أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۰۴۶۶۸
زمان انتشار: ۱۳:۱۰     ۲۴ اسفند ۱۳۹۳
عدد 4 را می‌بینم دلم می‌سوزد و خنده‌ام می‌گیرد.
هفته گذشته از محسن فروزان دروازه‌بان استقلال تهران پس از تمرین و البته با کمی تأخیر خودش را به ما رساند و در آستانه بازی حساس با نفت تهران دقایقی به گپ و گفت پرداخت. البته همان طور که در سطور قبلی اشاره شد، این مصاحبه در دو بخش تهیه و تنظیم شده است؛ قبل و بعد از بازی استقلال و نفت تهران!‌

سؤال كليشه‌اي مي‌پرسيم اما جواب كليشه‌اي نمي‌خواهيم؛ در دوران كودكي و نوجواني استقلالي بودي يا پرسپوليسي؟
تمام دوستان، نزديكان و بستگان من مي‌دانند چقدر استقلالي بودم و خيلي هم خوشحالم به تيم محبوب دوران كودكي‌ام پيوسته‌ام.

ولي همين محسن فروزان استقلالي در آستانه پرسپوليسي شدن بود!
راستش را بخواهيد در فصل نقل ‌و انتقالات اولين نفري كه به من زنگ زد، علي دايي بود. ايشان به من گفت مي‌خواهيم تو را جذب كنيم و ۴، ۵ گلر معرفي كردند ولي مد ‌نظرم تو هستي و... دايي پرسيد دوست داري بيايي پرسپوليس؟ گفتم علي‌آقا من شرايط را نمي‌دانم ولي به خاطر شخص شما در خدمتم.

مگر استقلالي نبودي؟
چرا، عرض كردم فقط به خاطر شخص علي دايي رفتم پرسپوليس و مذاكره كردم. اگر پاي اين اسطوره فوتبال ايران وسط نبود، پايم را هم در باشگاه پرسپوليس نمي‌گذاشتم اما راستش را بخواهيد از همان اول هم منتظر تماس استقلالي‌ها بودم.

تماسي گرفته شد؟
شايد باور نكنيد اما خودم تماس گرفتم و از آقاي كريم بوستاني درباره حضورم در استقلال پرسيدم كه ايشان هم عنوان كرد بايد شرايط را بسنجيم.

نحوه حضورت در استقلال نيز با حواشي مختلفي همراه شد. مي‌گفتند درگيري‌اي صوري با رسول خطيبي راه انداختي تا از تراكتور‌سازي جدا شوي؟
نه، به اين شكل نبود. وقتي گلر استقلال از اين تيم جدا شد و سوشا مكاني هم به پرسپوليس پيوست، ديگر شرايط براي حضورم در جمع آبي‌ها فراهم شد.

منظورت از گلر استقلال سيد‌مهدي رحمتي است كه اسمي از او نمي‌آوري؟
بله، منظورم ايشان بود اما اسم نبردن عمدي نبود. به‌ هر حال رحمتي از استقلال جدا شد و من به اين تيم پيوستم. البته مجبور شدم ۱۲۰ ميليون تومان از جيب خودم به تراكتور‌سازي بدهم تا رضايتنامه‌ام را صادر كنند. تا يادم نرفته بگويم وقتي با آقاي خطيبي پيشنهاد استقلال را مطرح كردم، اين شرط ۱۲۰ ميليون توماني را پيش ‌رويم گذاشت، در حالي كه تمرين درست و حسابي هم با آنها نكرده بودم.

از پرسپوليس و علي دايي ديگر خبري نشد؟
مي‌توانيد از خود دايي بپرسيد. زنگ زدم و گفتم علي‌آقا شرمنده، من استقلالي‌ام! به خاطر شما چند باري به باشگاه پرسپوليس آمدم اما هميشه دلم با استقلال است و ايشان هم بزرگوارانه برايم آرزوي موفقيت كرد.

اگر استقلال با سوشا مكاني به توافق مي‌رسيد، باز هم به اين تيم مي‌آمدي؟
برايم فرقي نمي‌كرد. دوست داشتم استقلالي شوم. ۴ سالي مي‌شد نزديك استقلال مي‌شدم اما قسمت نمي‌شد و خيلي دوست داشتم اين اتفاق بيفتد. بالاخره توانستم به آرزويم برسم.

آن زمان با وجودي كه با استقلال قرارداد بسته بودي، دست‌اندركاران اين باشگاه با دروازه‌بانان ديگري هم مذاكره مي‌كردند. چه احساسي داشتي؟
مشكلي نداشتم. به هر حال در فوتبال حرفه‌اي اين مسائل طبيعي است و حق مسلم باشگاه است كه با هر بازيكني مذاكره كند. بالاخره هم يك گلر خارجي خريد.

انصافاً اين رافائل داسيلوا گلر خوبي بود.
اگر نظر مرا مي‌پرسيد، مي‌گويم خيلي دروازه‌بان خوب و خوش‌استيلي بود.

پس چرا يك دقيقه هم نتوانست در ليگ ‌برتر براي استقلال بازي كند؟
اين تشخيص كادر فني بود. شما نظرم را خواستيد و من گفتم!

بگذريم. برخي‌ها معتقدند محسن فروزان اعتماد ‌به ‌نفس اضافي دارد. قبول داري؟
حالا خوب است يا بد؟!

اينكه در ابتداي حضور در استقلال گفته بودي كاري مي‌كنم هواداران اسم گلر‌هاي قبلي را نياورند و...
به اين شكل نگفتم. در مصاحبه‌اي عنوان كرده بودم كه بهترين گلر ۱۵ سال اخير استقلال مي‌شوم كه همين‌جا اعتراف مي‌كنم اشتباه كردم این حرف را زدم!

آفرين! همين كه هر آدمي به اشتباه خود اعتراف كند، قابل تقدير است.
به هر حال خامي كردم. از طرفي تازه استقلالي‌ شده بودم و مي‌خواستم حرفي بزنم كه ياد هواداران بماند اما قبول دارم اشتباه كردم. استقلال طي سال‌هاي گذشته گلرهاي بزرگي داشته كه همگي هم براي اين تيم زحمت كشيده‌اند و براي من قابل احترام هستند. خودم هم مي‌خواهم جوري گلري كنم كه در آينده همه از محسن فروزان به نيكي ياد كنند.

یا اينكه در اظهار نظري عجيب گفته بودي بعد از مرحوم ناصر حجازي و احمدرضا عابدزاده خيلي‌ها آمدند و رفتند ولي من مي‌مانم!
چون اين دو بزرگوار را خيلي دوست دارم، احساسي شدم و آن حرف را زدم. منظورم از عنوان كردن اينكه من مي‌مانم، اين بود كه دوست دارم تا آخر فوتبال در استقلال بمانم و با پيراهن تيم محبوبم از ورزش حرفه‌اي خداحافظي كنم.

بسيار خوب، يك مثل معروف در فوتبال وجود دارد كه مي‌گويد «گلرها ديوانه‌اند!» اين حرف را قبول داري؟
نه، گلرها ديوانه نيستند، برعكس باهوش‌ترين بازيكنان فوتبال، دروازه‌بانان هستند. پست ما طوري است كه به هيچ‌ وجه حق اشتباه نداريم چرا كه پشت سرمان تور دروازه است و اولين اشتباه مي‌شود آخرين اشتباه!

ولي اغلب درگيري‌هاي معروف فوتبال را گلرها خلق كرده‌اند. مثل ضرب و جرح پاتريك باتيستون مهاجم تيم ملي فرانسه كه توسط شوماخر گلر تيم ملي آلمان در جام جهاني ۱۹۸۲ انجام شد يا همين درگيري اخيرت با يك عكاس ورزشي در منطقه ميكسد زون استاديوم آزادي!
درگيري خاصي نبود، متوجه نشدم آن عكاس دنبال چي بود!

به فرض مي‌خواست از خالكوبي دست تو عكس بگيرد، آيا خالكوبي يك دروازه‌بان ملي‌پوش كه الگوي برخي نوجوانان و جوانان است، كار درستي است؟
حرف شما را قبول دارم. هميشه سعي مي‌كنم الگوي خوبي باشم و دنبال حاشيه هم نيستم. دنبال پاك كردن آن هستم.

یك خالكوبي خاص تو كه حسابي سوژه اهالي فوتبال شده است؛ آيا آن خالكوبي معروف را هم پاك كردي؟
به دنبال پاك كردن آن خالكوبي خاص و معروف هم هستم. به هر حال جوان بودم و يك كاري كردم كه اشتباه بوده است به خصوص الان كه عضو استقلال و تيم ملي ايران هم هستم. باید خیلی سنجیده‌تر رفتار کنم. طی چند ماه اخیر تلاش کردم رفتارم سنجیده باشد.

شنيديم مدتي با اميرحسين صادقي قهر بودي و حتي در اردوهاي تيم ملي با همبازي‌ات صحبت نمي‌كردي؟
به هيچ ‌وجه، اميرحسين صادقي يكي از دوستان خوب من است كه در تراكتورسازي تبريز همبازي بوديم و ابتداي ورودم به استقلال خيلي كمكم كرد. اتفاقاً با اميرحسين و حنيف مثلث شوخي و خنده را در استقلال راه انداخته‌ايم و خيلي هم رابطه خوب و گرمي داريم.

تو به وحيد طالب‌لو سلام مي‌كني يا بالعكس؟!
معلوم است، آقاوحيد بزرگترم است و من در سلام كردن پيشدستي مي‌كنم. اين وظيفه‌ام است. حالا چرا اين سؤال را مطرح كرديد؟

شايعات حكايت از آن دارد كه به وحيد سلام نمي‌كني و توقع سلام از او داري!
اين شايعات كذب محض است. در هر تيمي كه بودم، ارتباط بسيار خوبي با گلرها و رقيبانم داشتم و در كنار رقابت، رفاقت كردم.

حالا نظرت درباره وحيد طالب‌لو چيست؟
يك گلر خوب، باتجربه و باشخصيت كه خيلي قبولش دارم. هر چه نباشد چندين سال در استقلال گلري كرده و در سطح بالايي هم بوده است. وقتي هم كه به استقلال برگشت، خيلي خوشحال شدم.

عملكرد خودت در نيم‌فصل اول خيلي مطلوب نبود اما انصافاً در نيم‌فصل دوم متحول شدي. دليل آن چه بود؟ بازگشت طالب‌لو يا اينكه...؟
يكي، دو تا دليل نداشت. نيم‌فصل اول ما، اميرحسين و حنيف را به دليل مصدوميت نداشتيم و بالاجبار از بازيكنان ديگر در پست غيرتخصصي در دفاع وسط استفاده مي‌كرديم. همه اين عزيزان هم زحمت كشيدند و ممنون آنها هستم اما به هر حال مدافعان متخصص و باتجربه ما حنيف و اميرحسين بودند. اين دو هم خيلي فداكاري كردند كه با وجود ناآمادگي و مصدوميت آمدند براي استقلال بازي كردند و... به جرأت مي‌گويم نيم‌فصل اول مانوئل نوير هم توي دروازه استقلال بود، حداقل ۴۰ تا گل مي‌خورد! واقعاً شرايط بسيار سختي را پشت سر گذاشتيم. شما در جام جهاني هم ديديد وقتي برزيل، تياگو سيلوا را مقابل آلمان نداشت، ۷ گل از اين تيم خورد...

با اين اعتماد به نفس بالا حاضر بودي در استقلال با سيدمهدي رحمتي هم رقابت كني؟
براي من فرقي نمي‌كرد. به خودم اطمينان و اعتماد كامل دارم. همين الان استقلال بهترين گلر آسيا را هم بياورد، مشكلي ندارم و حاضر به رقابت هستم.

با توجه به عملكردي كه در نيم‌فصل اول داشتي، فكر مي‌كردي مسافر جام ملت‌هاي آسيا شوي؟
صد درصد! در بهترين تيم ايران گلر فيكس بودم و شرايطم هم بد نبود. البته جا دارد از آقايان كارلوس كروش و دن‌گاسپار تشكر كنم.

از دن‌گاسپار مربي دروازه‌بان‌هاي تيم ملي خيلي تعريف مي‌كنند. مي‌خواستيم نظرت را به عنوان يك ملي‌پوش بپرسيم.
اولاً خيلي خوشحالم كه اين مربي به ايران آمد. شايد باورتان نشود ولي خيلي از اصول اوليه دروازه‌باني را ايشان به ما در تيم ملي ياد داد و ساعت‌ها براي‌مان وقت گذاشت. گاسپار واقعاً يك مربي حرفه‌اي و بادانش است كه اميدوارم فوتبال كشورمان بيشتر از توانايي‌هاي او بهره ببرد.

نظرت درباره كارلوس كروش چيست؟
به جرأت مي‌گويم ايشان بهترين مربي خارجي‌اي است كه تاريخ فوتبال ايران به خود ديده است. فوق‌العاده جدي و حرفه‌اي است و حرفه‌اي بودن را هم به شاگردان خود مي‌آموزد. از آن گذشته كروش يك انسان به تمام معناست و برخلاف تصورات، شخصيتي بسيار دوست داشتني دارد. خيلي خوشحالم كه در تيم ملي با مربي منچستريونايتد، رئال‌مادريد و تيم ملي پرتغال كار مي‌كنم. البته از شما خواهش مي‌كنم حتماً درباره سرمربي استقلال هم بنويسيد. من فوتبالم و رسيدن به اين سطح را اول مديون خدا و بعد سرمربي استقلال هستم. ايشان هم يك مربي باهوش و كاربلد است كه مي‌داند چگونه در تيم‌هاي بزرگ كار كند و همين جا مي‌خواستم از زحمات ايشان تشكر كنم. امروز اگر در استقلال شرایط خوبی دارم فقط به خاطر اعتماد قلعه‌نویی است.

راستي نظري درباره حرف‌هاي محسن بنگر در برنامه ۹۰ نداري؟
هر وقت عدد ۴ را مي‌بينم هم خنده‌ام مي‌گيرد و هم دلم براي پرسپوليس مي‌سوزد. جايگاه امروز استقلال در جدول و وضعيت پرسپوليس هم طوري است كه دلم را بيشتر مي‌سوزاند و به همين خاطر ديگر كركري نمي‌خوانم چون گناه دارند!

آنچه در زير مي‌خوانيد ماحصل گپ و گفت ما با محسن فروزان پس از پايان بازي با نفت تهران است كه از نظرتان مي‌گذرد.

از لحظه ضربه پنالتي پادواني مي‌خواهيم شروع كنيم. ميلاد فخرالديني به تو چه گفت؟
ميلاد خيلي خوب جهت ضربات پنالتي را تشخيص مي‌دهد و هر بار هم كه به من توصيه‌اي كرده، درست بوده و توانستم پنالتي حريف را مهار كنم. اين مرتبه نيز فخرالديني توصيه كرد و خدا را شكر توانستم ضربه پادواني را بگيرم اما...

اما چي؟
چه فايده؟ بدتر از اين چيست كه پنالتي را بگيري ولي روي يك ضربه كرنر و مفتِ مفت گل بخوري! خيلي حيف شد. البته ما چند موقعيت صد درصد گل هم داشتيم كه با بدشانسي هدر رفت وگرنه بايد ۳ امتياز بازي با نفت تهران به ما مي‌رسيد.

عليرضا بيرانوند هم عالي بود. نظرت چيست؟
بيرانوند يكي از دروازه‌بانان جوان و آينده‌دار فوتبال ماست ولي به نظرم بدشانسي، عامل اصلي رقم خوردن اين باخت تلخ بود. باور كنيد اصلاً حال و حوصله‌اي برايم باقي نمانده است.

داستان آن سيلي‌ای كه به صورت اميرحسين صادقي زدي، چه بود؟
با اميرحسين شوخي كردم و منظور خاصي نداشتم. ما با همديگر رفيق هستيم و هيچ بحثي بين ما وجود ندارد.

با اين باخت، جايگاه نفت تهران در صدر جدول مستحكم شد، آيا استقلال مي‌تواند به تيم منصوريان برسد؟
شك نكنيد! به قول قديمي‌ها جوجه را آخر پاييز مي‌شمارند و مطمئن باشيد آخر فصل كاپ قهرماني را استقلالي‌ها بالاي سر خواهند برد!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها