أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۰۷۵۹۳
زمان انتشار: ۰۸:۵۵     ۱۸ فروردين ۱۳۹۴
سعدالله زارعی:
کارشناس مسائل غرب آسیا با تشریح ابعاد مختلف جنگ تحمیلی عربستان علیه یمن گفت: از آنجایی که رژیم عربستان سعودی فاقد هوشمندی و محاسبه عقلانی لازم است احتمال توسل به عملیات زمینی از سوی آل سعود وجود دارد.

دفاع پرس نوشت: بامداد پنج‌شنبه (6 فروردین) سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات «توفان قاطع» برای تجاوز نظامی به یمن خبر داد و اعلام کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت 24 به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان شاه این کشور آغاز شده است.

تجاوز عربستان سعودی و همپیمانانش به یمن در حالی وارد یازدهمین روز خود می‌شود که انصارالله بخشی از سلاح‌های ارسالی جنگنده‌های سعودی برای طرفداران رئیس‌جمهور مستعفی یمن در عدن را به غنیمت گرفته است.10 کشور در این تجاوز نظامی مشارکت دارند که شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارس‌ به جز کشور عمان، به علاوه ترکیه، اردن، مصر و سودان است.

سعد الله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با خبرنگار بین الملل دفاع پرس به تشریح جنگ تحمیلی عربستان علیه یمن پرداخت.

 

 * در شرایط کنونی  تجاوزات و حملات هوایی سعودی علیه مردم یمن احتمال حمله زمینی به این کشور از سوی آل سعود  وجود دارد ؟

 عربستان بعد از آنکه از طریق سیاسی هماهنگ سازی گروه های معارض داخلی نتوانست به اهداف خودش که همان تداوم سیطره بر یمن بود برسد اقدام به انجام بمباران هوایی علیه مردم مظلوم یمن کرد.

 تاکنون بیش از 600 نفر از مردم یمن که بیشتر آنها زنان و کودکان و سالخوردگان هستند از سوی آل سعود به خاک و خون کشیده شدند و هزاران نفر نیز مصدوم شدند.

 عملیات هوایی در شرایطی پاسخ می دهد که در یمن نیروهای وابسته به عربستان بتوانند از این حملات برای باز پس گیری مناطقی که از دست دادند یا حفظ مناطق از آن استفاده کنند وقتی که نیروهای وابسته به  عربستان ضعیف شده باشند و بمباران نتواند به آنها کمک کند و شرایط به نفع آنها و ضرر ارتش انصار الله تمام بشه این عملیات صرفا یک عملیات انتقام جویانه است و در نهایت نیرو مهاجم ناچار عملیات بدون دستاوردی متوقف کند دقیقا به همین دلیل انجام عملیات زمینی علیه یمن تا حد زیادی غیر ممکن و در صورت تحقق عملیات زمینی شکست آن قطعی خواهد بود.

بر این اساس اگرعربستان در یک چهارچوب منطقی به بررسی شرایط یمن بپردازد باید از توسل به عملیات زمینی خود داری کند ولی از آنجایی که رژیم عربستان سعودی فاقد هوشمندی و محاسبه عقلانی  لازم است احتمال توسل به عملیات زمینی از سوی آل سعود وجود دارد و بعضی بررسی ها بیان کننده این است که عملیات زمینی ممکن از مرزهای غربی عربستان و شمال یمن اتفاق بیفتد که در این صورت میدان درگیری دو استان صعده و جوف خواهند بود.

این دو استان دارای اکثریت زیدی اند و در حال حاضر به طور کامل تحت سیطره انصار الله و ارتش یمن و گروه های مقاومت مردمی هستند.عربستان در سال 1388 تجربه جنگ با حوثی ها در این دو استان را دارد در آن زمان نیروی هوایی اردن و ارتش علی عبد الله صالح رییس جمهور مخلوع یمن با آل سعود همکاری داشتند و در واقع عملیات هوایی زمینی از سوی این سه رژیم در این دو استان به اجرا در امد و نتیجه آن شکست سه ارتش و پیروزی حوثی ها بود.

امروز ارتش یمن متحد با انصار الله است و علاوه بر آن کمیته های مقاومت مردمی هم در هر محله و روستا این دو استان فعالیت کرده و در خدمت انصار الله هستند همچنین امروز میلیون ها شهروند شافعی زیدی در مصاف با ارتش عربستان هستند و از انصار الله حمایت می کنند.

اگر عربستان از طریق مرزهای غربی جنگی در صعده و جوف علیه یمنی ها انجام دهد با مقاومت سنگین و پیروز مندانه روبرو می شود و اگر عربستان از طریق سواحل شرقی دریا سرخ اقدام به پیاده کردن نیروی نظامی در استان الحدیده شود که این استان دارای اکثریت شافعی است و در عین حال ماه ها است در کنترل و سیطره انصار الله و ارتش یمن و کمیته های مردمی است ، اگر عربستان بخواهد از این استان وارد بشه به محض اینکه در عمق یک یا دو کیلومتری غرب استان وارد بشه از طرف نیروهای مردمی و ارتش به محاصره در می آید و وقوع درگیری در سواحل استان حدیده امنیت کشتیرانی را در دریای سرخ به خطر  می اندازد و عملیات انتقال نزدیک به 4 میلیون بشکه نفت که روزانه از باب المندب به اروپا انجام می شود را به خطر می اندازد و جنگ آل سعود با یمنی ها در حدیده جنگ توامان با یمن و اروپا به حساب می آید و مسلما به دلیل مخاطراتی که این درگیری برای دنیا داره امکان عملیاتی شدن جنگ در سواحل شرقی تا حدودی منتفی است.

یک احتمال دیگر این است که آل سعود جنگ را از طریق استان کوچک عدن که زمانی پایتخت یمن جنوبی بود علیه مردم یمن آغاز کند. عدن در زیر بمباران هوایی و گلوله باران دریایی آل سعود به طور کامل در اختیار ارتش و انصار الله است سرنوشت جنگ در عدن شباهت به جنگ در حدیده و مناطق شمالی یمن دارد به محض نفوذ نیروهای پیاده عربستان در سواحل عدن به محاصره ارتش یمن در می آیند.

نکته مهم در حال حاضر مارب تنها استان تحت سیطره نیروهای القاعده و انصار الشریعه و طرفداران منصور هادی رییس جمهور فراری یمن است. این استان در حال حاضر در محاصره نسبی انصار الله و ارتش است و شمال استان مارب غرب و جنوب به طور کامل در سیطره انصارالله است و در حال حاضر انصار الله از طریق استان شبوه در حال تکمیل محاصره مارب است این اقدام نشان دهنده این است که طی روزهای آینده تنها استان تحت سیطره عربستان آزاد می شود و آخرین ارتباط جامعه یمن با آل سعود قطع می شود که شرایط وخیمی را برای غرب و آل سعود بوجود می آورد.

* چرا تاکنون انصار الله به طور رسمی پاسخ به تجاوزات آل سعود را اعلام نکرده است؟

انصار الله و ارتش در حد لازم پاسخ اقدامات هوایی عربستان را داده اند که می توان به سقوط دست کم 7 فروند هواپیمای مهاجم عربستان اشاره کرد. اما بیشترین توجه انصارالله ارتش و کمیته های مردمی بر قطع آخرین رشته های ارتباطی یمن با عربستان و پاکسازی یمن از عوامل وابسته سعودی است که منطقی ترین اقدام انصار الله به حساب می آید اگر این اتفاق محقق شود عربستان ناچار بدون دست یابی به دستاوردی از عرصه میدانی جنگ خارج شود و جنگ را تمام کند.

* در خبر های اخیر برخی از رسانه ها منتشر شده که سلاح ها و موشک هایی از طرف روسیه برای انصار الله ارسال شده این موضوع تا چه اندازه واقعیت دارد و هدف از انتشار چنین اخباری چیست؟

این تبلیغات از جانب سعودی مطرح می شود و مبنای ان هم وابسته نشان دادن انصارالله و نیروهای مقاومت و جهانی معرفی کردن درگیری عربستان به حساب می آید به این معنا که عربستان تلاش می کنه شکست خودش را از مردم یمن که خود سعودی ها اذعان می کنند را به عنوان شکست جهانی معرفی کنه و در حالی که مردم یمن نه به اتکا روسیه نه به اتکا به تسلیحات ایران مشغول دفع ظالمانه حملات سعودی هستند.

عربستان به طور کلی در همه پرونده های منطقه ای عراق سوریه شکست خورده در بحرین هم شکست خورده است همینطور در تحریک کشورهای منطقه، در واقع با شکست در یمن شکست های زنجیره ای عربستان سعودی در منطقه تکمیل می شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها