يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۰۵۱۱۵
زمان انتشار: ۱۱:۳۷     ۲۶ اسفند ۱۳۹۳
پژويان:
جمشيد پژويان رئيس سابق شوراي رقابت در خصوص دلايل کاهش اخير قيمت ارز علي رغم انتظارات اظهار کرد: انتظارات براي افزايش قيمت ارز در آخر سال در يک شرايط طبيعي بوده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از نسيم، جمشيد پژويان رئيس سابق شوراي رقابت در خصوص دلايل کاهش اخير قيمت ارز علي رغم انتظارات اظهار کرد: انتظارات براي افزايش قيمت ارز در آخر سال در يک شرايط طبيعي بوده است.

وي افزود: در شرايط عادي بازار نفت و درآمدهاي ارزي ما تقريبا ثبات خودش را داشته است و در ايام پايان سال طبيعي است که عده اي به مسافرت مي روند، بنابراين تقاضا براي دريافت ارز بيشتر مي شود و قيمت ارز هم به دنبال آن بالا مي رود که اين فرضيه در خصوص قيمت طلا هم وجود دارد.

اين اقتصاددان ادامه داد: امسال شرايط ما کاملا متفاوت است به شکلي که به دليل نوسانات قيمت نفت درآمدهاي ما در اين زمينه کاهش يافته است و با کاهش توليد نفت هم رو به رو بوده ايم.

پژويان گفت: قطعا اثر کاهش قيمت نفت از اتفاقات آخر سال و افزايش تقاضاي هرساله تاثير بيشتر بر تحولات ارز دارد، زيرا آينده بازار نفت نويد خوبي را به اقتصاد نمي دهد.

وي با اشاره به تاثير مذاکرات هسته اي بر روند کاهش قيمت ارز به نسيم خاطرنشان کرد: مذاکرات مي تواند يک عامل بر کاهش قيمت ارز باشد، زيرا ممکن است ما مردم هنوز دانش کافي براي برخورد با تحولات اقتصادي را نداشته باشند.

رئيس سابق شوراي رقابت افزود: لازم نيست که مردم اقتصاددان باشند، همانطور که در جاهاي ديگر دنيا هم مردم اقتصاددان نيستند، اما بر اساس تجربه و اطلاعات خود، وضعيت اقتصاد را خيلي بهتر پيش بيني مي کنند.

پژويان اتکاي مردم به مذاکرات را در رفتارهاي اقتصادي اشتباه دانست و به نسيم خاطرنشان کرد: اگر مذاکرات به نتيجه هم برسد، به اين معنا نيست که قرار است ميلياردها دلار به اقتصاد کشور تزريق شود و اين برداشته شدن تحريم ها آن قدر تدريجي و آثار آن قدر کم خواهد بود که احتمالا دولت ترجيح خواهد داد با پول هاي بلوکه شده اقدام به واردات نهاده هاي دامي و يا کالاهاي اساسي کند.

وي افزود: بخشي از اين پول هم به احتمال زياد وارد بازار خواهد شد تا دولت کسري بودجه خود را جبران کند.

اين اقتصاددان در خصوص آينده بازار ارز به نسيم گفت: اگر در سال آينده مذاکرات به نتيجه برسد، بايد ديد طرف هاي غربي ظرف چه مدت پول هاي بلوکه شده ما را باز مي گردانند، زيرا حتي صحبت از اين است که برداشته شدن تحريم ها حتي تا 10 سال هم طول بکشد.

پژويان با اشاره به تحريم ها گفت: از تمام بخش هايي که ما را تحريم کرده اند، سعي کردند پول هاي بلوکه شده را بدهند، زيرا اين مسئله برايشان آسان تر است و فعلا نخواهند گذاشت تا ما نفت خود را آزادانه بفروشيم.

وي ادامه داد: ما اگر هم اجازه فروش نفت را هم پيدا کنيم، تازه مشکلات آغاز مي شود، زيرا مشتريان ما جذب کشورهاي نفت خيز ديگر شده اند و با توجه به شرايط نامناسب بازار نفت و رکود حاکم بر آن کار سختي را در پيش داريم.

رئيس سابق شوراي رقابت گفت: مجموعه اين عوامل نشان مي دهد که رسيدن به توافق با 5+1 اميدي را براي دارندگان ارز ايجاد نخواهد کرد که ارز خود را در شرايط فعلي بفروشند تا با کاهش قيمت رو به رو نشوند.

پژويان عنوان کرد: شايد به نتيجه رسيدن مذاکرات تنها چند صد تومان قيمت ارز را کاهش دهد اما کاهش 500 و يا هزار توماني قيمت ارز در اين صورت ممکن نيست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۳ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۳
۵
۲
اره به صرف پولدارها نيست
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۱ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۳
۸
۱
بله چون حضرات سرمايه دار ، سرمايه هاشون به دلاره
اگر دلار ارزان بشه خداي نكرده ضرر مي كنند
بقيه مردم هم كه مهم نيستند
پاسخ
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۳ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۳
۴
۳
اگر توافق بشه انشالله دلار هم باید 700 تومن بشه انشالله.
پاسخ
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۶ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۳
۴
۳
شما نگران نباش دلار هم میشه 900 تومان انشالله.
پاسخ
مسلم
ROMANIA
۰۹:۰۸ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۳
۲
۱
منظور دلارهای نفتی است که آقایان آویزان شدن به آنها ،؟ ولی بدان دلار کمتر از 2000 تومان نمی شود آن هم نه به این زودیها این حجم پول در دست مردم و سرمایداران به یکباره ارزش آن 3 برابر شود؟؟!!!
پاسخ
ناشناس
TURKEY
۰۰:۵۲ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۴
۰
۰
این اقا همیشه طرفدار سرمایه داره دقت کنیدبه مردم توصیه می کنه دلار خودرا به بازار عرضه نکنین زیرا ارزان نخواهد سد عوص تشویق به روانه شدن دلارهای خانگی به بازار چقدر خیانت . حتما خودش هم دلار خانگی داره
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها