يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۰۲۷۷۳
زمان انتشار: ۱۳:۱۳     ۱۸ اسفند ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از باني فيلم/ اشکان خطيبي، بازيگر موسيقي-نمايش «ترانه‌هاي قديمي» بعد از اجراي اول اين اثر در شهريور سال 92، بار ديگر با اين اثر به صحنه تالار شمس واقع در اقدسيه بازگشته است. نمايشي به نويسندگي و کارگرداني محمد رحمانيان که حال و هوايي نوستالژيک و موسيقي‌اي به‌ياد ماندني و بازي‌هايي درخشان دارد.

خطيبي، «ترانه‌هاي قديمي» را حاصل زحمات يک گروه تئاتري مستقل مي‌داند که سعي دارد به صورت خصوصي کار کند. او مي‌گويد: «ما يک گروه تئاتر خصوصي هستيم که هر از چند گاهي نمايش‌هاي قبلي را به عنوان بازاجرا روي صحنه مي‌بريم. به عنوان يک گروه تئاتري، مانند اتفاقي که در همه دنيا مي‌افتد، نياز داريم تا اين کار را انجام دهيم و «ترانه‌هاي قديمي» ظرفيت اين بازاجرا را داشت.»

اين بازيگر مي‌افزايد: «يک گروه تئاتري مانند چرخ دنده‌اي است که هر چه فواصل اجراهايش کم‌تر باشد، بهتر و منسجم‌تر حرکت مي‌کند. ما گروهي متشکل از بازيگر و موسيقي‌دان هستيم که سعي داريم با وجود تمام سختي‌ها به شکل خصوصي تئاتر کار کنيم.»

او که علاوه بر بازيگري، به عنوان مجري طرح هم با محمد رحمانيان همکاري مي‌کند، با اشاره به اجراهاي متعدد «ترانه‌هاي قديمي» در تهران و شهرستان‌ها ادامه مي‌دهد: «با هر اجرا، طيف جديدي از تماشاگران را مي‌بينيم. از رفتارها و واکنش‌شان مي‌توان اين تفاوت را فهميد و حس کرد تماشاگراني از جنسي ديگر به گروه مخاطبان ما اضافه شده‌اند.»

اين بازيگر با تاکيد بر استقبال گرم مخاطبان از «ترانه‌هاي قديمي» اضافه مي‌کند: «کار بسياري دشواري داريم؛ مخصوصاً که سالن شمس کوچک است و براي اين که جواب‌گوي نياز مخاطبان باشيم، در دو سانس اجرا مي‌رويم. متاسفانه اجرا در سالن‌هاي کوچکي که با استانداردها و نيازهاي اجرايي ما هم‌خواني ندارند، يکي از معضلات تئاتر خصوصي است.»

خطيبي در باره تجربه همکاري با محمد رحمانيان در چند نمايش مي‌گويد: «چند وقتي است که من به جز ايفاي نقش در کارهاي آقاي رحمانيان، به عنوان مجري طرح با ايشان همکاري دارم و سعي مي‌کنم شرايطي را به وجود بياورم که با کم‌ترين دغدغه بتوانند تئاتر کار کنند.»

او اضافه مي‌کند: «نه فقط من، بلکه همه کساني که با آقاي رحمانيان کار کرده‌اند، توافق دارند که بعد از تجربه همکاري با ايشان، کار کردن با بقيه سخت مي‌شود. ميزان سخت‌گيري و دقت ايشان شايد براي همه راحت نباشد، اما وقتي آدم نتيجه آن سخت‌گيري را در اجرا مي‌بيند، در تفاوت بازي خودش و واکنش تماشاگران، ديگر به سختي مي‌تواند با کسي با استانداردهاي پايين‌تر کار کند. بعد از کار با ايشان، استانداردهاي آدم به عنوان يک بازيگر تغيير مي‌کند.»

بازيگر نمايش «ترانه‌هاي قديمي» تمرکز اجراهاي اخير اين گروه بر کارهاي موسيقي-نمايش را تا حدي ناشي از بعضي محدوديت‌ها مي‌داند و مي‌گويد: «اجراي موزيکال يکي از تخصص‌هاي محمد رحمانيان است. اين که چطور موسيقي و درام را تلفيق کند و نبض تماشاگران را در دست داشته باشد. اين مسيري است که شروع شده و فعلاً هم قرار نيست متوقف شود. با اين حال تمرکز ما تماماً روي اجراهاي موسيقي-نمايش نيست و حتي امسال روي نمايشي کاملاً دراماتيک و غير موزيکال کار کرده بوديم که متاسفانه سالن را 25 روز قبل از اجرا از ما گرفتند. دليل اين که اجراهاي اخير به کارهاي موزيکال محدود مانده، بخش زيادي‌اش ناشي از محدوديت‌هايي است که براي‌ ديگر کارهاي‌مان به وجود آورده‌اند.»

نمايش-موسيقي «ترانه‌هاي قديمي» به نويسندگي و کارگرداني محمد رحمانيان تا 20 اسفند ساعت 19 و 21 در تالار شمس به صحنه مي‌رود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها