله‌ای برای اغنای مخاطب و حفظ ارزش‌هاست.

زائری ادامه داد: یک سنت الهی وجود دارد که می‌گوید در تاریخ هر کسی روایت خودش را ثبت کند ماندگار می‌شود، حتی خدا هم مجبور است روایت خود را ثبت کند و قرآن داشته باشد و وقتی می‌خواهد پیامبر آخر را بفرستد یک چیز خواندنی که قرآن است را با او می‌فرستد و اگر ما روایت خودمان را نوشته باشیم بازنده‌ایم.

* توهم اکثریت بودن ما را از مخاطب عام غافل کرد

زائری گفت: دین ما دین ارتباط است همه اجزای آن ارتباطی است امام موسی صدر گفت: دین برای خدمت به انسان آمده است، نه انسان برای خدمت به دین، دینی که آمده به انسان خدمت کند یک دین ارتباطی است و جز با گفت‌وگو آشنایی و مهربانی نتیجه نمی‌دهد. اینجاست که لبخند و سلام کردن و نماز خواندن می‌شود عبادت و قرآن می‌شود نامه خدا به تعبیر امام صادق. وی ادامه داد: با این نگاه دین جز ارتباط نیست و کار به جایی می‌رسد که ما درباره مسایل جدید مثل ایمیل و موبایل حدیث داریم. در این زمینه چیزی منطقی است که رقابتی باشد که متاسفانه ما از آن غافل شدیم. در سال‌‌های پس از انقلاب توهم اکثریت بودن ما را از مخاطب عام غافل کرد. ما راجع به مسایل دینی با تحکم برخورد کردیم و آن وقت اشتباه کردیم که برای نماز به دانش‌آموزان نمره دادیم نمازی که خیلی‌ها در اوایل اسلام برایش کتک می‌خوردند و یا کاری که الان با حجاب کردیم که طرف از آن در می‌رود.

به گفته مدیر مجتمع فرهنگی سرچشمه، افراد باید صداهای مختلف را بشنوند، وقتی که به زیارت امام رضا (ع) دعوت می‌شویم باید بدانیم که در کنارش پیامک‌های دعوت به آنتالیا هم هست و در این فضای رقابتی است که نتیجه مشخص می‌شود. الان جز در شرایط رقابت پیام دین شنیده می‌شود و در این شرایط کسی احساس نمی‌کند که مجبور است.

وی تصریح کرد: قبل از انقلاب مسجد در کنار خیلی چیزهای دیگر وجود داشت و مردم از آن استقبال می‌کردند یک آدم معمولی در مغازه‌اش طلبه‌ها را کمک می‌کرد، وجوهات می‌گرفت، اعلامیه‌های امام را پخش می‌کرد و با یک مغازه کوچک کار دینی می‌کرد ولی الان این همه سازمان داریم و مشکلات بسیار زیاد.

زائری ادامه داد: منکر عوض شدن شرایط پس از انقلاب نیستم، اما اکنون شرایط دینداری هم سخت‌تر شده اگر همان فضای قبل از انقلاب الان بود مومنین احساس می‌کردند که برای حفظ دینشان باید تلاش کنند و جان بکنند. خانواده متدین آن وقت برای اوقات فراغت فرزندانش فکر می‌کرد این تنبلی و رخوت که در طیف مومن رخ داده را مقایسه کنید با شهر پاریس که مردم برای مقابله با توهین پیامبر تجمع می‌کنند اما در تهران ام القری جهان اسلام ما باید منتظر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بمانیم.

وی گفت: واقعیت در گوشی های ما و در خیابان‌های ماست،‌ از مال حرامی که در زندگی‌های ما رخنه کرده و دروغ‌هایی که در جامعه می‌بینیم. باید به دنبال جاهایی مثل منزل خانواده‌های شهدا یا محافل مذهبی باشیم تا روزنه‌هایی از نور پیدا کنیم. در این فضا جز تلاشی صادقانه برای عرضه جذاب مفاهیم دینی راهی نداریم.

* «پنجشنبه فیروزه‌ای» کتاب شعار و تعارف نیست

این محقق بیان کرد: در «پنجشنبه فیروزه‌ای» با جذابیت و اثرگذاری در قالبی متفاوت و نو و در یک بافت امروزی مفاهیم بسیار عمیق مثل زیارت، توسل و سبک زندگی دینی را مشاهده می‌کنیم. در این کتاب شعار و تعارف نیست، اجبار نیست و مخاطب را دعوت می‌کند برای گفت‌وگو ای کاش در این سالها به جای شعار برای حجاب می‌توانستیم کاری بکنیم ما به سختی یک رمان خوب درباره حجاب داریم. متاسفانه موضوعات ارزشی را به شدت تنزل داریم.

وی گفت: طرحی در مجلس در دست است که اگر خانمی در خودروی خود حجابش را بردارد ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود. چطور می‌شود مفهومی به این ارزشمندی را تنزل داد که جریمه بده و کارت را بکن در حالی که در همین اروپا افراد برای حجاب زندگی، تحصیل و شغل خود را از دست می‌دهند.

وی در خاتمه گفت: امروز چیزی جز زیارت امام رضا برای ما نمانده است اگر پدیده شاندیز، پارک ابی و تبلیغات دیگر بگذارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها