أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۰۶۴۴۳
زمان انتشار: ۲۱:۵۰     ۱۱ فروردين ۱۳۹۴
تلگراف:
روزنامه انگلیسی تلگراف در یادداشتی حملات هوایی عربستان سعودی به یمن را خطری برای زیربنای نفتی خود سعودی‌ها عنوان کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، در طول هفته گذشته عربستان سعودی حملات هوایی گسترده‌ای علیه یمن صورت داده است تا «منصور هادی» دست نشانده خود و رییس جمهور فراری یمن را دوباره به قدرت بازگرداند.

روزنامه انگلیسی تلگراف در یادداشتی با اشاره به این موضوع نوشت، حملات علیه یمن، جایگاه القاعده را تثبیت کرده و تهدیدی است که می‌تواند منجر به آتش‌افروزی‌های داخلی در داخل عربستان شود.

به نوشته تلگراف، عربستان با افزایش مداخلات در یمن، قمار خطرناکی را آغاز کرده است که خطر به وقوع پیوستن نتیجه معکوس برای خود عربستان را در پی خواهد داشت؛ من جمله نتایج معکوس مداخلات عربستان در یمن تهدید علیه ساختار نفتی عربستان و امنیت ذخایر انرژی جهانی خواهد بود.

ایندیپندنت ادامه می‌دهد، تحلیل‌گران نظامی می‌گویند شانس کمی وجود دارد که حملات هوایی ائتلاف عربستان و کشورهای سنی موفق به عقب راندن حوثی‌ها در یمن شود و هرچه این بحران طولانی‌تر شود، این تهدید برای خود عربستان وجود دارد که از درون دچار بحران شده و نفرتی درونی میان مردم عربستان شکل بگیرد.  

«علی الاحمد» از اعضای موسسه مناسبات خلیج فارس در واشنگتن می‌گوید اگر عربستان این جنگ را ادامه دهد و هم‌چنان شهروندان را به قتل برساند، به بی‌ثبانی داخلی دراین کشور منجر خواهد شد.

شمار کثیری از جوانان سعودی هم ناراضی هستند. برآوردها نشان می‌دهد 6 هزار نفر جذب القاعده شده و 3 هزار نفر دیگر نیز به داعش پیوسته‌اند.

از سو ی دیگر پیش از این القاعده، که بدترین شاخه تکفیری و دژی برای تکفیری‌های سعودی است، به بخش‌هایی از مرکز یمن مسلط شده است. القاعده حاضر در شبه جزیره می‌تواند حملات تروریستی علیه مواضع سعودی‌ها تدارک ببیند. تمام مشاوران آمریکایی هم پیش از این از یمن خارج شدند و بسیاری از ادوات ضدتروریستی این کشور نیز متلاشی شده‌اند.

ایندیپندنت می‌افزاید، ممکن است جنگ بلند مدت عربستان علیه یمن ببرایش ه باتلاقی مانند ویتنام برای آمریکا تبدیل شود که به دنبال آن ساختار سیاسی داخل عربستان را متاثر خواهد کرد؛ از طرفی «الغوار» میدان غول نفتی پادشاهی عربستان که در استان‌های شرقی عربستان و محل زندگی اقلیت شیعه این کشور قرار دارد.

با وجود آن‌که 30 هزار گارد امنیتی عربستان از این میدان نفتی محافظت می‌کنند با این وجود خطر نفوذ به آن، حتی در میان افراد نزدیک به خاندان سلطنتی، وجود دارد. تلگراف می‌افزاید، با جمعیت شیعه عربستان که حدود 20 درصد هستند مانند شهروندان درجه دو برخورد می‌شود و از در اختیار داشتن موقعیت‌های اساسی محروم هستند.

«مایکل ویتنر» تحلیل‌گر سابق سیا، خطر جدی علیه بازار جهانی نفت را تنها در تنگه باب‌المندب می‌بیند یک روزانه 3.8 میلیون بشکه نفت از آن عبور می‌کند. اما با وجود این حملات سعودی‌ها به یمن، بازار نفت جهانی باید انتظار تهدیدات سیاسی بیشتری را داشته باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها