يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۰۵۲۵۵
زمان انتشار: ۱۵:۴۹     ۲۶ اسفند ۱۳۹۳
در جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی«تک تیرانداز آمریکایی» با بیان اینکه این فیلم در راستای ترویج سبک زندگی آمریکایی است.

در جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی«تک تیرانداز آمریکایی» با بیان اینکه این فیلم در راستای ترویج سبک زندگی آمریکایی است.

سی و ششمین جلسه سینما روایت با اکران و نقد «تک تیر انداز آمریکایی» برگزار شد.

در جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی«تک تیرانداز آمریکایی» با بیان اینکه این فیلم در راستای ترویج سبک زندگی آمریکایی است، از بی توجهی فیلم سازان ایرانی به توصیه های مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی ایرانی- اسلامی، انتقاد شد.سی و ششمین جلسه سینما روایت به اکران و بررسی فیلم سینمایی «تک تیرانداز آمریکایی» ساخته کلینت ایستوود محصول سال ۲۰۱۴ سینمای آمریکا اختصاص داشت. این فیلم بر اساس داستان زندگی مشهور ترین تک تیرانداز ارتش آمریکا که در عراق چندین نفر را به قتل رسانه، ساخته شده است. در جلسه نقد و بررسی این فیلم سعید مستغاثی و عباس کریمی عباسی به عنوان کارشناس منتقد حضور داشتند و رسول شادمانی کارشناس و مجری برنامه بود.انتقاد مقام معظم رهبری از تک تیر انداز آمریکایی

در ابتدای نشست نقد و بررسی فیلم«تک تیرانداز آمریکایی»، رسول شادمانی ضمن معرفی کوتاهی از فیلم و با بیان اینکه کلینت ایستوود این فیلم را بر اساس زندگی «کریس کایل» تک تیرانداز ارتش آمریکا ساخته است، «تک تیرانداز آمریکای» را فیلمی مهم عنوان کرد که توانسته است در ۶ عنوان جوایز آکادمی اسکار نامزد دریافت جایزه شود. شادمانی افزود:«تک تیرانداز آمریکایی» منتقدان زیادی داشته و دارد و از جمله نظر مقام معظم رهبری است که فرمودند این فیلم برعلیه مسلمانان ترویج خشونت می کند. مجری نشست سپس از عباس کریمی عباسی خواست تا درباره سینمای کلینت ایستوود صحبت کند.

تفکر ایستوود استفاده از خشونت برای از بین بردن خشونت

عباس کریمی عباسی روزنامه نگار و منتقد سینما ابتدا با بیان تاریخه کوتاهی از فعالیت های سینمایی کلینت ایستوود کارگردان «تک تیرانداز آمریکایی» با بیان اینکه وی در ابتدای دوران بازیگری اش از سوی یک تهیه کننده سینما با عنوان«جوجه اردک زشت» خطاب شده است، گفت: حالا این جوجه اردک زشت به یکی از پرکارترین و موثرترین کارگردانان سینمای آمریکا تبدیل شده است. کسی که در دوران بازیگری یکی از بهترین بازیگران سینمای وسترن به شمار می رفت و آثار ماندگاری مانند «به خاطر یک مشت دلار» و «خوب، بد، زشت» را بازی کرده و در مقام کارگردانی فیلم ضد وسترن «نابخشوده» را ساخته است.

کریمی با تقسیم سینمای ایستوود به چند بخش افزود: در بخش اول کلینت ایستوود بازیگری است که در فیلم هایش به خصوص در «هری کالاهان» معتقد است باید برای از بین بردن خشونت از خشونت استفاده کرد یعنی همان چزی که جرج بوش در سال ۲۰۰۱ و بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر گفت و سیاست دولت آمریکا است. در بخش دوم ایستوود به کارگردانی روی می آورد و فیلم هایی مانند «پل های مدیسون کانتری» و«عزیز میلیون دلاری» را ساخت. این کارگردان هالیوودی فیلم هایی را کارگردانی کرد که هر کدام مضامین خارق العاده ای در هالیوود داشتند و شاید برای نخستین بار «مثلث عشقی» در سینمای ایستوود مطرح شد، موضوعی که تا چند سال در سینمای ایران داغ بود. در بخش سوم ایستوود به سمت فیلم های به شدت ملی گرا رفت و درباره تاریخ آمریکا و قهرمانان آمریکایی به فیلمسازی پرداخت، «نامه هایی از ایوجیما» و« پرچم های پدران ما» از جمله آثار این بخش هستند. در این دوران ایستوود تلاش می کند از نماد های ملی آمریکا به خصوص پرچم این کشور در فیلم هایش استفاده کند.

چرا «تک تیرانداز آمریکایی» شکست خورد؟

شادمانی این سوال را از کریمی پرسید که چرا با وجود اینکه «تک تیرانداز آمریکایی» فارغ از محتوای آن فیلم خوش ساختی است و در ۶ رشته نیز نامزد اسکار شده بود، فقط یک جایزه گرفت؟ کریمی در پاسخ با اشاره به اینکه در هر ۶ رشته ای که فیلم کلینت ایستوود در آن نامزد شده بود، فیلم های بهتری نیز وجود داشتند، وجود حاشیه ها را در عدم موفقیت این فیلم بی تاثیر ندانست و با اشاره به مخالفت های صورت گرفته درباره این فیلم و ترویج خشونت در آن، یکی از دلایل عدم توفیق «تک تیرانداز آمریکایی» را ترس از باب شدن این نوع فیلم ها دانست که در آن خشونت و کشتار توجیه می شود.

کلینت ایستوود از کارگردانی شجاع تا سفارشی ساز

در ادامه نشست سعید مستغاثی با بیان اینکه از ساخت چنین فیلم سفارشی توسط ایستوود شگفت زده شده است، گفت: کلینت ایستوود سینمای خود را از فیلم های وسترن شروع کرد و در طول دوران کارگردانی اش نشان داد که فیلمسازی شجاع است. وی در فیلم «جی ادگار» به زندگی موسس «FBI» پرداخت و فساد چند رئیس جمهور آمریکا را شجاعانه به تصویر کشید اما بلایی بر سر ایستوود آوردند که تا چند سال حتی یک فیلم هم نتوانست بسازد.

مستغاثی «تک تیرانداز آمریکایی» را یک وسترن جنگی نامید که در آن به گاوچران بودن کریس کایل اشاره شده است. این منتقد سینما افزود: ژانر وسترن اساسا یک ژانر نژادپرستانه است، زمانی سرخ پوست ها در آن بد بودند و اکنون اعراب و مسلمانان. مستثغاثی گفت: به نظر من کلینت ایستوود در سن ۸۴-۸۵ سالگی با ساخت این فیلم دست به یک انتحار زده است. وی افزود: سینمای آمریکا در چند سال اخیر به سمت فیلم های سفارشی رفته و همین امسال اگر فیلم «Exodus» را در مقابل فیلمی مانند «۱۰ فرمان» بگذاریم می بینیم هیچ کدام از چالش هایی که حضرت موسی (ع) با آن روبرو بوده در این فیلم نیست و کاملا استرلیزه شده است.

سبک زندگی اساس سینمای آمریکا

شادمانی با طرح این موضوع که جامعه آمریکا هیچ گاه قهرمان واقعی نداشته و هالیوود به سمت قهرمان سازی کاذب برای آمریکایی ها رفته است، گفت: عاقبت این قهرمان های دروغین به جایی می رسد که سربازی جانی به عنوان قهرمان معرفی می شود و مخاطب آن را قبول نمی کند، این نشان می دهد که دیگر هالیوود در قهرمان سازی موفق نیست. مستغاثی نیز در این باره گفت: اساس سینمای آمریکا را قهرمان ها و قهرمان سازی تشکیل داده است. اما امسال آنچه که با سال های گذشته تفاوت داشته این است که سینمای آمریکا به جای قهرمانان غیر واقعی مانند «بت من» و «سوپرمن» این بار به سراغ شخصیت های واقعی رفته است. افرادی که در آمریکا زندگی می کنند، در جامعه آن بزرگ شده اند و سبک زندگی آمریکایی دارند. آمریکایی تلاش می کنند سبک زندگی آمریکایی را با تمامی خوبی ها و بدی هایش به نمایش بگذارند. آنها از گذشته نیز تلاش کرده اند تا سبک زندگی خود را در فیلم هایشان به نمایش بگذارند. چیزی که در سینمای ما غایب است و امسال در جشنواره فیلم فجر ۹۰ درصد فیلم ها هیچ نشانه ای از سبک زندگی ایرانی- اسلامی نداشتند.

درسی که ایستوود به کارگردانان سینمای دفاع مقدس داد

در ادامه مجری نشست نقد و بررسی فیلم «تک تیرانداز آمریکایی» از کریمی خواست تا درباره مسائل فنی این فیلم توضیحاتی را بیان کند. این منتقد سینما با بیان اینکه «تک تیرانداز آمریکایی» با سایر فیلم های ایستوود متفاوت است، گفت: کارگردان در این فیلم از یک ساختار کاملا کلاسیک استفاده کرده است. برعکس فیلم «سقوط شاهین سیاه» که کارگردانش تلاش کرده بود با استفاده از تکنیک دوربین روی دست فضای هیجانی را به مخاطب انتقال دهد و به نظرم یکی از بهترین فیلم های جنگی به شمار می رود، اما ایستوود در این فیلم از ریل و کرین استفاده کرده و با مدیوم شات های آمریکایی تلاش کرده تا سبک زندگی آمریکایی را به نمایش بگذارد. کریمی افزود: مشابه فیلم «تک تیرانداز آمریکایی» را می توان آثار متعددی در سینمای جهان نام برد که دو فیلم بسیار برجسته آنها «دشمن پشت دروازه های شهر» و «تک تیرانداز» است. این منتقد سینما افزود: به نظر می رسد که فشار های سیاسی در پشت ساخت چنین فیلمی وجود داشته است اما ایستوود با وجود ساخت یک اثر سفارشی آن را با کمال دقت و توجه ساخته است. اگر قرار است از کل فیلم تنها یک نکته را یاد بگیریم این است که در سینمای دفاع مقدس هم اگر می خواهیم کار سفارشی انجان دهیم آن را به درستی انجام دهیم. کریمی یکی از نکات بارز این فیلم را عدم دست کم گرفتن دشمن عنوان کرد و گفت: در سینمای دفاع مقدس شاهد بودیم که دشمن دست کم گرفته می شود چیزی که در سینمای پروپاگاندای اروپا درباره جنگ جهانی دوم وجود دارد و سرباز های آلمانی به راحتی کشته می شوند، اما در «تک تیرانداز آمریکایی» دشمن سرسخت و هوشمند نشان داده می شود تا تماشاگر به ارزش کاری که قهرمان فیلم انجام می دهد پی ببرد.

ضدیت با مظاهر اسلام از «جن گیر» تا « تک تیرانداز آمریکایی»

سعید مستغاثی در پاسخ به پرسشی درباره ضدیت این فیلم با اسلام و ایران گفت: تا جایی که در خاطرم هست ۲ فیلم تاکنون با صدای اذان که اذانش حالت رعب آوری داشته است آغاز شده اند. ابتدا جن گیر در سال ۱۹۷۳ و دومی تک تیرانداز آمریکایی در سال ۲۰۱۴، چنانچه در جن گیر هم می بینیم گفته می شود که باید رفت و شیطان را در لانه اش سرکوب کرد تا به سراغ فرزندان ما نیاید. این دقیقا تفکر دولت آمریکا است که می گوید باید در دنیا جنگ به راه انداخت تا دشمنانم به خاک من نیایند. این منتقد افزود: در این فیلم باز هم دشمنی با ایران را می بینیم، در یک صحنه ساختگی المیپک در رشته تیراندازی عراق اول و ایران دوم می شود.

مستغاثی افزود: «تک تیرانداز آمریکایی» دست به یک تابو شکنی زده است و در آن کشتار زنان و کودکان که در همه جنگ ها جزو خطوط قرمز به شمار می رود، توجیه شده است و نشان داده می شود اگر کودک یا زنی کشته می شود به خاطر این است که تروریست است.

درخواست نتانیاهو از آمریکا برای چگونه ضربه زدن به ایران

رسول شادمانی در انتهای نشست با اشاره به اینکه مقدسی و ششمین جلسه سینما روایت با اکران و نقد «تک تیر انداز آمریکایی» برگزار شد

آمریکایی ها بیشتر از سینماگران ایرانی صحبت های رهبر انقلاب را گوش کرده اند/ «تک تیرانداز آمریکایی» فیلمی سفارشی است/ ۹۰ درصد فیلم های فجر هیچ نشانه ای از سبک زندگی ایرانی نداشتند/ چرخش هالیوود از بت من و سوپر من به آمریکایی های واقعی/ درسی که ایستوود به فیلمسازان سینمای دفاع مقدس داد

در جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی«تک تیرانداز آمریکایی» با بیان اینکه این فیلم در راستای ترویج سبک زندگی آمریکایی است، از بی توجهی فیلم سازان ایرانی به توصیه های مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی ایرانی- اسلامی، انتقاد شد.

سی و ششمین جلسه سینما روایت به اکران و بررسی فیلم سینمایی «تک تیرانداز آمریکایی» ساخته کلینت ایستوود محصول سال ۲۰۱۴ سینمای آمریکا اختصاص داشت. این فیلم بر اساس داستان زندگی مشهور ترین تک تیرانداز ارتش آمریکا که در عراق چندین نفر را به قتل رسانه، ساخته شده است. در جلسه نقد و بررسی این فیلم سعید مستغاثی و عباس کریمی عباسی به عنوان کارشناس منتقد حضور داشتند و رسول شادمانی کارشناس و مجری برنامه بود.

انتقاد مقام معظم رهبری از تک تیر انداز آمریکایی

در ابتدای نشست نقد و بررسی فیلم«تک تیرانداز آمریکایی»، رسول شادمانی ضمن معرفی کوتاهی از فیلم و با بیان اینکه کلینت ایستوود این فیلم را بر اساس زندگی «کریس کایل» تک تیرانداز ارتش آمریکا ساخته است، «تک تیرانداز آمریکای» را فیلمی مهم عنوان کرد که توانسته است در ۶ عنوان جوایز آکادمی اسکار نامزد دریافت جایزه شود. شادمانی افزود:«تک تیرانداز آمریکایی» منتقدان زیادی داشته و دارد و از جمله نظر مقام معظم رهبری است که فرمودند این فیلم برعلیه مسلمانان ترویج خشونت می کند. مجری نشست سپس از عباس کریمی عباسی خواست تا درباره سینمای کلینت ایستوود صحبت کند.

تفکر ایستوود استفاده از خشونت برای از بین بردن خشونت

عباس کریمی عباسی روزنامه نگار و منتقد سینما ابتدا با بیان تاریخه کوتاهی از فعالیت های سینمایی کلینت ایستوود کارگردان «تک تیرانداز آمریکایی» با بیان اینکه وی در ابتدای دوران بازیگری اش از سوی یک تهیه کننده سینما با عنوان«جوجه اردک زشت» خطاب شده است، گفت: حالا این جوجه اردک زشت به یکی از پرکارترین و موثرترین کارگردانان سینمای آمریکا تبدیل شده است. کسی که در دوران بازیگری یکی از بهترین بازیگران سینمای وسترن به شمار می رفت و آثار ماندگاری مانند «به خاطر یک مشت دلار» و «خوب، بد، زشت» را بازی کرده و در مقام کارگردانی فیلم ضد وسترن «نابخشوده» را ساخته است.

کریمی با تقسیم سینمای ایستوود به چند بخش افزود: در بخش اول کلینت ایستوود بازیگری است که در فیلم هایش به خصوص در «هری کالاهان» معتقد است باید برای از بین بردن خشونت از خشونت استفاده کرد یعنی همان چزی که جرج بوش در سال ۲۰۰۱ و بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر گفت و سیاست دولت آمریکا است. در بخش دوم ایستوود به کارگردانی روی می آورد و فیلم هایی مانند «پل های مدیسون کانتری» و«عزیز میلیون دلاری» را ساخت. این کارگردان هالیوودی فیلم هایی را کارگردانی کرد که هر کدام مضامین خارق العاده ای در هالیوود داشتند و شاید برای نخستین بار «مثلث عشقی» در سینمای ایستوود مطرح شد، موضوعی که تا چند سال در سینمای ایران داغ بود. در بخش سوم ایستوود به سمت فیلم های به شدت ملی گرا رفت و درباره تاریخ آمریکا و قهرمانان آمریکایی به فیلمسازی پرداخت، «نامه هایی از ایوجیما» و« پرچم های پدران ما» از جمله آثار این بخش هستند. در این دوران ایستوود تلاش می کند از نماد های ملی آمریکا به خصوص پرچم این کشور در فیلم هایش استفاده کند.

چرا «تک تیرانداز آمریکایی» شکست خورد؟

شادمانی این سوال را از کریمی پرسید که چرا با وجود اینکه «تک تیرانداز آمریکایی» فارغ از محتوای آن فیلم خوش ساختی است و در ۶ رشته نیز نامزد اسکار شده بود، فقط یک جایزه گرفت؟ کریمی در پاسخ با اشاره به اینکه در هر ۶ رشته ای که فیلم کلینت ایستوود در آن نامزد شده بود، فیلم های بهتری نیز وجود داشتند، وجود حاشیه ها را در عدم موفقیت این فیلم بی تاثیر ندانست و با اشاره به مخالفت های صورت گرفته درباره این فیلم و ترویج خشونت در آن، یکی از دلایل عدم توفیق «تک تیرانداز آمریکایی» را ترس از باب شدن این نوع فیلم ها دانست که در آن خشونت و کشتار توجیه می شود.

کلینت ایستوود از کارگردانی شجاع تا سفارشی ساز

در ادامه نشست سعید مستغاثی با بیان اینکه از ساخت چنین فیلم سفارشی توسط ایستوود شگفت زده شده است، گفت: کلینت ایستوود سینمای خود را از فیلم های وسترن شروع کرد و در طول دوران کارگردانی اش نشان داد که فیلمسازی شجاع است. وی در فیلم «جی ادگار» به زندگی موسس «FBI» پرداخت و فساد چند رئیس جمهور آمریکا را شجاعانه به تصویر کشید اما بلایی بر سر ایستوود آوردند که تا چند سال حتی یک فیلم هم نتوانست بسازد.

مستغاثی «تک تیرانداز آمریکایی» را یک وسترن جنگی نامید که در آن به گاوچران بودن کریس کایل اشاره شده است. این منتقد سینما افزود: ژانر وسترن اساسا یک ژانر نژادپرستانه است، زمانی سرخ پوست ها در آن بد بودند و اکنون اعراب و مسلمانان. مستثغاثی گفت: به نظر من کلینت ایستوود در سن ۸۴-۸۵ سالگی با ساخت این فیلم دست به یک انتحار زده است. وی افزود: سینمای آمریکا در چند سال اخیر به سمت فیلم های سفارشی رفته و همین امسال اگر فیلم «Exodus» را در مقابل فیلمی مانند «۱۰ فرمان» بگذاریم می بینیم هیچ کدام از چالش هایی که حضرت موسی (ع) با آن روبرو بوده در این فیلم نیست و کاملا استرلیزه شده است.

سبک زندگی اساس سینمای آمریکا

شادمانی با طرح این موضوع که جامعه آمریکا هیچ گاه قهرمان واقعی نداشته و هالیوود به سمت قهرمان سازی کاذب برای آمریکایی ها رفته است، گفت: عاقبت این قهرمان های دروغین به جایی می رسد که سربازی جانی به عنوان قهرمان معرفی می شود و مخاطب آن را قبول نمی کند، این نشان می دهد که دیگر هالیوود در قهرمان سازی موفق نیست. مستغاثی نیز در این باره گفت: اساس سینمای آمریکا را قهرمان ها و قهرمان سازی تشکیل داده است. اما امسال آنچه که با سال های گذشته تفاوت داشته این است که سینمای آمریکا به جای قهرمانان غیر واقعی مانند «بت من» و «سوپرمن» این بار به سراغ شخصیت های واقعی رفته است. افرادی که در آمریکا زندگی می کنند، در جامعه آن بزرگ شده اند و سبک زندگی آمریکایی دارند. آمریکایی تلاش می کنند سبک زندگی آمریکایی را با تمامی خوبی ها و بدی هایش به نمایش بگذارند. آنها از گذشته نیز تلاش کرده اند تا سبک زندگی خود را در فیلم هایشان به نمایش بگذارند. چیزی که در سینمای ما غایب است و امسال در جشنواره فیلم فجر ۹۰ درصد فیلم ها هیچ نشانه ای از سبک زندگی ایرانی- اسلامی نداشتند.

درسی که ایستوود به کارگردانان سینمای دفاع مقدس داد

در ادامه مجری نشست نقد و بررسی فیلم «تک تیرانداز آمریکایی» از کریمی خواست تا درباره مسائل فنی این فیلم توضیحاتی را بیان کند. این منتقد سینما با بیان اینکه «تک تیرانداز آمریکایی» با سایر فیلم های ایستوود متفاوت است، گفت: کارگردان در این فیلم از یک ساختار کاملا کلاسیک استفاده کرده است. برعکس فیلم «سقوط شاهین سیاه» که کارگردانش تلاش کرده بود با استفاده از تکنیک دوربین روی دست فضای هیجانی را به مخاطب انتقال دهد و به نظرم یکی از بهترین فیلم های جنگی به شمار می رود، اما ایستوود در این فیلم از ریل و کرین استفاده کرده و با مدیوم شات های آمریکایی تلاش کرده تا سبک زندگی آمریکایی را به نمایش بگذارد. کریمی افزود: مشابه فیلم «تک تیرانداز آمریکایی» را می توان آثار متعددی در سینمای جهان نام برد که دو فیلم بسیار برجسته آنها «دشمن پشت دروازه های شهر» و «تک تیرانداز» است. این منتقد سینما افزود: به نظر می رسد که فشار های سیاسی در پشت ساخت چنین فیلمی وجود داشته است اما ایستوود با وجود ساخت یک اثر سفارشی آن را با کمال دقت و توجه ساخته است. اگر قرار است از کل فیلم تنها یک نکته را یاد بگیریم این است که در سینمای دفاع مقدس هم اگر می خواهیم کار سفارشی انجان دهیم آن را به درستی انجام دهیم. کریمی یکی از نکات بارز این فیلم را عدم دست کم گرفتن دشمن عنوان کرد و گفت: در سینمای دفاع مقدس شاهد بودیم که دشمن دست کم گرفته می شود چیزی که در سینمای پروپاگاندای اروپا درباره جنگ جهانی دوم وجود دارد و سرباز های آلمانی به راحتی کشته می شوند، اما در «تک تیرانداز آمریکایی» دشمن سرسخت و هوشمند نشان داده می شود تا تماشاگر به ارزش کاری که قهرمان فیلم انجام می دهد پی ببرد.

ضدیت با مظاهر اسلام از «جن گیر» تا « تک تیرانداز آمریکایی»

سعید مستغاثی در پاسخ به پرسشی درباره ضدیت این فیلم با اسلام و ایران گفت: تا جایی که در خاطرم هست ۲ فیلم تاکنون با صدای اذان که اذانش حالت رعب آوری داشته است آغاز شده اند. ابتدا جن گیر در سال ۱۹۷۳ و دومی تک تیرانداز آمریکایی در سال ۲۰۱۴، چنانچه در جن گیر هم می بینیم گفته می شود که باید رفت و شیطان را در لانه اش سرکوب کرد تا به سراغ فرزندان ما نیاید. این دقیقا تفکر دولت آمریکا است که می گوید باید در دنیا جنگ به راه انداخت تا دشمنانم به خاک من نیایند. این منتقد افزود: در این فیلم باز هم دشمنی با ایران را می بینیم، در یک صحنه ساختگی المیپک در رشته تیراندازی عراق اول و ایران دوم می شود.

مستغاثی افزود: «تک تیرانداز آمریکایی» دست به یک تابو شکنی زده است و در آن کشتار زنان و کودکان که در همه جنگ ها جزو خطوط قرمز به شمار می رود، توجیه شده است و نشان داده می شود اگر کودک یا زنی کشته می شود به خاطر این است که تروریست است.

درخواست نتانیاهو از آمریکا برای چگونه ضربه زدن به ایران

رسول شادمانی در انتهای نشست با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری سال ها است که دغدغه سبک زندگی دارند و آن را در بیانات خود مطرح می کنند، گفت: گویا آمریکایی ها بیشتر از سینماگران ایرانی صحبت های رهبر انقلاب را گوش کرده اند و به سبک زندگی در فیلم هایشان پرداخته اند.

مستغاثی در این زمینه گفت: در سال ۲۰۰۶ سازمان سیا به مناسبت سالگرد تاسیسش اقدام به انتشار اسنادی نمود. در این اسناد نشان داده شده است که در سال ۱۹۹۵ و بعد از دوران جنگ سرد، میان هالیوود و سازمان سیا همکاری های نزدیکی شکل می گیرد و جلسات مشترکی برگزار می شود. حاصل این جلسات دفترچه ای به نام «جنگ صلیبی برای آزادی» می شود. در این دفترچه که به توصیه «جان فورد» در اختیار فیلمنامه نویسان قرار می گیرد المان های سبک زندگی آمریکایی بیان شده و از فیلمسازان خواسته می شود که بر اساس این دفترچه به ترویج سبک زندگی آمریکایی در فیلمنامه هایشان بپرازند. برای آمریکایی ها ترویج سبک زندگی خود بسیار مهم تر از هر چیز دیگری است. نتانیاهو در سخنرانی خود که در سال ۲۰۰۲ در کنگره آمریکا کرده است به صراحت از آمریکایی ها می خواهد تا با استفاده از تلویزیون به جنگ جمهوری اسلامی ایران برود. این دقیقا همان ترویج سبک زندگی غربی از طریق شبکه های ماهواره ای است.

این منتقد سینما افزود: متاسفانه ما در سینمایمان هیج توجهی به سبک زندگی نداریم. تنها علی حاتمی بود که در فیلم هایش توانست گوشه ای از سبک زندگی را به نمایش بگذارد اما بعد از او دیگر کسی را نداریم.

لازم به ذکر است در جلسه نقد و بررسی فیلم «تک تیرانداز آمریکایی»، کتاب «فرهنگ فیلم‌های جنگی جهان» نوشته رابرت داونپورت، ترجمه مسعود فراستی از مجموعه کتاب های سینمایی «نشر ساقی» معرفی شد.«فرهنگ فیلم‌های جنگی جهان» فیلمشناخت تولیدات سینمای جهان در چنین ژانری در طول قرن بیستم است. دایره‌المعارفی سینمایی‌ که بیش از ۸۰۰ فیلم جنگی خارجی را پوشش می‌دهد. رابرت داونپورت که تألیف کتاب را بر عهده داشته بر این باور است که ژانر جنگی یکی از کامل‌ترین ژانرها در سینماست زیرا چنین ژانری برخوردار از مهم‌ترین ویژگی سینما یعنی کشمکش در ابعاد گوناگون است.

جلسه اکران و بررسی فیلم «تک تیرانداز آمریکایی» شامگاه یکشنبه ۲۴ اسفند ماه در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها